Odwrócona lekcja matematyki: Nowoczesne podejście do edukacji
- Szczegóły
Jesteśmy świadkami światowej rewolucji w edukacji, a Polska jest do tego niesłychanie słabo przygotowana. System edukacji publicznej robi bokami. Na świecie panuje rewolucja odwróconej klasy i wszędzie się na ten temat dyskutuje.
Czym jest odwrócona lekcja?
Idea tej metody jest bardzo prosta. W największym skrócie polega na zapoznaniu się uczniów z nagranym wykładem nauczyciela w domu i rozwiązywaniem zadań praktycznych w klasie. Korzystając z możliwości, jakie daje technologia, uczniowie uczą się w domu, z filmów. Na lekcjach nie czekają więc, aż pani wyjaśni Jasiowi to, co już zrozumiała cała klasa, tylko pracują, wykorzystując teorię, której się nauczyły w ramach pracy domowej. Wyposażone w podkład teoretyczny, rozwiązują zadania. Stawiają pytania, dyskutują o trudnościach i możliwych sposobach rozwiązania problemu.
Możemy jednak sięgać po gotowe zasoby. Khan Academy czy Pistację TV, ale także epodręczniki, Scholaris, czy kanał Kenis na youtube, filmy dokumentalne i popularnonaukowe - Polimaty Radka Kotarskiego czy kanał Tomasza Rożka, lekcje Uniwersytetu dla dzieci, wystąpienia na TEDx, a także lekcje przygotowywane na TedEd. Możemy też korzystać z podcastów, czyli materiałów audio.
Termin odwrócona lekcja/klasa używany jest zamiennie, ale w znaczeniu modelu zwanego po angielsku flippedclassroom, flip learning itp., a po polsku nauczaniem wyprzedzającym. Natomiast lekcja odwrócona bywa też używana w znaczeniu lekcji prowadzonej przez uczniów. To oczywiście też cenny element procesu uczenia się, ale nie jest to pojęcie tożsame z odwróconą klasą.
Zalety metody odwróconej lekcji
- Eliminuje pasywne nauczanie.
- Umożliwia aktywne uczenie się w domu i w szkole.
- Maksymalizuje interakcję z nauczycielem i kolegami.
- Pozwala na indywidualizację procesu nauczania.
- Umożliwia uczniom pracę we własnym tempie.
- Daje możliwość powtarzania materiału w dogodnym czasie.
Odwrócona lekcja w praktyce
W sobotę 18 listopada nauczycielki I Liceum Ogólnokształcącego im. S. w Szubinie p. Magdalena Piekarska, Aurelia Kasprzak i Ewelina Kapsa wygłosiły dwie prelekcje w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy. Prelekcje dotyczyły w szczególności dwóch projektów Erasmus realizowanych w szkole: „Nowoczesna szkoła wyzwaniem dla współczesnej Europy” (koordynator A. M. Głównym założeniem III Etapu jest regularne prowadzenie lekcji metodą odwróconej klasy z przedmiotów wiodących czyli matematyki i języków obcych.
Przeczytaj także: Praktyczne wskazówki: Odwrócona lekcja niemieckiego
Liceum Wyspiańskiego w Szubinie kontynuuje międzynarodowy projekt: ReversedRolesat School: FlippedClassroom and Learning Through Teaching. Już drugi rok nasze liceum kontynuuje metodę nauczania odwróconej lekcji.
Podczas pobytu w węgierskiej szkole Andrassy uczniowie mieli okazję uczestniczyć w wielu lekcjach odwróconej klasy oraz nauczyć się podstaw języków partnerów projektu gdyż zadaniem każdej szkoły partnerskiej było zorganizowanie i przeprowadzenie lekcji z języka ojczystego. W myśl metody flipped classroom wszyscy partnerzy nakręcili film instruktażowy -pierwsza lekcję językową, którą przesłali pozostałym partnerom. Wyjazd obfitował nie tylko w naukę języków. Uczniowie z siedmiu krajów (Węgier, Włoch, Rumunii, Grecji, Turcji, Litwy oraz Polski) poznali zwyczaje węgierskie oraz zwiedzili okolice miasteczka, które słynie z wina i wód termalnych. Pobyt stanowił również niebywałą okazję do ćwiczenia umiejętności językowych. Wszyscy uczestnicy pobytu w Eger spędzili wiele godzin na rozmowach w języku angielskim ze swoimi rówieśnikami. Dzisiejsza lekcja niemieckiego w kl. II - powtarzaliśmy układanie pytań oraz słownictwo dotyczące rynku pracy.
Grupa pięciorga uczniów z naszej szkoły w dniach 12-18 marca przebywała we Włoszech w ramach projektu unijnego Erasmus + pt. „Reversed Roles at School: Flipped Classroom and Learning Through Teaching”. Pobyt w malowniczym miasteczku włoskim Montefiascone był jednym z dwóch zaplanowanych w projekcie spotkań młodzieży z siedmiu krajów partnerskich tj. Pierwszym zadaniem było zaprezentowanie dowolnego narzędzia internetowego do tworzenia filmów instruktażowych niezbędnych do prowadzenia zajęć metodą Flipped Classroom. Wśród zaprojektowanych narzędzi były takie programy jak: Edpuzzle, Redmenta, Moovly, YouTube Editor, Movie Maker, Videosoftdev i Kahoot. Po prezentacji, każdy zespół tworzył z pomocą wybranego narzędzia film o zwyczajach i kulturze włoskiej. Dzięki tym „tool-torialom” nie tylko nauczyciele lecz również uczniowie zapoznali się z techniką tworzenia materiałów edukacyjnych. Kolejnym zadaniem było stworzenie komiksu na temat zwyczajów i kultury własnego kraju w dowolnym programie komputerowym. Nie lada wyzwaniem okazała się debata uczestników na temat kontroli rodzicielskiej w sieci. Debata odbyła się według ściśle obowiązujących reguł. Po zapoznaniu uczniów z zasadami prowadzenia debat, uczniowie-reprezentanci wszystkich partnerskich szkół odbyli owocną dyskusję przedstawiając argumenty za i przeciw. Ostatnim zadaniem było stworzenie przez wszystkie zespoły internetowego słownika matematycznego. Będzie on dostępny wkrótce na stronie internetowej projektu, którą zaprojektowali uczniowie z Rumunii. Słownik zawiera terminologię z różnych dziedzin matematyki w języku angielskim oraz językach partnerów projektu. Zarówno uczniowie jak i nauczyciele będą mogli z niego korzystać podczas zajęć matematyki prowadzonych w języku angielskim.
Rola nauczyciela w odwróconej lekcji
Zmienia się rola nauczyciela - przestaje być on kierownikiem, a staje się tłumaczem, moderatorem, nie tyle naucza co wspomaga w uczeniu, nie tyle wykłada temat, co wyjaśnia, tłumaczy. Nauczyciel musi jednak zorganizować cały ten proces, przygotować właściwe środowisko, zadbać również o techniczną i technologiczną stronę lekcji, o zapewnienie uczniom dostępu do materiałów. Musi dobrze diagnozować swoich uczniów, ich mocne i słabe strony, pomagać im wyznaczać ich własne cele i wspierać w ich osiąganiu, jest modelem tego jak się uczyć (również na własnych błędach!), przewodnikiem.
Zadanie nauczyciela - koordynacja zadań. Przeczytaj uważnie polecenia poszczególnych stacji zadaniowych. Jest ich 5. Zaczynasz pracę pilnując kolejności od nr stacji takiej samej jaki zostanie nadany Twojej grupie. Najpierw musisz zidentyfikować miejsce poszczególnych stacji. W poszukiwaniu stacji ruszają wszyscy członkowie grupy.
Przeczytaj także: Biologia: Lekcja Odwrócona
Wykorzystanie technologii w odwróconej lekcji
Klasa odwrócona to też rodzaj nauczania zwanego blended learning albo nauczaniem hybrydowym, czyli łączenia nauczania online, czy za pomocą TIK, z nauczaniem w klasie z nauczycielem. To prawdopodobnie przyszłość edukacji, a nawet obserwując, co dzieje się w sieci, teraźniejszość. Nauczanie odwrócone to z definicji wykorzystanie technologii przez nauczyciela, do nagrywania lekcji, do wyszukiwania zasobów online, do stosowania narzędzi do prezentacji, do sprawdzania wiedzy. Uczniowie korzystają z technologii, oglądając filmiki edukacyjne w domu, sporządzając notatki, współpracując ze sobą.
Nauczycielowi do tworzenia lekcji przydać się mogą, takie aplikacje jak Edpuzzle czy TedEd - za ich pomocą można tworzyć lekcje z gotowych filmów np. z serwisu youtube, dodając do nich pytania sprawdzające w trakcie oglądania, czy po obejrzeniu. To, co damy uczniom do przestudiowania nie musi być filmowym wykładem, może to być prezentacja przygotowana przez nauczyciela, czy odszukana w zasobach internetu. Na lekcji przydać nam się mogą narzędzia do tablicy internetowej (jak genial.ly, czy thinglink), ale można je wykorzystać również do zadania pracy w domu. Podobnie przydatny może okazać się padlet czy wakelet do gromadzenia materiałów lub przekazywania linków do odpowiednich stron.
Przeczytaj także: O Lekcji Odwróconej
tags: #idea #lekcja #odwrócona #matematyka

