Odwrócona Lekcja Niemieckiego: Zasady i Praktyczne Wskazówki
- Szczegóły
Metoda lekcji odwróconej nie ma modelowego schematu. Jej założenia można dostosować do potrzeb konkretnej lekcji i możliwości poznawczych uczniów.
Etapy Odwróconej Lekcji
ETAP I - Praca Samodzielna Uczniów
Przed właściwymi zajęciami, w terminie i formie uzgodnionej z uczniami, nauczyciel udostępnia im materiały dydaktyczne. Zawarte w nich treści stanowią podstawę przyszłej pracy na lekcji. Nauczyciel może opracować je samodzielnie [np. nagranie zawierające krótki wykład], udostępnić linki do wybranych stron internetowych lub wskazać właściwe rozdziały w podręczniku szkolnym. Materiały dydaktyczne mogą mieć różną formę, np. audycja radiowa, artykuły prasowe, wybrane rozdziały z podręcznika szkolnego. Zadaniem uczniów jest zapoznanie się ze wskazanymi materiałami i przyswojenie treści, które będą pomocne w pracy na lekcji.
ETAP II - Lekcja Właściwa
Wykonana przez uczniów praca umożliwia maksymalne skrócenie części wykładowej lekcji i skoncentrowanie się na praktycznym wykorzystaniu poznanych treści. Na zajęciach uczniowie wykonują zadania/ćwiczenia porządkujące i poszerzające zdobytą wiedzę. Nauczyciel może wykorzystywać samodzielnie opracowane zadania oraz karty pracy i ćwiczenia z materiałów dydaktycznych wydawnictw edukacyjnych. Warto sięgać również po zadania udostępniane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną [arkusze egzaminacyjne]. Rozwiązując zadania uczniowie mogą korzystać z udostępnionych im wcześniej materiałów dydaktycznych.
Po zrealizowaniu poszczególnych zadań nauczyciel udziela informacji zwrotnej, czyli podkreśla dobre i wymagające korekty elementy pracy uczniów. Istotne jest również przekazanie wskazówek umożliwiających uczniom poprawienie pracy oraz doskonalenie zdobytej wiedzy i umiejętności. Należy pamiętać, aby na lekcji stworzyć uczniom przestrzeń do zadawania pytań i dzielenia się wątpliwościami. Na tym etapie pracy nie zaleca się stosowania klasycznych ocen.
Wielojęzyczność w Nauczaniu Języka Niemieckiego
Rola nauczyciela we wdrażaniu uczniów do wielojęzyczności jest kluczowa, dlatego warto zwrócić uwagę na kilka rad, dzięki którym z nauki dwóch języków jednocześnie można uczynić doświadczenie atrakcyjne i motywujące.
Przeczytaj także: Sterowniki i usterki ASUS K52J
Obowiązkiem nauczycieli jest zadbanie o to, by korelacja między różnymi językami rzeczywiście przejawiała się na lekcjach języka obcego. Wielu nauczycieli robi to, wskazując na słowa uważane za internacjonalizmy czy też podobne do tych w języku ojczystym. Elementem niezbędnym do osiągnięcia sukcesu w tym zakresie jest zastosowanie skutecznych strategii wykorzystywanych systematycznie nie tylko przez nauczycieli, lecz także przez uczniów podczas samodzielnej pracy.
Z własnego doświadczenia - jako osoby, która rozpoczynała swoją naukę z językiem niemieckim i angielskim jednocześnie - mogę powiedzieć, że istotne znaczenie ma fakt, czy lekcja jednego języka obcego odbywa się od razu po lekcji drugiego. Na pierwszym etapie nauki przełączanie się pomiędzy kodami językowymi sprawia dużą trudność. Często nie mamy wpływu na kolejność zajęć w czasie dnia, ważna jest jednak świadomość, że dla części uczniów może to być trudność skutkująca pojawianiem się różnych błędów. W takich przypadkach warto zwrócić szczególną uwagę na rozgrzewkę językową, która może stanowić płynne przejście z jednego języka na drugi, pokazując ich podobieństwa, jak w przypadku spójnika and i und, lub w dowcipny sposób różnice, np. niem. bald (‘wkrótce’) i ang. bald (‘łysy’) czy często mylone niem. Kind (‘dziecko’) i ang. kind ('miły').
Swoje zastosowanie może tutaj znaleźć kojarzenie wizualne wykorzystywane w nauce języków obcych do zapamiętywania słownictwa czy struktur gramatycznych. Użycie fiszek w dwóch językach, z tymi samymi piktogramami przedstawiającymi czynności, przy jednoczesnym zastosowaniu dwóch kolorów fiszek (np. żółtego dla niemieckiego i niebieskiego dla angielskiego) może przynieść oczekiwane efekty. Kolejną propozycją może być prosta gra niewymagająca znajomości skomplikowanych zasad: dwujęzyczne memory zastosowane w czasie lekcji zwiększa częstotliwość powtórzeń i zmusza do skupienia uwagi.
Fiszki i karty do gry memory można również wykorzystać podczas lekcji do zadań i gier związanych z sortowaniem, kategoryzowaniem, co usprawni proces porządkowania informacji i wytworzy powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami wiedzy. Wpływa to na podniesienie efektywności odtwarzania zapamiętanych informacji. W nauce gramatyki rolę elementów wizualnych mogą pełnić kolorowe karty prezentujące różne elementy zdania układane zgodnie z określonym kodem. Doświadczenie gry oraz łączenie elementów wizualnych to działania pozytywne i jeśli przedmioty niezbędne do gry dostępne są w warunkach domowych, nauka odbywa się również poza lekcjami w szkole.
Nie od dziś wiadomo, że nauka nowego języka to nauka nowego sposobu myślenia. Dlatego warto uwolnić się od ciągłego lęku i obaw, że łączenie nauki dwóch języków się nie sprawdzi. Zanim zaczniemy szerzej rozwijać dydaktyczne działania wielojęzyczne, należy zweryfikować poziom włas- nych kompetencji w tym zakresie.
Przeczytaj także: Zastosowanie wężyków do filtra osmozy
Kompetencje Nauczyciela w Kontekście Wielojęzyczności
Na podstawie wyników badań oraz analiz Szymankiewicz i Kucharczyka można wyróżnić cztery podstawowe obszary kompetencji nauczyciela. Poniższa tabela prezentuje te obszary.
Obszar Kompetencji | Opis |
---|---|
Wiedza o językach | Znajomość systemów językowych, gramatyki, słownictwa. |
Umiejętności dydaktyczne | Metody i techniki nauczania, planowanie lekcji, ocenianie. |
Świadomość językoznawcza | Rozumienie procesów uczenia się języków, strategie uczenia się. |
Kompetencje interkulturowe | Wrażliwość kulturowa, umiejętność komunikacji międzykulturowej. |
Nauczając języka obcego w izolacji od innych języków, nie wykorzystujemy w pełni możliwości naszych uczniów. Odbieramy im niejako możliwość refleksji i skorzystania z wcześniejszych doświadczeń, ograniczając pole skojarzeń łączących różne partie wiedzy gromadzonej przez nich przez lata.
Przeczytaj także: Odwrócona osmoza: Twój przewodnik
tags: #odwrocona #lekcja #niemiecki #zasady