Klosz do filtra powietrza w pneumatyce: Budowa i zasada działania

W układach pneumatycznych, kluczową rolę odgrywa filtr powietrza, a jego integralną częścią jest klosz. Klosz ten, pełniąc funkcję ochronną i uszczelniającą, ma istotny wpływ na prawidłowe działanie całego systemu. Poniżej omówiono budowę i zasadę działania klosza filtra powietrza, ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań kompensujących luzy i zapewniających szczelność.

Pompy zębate i ich zasada działania

Wśród pomp zębatych przeważają pompy zębate o zazębieniu zewnętrznym. Dwa koła zębate 1 i 2 umieszczone są w szczelnym kadłubie 3. Koło 1 jest kołem czynnym (napędzającym), które napędza koło 2 (napędzane). Koła w czasie wyzębienia tworzą w lukach międzyzębnych próżnię, do których zasysana jest ciecz ze zbiornika poprzez kanał ssawny. Wypełnione cieczą luki międzyzębne wędrują po obwodzie do przestrzeni, gdzie zęby współpracujących kół wchodząc w zazębienie, wypierają z przestrzeni międzyzębnych ciecz do układu poprzez kanał tłoczny.

W celu zmniejszenia strat wydajności z powodu przecieków wewnętrznych i podwyższenia sprawności objętościowej oraz ciśnienia pracy pomp zębatych stosuje się specjalne rozwiązania kompensujące luzy.

Kompensacja luzów

Kompensacja luzów ma na celu minimalizację przecieków i utrzymanie optymalnej wydajności pompy. Wyróżnia się dwa główne typy kompensacji:

  • Kompensacja luzów osiowych (osiowa)
  • Kompensacja luzów promieniowych

Kompensacja luzów osiowych

Kompensacja osiowa polega na samoczynnym uszczelnianiu, poprzez kasowanie luzów między elementami pompy dzięki ciśnieniu cieczy doprowadzanej specjalnymi kanałami z przestrzeni tłocznej.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Kompensacja luzów promieniowych

W kadłubie pompy od strony kanału tłocznego w specjalnie wykonanym prowadzeniu znajduje się element doszczelniający. Kompensacja luzu promieniowego odbywa się na części obwodu, określonej kątem środkowym. Pozostała część obwodu obydwu kół połączona jest przestrzenią ssawną. Między elementem doszczelniającym a kołami zębatymi na obszarze wyznaczonym przez kąt panuje ciśnienie tłoczenia. W wyniku tego działania koła przesuwają się w ramach luzu łożyskowych w stronę strefy ssania, a element doszczelniający w kierunku kanału tłocznego.

Szczeliny w pompach zębatych

W pompach zębatych występują różne rodzaje szczelin, które mogą wpływać na wydajność i sprawność urządzenia:

  • Szczeliny międzyzębne
  • Szczeliny czołowe
  • Szczeliny obwodowe

Szczeliny międzyzębne

Kształt i wielkość szczelin międzyzębnych w zazębieniu zależy od klasy dokładności wykonania uzębienia tj. rodzaju zastosowanej obróbki ubytkowej, chropowatości powierzchni, błędów kształtu zarysu i kierunku linii zęba. Przy starannym wykonaniu uzębienia i wzajemnym docisku zębów podczas pracy pompy, wielkość przecieków przez szczeliny międzyzębne jest pomijalnie mała w porównaniu na przykład do przecieków przez szczeliny czołowe.

Szczeliny czołowe

Szczeliny czołowe mają kształt pierścieni o średnicach: zewnętrznej równej średnicy koła stóp zębów i wewnętrznej równej średnicy czopa koła zębatego. Przecieki w szczelinach czołowych płyną promieniowo do łożysk, następnie przez łożyska zapewniając ich smarowanie i chłodzenie.

Szczeliny obwodowe

Szczeliny obwodowe mają kształt przestrzeni utworzonej między powierzchnią wytoczenia w kadłubie pompy a powierzchnią walca głów zębów koła zębatego. Luz szczeliny obwodowej ma na ogół zmienna wartość na całym obwodzie w wyniku przesunięć kół zębatych pod wpływem ciśnienia w stronę przestrzeni ssawnej w granicach luzu łożyskowego. Przecieki w szczelinach obwodowych płyną od strony przestrzeni tłocznej do ssawnej w wyniku różnicy ciśnień między tymi przestrzeniami.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Obciążenia łożysk w pompach zębatych

W pompach zębatych najbardziej obciążonymi elementami są łożyska. Koło napędzające 1 przekazuje napęd na koło napędzane 2. Na łożyska koła zębatego napędzanego 2 działa siła wypadkowa P2, która stanowi sumę geometryczną siły międzyzębnej Pz2 i siły naporu Pc2 pochodzącej od rozkładu ciśnienia na wieńcu koła zębatego. Ciśnienie to zwiększa się stopniowo wzdłuż obwodu koła od wartości w kanale ssawnym do wartości ciśnienia w kanale tłocznym. Podobne siły działają na łożyska koła zębatego napędzającego 1, siła wypadkowa P1, oraz składowe siły międzyzębna Pz1 i naporu Pc1.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku

tags: #klosz #do #filtra #powietrza #pneumatyka #budowa

Popularne posty: