Poradnik: Wymiana Filtra Powietrza w Kia Sorento
- Szczegóły
Wymiana filtra powietrza w samochodzie to jeden z podstawowych zabiegów konserwacyjnych, który ma znaczący wpływ na długowieczność i wydajność silnika. Właściwa konserwacja sprawia, że pojazd działa optymalnie, zużywając mniej paliwa i emitując mniej szkodliwych substancji do środowiska.
Znaczenie Regularnej Wymiany Filtra Powietrza
Zasadniczym zadaniem filtra powietrza zainstalowanego w samochodzie jest oczyszczenie powietrza dostarczanego z otoczenia do silnika samochodowego w celu przeprowadzenia procesu spalania paliwa. Jest to o tyle istotne, że w powietrzu oprócz miękkich zanieczyszczeń, nie wpływających istotnie na żywotność silnika, znajdują się także twardsze cząstki. Te twardsze cząstki mogą w istotny sposób wpływać na szybkość zużycia elementów współpracujących silnika, takich jak: gładź cylindrowa i zespół tłoka z pierścieniami.
Wymiana filtra powietrza na nowy nie powinna być dokonywana rzadziej niż co 40 tysięcy kilometrów, a w przypadkach poruszania się w bardziej zapylonym środowisku, co 20 a nawet co 15 tysięcy kilometrów. Niekorzystnym czynnikiem, jaki ma zawartość pyłów i kurzu w zasysanym powietrzu, jest stopniowe zapychanie filtra powietrza, a w efekcie zubożenie mieszanki i obniżenie mocy silnika.
Wybór Nowego Filtra Powietrza
Wybierając nowy filtr powietrza do Kia Sorento, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów, aby zapewnić optymalną wydajność i długowieczność samochodu. Jakość materiału to jedno z najważniejszych kryteriów. Filtry o wysokiej jakości wykonane są z trwałych materiałów, które skutecznie zatrzymują zanieczyszczenia i pyłki. Typ filtra również ma znaczenie: filtry papierowe są najczęściej spotykane, ale filtry z włókna szklanego oraz piankowe mogą oferować lepszą filtrację.
Bezpieczeństwo Podczas Wymiany Filtra
Bezpieczeństwo jest kluczowe podczas instalacji nowego filtra powietrza w Kia Sorento. Przed przystąpieniem do wymiany, upewnij się, że silnik samochodu jest całkowicie wyłączony i ostygnięty. Zawsze używaj rękawic ochronnych, aby uniknąć skaleczeń lub zabrudzeń. Po zamontowaniu nowego filtra, należy przetestować jego działanie, aby upewnić się, że wszystko działa prawidłowo.
Przeczytaj także: Kiedy wymienić filtr powietrza w Kia Sorento?
Kia Sorento II Generacji: Silniki - Które Wybrać?
Kia Sorento II generacji (produkowana w latach 2009-2014) to SUV klasy średniej, który na rynku wtórnym stoi się interesującą propozycją dla osób szukających przestronnego i komfortowego auta rodzinnego. Choć nie jest to samochód terenowy, cechuje się dobrą przestronnością kabiny, funkcjonalnością i stosunkowo solidnym wykonaniem.
No dobrze, skoro już znamy całą paletę silników dostępnych dla Kia Sorento II generacji, czas zadać sobie kluczowe pytanie: które z nich warto wybrać, a które lepiej omijać szerokim łukiem? Zdecydowanie najczęściej polecanym wyborem jest 2.2-litrowy silnik wysokoprężny CRDi o mocy około 197 KM. To prawdziwy pracuś w gamie Sorento II. Co ważne, konstrukcja tego silnika jest dość nowoczesna i solidna - producent zastosował wtrysk Common Rail Bosch oraz turbosprężarkę ze zmienną geometrią, dzięki czemu spalanie w trasie jest całkiem przyzwoite - zazwyczaj oscyluje w granicach 6-7 litrów na 100 km.
Jak to zwykle w dieslach bywa, bezwzględna dbałość o serwis jest tu kluczowa. Zalecana jest systematyczna wymiana oleju, dbanie o układ zasilania paliwem i rozrząd (w tym przypadku wymiana paska rozrządu co około 120-140 tys. km) to podstawa długiego życia jednostki. W skrócie, 2.2 CRDi to silnik, który łączy przyzwoitą dynamikę, rozsądne spalanie i solidność.
Jeśli wolisz odrobinę zaoszczędzić, a Twoje potrzeby nie obejmują mocarnych osiągów, 2.0 CRDi o mocy ok. 150 KM również jest wart uwagi. To silnik mniej dynamiczny, ale ceniony za niskie spalanie i prostotę konstrukcji. Zazwyczaj zestrojony z manualną skrzynią biegów i napędem na przednią oś, będzie dobrym wyborem dla osób, które głównie jeżdżą po mieście lub dobrze utrzymanych drogach.
Spośród silników benzynowych zdecydowanie najczęściej polecany jest wolnossący 2.4 MPI o mocy około 174 KM. To motor charakteryzujący się przyzwoitą kulturą pracy, prostą budową i - co najważniejsze - niezłymi zasobami trwałości. Jednak dla tych, którzy preferują benzynę ze względu na niższe koszty i prostszą eksploatację (brak DPF, mniejsza wrażliwość na jakość paliwa), 2.4 MPI będzie rozsądnym wyborem.
Przeczytaj także: Osuszacz klimatyzacji: Wymiana w Kia Sorento
Niestety, jednostka benzynowa 2.4 GDI, choć z pozoru atrakcyjna ze względu na technologię direct injection i wyższą moc, budzi sporo kontrowersji ze względu na awaryjność. W praktyce bywała podatna na gromadzenie się nagaru na zaworach i problemy z układem paliwowym, co oznaczało kosztowne naprawy.
Silniki w Kia Sorento II generacji - które omijać?
Pierwszą i zarazem najczęściej wskazywaną przez ekspertów i użytkowników na forach motoryzacyjnych jednostką, której powinniśmy unikać, jest właśnie 2.4 GDI - czyli silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Główną bolączką tego motoru jest gromadzenie się nagaru na zaworach dolotowych. Bezpośredni wtrysk paliwa pomija bowiem zawory w fazie sprężania, co sprzyja osadzaniu się zanieczyszczeń. Z czasem może to prowadzić do utraty mocy, szarpania podczas przyspieszania, a w skrajnych przypadkach do poważnych uszkodzeń silnika.
Dla wielu użytkowników, szczególnie tych, którzy używają Sorento głównie w miejskim ruchu lub na krótkich odcinkach, DPF stał się prawdziwym koszmarem. Zapychanie filtra cząstek stałych skutkuje zapaleniem się kontrolki i koniecznością wymuszonego wypalania filtra podczas jazdy z wysoką temperaturą spalin.
Problemy z turbosprężarką, zwłaszcza jej zmienną geometrią, mogą się objawiać spadkiem mocy, szarpaniem przy przyspieszaniu lub głośną pracą turbiny. Naprawa turbosprężarki bywa kosztowna i wymaga fachowców, a zaniedbania w serwisie olejowym tylko przyspieszają jej zużycie.
Typowe Bolączki Kia Sorento II Generacji
- Zawieszenie: Kia Sorento drugiej generacji to dość ciężkie auto, a jego zawieszenie jest przez to mocno eksploatowane, zwłaszcza w polskich warunkach drogowych, gdzie dziury i progowe spowalniacze bywają normą. Dla przykładu, głośne stuki podczas jazdy po nierównościach, szczególnie na przedniej osi, mogą oznaczać konieczność wymiany tulei lub zużycie łączników stabilizatora.
- Elektronika: Elektronika w Sorento II czasem daje o sobie znać, szczególnie w wersjach z bogatym wyposażeniem. Awaria któregoś z tych modułów nie musi zrujnować planów, ale diagnoza i naprawa czasem bywa kłopotliwa i wymaga specjalistycznego sprzętu diagnostycznego.
- Automatyczna Skrzynia Biegów: Jeśli zamierzasz kupić Sorento II z automatyczną, 6-biegową skrzynią, bądź czujny. Koszty naprawy skrzyni automatycznej mogą być niemałe, dlatego test jazdy i sprawdzenie historii serwisowej to absolutna podstawa.
- Układ Hamulcowy: Hamowanie to temat kluczowy w SUV-ie, który waży blisko 2 tony. W Sorento II zdarzają się również problemy z czujnikami ABS lub korozją przewodów hamulcowych, zwłaszcza w starszych egzemplarzach eksploatowanych w trudniejszych warunkach pogodowych.
- Układ Chłodzenia i Klimatyzacja: Kilka raportów użytkowników wskazuje na potencjalne wycieki w układzie chłodzenia, zwłaszcza w rejonie pompy wody i termostatu. Klimatyzacja też lubi mieć humory - częstym problemem jest nieszczelność układu, co skutkuje koniecznością uzupełniania czynnika chłodniczego i wymianą uszczelek.
- Filtr Cząstek Stałych (DPF): Jak wspomnieliśmy wcześniej, w wersjach z silnikami diesla Sorento II posiada filtr cząstek stałych DPF.
Wyposażenie Kia Sorento II
Podczas produkcji Kia Sorento II generacji oferowała kilka wersji wyposażenia, które różniły się poziomem komfortu, dodatkami technologicznymi i nieco także stylem:
Przeczytaj także: Znaczenie filtrów powietrza w Kia
- Basic (podstawowa) - nieco surowa, nastawiona głównie na praktyczność.
- Comfort/Active - zdecydowanie najpopularniejsza konfiguracja.
- Style/Limited - wyposażenie high-end w wersjach Sorento II często wiązało się z podgrzewanymi fotelami, skórzaną tapicerką, tempomatem, dwustrefową klimatyzacją czy nawigacją GPS.
Podsumowując, szukając używanej Kia Sorento II, powinniśmy mieć na uwadze, że wersje z bogatszym wyposażeniem nie tylko oferują więcej komfortu, ale także mogą oznaczać wyższe koszty serwisowania elektroniki i dodatkowych podzespołów.
tags: #kia #sorento #wymiana #filtra #powietrza #poradnik

