Rodzaje filtrów kabinowych – który wybrać?

Aż trudno w to uwierzyć, ale przecież nie tak dawno temu filtry kabinowe w samochodach praktycznie nie występowały. Dziś jest to już standard o wciąż rosnących możliwościach. W ciągu ostatnich 30 lat przeszliśmy bowiem od zwykłych filtrów papierowych, poprzez filtry węglowe, aż po filtry z polifenolami, a nawet dalej. Co wyróżnia każdy z tych typów? Filtry kabinowe, inaczej zwane przeciwpyłkowymi, to obecnie standard, choć nadal nie wszędzie.

Głównym zadaniem filtra kabinowego jest zadbanie o to, by powietrze w kabinie auta było jak najczystsze. Wychwytuje on różne cząstki: kurz, brud, zarodniki grzybów, bakterii czy pyłki roślin (stąd inna nazwa: filtr przeciwpyłkowy), które dostają się do układu wentylacyjnego z zewnątrz. W zależności od rodzaju produktu oraz stanu jego zanieczyszczenia wychwytuje od 50-90% cząstek stałych o wielkości powyżej 0,3 mikrona. Drugim ważnym zadaniem filtra kabinowego jest regulacja wilgoci wewnątrz auta.

W skrócie: filtr przeciwpyłkowy to część samochodowa, która dba nie tylko o układ wentylacyjny, ale także zdrowie człowieka. Dzięki niemu kierowca czy pasażerowie mogą oddychać czystym powietrzem. Atutem jest również czystość tapicerki czy deski rozdzielczej. Brud z zewnątrz nie przedostaje się do wnętrza auta. Filtry kabinowe swoją budową przypominają harmonijkę. Są bardzo często warstwowe, by móc lepiej wychwytywać zanieczyszczenia.

Rodzaje filtrów kabinowych

Oto najważniejsze rodzaje filtrów przeciwpyłkowych:

  • Klasyczne, standardowe, jednowarstwowe filtry kabinowe: Standardowe filtry kabinowe to filtry jednowarstwowe o działaniu wyłącznie przeciwpyłkowym. Jeśli są to filtry dobrej marki (oryginalne), wywiązują się z tego zadania całkiem dobrze. Dobrze radzą sobie z cząsteczkami PM 10 (cząsteczki zanieczyszczeń o średnicy 10 µ), ale zupełnie nie radzą sobie z cząsteczkami PM 2,5 (2,5 µ). Chronią więc kierowcę w sposób dostateczny przed pyłami i wszelkimi innymi zanieczyszczeniami, których średnica nie jest mniejsza niż 10 µ, za to nie są w stanie ochronić go przed cząsteczkami o mniejszym przekroju.
  • Dwuwarstwowe filtry kabinowe z aktywnym węglem: Węglowe filtry kabinowe są filtrami dwuwarstwowymi, składającymi się ze standardowej warstwy filtrującej oraz z warstwy aktywnego węgla. To właśnie użycie aktywnego węgla w postaci sadzy węglowej sprawiło, że filtry te swoją efektywnością przewyższają filtry standardowe. Testy pokazują, że filtry kabinowe z aktywnym węglem są nawet 10-krotnie skuteczniejsze w powstrzymywaniu cząstek PM 2,5 niż filtry standardowe.
  • Trójwarstwowe filtry z aktywnym węglem i polifenolami: Jeśli do warstwy standardowego filtra przeciwpyłkowego dodamy warstwę aktywnego węgla, otrzymamy filtry węglowe. Jeśli zaś do nich dodamy warstwę naturalnych polifenoli, powstaną trójwarstwowe filtry o działaniu antyalergicznym i przeciwbakteryjnym, powstrzymujące przy tym wszystkie intensywne i zwykle niemiłe zapachy, jakie mogą docierać z zewnątrz do kabiny pasażerskiej. Filtry te powstrzymują nawet 97% alergenów, a także niesione z powietrzem bakterie.

Jeśli w samochodzie często przewożone są dzieci czy korzystają z niego osoby skłonne do alergii i astmatycy, najlepszym wyborem jest filtr z warstwą polifenolową. To on najlepiej radzi sobie z wszelkiego rodzaju zanieczyszczeniami. Z tego też powodu znakomicie sprawdzi się na terenach mocno zurbanizowanych czy przemysłowych, gdzie powietrze nie jest zbyt czyste.

Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtry w C5 III 16V?

Oczywiście, na filtrach z polifenolami wyścig zbrojeń producentów wcale się nie skończył. Pojawiły się już filtry pięciowarstwowe oraz przeciwwirusowe, jednak ich dostępność jest ciągle mocno ograniczona. Być może jednak za 2-3 lata to właśnie one staną się powszechnie używanym standardem.

Kiedy wymieniać filtr kabinowy?

Producenci zalecają, by filtr wymieniać co 12 miesięcy. Informacja o tym zawarta jest w instrukcji obsługi auta. Częstotliwość wymiany filtra jest też inna w zależności od jego rodzaju. Zaleca się, by papierowe filtry wymieniać co roku lub gdy przejedzie się 15-20 tys. km. Filtry węglowe mają żywotność nawet 1,5 roku lub 20-30 tys. km, zaś antyalergiczne wymieniać należy raz w roku lub co 10-15 tys. km.

Jednak, jeśli często stoisz w korkach, jeździsz po mieście, nieutwardzonej drodze czy terenie porośniętym pylącymi roślinami, a w dodatku jesteś alergikiem, powinieneś robić to jeszcze częściej. Najlepiej wymieniać filtr co pół roku: przed okresem wiosennym, kiedy stężenie pyłków jest największe oraz po zakończeniu wilgotnej pory roku, jaką jest jesień.

Objawy zużytego filtra kabinowego

Jeśli filtr przeciwpyłkowy jest zanieczyszczony, często łatwo to zaobserwować. Po pierwsze, paruje szyba czołowa, co utrudnia jazdę. Zapchany filtr nie tylko gromadzi wilgoć, ale także uniemożliwia klimatyzacji osuszania powietrza. Po drugie, pojawia się nieprzyjemny zapach w samochodzie. Przyczyną są zazwyczaj liście, które osadzają się na filtrze i zaczynają gnić. Inne objawy to: problemy z układem ogrzewania i chłodzenia, nadmierne wydmuchiwanie gorącego strumienia powietrza z klimatyzacji, dziwne odgłosy wydobywające się z wentylacji, a także niewielki wzrost zużycia paliwa. Osoby skłonne do alergii mogą odczuwać ponadto pogorszenie stanu zdrowia.

Gdzie szukać filtra kabinowego?

Odpowiedź na to pytanie brzmi: to zależy od modelu auta. W różnych markach filtr kabinowy będzie umiejscowiony gdzie indziej. Najczęściej będzie to miejsce: za schowkiem pasażera, w podszybiu lub obok pedału gazu.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr kabinowy w Oplu Corsa C (2002)?

Wymiana filtra kabinowego krok po kroku

  1. Najpierw kup odpowiedni filtr. Ważny jest nie tylko rodzaj, ale też kształt. Filtry nie są uniwersalne, dlatego najlepiej szukać go po numerze VIN.
  2. Teraz trzeba będzie zlokalizować miejsce, w którym jest on zamontowany. W tym celu warto posłużyć się instrukcją obsługi pojazdu. Warto także poszukać filmów instruktażowych w internecie.
  3. Upewnij się, czy samochód stoi na płaskiej powierzchni, a silnik jest wyłączony. Będziesz musiał usunąć kilka osłon czy klap. W wielu przypadkach niepotrzebne są do tego specjalistyczne narzędzia. Zazwyczaj wystarczy Ci tylko śrubokręt czy klucze nasadowe. Jeśli pracujesz z kilkunastoletnim samochodem, ostrożnie postępuj z zaczepami. Plastikowe elementy mogą się wyłamać i w ten sposób uniemożliwić ponowny montaż pokryw.
  4. Warto użyć rękawic roboczych, ponieważ stary filtr może być bardzo zanieczyszczony! Do dokładnego oczyszczenia obudowy filtra z piasku czy innych zanieczyszczeń przyda się odkurzacz/dmuchawa lub sprężone powietrze.

Wymieniając filtr kabinowy, należy zwrócić uwagę na dwie ważne kwestie. Montaż filtra należy wykonywać z „wyczuciem”, należy uważać, aby nie pozaginać lub wręcz nie uszkodzić filtra, co obniża powierzchnię filtrującą, a co za tym idzie skuteczność filtra.

Przeczytaj także: Filtr kabinowy - wymiana krok po kroku

tags: #kabinowy #filtr #powietrza #rodzaje

Popularne posty: