Wymiana filtra kabinowego w samochodzie
- Szczegóły
Filtr kabinowy, choć na pierwszy rzut oka może wydawać się mało istotnym elementem, odpowiada za kluczową funkcję - oczyszczanie powietrza dostającego się do wnętrza kabiny operatora. Obejmuje to eliminację pyłów, cząstek smogu, a także alergenów i nieprzyjemnych zapachów. Zrozumienie, do czego służy filtr kabinowy, pozwala lepiej ocenić, jak często należy go sprawdzać i wymieniać - zwłaszcza w maszynach pracujących w trudnych warunkach, np. na polu, w zakładzie przemysłowym czy na placu budowy.
Rola filtra kabinowego
Filtr kabinowy spełnia zbliżoną rolę w maszynach przemysłowych i pojazdach użytkowych, jednak ze względu na specyfikę pracy w zamkniętych przestrzeniach - takich jak hale produkcyjne czy magazyny - musi dodatkowo skutecznie zatrzymywać pyły przemysłowe. Jaka jest właściwie jego rola? Ma on za zadanie oczyścić powietrze, które napływa z zewnątrz do wnętrza auta (np. wyłapać kurz i inne zanieczyszczenia) i chronić układ wentylacyjny przed osiadaniem i rozwojem zanieczyszczeń np. na wentylatorze lub kanałach nawiewu.
Kiedy wymieniać filtr kabinowy?
W teorii częstotliwość wymiany filtra kabinowego uzależniona jest od przebiegu i czasu eksploatacji, w praktyce jednak należy uwzględnić warunki, w jakich pracuje dana maszyna. Producenci zwykle nakazują wymieniać filtr kabinowy co ok. 15 tys. km, stacje serwisowe - nawet co 30 tys. km. Długotrwała eksploatacja w zapylonym terenie wymaga częstszej wymiany filtra. Najlepiej jednak robić samodzielny, regularny (co pół roku) przegląd stanu filtra i ocenić, czy jest wystarczająco brudny, by nadeszła pora wymiany.
Objawy zużycia filtra kabinowego:
- Zaburzona cyrkulacja powietrza to pierwszy objaw, że masz zatkany filtr kabinowy.
- Zmniejszona siła nawiewu może świadczyć o tym, że filtr jest pełny i blokuje przepływ.
- Swędzenie oczu, kaszel, kichanie - alergie a filtr kabinowy łączą powiązania, które wiele osób zauważa dopiero w sezonie pylenia.
- Przeciążony układ wentylacji może generować nietypowe dźwięki - świst, buczenie lub nierówną pracę nawiewów.
- Jeśli wyjmując filtr, zauważysz ciemne osady, kurz i cząstki stałe - czas na wymianę.
- Jego wymianę zwiastują parujące szyby w aucie, osłabienie siły nawiewu (także wydajności klimatyzacji) lub utrzymujący się we wnętrzu nieprzyjemny zapach.
Konsekwencje zaniedbania wymiany filtra
Zaniedbanie kontroli stanu filtra może prowadzić do spadku wydajności systemu wentylacji i komfortu pracy. Długotrwałe narażenie na kurz, chemikalia i mikrocząstki może prowadzić do alergii, problemów z układem oddechowym oraz pogorszenia koncentracji. Tak - brudny filtr pogarsza jakość powietrza, co może prowadzić np. do alergii.
Samodzielna wymiana filtra kabinowego
Wymiana filtra kabinowego jest na tyle prostą czynnością, że poradzi sobie z nią niemal każdy użytkownik samochodu. To jedna z niewielu rzeczy w samochodzie, z której zakupem i wymianą poradzi sobie niemal każdy właściciel samochodu, dlatego polecamy podjęcie samodzielnej wymiany. Zaoszczędzimy przy tym ok. 50-100 zł.
Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtry w C5 III 16V?
Gdzie szukać filtra kabinowego?
- W większości maszyn filtry kabinowe są łatwe do zdemontowania - wystarczy odkręcić pokrywę i wysunąć wkład.
- Gdy nie jesteś pewien, gdzie jest filtr kabinowy, zajrzyj do instrukcji lub skonsultuj się z mechanikiem.
- Filtr kabinowy może się znajdować pod przednią szybą auta. Ostrożnie zdejmujmy plastiki, by ich nie uszkodzić.
- Jeśli filtr kabinowy jest w okolicach schowka pasażera, musimy zlokalizować jego kasetkę, otworzyć ją i go wyjąć. Czasami, by się do niej dostać, konieczny jest demontaż schowka. Idealna sytuacja - kasetka pod schowkiem. Wystarczy ją otworzyć i wyjąć filtr.
- Trzecią opcją, stosowaną m.in. w Fordach, jest umiejscowienie filtra kabinowego w okolicach pedałów. To najtrudniejsza opcja wymiany filtra, ale i tak poradzi sobie z nią większość osób. Być może dostęp do kasetki z filtrem uzyskamy bez konieczności zdejmowania pedału gazu.
Na samym początku wyjmijmy kluczyk ze stacyjki, by sterownik silnika nie wychwycił żadnych błędów. Po wyjęciu filtra należy ocenić jego stan - jeśli jest wilgotny, pociemniały i zanieczyszczony, trzeba go wymienić.
Jaki filtr wybrać?
Wbrew pozorom, filtry kabinowe nie są uniwersalne - różnią się budową, materiałem filtrującym, klasą filtracji oraz dopasowaniem do konkretnego modelu maszyny. Najpopularniejszym i najtańszym (do kilkudziesięciu złotych) typem filtra przeciwpyłkowego jest filtr papierowy - wyłapuje on tylko zwykłe zanieczyszczenia, takie jak kurz i fragmenty liści. Przeważnie ma trzy warstwy: wstępną, środkową i nośną i jest stworzony z materiałów o zwiększonej odporności na wilgoć. Droższą (ponad 100 zł), ale i wydajniejszą opcją jest zakup filtra węglowego: ma on dodatkową, czwartą warstwę z węglem aktywnym, przez co wygląda jak zużyty.
Jeśli zastanawiamy się nad kilkoma filtrami, warto wybrać ten z obszerniejszymi wskazówkami montażowymi. Często informacje są wzbogacone o podanie lokalizacji filtra w kabinie i pełną procedurę jego wymiany. Niektóre firmy, np. polski Filtron, publikują instrukcje montażu w internecie. Pamiętajmy o tym, by filtr wkładać zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza.
Znaczenie regularnej wymiany filtra
Podczas intensywnej pracy w trudnych warunkach terenowych lub przemysłowych każdy szczegół ma znaczenie - również czystość powietrza w kabinie. Odpowiednia jakość wentylacji wpływa bezpośrednio na zdrowie, samopoczucie i koncentrację operatora. Regularna wymiana filtra kabinowego zapewnia niezakłócone działanie układu nawiewu, chroni przed alergenami i drobnymi cząstkami oraz zwiększa komfort pracy niezależnie od pory roku. Filtr warto regularnie doglądać i zmieniać dla własnego komfortu jazdy i zdrowia, zwłaszcza gdy jesteśmy alergikami.
Zalecenia producentów | Zalecenia serwisów | Samodzielna ocena |
---|---|---|
Co ok. 15 tys. km | Co ok. 30 tys. km | Regularny przegląd co pół roku |
Nie odkładaj tego na później - zadbaj o sprawność maszyny i bezpieczeństwo swoje lub swoich pracowników już teraz. Filtr kabinowy wymieniajmy wtedy, gdy odczuwamy jego osłabione działanie, np. w aucie parują szyby albo słabo działa system wentylacji.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr kabinowy w Oplu Corsa C (2002)?
Przeczytaj także: Filtr powietrza i kabinowy w S-Max
tags: #kabinowy #filtr #powietrza #voyager #wymiana