Wymiana filtra kabinowego w samochodzie

Filtr kabinowy, choć na pierwszy rzut oka może wydawać się mało istotnym elementem, odpowiada za kluczową funkcję - oczyszczanie powietrza dostającego się do wnętrza kabiny operatora. Obejmuje to eliminację pyłów, cząstek smogu, a także alergenów i nieprzyjemnych zapachów. Zrozumienie, do czego służy filtr kabinowy, pozwala lepiej ocenić, jak często należy go sprawdzać i wymieniać - zwłaszcza w maszynach pracujących w trudnych warunkach, np. na polu, w zakładzie przemysłowym czy na placu budowy.

Rola filtra kabinowego

Filtr kabinowy spełnia zbliżoną rolę w maszynach przemysłowych i pojazdach użytkowych, jednak ze względu na specyfikę pracy w zamkniętych przestrzeniach - takich jak hale produkcyjne czy magazyny - musi dodatkowo skutecznie zatrzymywać pyły przemysłowe. Jaka jest właściwie jego rola? Ma on za zadanie oczyścić powietrze, które napływa z zewnątrz do wnętrza auta (np. wyłapać kurz i inne zanieczyszczenia) i chronić układ wentylacyjny przed osiadaniem i rozwojem zanieczyszczeń np. na wentylatorze lub kanałach nawiewu.

Kiedy wymieniać filtr kabinowy?

W teorii częstotliwość wymiany filtra kabinowego uzależniona jest od przebiegu i czasu eksploatacji, w praktyce jednak należy uwzględnić warunki, w jakich pracuje dana maszyna. Producenci zwykle nakazują wymieniać filtr kabinowy co ok. 15 tys. km, stacje serwisowe - nawet co 30 tys. km. Długotrwała eksploatacja w zapylonym terenie wymaga częstszej wymiany filtra. Najlepiej jednak robić samodzielny, regularny (co pół roku) przegląd stanu filtra i ocenić, czy jest wystarczająco brudny, by nadeszła pora wymiany.

Objawy zużycia filtra kabinowego:

  • Zaburzona cyrkulacja powietrza to pierwszy objaw, że masz zatkany filtr kabinowy.
  • Zmniejszona siła nawiewu może świadczyć o tym, że filtr jest pełny i blokuje przepływ.
  • Swędzenie oczu, kaszel, kichanie - alergie a filtr kabinowy łączą powiązania, które wiele osób zauważa dopiero w sezonie pylenia.
  • Przeciążony układ wentylacji może generować nietypowe dźwięki - świst, buczenie lub nierówną pracę nawiewów.
  • Jeśli wyjmując filtr, zauważysz ciemne osady, kurz i cząstki stałe - czas na wymianę.
  • Jego wymianę zwiastują parujące szyby w aucie, osłabienie siły nawiewu (także wydajności klimatyzacji) lub utrzymujący się we wnętrzu nieprzyjemny zapach.

Konsekwencje zaniedbania wymiany filtra

Zaniedbanie kontroli stanu filtra może prowadzić do spadku wydajności systemu wentylacji i komfortu pracy. Długotrwałe narażenie na kurz, chemikalia i mikrocząstki może prowadzić do alergii, problemów z układem oddechowym oraz pogorszenia koncentracji. Tak - brudny filtr pogarsza jakość powietrza, co może prowadzić np. do alergii.

Samodzielna wymiana filtra kabinowego

Wymiana filtra kabinowego jest na tyle prostą czynnością, że poradzi sobie z nią niemal każdy użytkownik samochodu. To jedna z niewielu rzeczy w samochodzie, z której zakupem i wymianą poradzi sobie niemal każdy właściciel samochodu, dlatego polecamy podjęcie samodzielnej wymiany. Zaoszczędzimy przy tym ok. 50-100 zł.

Przeczytaj także: Jak Wymienić Filtry w C5 III 16V?

Gdzie szukać filtra kabinowego?

  • W większości maszyn filtry kabinowe są łatwe do zdemontowania - wystarczy odkręcić pokrywę i wysunąć wkład.
  • Gdy nie jesteś pewien, gdzie jest filtr kabinowy, zajrzyj do instrukcji lub skonsultuj się z mechanikiem.
  • Filtr kabinowy może się znajdować pod przednią szybą auta. Ostrożnie zdejmujmy plastiki, by ich nie uszkodzić.
  • Jeśli filtr kabinowy jest w okolicach schowka pasażera, musimy zlokalizować jego kasetkę, otworzyć ją i go wyjąć. Czasami, by się do niej dostać, konieczny jest demontaż schowka. Idealna sytuacja - kasetka pod schowkiem. Wystarczy ją otworzyć i wyjąć filtr.
  • Trzecią opcją, stosowaną m.in. w Fordach, jest umiejscowienie filtra kabinowego w okolicach pedałów. To najtrudniejsza opcja wymiany filtra, ale i tak poradzi sobie z nią większość osób. Być może dostęp do kasetki z filtrem uzyskamy bez konieczności zdejmowania pedału gazu.

Na samym początku wyjmijmy kluczyk ze stacyjki, by sterownik silnika nie wychwycił żadnych błędów. Po wyjęciu filtra należy ocenić jego stan - jeśli jest wilgotny, pociemniały i zanieczyszczony, trzeba go wymienić.

Jaki filtr wybrać?

Wbrew pozorom, filtry kabinowe nie są uniwersalne - różnią się budową, materiałem filtrującym, klasą filtracji oraz dopasowaniem do konkretnego modelu maszyny. Najpopularniejszym i najtańszym (do kilkudziesięciu złotych) typem filtra przeciwpyłkowego jest filtr papierowy - wyłapuje on tylko zwykłe zanieczyszczenia, takie jak kurz i fragmenty liści. Przeważnie ma trzy warstwy: wstępną, środkową i nośną i jest stworzony z materiałów o zwiększonej odporności na wilgoć. Droższą (ponad 100 zł), ale i wydajniejszą opcją jest zakup filtra węglowego: ma on dodatkową, czwartą warstwę z węglem aktywnym, przez co wygląda jak zużyty.

Jeśli zastanawiamy się nad kilkoma filtrami, warto wybrać ten z obszerniejszymi wskazówkami montażowymi. Często informacje są wzbogacone o podanie lokalizacji filtra w kabinie i pełną procedurę jego wymiany. Niektóre firmy, np. polski Filtron, publikują instrukcje montażu w internecie. Pamiętajmy o tym, by filtr wkładać zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza.

Znaczenie regularnej wymiany filtra

Podczas intensywnej pracy w trudnych warunkach terenowych lub przemysłowych każdy szczegół ma znaczenie - również czystość powietrza w kabinie. Odpowiednia jakość wentylacji wpływa bezpośrednio na zdrowie, samopoczucie i koncentrację operatora. Regularna wymiana filtra kabinowego zapewnia niezakłócone działanie układu nawiewu, chroni przed alergenami i drobnymi cząstkami oraz zwiększa komfort pracy niezależnie od pory roku. Filtr warto regularnie doglądać i zmieniać dla własnego komfortu jazdy i zdrowia, zwłaszcza gdy jesteśmy alergikami.

Częstotliwość wymiany filtra kabinowego
Zalecenia producentów Zalecenia serwisów Samodzielna ocena
Co ok. 15 tys. km Co ok. 30 tys. km Regularny przegląd co pół roku

Nie odkładaj tego na później - zadbaj o sprawność maszyny i bezpieczeństwo swoje lub swoich pracowników już teraz. Filtr kabinowy wymieniajmy wtedy, gdy odczuwamy jego osłabione działanie, np. w aucie parują szyby albo słabo działa system wentylacji.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr kabinowy w Oplu Corsa C (2002)?

Przeczytaj także: Filtr powietrza i kabinowy w S-Max

tags: #kabinowy #filtr #powietrza #voyager #wymiana

Popularne posty: