Jak Wymienić Filtr Powietrza i Kabinowy w Fordzie S-Max: Poradnik
- Szczegóły
Wymiana filtra kabinowego jest na tyle prostą czynnością, że poradzi sobie z nią niemal każdy użytkownik samochodu. Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, jest tanim i bardzo łatwym w samodzielnej wymianie elementem samochodu. Ma on za zadanie oczyścić powietrze, które napływa z zewnątrz do wnętrza auta (np. wyłapać kurz i inne zanieczyszczenia) i chronić układ wentylacyjny przed osiadaniem i rozwojem zanieczyszczeń np. na wentylatorze lub kanałach nawiewu.
Rola i Znaczenie Filtra Kabinowego
Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, jest tanim i bardzo łatwym w samodzielnej wymianie elementem samochodu. Ma on za zadanie oczyścić powietrze, które napływa z zewnątrz do wnętrza auta (np. wyłapać kurz i inne zanieczyszczenia) i chronić układ wentylacyjny przed osiadaniem i rozwojem zanieczyszczeń np. na wentylatorze lub kanałach nawiewu.
Jak każda inna część w samochodzie, filtr kabinowy podlega okresowemu zużyciu, tj. zapchaniu przez nazbierane zanieczyszczenia. Jego wymianę zwiastują parujące szyby w aucie, osłabienie siły nawiewu (także wydajności klimatyzacji) lub utrzymujący się we wnętrzu nieprzyjemny zapach. Filtr warto regularnie doglądać i zmieniać dla własnego komfortu jazdy i zdrowia, zwłaszcza gdy jesteśmy alergikami.
Rodzaje Filtrów Kabinowych
Najpopularniejszym i najtańszym (do kilkudziesięciu złotych) typem filtra przeciwpyłkowego jest filtr papierowy - wyłapuje on tylko zwykłe zanieczyszczenia, takie jak kurz i fragmenty liści. Przeważnie ma trzy warstwy: wstępną, środkową i nośną i jest stworzony z materiałów o zwiększonej odporności na wilgoć.
Droższą (ponad 100 zł), ale i wydajniejszą opcją jest zakup filtra węglowego: ma on dodatkową, czwartą warstwę z węglem aktywnym, przez co wygląda jak zużyty.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Superb 2?
Nowoczesne filtry kabinowe wytwarzane z użyciem naprawdę zaawansowanych technologii są w stanie zapobiec przedostawaniu się do wnętrza samochodu również związków aromatycznych (odbieranych przez nas jako zwykle nieprzyjemne zapachy) czy bakterii. Filtry te zatrzymują drobinki zarówno w standardowym rozmiarze PM 10, jak i najbardziej szkodliwe i najbardziej niebezpieczne dla naszego zdrowia cząsteczki pyłów PM 2,5.
Jeśli zależy Wam na wyższej skuteczności w oczyszczaniu powietrza dostającego się do kabiny samochodu, powinniście wybierać filtry droższe, ale wielokrotnie bardziej efektywne. Różne testy pokazują wyniki wskazujące na to, iż nowoczesne filtry kabinowe z aktywnym węglem i jonami srebra zatrzymują od 10 do 20 razy więcej szkodliwych pyłków PM 2,5 niż najprostsze filtry przeciwpyłkowe.
Częstotliwość Wymiany Filtra
Producenci zwykle nakazują wymieniać filtr kabinowy co ok. 15 tys. km, stacje serwisowe - nawet co 30 tys. km. Najlepiej jednak robić samodzielny, regularny (co pół roku) przegląd stanu filtra i ocenić, czy jest wystarczająco brudny, by nadeszła pora wymiany.
Wymiana filtra kabinowego zgodnie z wszelkimi zaleceniami powinna być przeprowadzana w samochodach osobowych nie rzadziej niż co 15 tys. przejechanych kilometrów lub też co najmniej raz w roku. Zasada ta obejmuje wskazania ogólne, od których jednak występują pewne odstępstwa nakazujące skrócenie interwału wymiany filtra.
A odstępstwami tymi są: częste poruszanie się samochodem po ścisłych centrach miast; wielokrotne przejeżdżanie latem przez tereny leśne lub polne; intensywne korzystanie z auta w pobliżu placów budów czy na drogach gruntowych.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Scenic 1.5 dCi III?
Samodzielna Wymiana Filtra Kabinowego
Większość producentów filtrów do opakowania dołącza instrukcję montażu w samochodzie. Jeśli zastanawiamy się nad kilkoma filtrami, warto wybrać ten z obszerniejszymi wskazówkami montażowymi. Często informacje są wzbogacone o podanie lokalizacji filtra w kabinie i pełną procedurę jego wymiany. Niektóre firmy, np. polski Filtron, publikują instrukcje montażu w internecie.
Pamiętajmy o tym, by filtr wkładać zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Wymiana zazwyczaj ogranicza się do odpięcia kilku spinek lub wyjęcia filtra ze specjalnej kasety. Filtr kabinowy może się znajdować pod przednią szybą auta. Ostrożnie zdejmujmy plastiki, by ich nie uszkodzić.
Lokalizacja Filtra Kabinowego w Fordzie S-Max
Jeśli filtr kabinowy jest w okolicach schowka pasażera, musimy zlokalizować jego kasetkę, otworzyć ją i go wyjąć. Czasami, by się do niej dostać, konieczny jest demontaż schowka. Idealna sytuacja - kasetka pod schowkiem. Wystarczy ją otworzyć i wyjąć filtr. Trzecią opcją, stosowaną m.in. w Fordach, jest umiejscowienie filtra kabinowego w okolicach pedałów.
Na samym początku wyjmijmy kluczyk ze stacyjki, by sterownik silnika nie wychwycił żadnych błędów. To najtrudniejsza opcja wymiany filtra, ale i tak poradzi sobie z nią większość osób. Być może dostęp do kasetki z filtrem uzyskamy bez konieczności zdejmowania pedału gazu.
Krok po Kroku: Jak Wymienić Filtr Kabinowy
Procedura wymiany czy po prostu montażu filtra kabinowego jest niezwykle prosta i absolutnie każdy kierowca, bez względu na jego poziom wiedzy czy niewiedzy w kwestii mechaniki samochodowej, jest sobie z tym w stanie poradzić zupełnie samodzielnie. Wszystko, czego będziecie potrzebować, to chęć, spokój, chwilka czasu oraz - oczywiście - nowy filtr kabinowy.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Cała procedura zakładania filtra przeciwpyłkowego powinna wyglądać następująco:
- Otwieramy schowek w przedniej części kokpitu, po stronie pasażera - zwykle to właśnie za nim producenci aut umieszczają filtry kabinowe
- Demontujemy schowek i wysuwamy go lub wyciągamy na zewnątrz - w tym celu przyjdzie nam zapewne usunąć kilka klipsów, zaślepek czy innych elementów mocujących szufladę schowka
- Lokalizujemy kieszeń filtra kabinowego - rodzaj niskiej półeczki chronionej szeroką zaślepką
- Otwieramy kieszeń filtra i wsuwamy w nią nowy filtr kabinowy - jeśli jest to wymiana filtra, najpierw należy usunąć stary, zużyty filtr kabinowy.
Cała reszta czynności zamyka się w zaślepieniu kieszeni filtra i zamontowaniu ponownie szuflady schowka. Nowy filtr zamontowany.
Jak Prawidłowo Ułożyć Filtr Kabinowy?
Jak taki filtr powinien być ułożony? Czy filtry kabinowe zakładamy strzałką w górę, czy w dół? Chodzi tu, rzecz jasna, o strzałkę widoczną na większości filtrów, a pokazującą prawidłowy kierunek przepływu powietrza. Jeśli więc powietrze w waszym układzie przechodzi przez filtr od góry do dołu, to filtr w swoim aucie zawsze zakładacie strzałką w dół. Taki sposób przepływu powietrza przez filtr obowiązuje w wielu współczesnych samochodach osobowych, więc i ułożenie filtra strzałką w dół możecie uznać za schemat domyślny.
A właściwe ułożenie filtra w kieszeni dlatego jest tak ważne, ponieważ efektywność filtra spadnie znacząco, jeśli założymy go niezgodnie z zaleceniami producenta.
Kiedy Wymieniać Filtr Kabinowy?
Filtr kabinowy wymieniajmy wtedy, gdy odczuwamy jego osłabione działanie, np. w aucie parują szyby albo słabo działa system wentylacji. To jedna z niewielu rzeczy w samochodzie, z której zakupem i wymianą poradzi sobie niemal każdy właściciel samochodu, dlatego polecamy podjęcie samodzielnej wymiany. Zaoszczędzimy przy tym ok.
Wymiana filtrów (oleju, powietrza i paliwowego - w przypadku silnika diesla) to czynność serwisowa, którą wykonuje się nie później niż co 15 000 km. Tak samo jest w przypadku zalania nowego oleju silnikowego. Cena filtra kabinowego jest na tyle mała, że warto przy okazji go zmienić. Podobnie jak w przypadku innych filtrów wymienianych w samochodzie, tak i w przypadku filtra kabinowego, należy to robić nie później niż co 15 000 km lub raz w roku.
Dlaczego Warto Wymieniać Filtr Kabinowy?
Filtry kabinowe służą do oczyszczania powietrza, które wpada do kabiny z zewnątrz. Ograniczają też przedostawanie się spalin samochodowych do środka auta. Regularnie wymieniając filtr kabinowy, nie trzeba się też przejmować innymi zanieczyszczeniami czy smogiem. Drożny filtr ogranicza też przedostawanie się do kabiny szkodliwych spalin w przypadku diesla. Tego typu silniki wydzielają więcej substancji szkodliwych niż jednostki benzynowe. Szczególnie w starszych autach.
Jak rozpoznać zużyty filtr kabinowy? Mogą o tym świadczyć parujące szyby. Warto pamiętać również o tym, że filtr ten pomaga w skutecznym działaniu klimatyzacji. Ogranicza też pojawianie się wilgoci i pleśni we wnętrzu samochodu.
Tabela Porównawcza Filtrów Kabinowych
Typ Filtra | Skuteczność | Cena | Zalety | Wady |
---|---|---|---|---|
Papierowy | Podstawowa | Niska | Tani, wyłapuje kurz i liście | Niska skuteczność w usuwaniu drobnych pyłów |
Węglowy | Średnia | Średnia | Dodatkowa warstwa węgla aktywnego, lepsza ochrona przed zapachami | Droższy od papierowego |
Antybakteryjny (Antysmogowy) | Wysoka | Wysoka | Najwyższa jakość filtrowania, ochrona przed smogiem i bakteriami | Najdroższy |
tags: #jak #wymienić #filtr #powietrza #i #kabinowy