Poradnik: Wymiana filtra powietrza w Kawasaki ZX-6R

Zrób to sam! Proste naprawy, wymiany, czy mycie i konserwacja własnego motocykla to czysta przyjemność. Mamy kilka esencjonalnych porad.

Konserwacja motocykla - krok po kroku

Wpływ warunków atmosferycznych oraz działanie promieni słonecznych powodują starzenie i spadek atrakcyjności powłok lakierniczych oraz elementów gumowych i plastikowych. Motocykl wystawiony na działanie słońca już po kilku latach (a czasem miesiącach) eksploatacji wygląda dużo mniej atrakcyjnie, niż w momencie zakupu. W jaki sposób temu przeciwdziałać? Stosując odpowiednie preparaty oraz środki do konserwacji.

Aby zakonserwować motocykl musimy uzbroić się w: środki chemiczne, takie jak woski; preparaty konserwujące gumę, plastik i chromy; naftę; smar do zamków i stacyjek; nabłyszczacze silikonowe oraz chemię do felg motocyklowych.

Doświadczenie podpowiada, aby go wstępnie namoczyć na kilka minut przed wstawieniem na stanowisko mycia. Można polać go wodą z atomizera pozostałego po starym płynie do szyb. To nieco „zmiękczy bród”, można też dodać delikatne środki czyszczące.

Po wymyciu motocykla myjką ciśnieniową (pamiętajcie, aby nie kierować strumienia na łożyska, piasty, czujniki ABS, łańcuch, czy elektronikę), warto zetrzeć irchą pozostałe krople wody. Teraz można wrócić do garażu.

Przeczytaj także: Kawasaki EN 500: Jak wymontować filtr powietrza?

Tutaj rozpoczyna się właściwy etap konserwacji. Warto zacząć od czyszczenia i smarowania łańcucha. Po dokonaniu tej czynności, za pomocą ściereczki nasączonej naftą, można pozbyć się nieczystości, których nie domyła woda: pozostałości po smarze do łańcucha, resztki asfaltu, roślin, wszelkie brudy.

Konserwacja zaczyna się od nadwozia. Specjalne woski i spraye oparte na silikonie szybko sprawiają, że lakier wygląda jak nowy. W następnej kolejności konserwacji poddaje się elementy gumowe i plastikowe - przy użyciu wspomnianych, dedykowanych środków. Nałożyć można je flanelą, gdyż jest najbardziej przyjazna dla lakieru.

Kolejnym etapem jest użycie smaru do zamków, co eliminuje wilgoć i poprawia ich płynność pracy. W ostatnim etapie doczyścić można felgi za pomocą sprayu do felg, aby później pokryć je woskiem. Przy okazji czyszczenia bardzo szybko zauważamy niedoskonałości motocykla - ubytki, wycieki, odpryski. To dobry moment na ich usunięcie i zabezpieczenie przed postępującą korozją.

Jeśli posiadacie klasyczny motocykl, nałóżcie na chromowane elementy środek do konserwacji chromów. Gotowe!

Bez względu na to, jak często konserwujecie swój motocykl, wymieniona czynność musi być przeprowadzona przed zimowaniem, o ile chcecie rozpocząć sezon ładnie utrzymanym pojazdem.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Kawasaki Z750?

Wszelkie środki do czyszczenia i pielęgnacji motocykla, a także części zamienne i materiały eksploatacyjne możecie w łatwy sposób kupić w sklepie I’M Ready, gdzie przygotowany został specjalny podział na najważniejsze, potrzebne produkty.

Wymiana filtra powietrza oraz filtra paliwa w motocyklu

Przy okazji wymiany filtra paliwa, najczęściej trzeba zdjąć bak. To dobra okazja, żeby wymienić lub nasączyć także filtr powietrza. Jak tego dokonać?

Zaczniemy od filtra paliwa. Najpierw musicie upewnić się, jakiej średnicy jest przewód paliwowy i zakupić odpowiedni filtr. Sam filtr znajduje się pomiędzy zbiornikiem paliwa, a gaźnikami lub układem wtryskowym. W zależności od tego, czy jest mocowany na wcisk, za pomocą spinek lub cybantów, musicie przygotować odpowiednie narzędzia. Dobrze jest zakupić specjalne szczypce zaciskające się na końcówkach przewodów paliwowych po ich zdjęciu (co zminimalizuje wycieki paliwa).

Czynność wymiany rozpoczynacie od zdemontowania zbiornika paliwa. Jeśli jest wyposażony w kranik z pozycją OFF, jego zamknięcie będzie wystarczające, aby zapobiec wyciekowi. Jeśli nie ma kranika, należy szybko po demontażu przewodu z końcówki filtra zablokować wyciek szczypcami lub specjalnymi klamrami. A najlepiej zamknąć przepływ zanim zdejmiecie przewody. Niektórzy używają zacisków chirurgicznych.

Teraz demontujecie objemy po drugiej stronie filtra i wymieniacie go na nowy. Pamiętajcie o poprawnym założeniu końcówek i założeniu obejm/opasek/cybantów. Sam filtr także może być kierunkowy. Unikajcie wysokich temperatur i przeprowadzajcie czynność w dobrze wentylowanym pomieszczeniu - opary benzyny są łatwopalne.

Przeczytaj także: Zamienniki filtrów powietrza ZRX

Korzystając z faktu, że zbiornik paliwa jest już zdemontowany, wymienić można filtr powietrza. Znajdziemy go najczęściej pod zbiornikiem, w odpowiedniej obudowie - czasami zamykana jest zatrzaskami, czasami śrubami. Wymiana filtra, o ile jest to filtr suchy, nie wymaga żadnych dodatkowych czynności. Wystarczy wyjąć stary i włożyć nowy, zwracając uwagę na możliwe strzałki oznaczające kierunek przepływu.

W przypadku, jeśli posiadacie sportowy filtr nasączany - musicie posiadać zestaw do nasączania i mycia. Zaczynacie od umycia filtra w dostarczonym płynie, a następnie, zgodnie z instrukcją należy filtr nasączyć. Tak przygotowany filtr wkładacie do obudowy. Teraz możecie założyć zbiornik paliwa.

Konserwacja układu przeniesienia napędu

Konserwacja układu przeniesienia napędu to jedna z najczęściej wykonywanych czynności obsługowych w motocyklu. Wystarczy co kilkaset kilometrów poświęcić 2-3 minuty. Do nasmarowania i wyczyszczenia łańcucha będą Wam potrzebne: środek do czyszczenia lub nafta, specjalna szczotka, smar do łańcucha oraz stojak serwisowy (jeśli Wasz pojazd nie jest wyposażony w centralną podstawkę).

Smarowanie i czyszczenie łańcucha zawsze powinno odbywać się zaraz po zakończeniu jazdy. Szczególnie, jeśli podróżowaliście w deszcz. Smar między innymi zabezpiecza przed korozją; jej znaczącym powodem jest nadmiar wilgoci.

Po dłuższej podróży wjeżdżacie do garażu. Ustawiacie motocykl na podnośniku i środkiem do czyszczenia pryskacie na łańcuch jednocześnie obracając kołem. Podłogę oraz tylną oponę warto zabezpieczyć chociażby tekturą - ułatwi to utrzymanie czystości w garażu oraz zapobiegnie obecności smaru na oponie.

Po spryskaniu całego łańcucha przykładacie do niego specjalną szczotkę i obracacie kołem. Po dwóch, trzech cyklach pełnego obrotu łańcucha ponownie „traktujecie” go środkiem do czyszczenia i przecieracie szczotką. Teraz pozostawiacie go do wyschnięcia lub obejmując łańcuch szmatą i obracając kołem, usuwacie nadmiar środka czyszczącego.

Nigdy nie obracajcie kołem za pomocą silnika pracującego na biegu- układ napędowy może Wam wciągnąć i zmiażdżyć palce. Przy okazji warto na czystą szmatę nanieść trochę nafty i przetrzeć miejsca ubrudzone smarem do łańcucha np. felgę, wahacz, tylny plastik.

Pozostało nanieść smar do obracając tylnym kołem i kierując dyszę aerozolu na wewnętrzną część łańcucha. Dobrze jest wykonać kilka/kilkanaście cykli pełnego obrotu łańcucha po układzie napędowym -wówczas smar odpowiednio się rozprowadzi.

Jeśli nie macie dostępu do środka do czyszczenia łańcucha, wykorzystajcie naftę. Sprawdzi się, chociaż jej nanoszenie za pomocą szmaty czy pędzelka jest dużo mniej wygodne.

Łańcuch smarujcie według potrzeb i zaobserwowanego stanu, jednak nie rzadziej niż co 300-500 km, a także po jeździe w deszczu i przed każdym dłuższym postojem.

Wymiana filtra i oleju w motocyklu

Wymiana filtra i oleju w motocyklu jest prostą sprawą, wymaga jednak pewnej wiedzy i narzędzi. Zanim przystąpicie do tej czynności, należy zaopatrzyć się w odpowiednią ilość oraz typ oleju motocyklowego. Ponadto musicie zakupić kuwetę do spuszczenia oleju, filtr, olej, klucz do odkręcania filtra (ewentualnie uniwersalny), podkładkę pod korek spustowy oraz klucz dynamometryczny. Jeżeli nie posiadacie podstawki centralnej, warto zakupić stojak serwisowy.

Teraz możecie przystąpić do wymiany. Rozgrzewacie silnik - ciepły olej chętniej spłynie. Podstawiacie kuwetę pod korek spustowy oleju. Odkręcacie go. W tym samym momencie odkręcacie korek wlewu oleju. Po spłynięciu środka smarnego zakręcacie lekko korek spustowy, przesuwacie kuwetę pod filtr oleju (chyba, że kuweta obejmie obszar filtra i miski olejowej) i go okręcacie.

Po ścieknięciu oleju z okolic filtra, ponownie podkładacie kuwetę pod korek spustowy i dokańczacie spuszczanie oleju z miski. Po podłożeniu nowej uszczelki pod korek i zakręceniu korka spustowego z odpowiednim momentem (wartości ustawień klucza dynamometrycznego znajdziecie w serwisówce), zalewacie filtr oleju i jego o-ring świeżym olejem, a następnie dokręcacie go siłą mięśni. Silnie, ale bez przesady.

Teraz uzupełniacie układ świeżym olejem ilością zalecaną przez producenta. Po kilku minutach zakręcacie korek wlewowy i możecie uruchomić silnik. Czynność zakończona.

Po pierwszej jeździe i wystygnięciu silnika warto skontrolować i ewentualnie skorygować ilość oleju w układzie. Stary olej należy umieścić w szczelnym opakowaniu. Nie można go po prostu wylać, a trzeba go zutylizować, oddając na przykład na stacji benzynowej, w zaprzyjaźnionym warsztacie czy w punkcie PSZOK. Powodzenia!

Wszelkie środki do czyszczenia i pielęgnacji motocykla, a także części zamienne i materiały eksploatacyjne możecie w łatwy sposób kupić w sklepie I’M Ready, gdzie przygotowany został specjalny podział na najważniejsze, potrzebne produkty.

Jeżeli jednak nie macie ochoty lub możliwości wykonania napraw własnoręcznie, skorzystajcie z warsztatów motocyklowych. Tym bardziej, że wiele z nich oferuje usługę transportu door-to-door.

Wybór i wymiana filtra oleju

Olej silnikowy jest nieustannie narażony na zabrudzenie. Jego czystość utrzymasz tylko, jeśli na bieżąco będziesz usuwał z oleju rozmaite cząstki brudu czy metali. O tym, że filtr oleju jest niezwykle ważny dla pracy całego silnika (a często też skrzyni biegów), najlepiej poznasz po wpływie zabrudzonego oleju na pracę jednostki napędowej.

Jeśli odpowiednio szybko nie zareagujesz na objawy zużycia filtra, jego skutki dla silnika będą katastrofalne. Tarcie i przegrzanie doprowadzą do odkształceń elementów motoru i w praktyce ich zniszczenia, a co najmniej szybkiego zużycia. Filtr oleju powinieneś wymieniać nie tylko w razie objawów zużycia czy uszkodzenia, ale też profilaktycznie. W końcu, nawet najlepszy filtr po pewnym czasie traci swoje właściwości.

W przypadku standardowego filtra i typowej jazdy, wymień go po 5-10 tysiącach przejechanych kilometrów lub po roku. Jeśli jeździsz bardziej agresywnie lub w terenie, wymianę powinieneś przeprowadzać częściej.

Zasadniczo, typ oleju nie wpływa na wybór filtra. W końcu, olej dobierasz na podstawie danych z silnika, a filtr przewidziany do danego motocykla powinien sprostać każdemu dopuszczonemu tam olejowi.

Szukając najlepszego filtra, na rynku znajdziesz dedykowane produkty oryginalne (OEM), jak i szereg zamienników. Ich właściwości i ceny zależą od wykorzystanego materiału filtrującego, jego wytrzymałości i odporności na zabrudzenia. Już oryginalny, standardowy filtr oleju zapewni ci ochronę silnika przy typowej jeździe.

Jeśli jednak narażasz silnik na większe obciążenia, zwróć uwagę na te wyższej jakości, droższe, ale i wykonane z lepszych materiałów naturalnych lub syntetycznych. O ile lepszy filtr pomoże ci w czyszczeniu oleju przy bardziej agresywnej jeździe, sam nie wpłynie na osiągi silnika. Dzięki szybszemu przepływowi i wyłapywaniu mniejszych cząstek, dłużej zachowasz pierwotne właściwości oleju, ale wciąż będzie to ten sam olej. Zmiany pojawią się tu dopiero przy ingerencji w sam silnik.

Dobry filtr popularnego producenta, na przykład HifloFiltro, Mahle czy Athena to koszt kilkudziesięciu złotych. W tej cenie znajdziesz nawet filtry OEM czy bardziej rozwinięte od K&N. Droższe od nich będą filtry oleju o specjalnym przeznaczeniu, wyjątkowych właściwościach lub bardzo urozmaiconej obudowie. Takie sportowe lub stylowe filtry od PC Racing i Arlen Ness mogą kosztować powyżej tysiąca złotych.

To, jak wymienić filtr, będzie w dużym stopniu zależało od jego konstrukcji. W niektórych będziesz musiał wymienić cały filtr, tak zwaną puszkę, w innych wystarczy abyś wymienił wkład. Pamiętaj, że przy wymianie filtra oleju może z niego wypłynąć nieco płynu. Tą należy wówczas uzupełnić. Jeśli producent wymaga wstępnego napełnienia filtra olejem, usuń z motocykla tą samą ilość oleju, by po wymianie jego ilość w układzie nie uległa zmianie.

Filtr oleju to jeden z kluczowych elementów układów przy silniku. Bez sprawnego i odpowiednio dobranego filtra Kawasaki ZX-6R 600 Ninja może w krótkim czasie ulec poważnym uszkodzeniom silnika. Przyczyną będą tu zabrudzenia i niedostateczne smarowanie. Zwracaj uwagę na typ i jakość filtra oleju, a także na jego stan w trakcie użytkowania motocykla.

W przypadku typowego filtra oleju, Kawasaki ZX-6R 600 Ninja wymaga jego wymiany po przejechaniu kilkunastu tysięcy kilometrów. Może się jednak okazać, że olej ulegnie zabrudzeniu wcześniej. Oznakami uszkodzenia lub zużycia filtra będą przede wszystkim nierówna praca silnika, gaszenie przy niskich obrotach czy nietypowy dźwięk i dym z układu wydechowego. Brak reakcji grozi utratą filmu olejowego silnika i dostaniem się do silnika zabrudzeń, także tych wyłapanych wcześniej przez filtr oleju. Pamiętaj o tych kwestiach także, jeśli zamierzasz wyposażyć motocykl w nietypowy filtr.

Przykłady filtrów oleju i opinii użytkowników:

  • Filtr Hiflo HF303: Używany w Kawasaki Z650, niezawodny i wysokiej jakości zamiennik OEM.
  • Klucz do filtrów oleju 65 mm 14 boków 3/8 Neo Tools HF553 HF303: Praktyczne i solidne narzędzie ułatwiające wymianę filtra oleju.
  • Filtr oleju K&N: Zapewnia wyjątkową przepustowość oleju i skutecznie usuwa zanieczyszczenia, prosty w montażu.

Opinie użytkowników:

  • Filtr bardzo porządnej marki, możliwość odkręcenia go kluczem nasadowym to zbawienie.
  • Doskonały filtr zamienny do HF303, świetna cena, nie ma absolutnie żadnej różnicy w porównaniu do OEM.
  • Filtr w porównaniu do poprzedniego posiada nakrętkę, która znacznie ułatwia montaż /demontaż filtru.

Czyszczenie filtra powietrza K&N

Czyszczenie filtra powietrza K&N, oraz nasączenie olejem, to łatwa procedura. W ten sposób filtr powietrza działa skutecznie i jest długowieczny. Filtry powietrza K&N to legendarne produkty, które dzięki unikalnej konstrukcji i nasączeniu olejem zapewniają doskonałą ochronę silnika oraz wysoki przepływ powietrza. Odpowiednia konserwacja tych filtrów jest kluczowa, by utrzymać ich wydajność i przedłużyć żywotność.

K&N i motocyklowe filtry powietrza nasączane olejem

Firma K&N powstała w 1969 roku w USA. Zawodnicy rajdowi Ken Johnson i Norm McDonald zastanawiali się jak to zrobić, aby filtry powietrza działały skuteczniej w warunkach wysokiego zapylenia - czyli w piaszczystych rajdach motocyklowych. Legendarne filtry powietrza, wykonane są z kilku warstw specjalnej bawełny i zamknięte w dwóch arkuszach aluminiowej siatki uformowanej w charakterystyczną harmonijkę. Ken i Norm (stąd nazwa K&N) wpadli na pomysł nasączenia bawełny olejkiem, dzięki czemu filtr jeszcze lepiej chroni wnętrze silnika przed cząsteczkami kurzu, jednocześnie zapewniając jak największy przepływ powietrza. Po zastosowaniu takiego filtra i po dostrojeniu silnika do nowych warunków pracy, taka jednostka najczęściej zwiększa swoje osiągi.

Kolejną istotną zaletą filtrów K&N jest ich długowieczność - praktycznie nie wymagają wymiany, a gwarancja producenta dla większości modeli obejmuje przebieg miliona mil (ponad 1,6 miliona kilometrów) lub 10 lat. Wystarczy raz na jakiś czas filtr umyć i nasączyć olejem. Filtr powietrza K&N najlepiej konserwować środkami opracowanymi i rekomendowanymi przez producenta. Na zestaw składa się środek czyszczący (poj. 355 ml) oraz olej do nasączania (poj. 204 ml). Regularna cena tego dwupaku waha się w okolicach 80-90 złotych.

Jak często należy czyścić i nasączać filtr powietrza K&N?

Wszystko zależy od warunków użytkowania. W przypadku ekstremalnej jazdy rajdowej w wysokim zapyleniu, filtr należy konserwować nawet co 150 kilometrów. Warto też odpowiedzieć na pytanie, ile razy można czyścić i nasączać filtr powietrza K&N. Jak sugeruje producent, liczba ta jest nieograniczona. Filtr powinien wytrzymać 10 lat lub półtora miliona kilometrów. Oczywiście jeżeli filtr wykazuje widoczne zniszczenia mechaniczne, należy go wymienić.

Jak czyścić i nasączać filtr powietrza K&N w motocyklu lub skutrze? Poradnik krok po kroku:

Poniższy poradnik dotyczy filtrów K&N nasączanych olejem, czyli z serii High - Flow, którą stosuje się do zdecydowanej większości motocykli.

  1. Krok 2 - Usuń luźne cząstki brudu. Filtr należy delikatnie, z wyczuciem obstukać i wytrzepać ze wszystkich większych nieczystości, piachu, czy kurzu.
  2. Krok 3 - Zaaplikuj środek czyszczący K&N Power Kleen. Preparatem do czyszczenia w spreju obficie spryskaj filtr, z obu jego stron. Odczekaj 10 minut.
  3. Krok 4 - Przemyj filtr wodą. Stosuj wodę pod niskim ciśnieniem, nie używaj myjek ciśnieniowych. Wodę kieruj od środka (przeciwnie do przepływu powietrza), aby wypłukać bród z filtra na zewnątrz.
  4. Krok 5 - Wysychanie filtra. Po spłukaniu filtra, delikatnie strzep nadwyżkę wody. Pozwól, aby filtr wysechł naturalnie, nie stosuj powietrza pod ciśnieniem lub suszarki.
  5. Krok 6 - Nałóż olejek K&N Filter Oil. W zestawie 99-5050 znajduje się olej w buteleczce wyciskanej bezpośrednio na filtr. W zestawie 99-5000 (jak jak w promocji na InterMotors.pl) znajduje się olej w sprayu, którym należy pryskać z odległości 7-8 cm. W obu przypadkach olejek należy nanosić na górną krawędź każdej fałdy, po jednej stronie filtra. Należy poczekać 20 minut, aby olej wsiąkł.
  6. Krok 7 - Zamontuj filtr ponownie, jest gotowy do użycia.

Wszystkie nasączane filtry powietrza K&N High - Flow, czyli te stosowane w zdecydowanej większości motocykli, sprzedawane są już z fabrycznym nasączeniem oleju. Nie wymagają dodatkowej pracy, są gotowe do użycia.

WAŻNE Filtry przemysłowe, domowe lub z serii Dryflow są filtrami suchymi, nie potrzebują nasączania.

Często polecanym w internecie sposobem na czyszczenie filtrów powietrza jest przedmuchanie go sprężonym powietrzem, a także mechaniczne wyczyszczenie szczotką pomiędzy fałdami. K&N nie zaleca także używania skompresowanego powietrza do suszenia filtra po myciu wodą / nadmiernym olejowaniu (patrz poradnik krok-po-kroku).

tags: #kawasaki #zx6r #wymiana #filtra #powietrza #poradnik

Popularne posty: