Jimny 1.3: Przyczyny strzelania w filtr powietrza
- Szczegóły
Strzelanie w filtr powietrza to problem, który może dotknąć różne typy silników. W przypadku Jimny 1.3, jak i innych pojazdów, zjawisko to może być objawem kilku różnych usterek.
Potencjalne przyczyny strzelania w filtr powietrza
Problemy z zapłonem
Zużyty układ zapłonowy, w tym przewody zapłonowe i świece, może powodować nieprawidłowe spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej. Generowanie iskry w środowisku mieszaniny propanu, butanu i powietrza wymaga wyższych napięć niż w mieszance powietrza i benzyny. Z tego powodu układ zapłonowy jest bardziej obciążony i zużywa się szybciej. Konieczna jest wymiana przewodów zapłonowych i świec.
Nieszczelności w układzie dolotowym
Nieszczelności między przepływomierzem a kolektorem ssącym mogą prowadzić do nieprawidłowego składu mieszanki.Sprawdź dokładnie wszystkie wężyki podciśnienia i dolot od filtra powietrza czy nie ma jakiegoś pęknięcia itd którym mógł by ssać lewe powietrze.
Problemy z gaźnikiem
Zbyt duży poziom paliwa w gaźniku lub jego zanieczyszczenie mogą powodować strzelanie. Gaźniki do regulacji i czyszczenia. Świeca która nie pali jest zalana i do filtra powietrza leci paliwo a silnik co chwile strzela w gaźnik.
Usterki instalacji LPG
W przypadku pojazdów z instalacją LPG, strzelanie w filtr powietrza może być spowodowane przez złą regulację składu mieszanki LPG lub błędy montażowe.
Przeczytaj także: Filtr powietrza - Suzuki Jimny i inne modele
Źle działająca instalacja nie tylko irytuje użytkownika, ale niszczy silnik i jego osprzęt. Z naprawami nie należy zatem zwlekać.
Typowe błędy montażowe ujawniają się zwykle w pierwszym miesiącu od momentu dostosowania samochodu do jazdy na gaz. Wśród nich należy wymienić: problemy z tankowaniem LPG (zawór zbyt wcześnie odbija), złe wskazania poziomu gazu, anomalie pracy układów chłodzenia i ogrzewania, zapalanie się kontrolki "check engine", gaśnięcie silnika zasilanego LPG, brak mocy, samoczynne przełączanie się z trybu gazowego na benzynowy na długo przed wyczerpaniem zapasu gazu.
Inne potencjalne przyczyny
- Źle ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu.
- Niewystarczająca moc iskry.
- Wykorzystanie nietypowych świec zapłonowych.
- Niskiej jakości paliwo.
- Brak powietrza do pełnego spalania paliwa - wzbogacona mieszanka - sprawdzić czystość filtra powietrza.
Diagnostyka i naprawa
W przypadku wystąpienia strzelania w filtr powietrza, zaleca się przeprowadzenie dokładnej diagnostyki, która może obejmować:
- Sprawdzenie stanu układu zapłonowego (świece, przewody, cewki).
- Kontrolę szczelności układu dolotowego.
- Czyszczenie i regulację gaźnika.
- Sprawdzenie ustawienia rozrządu.
- Diagnostykę instalacji LPG (jeśli występuje).
Często konieczna jest wymiana uszkodzonych elementów lub regulacja parametrów pracy silnika.
Przykładowe problemy i rozwiązania
Poniżej przedstawiono kilka przykładów problemów związanych ze strzelaniem w filtr powietrza oraz potencjalne rozwiązania:
Przeczytaj także: E46 strzela z rury: Diagnoza po wymianie filtra powietrza
- Problem: Silnik dławi się przy dodawaniu gazu i strzela w filtr powietrza. Możliwe rozwiązanie: Sprawdzenie i ewentualna wymiana świec i przewodów zapłonowych.
- Problem: Strzelanie występuje tylko na gazie. Możliwe rozwiązanie: Regulacja instalacji LPG lub wymiana reduktora.
- Problem: Strzelanie występuje po umyciu silnika. Możliwe rozwiązanie: Sprawdzenie i osuszenie elementów układu zapłonowego.
Koszty naprawy
Koszty naprawy strzelania w filtr powietrza mogą być bardzo różne, w zależności od przyczyny usterki. Wymiana świec i przewodów zapłonowych to zwykle koszt od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Regulacja gaźnika lub instalacji LPG może kosztować od 50 do 200 zł. Poważniejsze naprawy, takie jak wymiana reduktora LPG lub regeneracja głowicy, mogą wiązać się z wydatkami rzędu kilkuset, a nawet kilku tysięcy złotych.
Poniżej przedstawiona jest orientacyjna tabela kosztów napraw związanych z instalacją LPG:
| Usterka | Przyczyna | Szacowany koszt naprawy |
|---|---|---|
| Nieszczelność układu chłodzenia | Nieszczelne połączenia instalacji LPG | 50-400 zł |
| Szarpie na LPG | Zużyty układ zasilania LPG | 250-500 zł (za komplet wtryskiwaczy LPG) |
| Nie działa wskaźnik poziomu LPG | Zablokowany pływak | 50-100 zł |
| Pogorszenie osiągów | Zużyte filtry LPG | 30-60 zł (wymiana filtra) |
| W aucie czuć zapach gazu | Nieszczelności instalacji | Indywidualna wycena, ok. 50-200 zł |
| Silnik nie wkręca się na obroty | Zatkany filtr LPG, zużyty reduktor | 30-60 zł (wymiana filtra), 300-500 zł (wymiana reduktora) |
| Silnik niespodziewanie gaśnie | Zła regulacja | 50-150 zł |
| Świeci się kontrolka Check Engine | Zły skład mieszanki | 50-100 zł (diagnostyka) |
| Silnik "strzela" (tylko instalacje mieszalnikowe) | Zużyty układ zapłonowy, zła regulacja | do 300 zł (wymiana zapłonu), >1000 zł (naprawa zniszczeń po wybuchu) |
| Zużycie gniazd zaworowych | Uboga mieszanka | Poważna naprawa, demontaż i regeneracja głowicy |
| Zużycie układu zapłonowego | Wymagające wyższych napięć | 9-60 zł/szt (świece), 120-1300 zł (przewody), 70-650 zł (cewki) |
| Korozja nadwozia | Otwory w nadwoziu | Oczyszczenie i ponowne zakonserwowanie |
| Korozja układu wydechowego | Spalanie LPG | 300-600 zł (zamienniki układu) |
| Uszkodzenie układu dolotowego | Rozszczelnienie kolektora, wystrzały gazu | >200 zł, zazwyczaj 400-1200 zł (wymiana uszkodzonych elementów) |
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
tags: #jimny #1.3 #strzela #w #filtr #powietrza

