E46 Strzela z Rury po Wymianie Filtra Powietrza: Przyczyny i Rozwiązania

Strzały z rury wydechowej to zjawisko, które może budzić niepokój u kierowców. Czasami pojawiają się tylko strzały z wydechu, a czasami towarzyszy im również efektowny płomień wydobywający się z rury wydechowej. Pytanie brzmi - czy z tego zjawiska powinieneś się cieszyć, czy jest to raczej powód do zmartwień?

Co Powoduje Strzały z Wydechu?

Strzały z rury wydechowej pojawiają się przede wszystkim wtedy, gdy silnik nie może w pełni spalić mieszanki paliwowo-powietrznej. Niespalone paliwo trafia wtedy do układu wydechowego, w którym spotyka się z tlenem oraz spalinami rozgrzanymi nawet do 700 stopni Celsjusza. Temperatura, tlen i paliwo - taka mieszanka musi oznaczać ponowne zainicjowanie spalania paliwa. I to spalanie oznacza właśnie strzał pojawiający się w układzie wydechowym.

Dla samej jednostki napędowej nie oznaczają one większego zagrożenia. Jednak w skrajnych przypadkach mogą się okazać niekorzystne dla wydechu. Zdarzają się takie sytuacje, gdzie strzały w wydechu nie są jedynie wynikiem pomysłu inżynierów. Czasami świadczą one o usterce. Dzieje się tak przede wszystkim w przypadku silników benzynowych zasilanych przy pomocy instalacji LPG.

Możliwe Przyczyny Strzałów z Wydechu w E46

  • Niespalona mieszanka paliwowo-powietrzna: To najczęstsza przyczyna strzałów z wydechu.
  • Usterki w instalacji LPG: Problemy z przewodami, świecami zapłonowymi lub regulacją instalacji LPG mogą powodować strzały.
  • Nieszczelność w układzie dolotowym: Dodatkowe powietrze zaciągane przez układ dolotowy może zakłócać proces spalania.
  • Uszkodzony katalizator: Zbyt duża ilość niedopalonego paliwa może uszkodzić katalizator.
  • Problemy z przepływomierzem: Uszkodzony lub zanieczyszczony przepływomierz może nieprawidłowo mierzyć ilość powietrza, co prowadzi do złej mieszanki.
  • Zły stan świec i przewodów zapłonowych: Zużyte lub uszkodzone świece i przewody mogą powodować niepełne spalanie.
  • Nieprawidłowo ustawiony rozrząd: Złe ustawienie rozrządu może prowadzić do nieprawidłowego działania silnika i strzałów z wydechu.
  • Obce ciało w tłumiku: Jakieś obce ciało w tłumiku środkowym, jakieś obce ciało. Co to jest i skąd się wzieło nie mają pojęcia. Może kawałek spawu (jakaś malutka część, albo co gorsza - moze coś wydmuchało z kolektora ja myślę).

Diagnostyka i Rozwiązania

W przypadku wystąpienia strzałów z wydechu w E46 po wymianie filtra powietrza, warto podjąć następujące kroki diagnostyczne:

  1. Sprawdzenie szczelności układu dolotowego: Upewnij się, że nie ma nieszczelności w obudowie filtra, przewodach i kolektorze dolotowym.
  2. Kontrola stanu świec i przewodów zapłonowych: Wymień zużyte lub uszkodzone elementy.
  3. Diagnostyka komputerowa: Sprawdź, czy nie ma błędów związanych z przepływomierzem, sondą lambda lub innymi czujnikami.
  4. Regulacja instalacji LPG (jeśli dotyczy): Upewnij się, że instalacja LPG jest prawidłowo ustawiona.
  5. Sprawdzenie katalizatora: Skontroluj stan katalizatora i wymień go, jeśli jest uszkodzony.
  6. Sprawdzenie rozrządu: Zweryfikuj, czy rozrząd jest prawidłowo ustawiony.
  7. Sprawdzenie przepływomierza: Poprosiłem aby na kompie sprawdzili czy nie ma błędów, zwłaszcza przepływomierz. Poprosiłem aby też sprawdzili, czy w przepływomierzu nie spadła guma.

Strzały z Wydechu a Instalacja LPG

Bywa, że strzały z wydechu nie są zjawiskiem pożądanym. Czasami stanowią one objaw usterki. Tak dzieje się w przypadku silników benzynowych sparowanych z instalacją LPG. Strzały pojawiają się głównie przy ruszaniu, podczas jazdy na niskich obrotach, ewentualnie po głębokim wciśnięciu gazu na niskich obrotach. Na ogół oznaczają jedno - najprawdopodobniej problem stanowi zły stan przewodów i świec zapłonowych.

Przeczytaj także: Filtr powietrza: czy warto wymieniać w skuterze?

Poza tym bywa, że strzały z rury wydechowej, w przypadku eksploatacji auta z LPG, powodują dodatkowe powietrze zaciągane przez układ dolotowy. Dlatego powinieneś sprawdzić w swoim aucie szczelność obudowy filtra, przewodów czy kolektora dolotowego. Podczas stawiania diagnozy warto skontrolować też sposób działania czujnika położenia przepustnicy.

Podsumowanie

Strzały z rury wydechowej w E46 po wymianie filtra powietrza mogą mieć różne przyczyny. Warto przeprowadzić dokładną diagnostykę, aby zidentyfikować problem i podjąć odpowiednie kroki naprawcze. Regularne przeglądy i dbałość o stan techniczny samochodu pomogą uniknąć poważniejszych usterek.

Przeczytaj także: 1.6 HDI buczy - co sprawdzić?

Przeczytaj także: Silnik gazowy dławi się przy wysokich obrotach

tags: #e46 #strzela #z #rury #po #wymianie

Popularne posty: