Jeep Grand Cherokee III: Komfort, Teren i Eksploatacja

„Grand Cherokee to wyznacznik standardów komfortu jazdy drogowej, dzielności offroadowej i najważniejszych dla satysfakcji klienta osiągów” - tymi słowami dyrektor marketingu firmy skomentował debiut modelu przed dziesięcioma laty. Czy ta obietnica znalazła potwierdzenie? Pogodzenie komfortu z terenowymi możliwościami w klasie, którą reprezentuje Grand Cherokee, okazuje się niezbyt trudne - to samochód drogi w zakupie i eksploatacji, ale korzystający z zaawansowanych technicznie rozwiązań.

Wygląd i Wnętrze

Karoseria Granda może się podobać - jest atrakcyjnie stylizowana i najczęściej świetnie wyposażona (miłośnikom luksusu polecamy wersje Limited lub Overland). Ma nieprzesadnie duże gabaryty - 4,75 m długości wydaje się w sam raz, by zapewnić niezłe warunki jazdy dla czterech osób (środkowe miejsce z tyłu jest niewygodne) z jednej strony, z drugiej - możliwość sprawnego poruszania się po mieście.

Do zalet należą wygodne, elektrycznie sterowane fotele, możliwość dwupłaszczyznowej regulacji kierownicy i czytelne wskaźniki. Są też wady, np. niezbyt obszerne wnętrze. W wersji z szyberdachem (był opcją) nad głowami jest mało miejsca. Gdy z kolei odsuniemy fotele, z tyłu będzie zwyczajnie za ciasno na nogi. Podawana przez Jeepa pojemność bagażnika (978 l) obejmuje całą przestrzeń za kanapą - do dachu. Do rolety jest zdecydowanie mniej. Na pocieszenie pozostają pełnowymiarowe koło zapasowe, schowki w podłodze (łatwy dostęp po złożeniu kanapy, od środka) czy osobno otwierana szyba tylna.

Silniki i Spalanie

Grand ma ciekawą gamę silników. Otwiera ją diesel Mercedesa - 3.0 V6. Motor ma dobrą dynamikę, szczególnie przy wyższych obrotach, oraz kulturę pracy. Pod względem spalania nie jest rewelacyjnie: nawet za miastem trudno zmieścić się w 10 l/100 km. Średnia 12,5 l jest jednak akceptowalna.

Zużycie paliwa okazuje się największą bolączką benzyniaków. Odmiana 3.7 to auta importowane samodzielnie z USA - nie są dynamiczne, ale do spokojnej jazdy będą wystarczające. Znacznie przyjemniej podróżuje się autem z motorem V8 - 4.7 lub 5.7. Jednak nawet producent podaje, że w mieście trzeba się liczyć ze spalaniem 20 l/100 km. W czasie redakcyjnego pomiaru maksymalnego spalania wersji 5.7 uzyskaliśmy… 40 l! Trzeba jednak uczciwie przyznać, że podczas delikatnej jazdy wystarczy 12 l - to efekt zastosowania sprytnego systemu odłączającego przy niskim obciążeniu 4 cylindry.

Przeczytaj także: Jeep Cherokee 2014: Szczegółowy Opis Pokrywy Filtra Powietrza

Komu zależy na osiągach, powinien zainteresować się Grandem po liftingu - moc wersji 4.7 wzrosła z 231 KM aż do 303 KM, zaś 5.7 - z 326 KM do 334 KM.

Automatyczna Skrzynia Biegów

Wszystkie wersje współpracują z 5-biegowym automatem. Choć taka liczba przełożeń nie robi już wrażenia, warto zaznaczyć, że przekładnia pracuje dość płynnie i nie spowalnia auta.

Właściwości Jezdne i Terenowe

Podwozie Granda III generacji w porównaniu z poprzednikiem przeszło istotne zmiany - przednia oś jest niezależnie zawieszona, w układzie kierowniczym zastosowano przekładnię zębatkową. Zmiany spowodowały, że auto na asfalcie prowadzi się miło i pewnie.

Ale Grand ma zapewniać nie tylko wygodę na asfalcie - konstruktorzy obiecywali przecież świetne własności terenowe. Wiele zależy od wersji. Łatwo natknąć się na… 2WD! To indywidualny import z USA, najczęściej z silnikiem 3.7. W takim aucie to po prostu nie przystoi.

Systemy Napędu

  • Quadra-Trac I - stały napęd na tylną oś z przednią dołączaną za pomocą sprzęgła. Brak tu reduktora, wydajność trakcji wspomaganej hamulcami pozostawia sporo do życzenia.
  • Quadra-Trac II - za przeniesienie napędu dalej odpowiada sprzęgło, ale kierowca może użyć reduktora, a wtedy napęd pomiędzy przednią a tylną osią zostaje zablokowany mechanicznie.
  • Quadra-Drive II - w aucie zamontowano trzy dyferencjały z elektronicznie sterowanymi blokadami. Trakcja w tym przypadku jest fantastyczna. Przed uszkodzeniami strzegą rozbudowane osłony podwozia montowane w opcji.

Są też niedociągnięcia, np. dość duża podatność zderzaków na uszkodzenia (kończą się poniżej osłon) i niewielki prześwit (w praktyce pod przednią osią zamiast obiecanych 209 mm jest 190 mm). Do Granda można kupić sporo elementów tuningowych (zderzak, płyty, zawieszenie), choć lista nie jest tak bogata jak w najpopularniejszych modelach.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr kabinowy w Jeep Grand Cherokee WJ?

Na Co Zwrócić Uwagę Podczas Oględzin?

Na spodzie nadwozia mogą pojawić się rdzawe plamy - niezbyt wielkie, ale też auta nie są zbyt stare. Od niedawna ASO prowadzi akcję aktualizacji oprogramowania modułu FDCM (to odpowiedź na ryzyko samoczynnego wyłączania się biegu), ale później mogą pojawić się kłopoty z instalacją elektryczną - gdy nic się nie dzieje, mechanicy zalecają pominięcie tej operacji.

Zalecamy zakup odmiany Quadra-Drive II, choć w jej przypadku można spodziewać się uszkodzenia silniczków w mostach (zapala się kontrolka od 4x4) - koszt naprawy to ok. 400 zł.

Drożej będzie w przypadku skrzyni - psują się czujniki na płycie sterującej. Naprawa i płyta pochłoną 1200 zł. W silniku Diesla warto sprawdzić osprzęt: przestają grzać świece żarowe (uszkodzony moduł), uszkodzeniu ulegają klapki w układzie dolotowym.

Numer VIN

VIN umieszczony jest na podłodze obok nóg pasażera i na podszybiu.

Oznaczenia:

Przeczytaj także: Jeep Wrangler TJ - Wymiana Obudowy Filtra

  1. znak 1: kraj producenta (1 - USA)
  2. znak 2: marka (J - Jeep)
  3. znak 3: typ pojazdu (4 - MPV, 8 - MPV z bocznymi airbagami)
  4. znak 4: zakres dmc (G - 5001-6000 lbs, H - 6001-7000 lbs)
  5. znak 5: wersja (USA: S - 2WD, R - 4WD; export: C - kier. po lewej, D - kier. po prawej)
  6. znak 6: wersja (USA np. 4 - Laredo, 5 - Limited; export: E - skrzynia 5 aut.)
  7. znak 7: rodzaj nadwozia (8 - SUV 4d)
  8. znak 8 - silnik (K - 3.7; N lub P - 4.7; 2 lub T - 5.7; 3 lub W - 6.1; M - diesel 3.0)
  9. znak 9: liczba kontrolna (0-9 lub X)
  10. znak 10: rok modelowy (oznaczenia ogólne, 5 - 2005 r. …A - 2010 r.)
  11. znak 11: zakład produkcyjny (C - Jefferson, USA, Y - Graz, Austria)
  12. znaki 12-17: numer seryjny

Zdaniem Fachowca

Dariusz Kruszewski, Darecki Serwis:

Grand III stał się popularnym autem, które można nabyć w przystępnej cenie. Ale najtańsze, zaniedbane i proste wersje mogą być pułapką - naprawy nie są ani przesadnie drogie, ani skomplikowane, jednak gdy nagromadzi się ich sporo, rachunek może być duży.

Uważajcie też, żeby nie kupić Granda z napędem jedynie na tylną oś. W stosunku do poprzednika poprawiła się trwałość zawieszenia, ale rozbudowana elektronika lubi płatać figle. Polecamy motory benzynowe V8, choć nie są oszczędne. do silników benzynowych). Nieco gorzej jest np. z reflektorami, części do CRD mogą być w serwisach dieslowskich.

Ceny Części (Przykładowe)

Część Cena ASO Cena Zamiennik
Filtr oleju/powietrza 84/135 38/48
Klocki/tarcze ham. (przednie, kpl.) 335/768 215/380
Turbosprężarka 15 500 4250 (reg.)
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) 1444/1320 530/400

*dane dla Grand Cherokee 3.0 CRD z 2006 r.

Dane Techniczne

Parametr 3.0 CRD 3.7 4.7 5.7 6.1 SRT
Silnik/Typ turbodiesel, V6, OM 642 benzynowy, V6 benzynowy, V8 benzynowy, V8 benzynowy, V8
Pojemność 2987 cm3 3700 cm3 4700 cm3 5654 cm3 6059 cm3
Moc maksymalna KM/obr./min 218/4000 201/5100 231/4500 326/5000 415/6200
Maks. moment obr. Nm/obr./min 510/1600-2800 315/3900 410/3600 500/4000 569/4800
Skrzynia biegów 5-biegowa automatyczna
Przełożenia I 3,59; II 2,19; III 1,41; IV 1,00; V 0,83; R 3,16; osie 3,55 I 3,59; II 2,19; III 1,41; IV 1,00; V 0,83; R 3,16; osie 3,55 I 3,00; II 1,67; III 1,00; IV 0,75; V 0,67; R 3,00; osie 3,73 I 3,00; II 1,67; III 1,00; IV 0,75; V 0,67; R 3,00; osie 3,73 I 3,59; II 2,19; III 1,41; IV 1,00; V 0,83; R 3,14; osie 3,73
Reduktor w wersjach 2WD i Quadra-Trac I - brak, w Quadra-Trac II i Quadra-Drive II: H 1,00; L 2,72
System napędu Quadra-Trac I, II: sprzęgło międzyosiowe; Quadra-Drive II centralny dyferencjał z elektronicznie sterowaną blokadą
Prędkość maksymalna 200 km/h 180 km/h 200 km/h 208 km/h 245 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s 10,7 s 9,5 s 7,4 s 5,1 s
Spalanie miasto/trasa/średnie l/100 km 13,1/8,6/10,2 17,6/10,5/13,1 19,7/12,0/14,9 21,3/12,0/15,4 22,0/13,1/16,4

tags: #jeep #grand #cherokee #wk #filtr #powietrza

Popularne posty: