Jakość powietrza w Gminie Skrzyszów: Raport

Gmina Skrzyszów, kolejny rok z rzędu, została Liderem Powiatu Tarnowskiego w XIV Rankingu Gmin Małopolski 2023. Ranking Gmin Małopolski jest inicjatywą FRDL Małopolskiego Instytutu Samorządu Terytorialnego i Administracji, realizowaną od 2010 roku wspólnie z Urzędem Statystycznym w Krakowie. Głównym celem jest identyfikacja i promowanie gmin, które wyróżniają się pod względem jakości życia.

Program Ochrony Środowiska jest realizacją wymogów zawartych w ustawie Prawo ochrony środowiska, która artykułem 17 wprowadza dla gmin obowiązek ich opracowywania. Program Ochrony Środowiska dla Gminy Skrzyszów został zatwierdzony Uchwałą Nr XXIII/221/09 Rady Gminy Skrzyszów z dnia 30 kwietnia 2009 r.

Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie stopnia realizacji założeń przyjętych w Programie Ochrony Środowiska dla Gminy Skrzyszów na lata 2004-2015 - aktualizacja na lata 2008-2015 wraz z oceną stanu środowiska. Sprawozdanie zawiera informacje dotyczące realizacji zadań przyjętych w analizowanym okresie czasowym oraz wpływ na zmianę wskaźników oceniających realizację Programu. Zakres objęty sprawozdaniem dotyczy przedsięwzięć realizowanych począwszy od 1.01.

Realizacja celów operacyjnych dla poszczególnych komponentów środowiska

Realizacja programu w analizowanym okresie przebiegała zgodnie z założonymi celami. Gmina Skrzyszów wspólnie z miastem Tarnowem oraz innymi ościennymi Gminami realizowała inwestycje ze środków SAPARD, ISPA w zakresie wodociągowania i kanalizowania przy udziale Tarnowskich Wodociągów Sp. z o.o. w oparciu o "Wieloletni program rozwoju wodociągów i kanalizacji" oraz "Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej m. Tarnowa i okolicznych gmin w ramach programu - Czysty Dunajec". Realizacja Programu Ochrony Środowiska w latach 2004-2010 spowodowała znaczny postęp w budowie infrastruktury technicznej gminy Skrzyszów, przyczyniając się do wzrostu komfortu zamieszkiwania jego mieszkańców.

Gospodarka wodno-ściekowa

Z przepływających przez gminę Skrzyszów cieków powierzchniowych badaniami stanu wód w ramach monitoringu operacyjnego przeprowadzanego przez WIOZ w Krakowie-Delegatura w Tarnowie objęto potok Wątok. Poprawa jakości wód jest działaniem długookresowym, a założone efekty mogą być widoczne w dłuższym okresie czasu.

Przeczytaj także: Rola Inspekcji w ochronie powietrza

W Szynwałdzie w roku 2011 wykonano: przyłącz wodociągowy PE Ø 40 w Szynwałdzie o długości 50 mb kosztem 4 199,99 zł. W Pogórskiej Woli kontynuowano inwestycję "Wodociąg Ładna (przysiółek Jaźwiny) Pogórska Wola". Wykonano: rurociąg PE Ø160 763,7 m, rurociąg PE Ø 110 10 696,70 m, sięgacze PE Ø 40 4 395,70 m, przyłącza PE Ø 40 149 szt. Wydatkowano na ten cel w roku 2011 kwotę 1 714 878,82 zł, w roku 2012 kwotę 318 229,02zł.

Wykonano przyłącza kanalizacyjne w Szynwałdzie z rur PVC Ø 160 o łącznej długości 360 mb wraz ze studniami PVC Ø 315. Podpisano umowę na budowę odcinka sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w Szynwałdzie etap VI na kwotę 1 100 549,03 zł, w tym wodociąg 916 901,17 zł, kanalizacja 183 647,86 zł. W roku 2011 wykonano rurociąg PE Ø 160 długości 500 m i rurociąg PE Ø 100 długości 582 m. Wydatkowano na ten cel kwotę157 398,38 zł. W roku 2012 zakończono zadanie "Kanalizacja Szynwałd" - etap VI. W ramach zadania wykonano: kanał PCV Ø 200 długości 764,3 mb., przykanaliki, przyłącza PCV Ø 160 mm o długości 251,8 mb.

Podpisano umowę na opracowanie koncepcji i kompletnej dokumentacji projektowo- kosztorysowej na budowę sieci kanalizacyjnej (zad.3) i wodociągowej (zad. 6) w przysiółku Zgredziny II oraz sieci kanalizacyjnej (zad 4) w przysiółku Jaźwiny w miejscowości Ładna. W Pogórskiej Woli wykonano odcinek kanalizacji sanitarnej PVC Ø 200 mm 230m, przyłącza kanalizacyjne z rur PVC Ø 160 mm 65 m, studnie betonowe Ø 1000 m 8 szt.

Ochrona przyrody

Natomiast na terenie gminy brak jest terenów, które zostałyby zakwalifikowane do obszarów objętych siecią Natura 2000. Zadania z zakresu ochrony przyrody w gminie Skrzyszów w analizowanym okresie polegały na bieżącym utrzymaniu terenów zieleni. W działalności edukacyjnej rolników promowany jest rozwój rolnictwa ekologicznego i zintegrowanego, predysponowanego na terenach chronionego krajobrazu, bazującego na tradycyjnych metodach gospodarowania. Aktualnie na terenie gminy są dwa gospodarstwa ekologiczne. Aktywnie uczestniczą w akcjach zazielenienia, ukwiecania terenów przy szkołach, porządkowych i akcjach dokarmiania zwierząt w zimie.

Ochrona lasów

W ramach ogólnopolskiego programu zwiększania lesistości kraju w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego wskazano grunty V i VI klasy, które mogą być wyłączone z użytkowania rolniczego dla ich wykorzystania celem poszerzenia zakresu i intensyfikacji zalesień.

Przeczytaj także: Analiza jakości powietrza w Serocku

Lasy Państwowe konsekwentnie prowadzą trwale zrównoważoną, wielofunkcyjną gospodarkę leśną na ekologicznych podstawach. Na poczesnym miejscu stawiają powszechną ochronę lasu i powiększanie jego zasobów, zachowanie i wzbogacanie różnorodności biologicznej oraz ochronę gatunkową roślin i zwierząt. Struktura gatunkowa stopniowo się zmienia za sprawą prowadzonej od wielu lat przez Lasy Państwowe przebudowy, dzięki czemu drzewostany coraz lepiej odpowiadają zajmowanym siedliskom.

Zwiększanie bioróżnorodności Lasy Państwowe realizują poprzez naturalną gospodarkę leśną prowadzącą do wzbogacania siedlisk m.in. poprzez przywiązywanie wagi do odnowień naturalnych, unikanie zrębów zupełnych, pozostawianie drzew dziuplastych, oczek wodnych, mokradeł. Zalesianie terenów w większości następowało samoistnie na skutek sukcesji roślinności leśnej na sąsiednie pola, które są odłogowane. Ostatnio pojawiło się zainteresowanie rolników zalesieniami.

Degradacja gleb

Głównymi przyczynami degradacji gleb są skażenia przemysłowe i komunikacyjne, chemizacja rolnictwa, chemiczne metody walki ze szkodnikami pól i lasów oraz niewłaściwe metody uprawy. Skażenia przemysłowe i komunikacyjne dostają się do gleby przez powietrze lub za pośrednictwem wody, względnie też przy udziale obu tych czynników łącznie. Przykładem są kwaśne deszcze, zawierające związki siarki i prowadzące do zmiany kwasowości gleby i spadku jej żyzności.

Ochronie powierzchni ziemi sprzyja prowadzona gospodarka odpadami w sposób przyjęty przez władze gminy, likwidacja dzikich wysypisk tam, gdzie się pojawiły oraz działania edukacyjne zmierzające do wyeliminowania praktyk związanych z zaśmiecaniem nieużytków, rowów, terenów przy lasach i zaroślach. Tereny osuwiskowe wymagające ochrony w większości występują na terenach rolnych. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Gminy Skrzyszów zostały wykluczone z zabudowy i przeznaczono je pod zalesianie.

Jakość powietrza

Ocenę jakości powietrza w powiecie tarnowskim przedstawiono w opracowaniu "Informacja o stanie środowiska w powiecie tarnowskim w roku 2011" opublikowaną w roku 2012 przez WIOZ w Tarnowie Delegatura w Tarnowie na podstawie badań jakości powietrza w roku 2011. Najbliżej zlokalizowanym punktem pomiarowym był stały punkt pomiarowy reprezentatywny dla powiatu tarnowskiego zlokalizowany w Tuchowie przy ul. Chopina.

Przeczytaj także: Pomiary zanieczyszczeń w Stacji Czernica

Na stanowisku pomiarowym w Tuchowie w 2011 roku stężenie średnioroczne pyłu zawieszonego PM10 wyniosło 58,0µg/m3 tj. 145,0% dopuszczalnego poziomu. W porównaniu do roku 2010 wzrosło o 2µg/m3. W sezonie zimnym stężenie pyłu wynosiło 77,4µg/m3 a w letnim 29,2µg/m3. W pomiarach dobowych poziom zanieczyszczenia pyłem PM10 przekraczał poziom dopuszczalny 81 razy w ciągu roku, w tym głównie w miesiącach zimowych. Stężenie średnioroczne benzo/a/piranu oznaczane w pyle zawieszonym wyniosło 8,8ng/m3 tj. 880% poziomu docelowego.

Roczna ocena jakości powietrza w województwie małopolskim za rok 2011 polegała na zaliczeniu strefy do określonej klasy (A, B, C), która zależy od stężeń zanieczyszczeń występujących na jej obszarze i wiąże się z określonymi wymaganiami, co do działań na rzecz poprawy jakości powietrza w strefie. Powiat tarnowski należy do strefy "pozostały obszar województwa małopolskiego, nie wchodzący w skład aglomeracji i miast powyżej 100 tys. mieszkańców".

Zgodnie z wykonaną za rok 2011 klasyfikacją powiat tarnowski został zakwalifikowany do klasy C, ze względu na ponadnormatywne stężenia benzo(a)pirenu, pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5. Oznacza to, że poziomy stężeń 24godzinnych pyłu zawieszonego PM10 przekraczają wartości dopuszczalne w ciągu roku częściej niż 35 razy, poziom stężenia średniorocznego pyłu zawieszonego PM 2,5 oraz poziom stężenia średniorocznego benzo(a)pirenu przekracza poziom docelowy w roku kalendarzowym.

Przyczyną wysokich stężeń jest emisja pyłu ze źródeł przemysłowych, komunikacyjnych i grzewczych dodatkowo potęgowana przez niekorzystne warunki klimatyczne oraz lokalne warunki rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń. Zakwalifikowanie do klasy C wymaga podejmowania szczególnych działań (planów i programów naprawczych). Nadal istotnym problemem dla strefy małopolska są wysokie stężenia benzo(a)pirenu w pyle zawieszonym PM10, należącego do grupy wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych. Stężenia benzo(a)pirenu przekraczają poziom docelowy, który ma być osiągnięty w 2013 roku.

W roku 2012 zakończono termomodernizację budynku wielofunkcyjnego w Łękawicy. W ramach zadania wykonano: docieplenie ścian, i stropu, drenaż, izolację fundamentów, odtworzono opaskę z kostki, wymieniono stolarkę drzwiową zewnętrzną. Koszt zadania wyniósł 257 386,03 zł. W Szkole Podstawowej w Ładnej ocieplono strop sali gimnastycznej wełną mineralną o grubości 30 cm kosztem 20 825,00 zł.

Poniższa tabela przedstawia zestawienie stężeń zanieczyszczeń powietrza w Tuchowie w 2011 roku w odniesieniu do norm dopuszczalnych:

SubstancjaStężenie średniorocznePoziom dopuszczalnyPrzekroczenie normy
Pył zawieszony PM1058,0 µg/m340 µg/m3145,0%
Benzo(a)piren8,8 ng/m31,0 ng/m3 (poziom docelowy)880%

tags: #jakość #powietrza #gmina #skrzyszów #raport

Popularne posty: