Jakość Powietrza w Chybiu: Normy i Działania Naprawcze
- Szczegóły
Jakość powietrza jest kluczowym elementem wpływającym na zdrowie mieszkańców. W województwie śląskim, w tym w Chybiu, problem zanieczyszczenia powietrza jest szczególnie istotny. Poniżej przedstawiamy informacje dotyczące norm jakości powietrza oraz działań podejmowanych w celu poprawy sytuacji.
Powiadomienia o Jakości Powietrza w Województwie Śląskim
Mieszkańcy województwa śląskiego są regularnie informowani o stanie jakości powietrza poprzez powiadomienia o ryzyku przekroczenia dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń. Przykładowe powiadomienia:
- POZIOM 3: Powiadomienie o ryzyku wystąpienia przekroczenia poziomu alarmowego dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu.
- POZIOM 2: Powiadomienie o ryzyku wystąpienia przekroczenia poziomu informowania dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu.
- POZIOM I: Powiadomienie o ryzyku wystąpienia przekroczenia poziomu dopuszczalnego substancji w powietrzu (dla pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5).
- I poziom ostrzegania - informacyjny - w związku z ryzykiem wystąpienia przekroczenia średniorocznego poziomu dopuszczalnego dla pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 w powietrzu.
Apel do Mieszkańców Chybia w Związku z Zanieczyszczeniem Powietrza
W związku z ryzykiem przekroczenia poziomu informowania (100 μg/m3) dla pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu, władze Chybia regularnie apelują do mieszkańców o podjęcie następujących działań:
- Unikanie przewietrzania pomieszczeń w trakcie trwania ostrzeżenia.
- Ograniczenie użytkowania kominków opalanych paliwami stałymi.
- Zaprzestanie prac powodujących zapylenie np. uciążliwych prac budowlanych, wyburzeniowych, stosowania dmuchaw.
Z uwagi na zanieczyszczenie powietrza, osoby chore, osoby starsze, kobiety w ciąży oraz małe dzieci powinny unikać przebywania na wolnym powietrzu, pozostałe osoby powinny ograniczyć do minimum wszelką aktywność fizyczną na wolnym powietrzu. Zaleca się korzystanie z transportu zbiorowego zamiast indywidualnego.
Uchwała Antysmogowa w Województwie Śląskim
Od 1 września 2017 r. na terenie województwa śląskiego obowiązuje Uchwała NR V/36/1/2017 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 7 kwietnia 2017 r. w sprawie wprowadzenia na obszarze województwa śląskiego ograniczeń w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw, zwana „uchwałą antysmogową”. Zgodnie z jej zapisami instalacje niespełniające wymagań, których eksploatacja rozpoczęła się przed 1 września 2017 roku powinny zostać wymienione zgodnie ze wskazanymi w uchwale antysmogowej terminami. Wiele osób zastanawia kiedy należy wymienić posiadany kocioł, piec lub kominek.
Przeczytaj także: Rola Inspekcji w ochronie powietrza
Podmioty posiadające instalacje dostarczające ciepło do systemu centralnego ogrzewania (kocioł) powinny rozpocząć klasyfikację od sprawdzenia wieku kotła na dzień 1.09.2017 r., a następnie na podstawie obliczonego wieku sklasyfikować piec do odpowiedniej grupy wiekowe. Zgodnie z zapisami uchwały antysmogowej dla tego typu instalacji istnieją 4 terminy wymiany:
- Wymiana do 31.12.2021 r. gdy wiek kotła jest powyżej 10 lat (2006 r. i starsze), oraz dla instalacji bez tabliczek znamionowych.
- Wymiana do 31.12.2023 r. gdy wiek kotła jest w przedziale od 5 do 10 lat (od 2007 r. do 2012 r.).
- Wymiana do 31.12.2025 gdy wiek kotła jest poniżej 5 lat (od 2013 r. do 31.08.2017 r. ).
- Wymiana do 31.12.2027 r. gdy kocioł jest Klasy 3 lub 4 wg. Normy PN-EN 303-5:2012.
Podmioty posiadające instalacje wydzielające ciepło, lub wydzielające ciepło i przenoszące je do innego nośnika (tzw. miejscowy ogrzewacz powietrza np.: kominek, piec) powinny wymienić instalacje na spełniającą wymagania Rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1185 z dnia 24.04.2015.
Do 31.12.2022 r. obowiązuje przyjęta przez Sejmik Województwa Śląskiego uchwała antysmogowa. Zgodnie z jej założeniami kotły lub piece w budynkach nie mogą być ogrzewane paliwami złej jakości. Zakazane jest więc spalanie:
- węgla brunatnego oraz paliw stałych produkowanych z wykorzystaniem tego węgla,
- mułów i flotokoncentratów węglowych oraz mieszanek produkowanych z ich wykorzystaniem,
- paliw, w których udział masowy węgla kamiennego o uziarnieniu poniżej 3 mm wynosi więcej niż 15%,
- drewna, którego wilgotność przekracza 20%.
Przy zakupie węgla kamiennego należy zwrócić uwagę, aby był to węgiel dobrej jakości. W tym celu należy sprawdzić typ węgla oraz jego wartość opałową. Paliwa węglowe dobrej jakości, którymi można palić w budynkach mieszkalnych posiadają następujące parametry: typ węgla 31- 33, wartość opałowa co najmniej 24 MJ/kg. Kupowane paliwo powinno posiadać świadectwo jakości, które potwierdzi jego pochodzenie oraz parametry jakościowe. Dowód potwierdzenia zakupu paliwa należy zachować w razie kontroli.
Dofinansowanie Działań Proekologicznych
W celu wykonania zapisów uchwały, zwłaszcza dotyczących wymiany instalacji grzewczych niezbędne jest zapewnienie dofinansowania działań w tym zakresie, zarówno na poziomie kraju, jak i regionu. Jedną z możliwości dofinansowania działań związanych z ograniczeniem niskiej emisji w województwie śląskim jest Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 (RPO WSL). W ramach RPO WSL wsparcie przewidziano w osi priorytetowej IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna. Jest ono przeznaczone na realizację projektów dotyczących wytwarzania energii z odnawialnych źródeł energii wraz z podłączeniem do sieci dystrybucyjnej/przesyłowej.
Przeczytaj także: Analiza jakości powietrza w Serocku
Na budowę i przebudowę infrastruktury służącej do produkcji i dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych przeznaczono 67 913 372 euro. Planuje się skierowanie wsparcia na realizację projektów inwestycyjnych dotyczących wytwarzania energii z odnawialnych źródeł wraz z podłączeniem tych źródeł do sieci dystrybucyjnej/przesyłowej. Wsparcie przewiduje w szczególności budowę i przebudowę infrastruktury służącej do produkcji i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, takich jak: biomasa, słońce, woda, geotermia, wiatr, w tym instalacji kogeneracyjnych.
Funkcje Kontrolne
Uchwała antysmogowa precyzuje również funkcję kontrolną. Ta spoczywa na barkach marszałka województwa, starosty oraz wójta, burmistrza lub prezydenta. Ci wyznaczają odpowiednich pracowników do przeprowadzania kontroli.
„Kontrolujący, wykonując kontrolę, jest uprawniony do wstępu wraz z rzeczoznawcami i niezbędnym sprzętem przez całą dobę na teren nieruchomości, obiektu lub ich części, na których prowadzona jest działalność gospodarcza, a w godzinach od 6 do 22 - na pozostały teren, przeprowadzania badań lub wykonywania innych niezbędnych czynności kontrolnych, żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób w zakresie niezbędnym do ustalenia stanu faktycznego czy żądania okazania dokumentów i udostępnienia wszelkich danych mających związek z problematyką kontroli” - podaje uzasadnienie uchwały antysmogowej.
Skutki Zanieczyszczenia Powietrza
Z raportu Światowej Organizacji Zdrowia „Ambient Air Pollution Database 2016” wynika, że 33 z 50 najbardziej zanieczyszczonych miast Europy znajduje się w Polsce, z czego aż 10 leży w województwie śląskim. Natomiast raport Światowej Organizacji Zdrowia z 2015 r. „Economic cost of the health impact of air pollution in Europe” wykazuje, że w 2010 r. zanieczyszczenia powietrza w Polsce przyczyniły się do śmierci ponad 48,5 tys. Polaków, co z kolei wygenerowało koszty w wysokości 101,826 mld dolarów. Szacuje się, że zanieczyszczenie powietrza pyłem zawieszonym PM2,5 odpowiada za blisko 0,5 mln przedwczesnych zgonów w Europie (ponad 400 tys. w 28 krajach UE), w tym za blisko 80 proc. zgonów spowodowanych chorobami układu oddechowego i rakiem płuc.
Przeczytaj także: Pomiary zanieczyszczeń w Stacji Czernica
tags: #jakość #powietrza #chybie #normy

