Skutki Zabitego Filtra Powietrza w Silniku Diesla
- Szczegóły
Mechanicy alarmują. Coraz więcej aut trafiających do warsztatów samochodowych ma objawy wskazujące na mocne zaniedbanie filtra powietrza. I nie chodzi nawet o jego stan, a o regularność i prawidłowość wymian. Wymiany te należy bowiem przeprowadzać często i umiejętnie. Bez tego grozi nam coś więcej niż tylko wzrost spalania - grozi nam nawet zatarcie silnika. Dlaczego?
Dlaczego Filtr Powietrza w Silniku Diesla Jest Tak Ważny?
Filtr powietrza pełni kluczową funkcję w pracy silnika wysokoprężnego. Jego głównym zadaniem jest oczyszczanie zasysanego powietrza z kurzu, piasku, sadzy, owadów i innych drobnych zanieczyszczeń, które mogłyby uszkodzić wewnętrzne elementy jednostki napędowej. W przeciwieństwie do silników benzynowych diesle są znacznie bardziej wrażliwe na jakość powietrza - brudne powietrze może prowadzić do przyspieszonego zużycia tłoków i cylindrów, pogorszenia kompresji i zakłócenia procesu spalania.
Filtr dba o to, by do komory spalania trafiało odpowiednio przefiltrowane powietrze, niezbędne do skutecznego zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Zanieczyszczone powietrze w silniku to przepis na kłopoty: mniejsza moc, większe zużycie paliwa, a nawet poważne uszkodzenie turbosprężarki. Zanieczyszczenia mogą również przyspieszyć degradację oleju silnikowego i obniżyć skuteczność wentylacji skrzyni korbowej.
Objawy Zapchanego Filtra Powietrza w Silniku Diesla
Zapchany filtr powietrza w silniku Diesla może mieć poważny wpływ na jego pracę. Im dłużej element pozostaje zanieczyszczony, tym większe ryzyko pogorszenia stanu technicznego jednostki napędowej i powiązanych układów. Sygnałami wskazującymi na zabrudzony lub wręcz zapchany filtr powietrza są:
- Spadek mocy silnika - to oczywiste, że zapchany filtr nie przepuszcza tyle powietrza, ile powinien, a brak dostatecznej ilości powietrza dopływającego do jednostki napędowej przekłada się na spadek mocy silnika. Pamiętajcie, że dla silnika powietrze jest równie ważne, jak paliwo. Nie ma powietrza, nie ma mocy.
- Zwiększone zużycie paliwa - zapchany filtr powietrza zmusza Wasz silnik do kompensowania niedostatku powietrza (i braku mocy) poprzez zwiększenie dawki paliwa. Silnik chce osiągnąć dużą moc, ale bez powietrza tego nie potrafi. Ratuje się większą ilością paliwa pobieraną z baku. A to oznacza więcej pieniędzy pobieranych z Waszego portfela.
- Problemy z uruchamianiem silnika - przytkany filtr powietrza może utrudniać uruchamianie silnika. Szczególnie zauważalne będzie to w chłodniejsze dni.
- Dymienie z rury wydechowej - zapchany filtr to, jak już mówiliśmy, nieefektywne spalanie paliwa. A nieefektywne, zwiększone spalanie paliwa to mocniejsze dymienie z rury wydechowej i wzrost emisji spalin, czyli również problemy na przeglądzie.
Bywa i tak, że zabrudzony, zapchany filtr powietrza daje objaw w postaci palącej się kontrolki silnika (check engine). Kontrolka ta będzie wówczas informować o problemach z układem dolotowym. Warto pamiętać o takiej interpretacji jej pojawienia się.
Przeczytaj także: Porady dotyczące wyboru filtra do oczyszczacza
Poniżej przedstawiamy najczęstsze objawy zapchanego filtra powietrza w dieslu, na które warto zwrócić uwagę:
- Spadek mocy silnika. Zatkany filtr utrudnia dostęp powietrza do cylindrów, co skutkuje wyraźnym spadkiem osiągów - auto gorzej przyspiesza i traci siłę na podjazdach.
- Zwiększone zużycie paliwa. Niedobór tlenu zaburza proces spalania, przez co silnik wysokoprężny zużywa więcej paliwa, by osiągnąć tę samą moc.
- Czarny dym z rury wydechowej. Typowym objawem jest pojawienie się ciemnego lub czarnego dymu - efekt niepełnego spalania i nadmiaru sadzy.
- Nieregularna praca silnika. Może się zdarzyć, że silnik będzie przerywał, tracił płynność pracy lub dusił się na wolnych obrotach.
- Większe obciążenie turbiny. Gdy dopływ powietrza jest ograniczony, rośnie obciążenie turbosprężarki, co może przyspieszyć jej zużycie lub prowadzić do awarii.
- Nieprzyjemne zapachy. Niekiedy pojawia się zapach niespalonego paliwa lub sadzy, który może być dodatkowym sygnałem problemów z filtrem powietrza.
Stan filtra warto kontrolować nie tylko podczas planowego serwisu, lecz także wtedy, gdy pojawia się nietypowe zachowanie auta. Nawet pojedynczy objaw może świadczyć o pogorszeniu przepływu powietrza do silnika. Im szybciej przeprowadzisz diagnostykę i wymienisz filtr, tym większa szansa na uniknięcie poważniejszych usterek i dodatkowych kosztów.
Jak Samodzielnie Sprawdzić Stan Filtra Powietrza?
Sprawdzenie stanu filtra powietrza nie jest skomplikowane i może być wykonane samodzielnie przez każdego kierowcę. Statystyki sprzed kilku lat pokazują, że podobną czynność samodzielnie lub przy pomocy znajomych przeprowadza ok. 30% polskich kierowców, a przecież spokojnie mogliby to robić wszyscy, bez konieczności wizyty w warsztacie. Jak powinno wyglądać takie sprawdzenie stanu filtra powietrza?
- Otwieramy pokrywę filtra powietrza - zazwyczaj filtr ten znajduje się w łatwo (w miarę łatwo) dostępnym miejscu, tuż obok silnika. W zależności od modelu auta, może być konieczne zdjęcie kilku elementów (np. pokrywy filtra).
- Przeprowadzamy kontrolę wizualna filtra - w ten sposób sprawdzamy, czy filtr nie jest już zabrudzony. Czysty filtr będzie miał nadal kolor jasny (najczęściej biały lub beżowy), zbliżony do koloru nowego filtra. Filtr brudny jest ciemniejszy, z widocznymi zanieczyszczeniami. Zanieczyszczenia te oznaczają, że czas już na jego wymianę. I nie ma znaczenia, że wymienialiście go ledwie kilka miesięcy temu. Najwyraźniej przez ten czas nazbieraliście dość zanieczyszczeń, by filtr powietrza zmienił wyraźnie swój wygląd.
- Sprawdzamy elastyczność materiału filtra powietrza - stary, zapchany i wielokrotnie zawilgocony filtr powietrza może wyraźnie stwardnieć i stracić swoją elastyczność. Wystarczy ścisnąć go delikatnie, aby wyczuć, że materiał nie jest już tak elastyczny, jak być powinien.
Jest też jeden test filtra powietrza, który bywa wykonywany, ale którego wykonywać nie zalecamy. Jest to tzw. test wydajności, polegający na chwilowym zdjęciu filtra i uruchomieniu silnika. Jeśli filtr był zapchany, taki silnik faktycznie będzie wówczas działał zauważalnie płynniej. Problem w tym, że nawet ta chwila bez filtra wystarczy, aby narobić sobie w tym silniku niezłego bałaganu. I po co? Żeby zyskać absolutną pewność, że mający już kilka miesięcy, widocznie brudny filtr faktycznie nadaje się do wymiany? Dla uzasadnienia wydatku kilkudziesięciu złotych ktoś miałby ryzykować porysowaniem cylindrów?
Jak Naprawić Zapchany, Brudny Filtr Powietrza?
W przypadku zapchanego filtra powietrza w teorii mamy dwie możliwości - czyszczenie lub wymianę. W praktyce mamy tylko jedną możliwość. Dlaczego?
Przeczytaj także: Woda gazowana: wpływ na organizm
- Wymiana filtra - to ma sens. Zabrudzony filtr należy wymienić na nowy, najlepiej na filtr dobrej jakości, markowy lub oferowany przez sprawdzonego dostawcę.
- Czyszczenie filtra - to nie ma sensu. Żaden filtr powietrza nie da się w pełni wyczyścić, czy poprzez trzepanie, pranie, czy z pomocą sprężonego powietrza. Wbite w jego materiał cząsteczki są nie do usunięcia. Jedyne, co zyskacie, to złudne przekonanie o własnym sprycie i zaradności. No i wszelkie problemy wynikające z jazdy z częściowo zapchanym filtrem. To również wówczas zyskacie.
Co Ile Wymieniać Filtr Powietrza w Dieslu?
Regularna wymiana filtra powietrza to jeden z kluczowych warunków niezawodnej i długowiecznej pracy silnika Diesla. Producenci samochodów zalecają zwykle wymieniać ten element co 10-15 tysięcy kilometrów, jednak rzeczywisty interwał zależy od warunków użytkowania pojazdu. Jeżeli auto często jeździ po drogach gruntowych, na wsi lub w mocno zanieczyszczonym środowisku, filtr może zatkać się o wiele szybciej.
Odpowiedź na pytanie, co ile wymieniać filtr powietrza w dieslu, zależy też od wskazań producenta konkretnego modelu. W niektórych nowoczesnych pojazdach są często montowane czujniki, informujące o spadku przepustowości filtra - to dodatkowy sygnał, że czas na wymianę. Tak czy inaczej, profilaktyczne kontrole i regularna wymiana filtra powietrza pozwalają uniknąć nadmiernego obciążenia jednostki napędowej i utrzymać jej osiągi na odpowiednim poziomie. Nie warto czekać na wyraźne objawy awarii - lepiej zapobiegać, niż naprawiać.
Konsekwencje Jazdy z Zapchanym Filtrem Powietrza
Prolongowane użytkowanie silnika z zapchanym filtrem powietrza może prowadzić do poważnych uszkodzeń, w tym do uszkodzenia silnika oraz turbosprężarki. Ograniczenie przepływu powietrza powoduje, że silnik pracuje w nieoptymalnych warunkach, co może prowadzić do przegrzewania i uszkodzeń mechanicznych. Aby uniknąć tych problemów, kluczowe jest regularne przeprowadzanie konserwacji oraz wymiana filtra powietrza zgodnie z zaleceniami producenta.
Z pozoru błaha sprawa może prowadzić do poważnych skutków: przegrzewanie silnika, uszkodzenie tłoków, spadek wydajności pracy i wzrost kosztów eksploatacyjnych.
Regularna Kontrola Filtra Powietrza
Jeśli chcesz, żeby Twój diesel dobrze działał, nie zapominaj o terminowej wymianie filtra powietrza. To prosty, a zarazem bardzo skuteczny sposób, by utrzymać pojazd w dobrej kondycji, unikać niespodziewanych usterek i zachować komfort jazdy. Regularne sprawdzanie filtra pozwala działać z wyprzedzeniem, zamiast reagować dopiero po wystąpieniu problemu. Zapchany filtr powietrza może doprowadzić do wielu awarii, które mogą okazać się dużo kosztowniejsze niż wymiana samego filtra.
Przeczytaj także: Jak nawilżać skórę po retinoidach?
Nowoczesne Technologie a Filtry Powietrza
W dobie rosnącej technologizacji, nowoczesne technologie mogą znacznie poprawić wydajność filtrów powietrza w silnikach diesla. Na przykład, zastosowanie filtrów powietrza z inteligentnymi czujnikami pozwala na bieżące monitorowanie stanu filtra i jego zanieczyszczenia. Dzięki temu kierowcy mogą być na bieżąco informowani o konieczności wymiany filtra, co minimalizuje ryzyko wystąpienia problemów związanych z jego zapchaniem.
Filtr Cząstek Stałych (DPF)
Filtr cząstek stałych, znany również jako DPF (ang. Diesel Particulate Filter), to kluczowy element w nowoczesnych silnikach diesla mający na celu wychwytywanie i zatrzymywanie cząstek sadzy. Jednak z czasem filtr DPF może się zapychać, co wpływa na osiągi silnika. Skutki zanieczyszczonego filtra DPF nierzadko są odczuwalne w codziennym użytkowaniu pojazdu. Przede wszystkim, stopniowo zauważa się spadek mocy silnika, co skutkuje obniżeniem jego wydajności. Kierowcy mogą doświadczać problemów z przyspieszaniem, a także napięć przy próbie utrzymania wysokich prędkości. To zjawisko wynika z faktu, że zwiększa się przeciwciśnienie wydechowe, co ogranicza przepływ spalin przez układ wydechowy.
Ponadto, wzrost zużycia paliwa jest kolejnym bezpośrednim efektem zapchanego DPF, ponieważ silnik musi pracować ciężej, aby osiągnąć zadane parametry, co prowadzi do zwiększonego zużycia paliwa i wyższych kosztów eksploatacyjnych.
Tabela: Objawy i Skutki Zapchanego Filtra Powietrza
| Objaw | Skutek |
|---|---|
| Spadek mocy silnika | Ograniczona wydajność, trudności w przyspieszaniu |
| Zwiększone zużycie paliwa | Wyższe koszty eksploatacji |
| Nierówna praca silnika | Drgania, gaśnięcie podczas jazdy |
| Dymienie z rury wydechowej | Problemy z przeglądem, wzrost emisji spalin |
| Zapalenie się kontrolki "check engine" | Problemy z układem dolotowym |
tags: #skutki #zabitego #filtra #powietrza #w #silniku

