Jaki filtr powietrza do skutera 80ccm?

Wybór odpowiedniego filtra powietrza do skutera 80ccm to decyzja, która może wpłynąć zarówno na osiągi, jak i wygląd pojazdu. Szczególnie przy skuterach zmiana filtra na stożkowy da niewielki wzrost osiągów, za to sporo zyskasz na stylu i wyglądzie pojazdu, a nawet dźwięku silnika.

Filtry stożkowe - zalety i wady

Stożkowe filtry powietrza mają wiele zalet. Odpowiednio dobrany i zamontowany filtr powietrza stożek zwiększa przepływ powietrza do silnika. W efekcie, silnik szybciej otrzymuje ilość powietrza niezbędną do pracy i szybciej wkręca się na wysokie obroty. Jednak zmiana w ilości powietrza doprowadzanego do silnika ma także swoje wymagania.

Jedną z podstawowych będzie modyfikacja miejsca montażu filtra. Obok zmian w układzie montażowym, filtr powietrza stożek może też zmusić do modyfikacji w samym silniku. Aby utrzymać prawidłową mieszankę paliwa i powietrza będziesz musiał zmodyfikować ilość dostarczanego paliwa. Obok ilości powietrza, ważną kwestią jest też moment wprowadzania go do silnika. Przy filtrze stożkowym, większa ilość może zmusić cię do modyfikacji układu rozrządu.

Jeśli stożkowy filtr powietrza ma wyraźnie wpłynąć na osiągi motocykla, pod uwagę musisz wziąć także inne elementy związane z pracą silnika. Więcej mocy szybciej nagrzewa silnik, przez co standardowe chłodzenie może ci nie wystarczyć do utrzymania odpowiedniej temperatury. Podobnie ze smarowaniem, używanym olejem, filtrem i innymi elementami układu.

W przeciwieństwie do innych typów filtrów, filtry stożkowe są produktami względnie uniwersalnymi. Tylko niektóre są przygotowane do montażu w konkretnych motocyklach. Pierwszą kwestią dotyczącą wyboru filtra stożkowego będzie to, jak jest on montowany w układzie. Przy niektórych znajdziesz specjalne kolanka i uszczelki, inne oferują wyłącznie zacisk uszczelniający miejsce montażu.

Przeczytaj także: Poradnik: Wybór nawilżacza

Obok wymiarów łączenia z układem, przy wyborze musisz też uwzględnić kształt i wymiary samego stożka. Te nie zawsze pozwolą ci zamontować go w danym motocyklu w danej pozycji. Co więcej, filtry stożkowe mogą być montowane prosto lub pod kątem, najczęściej 45 lub 90 stopni.

Podobnie, jak w typowych filtrach, w filtrach stożkowych znajdziesz różne typy materiałów. Wśród filtrów stożkowych znajdziesz często te same marki, co te oferujące standardowe i nietypowe filtry o typowym kształcie. Możesz tu znaleźć tanie produkty od Kengo czy Vicma, z drugiej dopracowane, wysokiej jakości, sportowe i wyczynowe filtry K&N czy BMC. W ofercie znajdziesz też produkty firm skupionych na rozmaitym tuningu motocykli, a więc Malossi czy Polini.

Montaż i modyfikacje

Przy wymianie filtrów powietrza na stożkowy nie zawsze patrzysz na osiągi. Zwróć uwagę, jaki filtr standardowo oferuje MBK YE 80 i co będziesz musiał zrobić, by poprawnie i stabilnie zamontować w jego miejsce stożek. Wybierz produkt, który będzie pasował do twojego motocykla i spełni twoje oczekiwania.

Patrząc na kwestie związane z instalacją filtra stożkowego, wielu posiadaczy skuterów zastanawia się, czy w ogóle warto instalować taki filtr w swoim jednośladzie. Odpowiedź, jak zwykle, brzmi: to zależy. Jeśli chcesz poprawić osiągi, weź pod uwagę, że sama zmiana filtra da niewiele, a realna poprawa osiągów silnika będzie wymagała szeregu innych zmian w motocyklu.

Filtr stożkowy to ciekawy sposób na modyfikację rozmaitych cech motocykla. Bez względu na to, czy MBK YE 80 ma mieć lepsze osiągi, czy też zyskać na wyglądzie i dźwięku silnika, wszystkie te zmiany możesz uzyskać z pomocą filtra stożkowego.

Przeczytaj także: Woda destylowana: charakterystyka

Alternatywne rozwiązania

Najbezpieczniejszym wyborem do nowego silnika 4-suw 80 cm³ (GY6/139QMB) jest pozostanie przy oryginalnej obudowie filtra (airbox) i wymiana tylko wkładu na markową gąbkę nasączaną olejem - np. Malossi Red Sponge, Polini, TwinAir.

Jeśli zależy Ci na tuningu, wybierz stożkowy filtr o średnicy króćca 37-38 mm renomowanej firmy (K&N, BMC, Malossi) z możliwością olejenia i KONIECZNIE przeprowadź ponowne strojenie gaźnika (większa dysza główna, regulacja iglicy). Rynek aftermarketu koncentruje się dziś na gotowych stożkach 37-38 mm z pianką lub bawełną wielokrotnego użytku (cena 20-60 PLN - oferty TechMot24, Allegro).

Coraz popularniejsze są „hybrydowe” zestawy - stożek schowany w małej air-boxowej puszce (tzw. PowerBox), łączące tuning z osłoną przed wodą.

Dodatkowe aspekty

  • Rezonans obudowy: airbox działa jak rezonator Helmholtza, wygładzając pulsacje ciśnienia, co poprawia moment przy niskich-średnich obrotach; jego usunięcie przesuwa moment na wyższe rpm.
  • Olej do filtrów gąbkowych: lepkość ~100 cSt (SAE 80) zwiększa retencję pyłu o ok. 35 %.
  • Test wizualny mieszanki: kolor świecy kawowy = OK; szary/biały = ubogo; czarny = bogato.
  • Hałas ssania: otwarty stożek potrafi przekroczyć 85 dB(A) - powyżej dopuszczalnych 78 dB(A) dla większości skuterów L3e-A1.
  • Emisja cząstek: gorsza filtracja zwiększa emisję PM10 do otoczenia i przyśpiesza zużycie układu spalinowego.

Wskazówki montażowe i eksploatacyjne

  • Zmierz średnicę króćca ssącego suwmiarką - dokładność ±0,1 mm.
  • Przy stożku: zacznij od dyszy głównej +10 ÷ 15 % (np. z #78 na #88-#95), dobierz iglicę i wolne obroty.
  • Filtr gąbkowy czyść co 1500-2000 km; stosuj dedykowany środek odtłuszczający i świeży olej.
  • Po każdej zmianie filtra wykonaj 15-min jazdę testową, sprawdź kolor świecy i temperaturę głowicy (pirometr < 180 °C).
  • Filtr stożkowy w deszczu: ryzyko zassania mgły wodnej; istnieją neoprenowe „pre-filtry” (Outerwears) zmniejszające to ryzyko o ~70 %.
  • Hamownia podwoziowa: zmierzyć różnicę mocy/torque dla airbox vs. stożek przy różnych dyszach.
  • Analiza cząstek wg ISO 5011 dla tanich filtrów „no-name” - większość nie przekracza 95 % efektywności.

Do nowego 4T 80 cm³ najlepszy kompromis osiągniesz, zostając przy fabrycznym airboxie i wymieniając jedynie wkład na markową gąbkę nasączaną olejem. Stożkowy filtr 37-38 mm ma sens wyłącznie przy świadomym tuningu (większe dysze, regularna konserwacja, ochrona przed wodą).

Przeczytaj także: Filtr sportowy do Audi TT 8N: Recenzja

tags: #jaki #filtr #powietrza #do #skutera #80ccm

Popularne posty: