Wymiana filtra powietrza w Saab 9-3 Aero – Kompleksowy Przewodnik
- Szczegóły
W maju 2012 roku sprowadzono z Niemiec Saaba 9-3 Sport Sedan, który trafił w moje ręce dzień po OG z przebiegiem 182 291 km. Auto z silnikiem 1.8t (150 KM) z 2003 roku, wyprodukowane w Trollhattan w Szwecji, przeszło szereg modyfikacji, które znacząco wpłynęły na jego osiągi i wygląd.
Specyfikacja i Wyposażenie Fabryczne
Saab 9-3 Sport Sedan w wyposażeniu seryjnym oferował bogaty pakiet, obejmujący m.in.:
- ESP
- TCS
- ABS
- Reflektory Bi-xenonowe z wysuwanymi spryskiwaczami
- Halogeny przeciwmgłowe
- Czujniki parkowania SPA tył
- Zdalne włączanie oświetlenia (FMH)
- Skórzana tapicerka
- Podgrzewane fotele
- Multimedialna skórzana kierownica, regulowana w 2 płaszczyznach
- Lusterko fotochromatyczne
- Elektryczne szyby i lusterka
- Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa
- Klimatyzowany schowek
- Ogrzewana przednia szyba
- Podłokietnik kierowcy z zapalniczką i podłokietnik kanapy z funkcją stolika
- Kanapa dzielona 60:40 z otworem bagażowym
- Uchwyt na kubek w podłokietniku
- Aktywne zagłówki
- Podświetlenie nóg pasażera i drzwi
- Czujniki otwarcia drzwi i niezapiętych pasów
- Audio Premium 150 - 7 głośników, wzmacniacz, CD
- Tempomat
- Manetka wycieraczek z regulacją prędkości
- Podświetlenie pozycji klucza w stacyjce
- Immobiliser, centralny zamek i elektromechaniczna blokada kierownicy
Pojemność silnika wynosiła 1998 cm3, a moc/moment obrotowy to 150 KM / 240 Nm.
Modyfikacje i Ulepszenia
Samochód przeszedł szereg modyfikacji, które wpłynęły na jego wygląd i osiągi. Zmiany obejmowały m.in.:
- Felgi DMS 18x8J z rantem i oponami 225/40
- Sprężyny Eibach -30/30
- Oklejenie klamek folią carbon
- Malowanie plastików wewnętrznych
- Srebrne żarówki kierunkowskazów Dectane
- Stage 1 - 195KM 323 Nm
- Czarne naklejki z logiem na emblematy maski i klapy
- Brak oznaczeń na klapie
- Filtr powietrza Pipercross
- Instalacja LPG - Stag 4+, 2 reduktory AC R01, wtryski Hana 2000 niebieskie, butla 48L, wlew gazu pod klapką
- Otwieranie klapy bagażnika z pilota
- Wymiana wtryskiwaczy Denso z MY10
- Stage 2 - 2xxKM 3xx Nm
- Carbon grill
- Modyfikacja przednich reflektorów na Hella Black
- Wymiana dolotu na mniej restrykcyjny - rura + podstawa obudowy filtra z 1.9TiD obudowa filtra Aero
- Wymiana węży układu chłodzenia na silikonowe niebieskie
- Przyciemnione kierunkowskazy boczne
- td04-11t zmodyfikowane na td04-19t
- Korek zbiornika spryskiwaczy, płynu chłodzącego, korek oleju i oczko bagnetu pomalowane w niebieski połysk
- Malowanie listew i klamek w kolor auta
- FMIC 600x300x76
- Stage 4 - 2xxKM 3xxNm
- Malowanie odbłyśników tylnych lamp w czarny połysk
- Grill w czarnym połysku i macie z plastrem miodu
- Słupki i lusterka w carbonie
- Odseparowany stożek z nadmuchem zimnego powietrza
- Downpipe 3"
- Rozpórka Górny-Sport
- Światła dzienne w miejsce halogenów przeciwmgłowych
- LEDowe oświetlenie nóg, drzwi i bagażnika
- CB radio zamist popielniczki + antena na stałe na dachu
- Konsola w carbonie
- Regeneracja odbłyśników + wymiana szkieł soczewek na gładkie Hella
- ShortShifter + lewarek z Astry H
- Przyciemnienie wszystkich szyb folią Armorlite - 50%, 12% i 5%
- Silikonowe naklejki na emblematy z nowym logiem
- Ledowe, białe oświetlenie kabiny
- Klapa Aero i spoiler Aero oklejony folią carbon
- td04-16t na bazie td04-14t z Aero + nagwintowanie pod termoparę + nowe szpilki i uszczelki
- Kolektor wydechowy z polifta
- Kamera cofania z dodatkowym monitorem
- Zegary boost, EGT, oil temp
- Poliftowa kierownica z bicepsami + poduszka
- Przednie sprężyny K.A.W.
Wymiana Turbosprężarki i Intercoolera
Samochód, kupiony jako zadbane 175KM, borykał się z problemami, takimi jak dym z wydechu i błąd skrzyni biegów. W związku z tym, przeprowadzono następujące działania:
Przeczytaj także: Poradnik: Wybór nawilżacza
- Wymiana turbosprężarki na TD04L-14T z Aero (Garrett został zezłomowany).
- Wyjęcie i wyczyszczenie intercoolera.
- W skrzyni biegów wymieniono olej, wgrano odpowiedni soft i wykonano adaptację.
Filtr Powietrza Pipercross
Wymiana standardowego filtra powietrza na filtr Pipercross to jedna z modyfikacji, mająca na celu poprawę przepływu powietrza do silnika. Filtr Pipercross, w odróżnieniu od standardowych filtrów papierowych, charakteryzuje się większą przepustowością, co może przyczynić się do zwiększenia mocy i momentu obrotowego silnika. Dodatkowo, filtry Pipercross są wielokrotnego użytku, co oznacza, że po zabrudzeniu można je umyć i ponownie naoliwić, co czyni je bardziej ekonomicznym rozwiązaniem w dłuższej perspektywie.
Podsumowanie Modyfikacji
Poniższa tabela przedstawia podsumowanie kluczowych modyfikacji, które zostały wprowadzone w Saabie 9-3 Sport Sedan:
| Modyfikacja | Opis |
|---|---|
| Stage 1 | Podniesienie mocy do 195KM i momentu obrotowego do 323 Nm |
| Stage 2 | Dalszy wzrost mocy i momentu obrotowego (2xx KM i 3xx Nm) |
| Stage 4 | Kolejny etap modyfikacji silnika (2xx KM i 3xx Nm) |
| Turbosprężarka | Wymiana na TD04L-14T z Aero |
| Filtr Powietrza | Montaż filtra Pipercross |
| Dolot Powietrza | Wymiana na mniej restrykcyjny (z 1.9TiD obudowa filtra Aero) |
| Intercooler | FMIC 600x300x76 |
| Układ Wydechowy | Montaż Downpipe 3" |
Przeczytaj także: Woda destylowana: charakterystyka
Przeczytaj także: Filtr sportowy do Audi TT 8N: Recenzja
tags: #filtr #powietrza #saab #aero #wymiana

