Wymiana filtra powietrza w Saab 9-3 Aero – Kompleksowy Przewodnik

W maju 2012 roku sprowadzono z Niemiec Saaba 9-3 Sport Sedan, który trafił w moje ręce dzień po OG z przebiegiem 182 291 km. Auto z silnikiem 1.8t (150 KM) z 2003 roku, wyprodukowane w Trollhattan w Szwecji, przeszło szereg modyfikacji, które znacząco wpłynęły na jego osiągi i wygląd.

Specyfikacja i Wyposażenie Fabryczne

Saab 9-3 Sport Sedan w wyposażeniu seryjnym oferował bogaty pakiet, obejmujący m.in.:

  • ESP
  • TCS
  • ABS
  • Reflektory Bi-xenonowe z wysuwanymi spryskiwaczami
  • Halogeny przeciwmgłowe
  • Czujniki parkowania SPA tył
  • Zdalne włączanie oświetlenia (FMH)
  • Skórzana tapicerka
  • Podgrzewane fotele
  • Multimedialna skórzana kierownica, regulowana w 2 płaszczyznach
  • Lusterko fotochromatyczne
  • Elektryczne szyby i lusterka
  • Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa
  • Klimatyzowany schowek
  • Ogrzewana przednia szyba
  • Podłokietnik kierowcy z zapalniczką i podłokietnik kanapy z funkcją stolika
  • Kanapa dzielona 60:40 z otworem bagażowym
  • Uchwyt na kubek w podłokietniku
  • Aktywne zagłówki
  • Podświetlenie nóg pasażera i drzwi
  • Czujniki otwarcia drzwi i niezapiętych pasów
  • Audio Premium 150 - 7 głośników, wzmacniacz, CD
  • Tempomat
  • Manetka wycieraczek z regulacją prędkości
  • Podświetlenie pozycji klucza w stacyjce
  • Immobiliser, centralny zamek i elektromechaniczna blokada kierownicy

Pojemność silnika wynosiła 1998 cm3, a moc/moment obrotowy to 150 KM / 240 Nm.

Modyfikacje i Ulepszenia

Samochód przeszedł szereg modyfikacji, które wpłynęły na jego wygląd i osiągi. Zmiany obejmowały m.in.:

  • Felgi DMS 18x8J z rantem i oponami 225/40
  • Sprężyny Eibach -30/30
  • Oklejenie klamek folią carbon
  • Malowanie plastików wewnętrznych
  • Srebrne żarówki kierunkowskazów Dectane
  • Stage 1 - 195KM 323 Nm
  • Czarne naklejki z logiem na emblematy maski i klapy
  • Brak oznaczeń na klapie
  • Filtr powietrza Pipercross
  • Instalacja LPG - Stag 4+, 2 reduktory AC R01, wtryski Hana 2000 niebieskie, butla 48L, wlew gazu pod klapką
  • Otwieranie klapy bagażnika z pilota
  • Wymiana wtryskiwaczy Denso z MY10
  • Stage 2 - 2xxKM 3xx Nm
  • Carbon grill
  • Modyfikacja przednich reflektorów na Hella Black
  • Wymiana dolotu na mniej restrykcyjny - rura + podstawa obudowy filtra z 1.9TiD obudowa filtra Aero
  • Wymiana węży układu chłodzenia na silikonowe niebieskie
  • Przyciemnione kierunkowskazy boczne
  • td04-11t zmodyfikowane na td04-19t
  • Korek zbiornika spryskiwaczy, płynu chłodzącego, korek oleju i oczko bagnetu pomalowane w niebieski połysk
  • Malowanie listew i klamek w kolor auta
  • FMIC 600x300x76
  • Stage 4 - 2xxKM 3xxNm
  • Malowanie odbłyśników tylnych lamp w czarny połysk
  • Grill w czarnym połysku i macie z plastrem miodu
  • Słupki i lusterka w carbonie
  • Odseparowany stożek z nadmuchem zimnego powietrza
  • Downpipe 3"
  • Rozpórka Górny-Sport
  • Światła dzienne w miejsce halogenów przeciwmgłowych
  • LEDowe oświetlenie nóg, drzwi i bagażnika
  • CB radio zamist popielniczki + antena na stałe na dachu
  • Konsola w carbonie
  • Regeneracja odbłyśników + wymiana szkieł soczewek na gładkie Hella
  • ShortShifter + lewarek z Astry H
  • Przyciemnienie wszystkich szyb folią Armorlite - 50%, 12% i 5%
  • Silikonowe naklejki na emblematy z nowym logiem
  • Ledowe, białe oświetlenie kabiny
  • Klapa Aero i spoiler Aero oklejony folią carbon
  • td04-16t na bazie td04-14t z Aero + nagwintowanie pod termoparę + nowe szpilki i uszczelki
  • Kolektor wydechowy z polifta
  • Kamera cofania z dodatkowym monitorem
  • Zegary boost, EGT, oil temp
  • Poliftowa kierownica z bicepsami + poduszka
  • Przednie sprężyny K.A.W.

Wymiana Turbosprężarki i Intercoolera

Samochód, kupiony jako zadbane 175KM, borykał się z problemami, takimi jak dym z wydechu i błąd skrzyni biegów. W związku z tym, przeprowadzono następujące działania:

Przeczytaj także: Poradnik: Wybór nawilżacza

  • Wymiana turbosprężarki na TD04L-14T z Aero (Garrett został zezłomowany).
  • Wyjęcie i wyczyszczenie intercoolera.
  • W skrzyni biegów wymieniono olej, wgrano odpowiedni soft i wykonano adaptację.

Filtr Powietrza Pipercross

Wymiana standardowego filtra powietrza na filtr Pipercross to jedna z modyfikacji, mająca na celu poprawę przepływu powietrza do silnika. Filtr Pipercross, w odróżnieniu od standardowych filtrów papierowych, charakteryzuje się większą przepustowością, co może przyczynić się do zwiększenia mocy i momentu obrotowego silnika. Dodatkowo, filtry Pipercross są wielokrotnego użytku, co oznacza, że po zabrudzeniu można je umyć i ponownie naoliwić, co czyni je bardziej ekonomicznym rozwiązaniem w dłuższej perspektywie.

Podsumowanie Modyfikacji

Poniższa tabela przedstawia podsumowanie kluczowych modyfikacji, które zostały wprowadzone w Saabie 9-3 Sport Sedan:

Modyfikacja Opis
Stage 1 Podniesienie mocy do 195KM i momentu obrotowego do 323 Nm
Stage 2 Dalszy wzrost mocy i momentu obrotowego (2xx KM i 3xx Nm)
Stage 4 Kolejny etap modyfikacji silnika (2xx KM i 3xx Nm)
Turbosprężarka Wymiana na TD04L-14T z Aero
Filtr Powietrza Montaż filtra Pipercross
Dolot Powietrza Wymiana na mniej restrykcyjny (z 1.9TiD obudowa filtra Aero)
Intercooler FMIC 600x300x76
Układ Wydechowy Montaż Downpipe 3"

Przeczytaj także: Woda destylowana: charakterystyka

Przeczytaj także: Filtr sportowy do Audi TT 8N: Recenzja

tags: #filtr #powietrza #saab #aero #wymiana

Popularne posty: