Jaki filtr powietrza do Renault Megane 3 2010? Poradnik i ranking

Filtr kabinowy, zwany też przeciwpyłkowym, to jeden z dwóch filtrów powietrza stosowanych w samochodach. Różnica pomiędzy filtrem powietrza a filtrem kabinowym jest taka, że ten pierwszy oczyszcza powietrze biorące udział w procesie spalania, a ten drugi powietrze dostarczane do płuc kierowcy i pasażerów.

Budowa i działanie filtra kabinowego

Jego kilkuwarstwowa budowa o różnej strukturze włókien pozwala zatrzymać takie ciała obce jak pył, kurz, sadza, grzyby i drobnoustroje czy obecne na drogach zanieczyszczenia powstałe w skutek zużycia np. układu hamulcowego i opon. W przypadku prostego filtra kabinowego pierwsza warstwa materiału to filtr wstępny. Kolejna to tak zwana mikrowłóknina, a ostatnia to warstwa wzmacniająca.

Kiedy wymienić filtr kabinowy?

Jeżeli w samochodzie szybko i często parują nam szyby, czuć nieprzyjemny zapach lub nadmuch z wentylacji wydaje się być słaby to warto zainteresować się filtrem kabinowym. Brzydki zapach z nawiewu może być spowodowany wilgotnym filtrem w którym rozwijają się grzyby i bakterie oraz rozkładają się owady. Niesprawny filtr będzie wpuszczał do kabiny także spaliny innych samochodów. Zmniejszona wydajność nawiewu spowodowana jest brakiem przepustowości filtra. Może to spowodować szybsze zużycie dmuchawy oraz przegrzewanie silnika.

W polskim zmiennym klimacie zakłada się, że filtr kabinowy jest w stanie skutecznie oczyszczać powietrze przez ok. 15 tys. km. Jeżeli samochód często eksploatowany jest na drogach nieutwardzonych, gdzie w powietrzu co chwilę unoszą się kłęby kurzu, należy wymieniać go częściej. Wspomniany przebieg jest określany także dla wymiany oleju silnikowego, dlatego warto wykonywać tę czynność jednocześnie.

Najwięcej pracy filtr wykonywać musi jesienią i zimą, gdy dostaje się do niego wiele wilgoci i zanieczyszczeń. Dlatego najodpowiedniejszą porą roku na wymianę filtra kabinowego jest wiosna. Jego zanieczyszczenie nie wpływa na ogólne funkcjonowanie samochodu, a bezpośrednio na jego użytkowników i komfort ich podróżowania.

Przeczytaj także: Poradnik: Wybór nawilżacza

Filtr kabinowy w samochodzie bez klimatyzacji

Układ klimatyzacji i filtr przeciwpyłkowy są w pewnym stopniu ze sobą pozwiązane, jednak zadanie jest jedno. Oczyścić powietrze dostające się z zewnątrz samochodu do kabiny. Czy samochód ma klimatyzację czy nie, jeżeli kierowca chce oddychać świeżym powietrzem to musi go regularnie wymieniać. W przypadku samochodów wyposażonych w klimatyzację regularna wymiana jest jeszcze bardziej rekomendowana. Niektóre elementy jak np. parownik klimatyzacji to idealne środowisko do powstawania wszelkiego rodzaju bakterii i grzybów.

Najbardziej prawidłowym procesem jest demontaż filtra na czas odgrzybiania układu wentylacji.

Jaki filtr kabinowy kupić?

Filtr kabinowy z węglem aktywnym posiada dodatkową warstwę nasyconą cząsteczkami węgla. Cząsteczki te muszą być trwale i równomiernie ulokowane, dlatego sporą rolę odgrywa tutaj jakość wykonania. Dodatkowa warstwa z węglem odpowiada za neutralizowanie brzydkich zapasów i wyłapywanie szkodliwych gazów obecnych w spalinach. Tego typu filtry docenią także alergicy i osoby mające problemy z drogami oddechowymi. Warto je stosować także gdy samochodem przewożone są dzieci. Warto wspomnieć, że węgiel aktywny jest neutralny i nieszkodliwy dla człowieka, środowiska i zwierząt.

Nie wszystkie samochody wyposażone są w filtr kabinowy. Przyjmuje się jednak, że ok 85% samochodów na świecie go ma. Najczęściej filtr kabinowy znajduje się przy podszybiu od strony komory silnikowej lub za schowkiem po stronie pasażera. W niektórych modelach filtr schowany jest za tunelem środkowym czy nawet za pedałami pod nogami kierowcy.

Wymiana filtra kabinowego - samodzielnie czy w warsztacie?

Z uwagi na różne lokalizacje filtra w samochodzie dostęp do niego może być banalny jak i skomplikowany. Wydaje się, że jest w stanie zrobić to każdy właściciel samochodu. Tymczasem w niektórych modelach dostęp jest tak ciężki, że należy zdemontować niektóre elementy samochodu jak np. pedał. Dodatkowa trudność to odpowiednie umieszczenie filtra w komorze oraz poprawny przepływ powietrza. Filtr bowiem skutecznie oczyszcza powietrze tylko w jednym kierunku. W określeniu tego pomagają strzałki umieszczone na krawędziach filtra.

Przeczytaj także: Woda destylowana: charakterystyka

Mimo to, lepiej zlecić tę czynność mechanikowi, chociażby z uwagi na częstą konieczność demontażu elementów. Uszkodzenie któregokolwiek znacznie zwiększy wydatki. Sama usługa wymiany filtra nie powinna być droga i warto zlecić ją przy okazji serwisu klimatyzacji czy okresowej wymiany oleju silnikowego. W zależności od lokalizacji wymiana filtra przeciwpyłkowego to operacja zajmująca od 10 minut do nawet 2 godzin.

Renault Megane III - krótka charakterystyka

Renault Megane III produkowane było od 2008 do 2016 roku. Megane trzeciej generacji zostało zaprezentowana po raz pierwszy na salonie samochodowym w Paryżu w 2008 roku. W porównaniu z poprzednim modelem, Megane III miała bardziej atrakcyjny design i bardziej nowoczesne rozwiązania technologiczne. Najbardziej charakterystyczne elementy to brak atrapy chłodnicy, wloty powietrza umieszczone tylko w przednim zderzaku oraz duży, charakterystyczny znaczek. Wnętrze jest wykonane ze średniej jakości materiałów, ale jego spasowanie jest na dobrym poziomie.

Trzecia generacja Megane zadebiutowała na rynku w 2008 roku jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, a rok później także jako kombi. W 2012 roku do gamy jednostek napędowych dołączył silnik 1.2 TCe, a samochód otrzymał nowe reflektory z diodami LED, zmieniony przedni zderzak i wloty powietrza. 2014 rok przyniósł drugą modernizację, w wyniku której auto otrzymało zmienione reflektory, maskę i przedni zderzak.

Renault Megane III jest dostępne z różnymi opcjami silników, w zależności od rynku i roku produkcji. Silniki te są dostępne z różnymi przekładniami manualnymi i automatycznymi. Najmniejszą pojemność oferuje jednostka 1.2 TCe o mocy 115-132 KM. Jest to niezawodne rozwiązanie, które zapewnia przyzwoite osiągi. Samochód z takim silnikiem rozpędza się do 100 km/h w czasie 9,8-10,9 s. Jeśli chodzi o bardziej zaawansowane opcje, dostępny jest również downsizingowy silnik 1.4 TCe o mocy 130 KM. Innym dostępnym wariantem jest wolnossący motor 1.6 o mocy 101-110 KM.

W ofercie Renault Megane III dostępny jest mocny silnik 2.0 TCe, który oferowany jest w kilku wariantach mocy od 180 do 273 KM. Najsłabsza wersja osiąga setkę w 7,8 s, a najmocniejsza w 6,0 s. Podstawowym silnikiem wysokoprężnym jest 1.5 dCi, dostępny w trzech wersjach mocy od 90 do 110 KM. Przyspieszenie auta zależy od wariantu i wynosi od 10,5 do 12,5 s. Do wyboru jest także silnik wysokoprężny 1.6 dCi o mocy 130 KM, który rozpędza samochód do 100 km/h w 9,8 s. Bardziej popularny jest silnik 1.9 dCi o mocy 130 KM, który osiąga 100 km/h w 9,5 s. Najlepszym wyborem w gamie Disla jest 2.0 dCi o mocy 160-163 KM, który rozpędza auto do 100 km/h w 8,5-8,7 s.

Przeczytaj także: Filtr sportowy do Audi TT 8N: Recenzja

Spalanie Renault Megane III zależy od rodzaju silnika i skrzyni biegów. W przypadku silnika benzynowego średnie spalanie wynosi od 7 do 9 litrów na 100 km w cyklu mieszanym. W przypadku silnika diesla, średnie spalanie wynosi od 4,5 do 6 litrów na 100 km.

Usterki i wady Renault Megane III

Renault Megane III, podobnie jak inne samochody, może mieć różne usterki. Niektórzy właściciele skarżą się na problemy z układem chłodzenia. W dłuższej perspektywie, niektóre egzemplarze mogą również cierpieć na wycieki oleju i szwankujące spryskiwacze szyb. Poza wskazanymi awariami, samochód ma także inne wady. Wnętrze auta wykończone jest materiałami średniej jakości, ale ich spasowanie jest przyzwoite. Problemem jest też mało miejsca. Fotele są wygodne, zarówno przednie, jak i tylne, choć miejsca na tylnej kanapie nie są zbyt duże, szczególnie dla wysokich osób.

Jeśli chodzi o motory, zarówno benzynowe, jak i dieslowskie, tak naprawdę polecamy je wszystkie. Jednak przy wyborze wolnossących silników o pojemności 1.6 l i 2.0 l, należy zachować szczególną ostrożność. Te jednostki często mają bowiem problemy z kołem zmiennych faz rozrządu.

tags: #jaki #filtr #powietrza #do #renault #megane

Popularne posty: