Różnice między filtrami oleju i filtrami powietrza: Opinie i Porady
- Szczegóły
Wybór odpowiednich filtrów do naszego pojazdu jest kluczowy dla jego prawidłowego funkcjonowania i długowieczności. Wielu kierowców zastanawia się, jakie są różnice między filtrami oleju a filtrami powietrza, oraz które marki są godne polecenia. W tym artykule przyjrzymy się bliżej temu zagadnieniu, analizując opinie użytkowników i porady ekspertów.
Znaczenie Filtrów w Samochodzie
Każdy z filtrów w samochodzie pełni określoną i ważną rolę dla działania silnika. Podczas szkoleń technicznych Hengst prosi o klasyfikację filtrów w kolejności od najbardziej do najmniej istotnych, zauważa, że góruje następujące przekonanie:
- Olej
- Paliwo
- Powietrze
- Kabina
Prawidłowe funkcjonowanie filtra powietrza pośrednio warunkuje też odpowiednią filtrację oleju czy spalanie paliwa. Jeśli od silników współczesnych samochodów oczekujemy coraz większej mocy i wydajności, to nie możemy jednocześnie oczekiwać prawidłowego działania tych silników przy użyciu „starej daty” części zamiennych.
Filtr Powietrza
Żeby lepiej zrozumieć istotę filtracji powietrza przełóżmy to na prosty przykład z dnia codziennego. Każdego dnia po wstaniu z łóżka zastanawiasz się co zjesz - czyli jakie paliwo do funkcjonowania, dostarczysz swojemu organizmowi. A teraz zastanów się jak często - w porównaniu do czasu poświęcanego na myślenie o jedzeniu, czy o piciu - zastanawiasz się nad tym, czym oddychasz? A przecież to właśnie bez powietrza nie możemy przeżyć nawet kilku minut!
Precyzyjny, bezpośredni wtrysk paliwa, zastosowanie turbosprężarek, a przede wszystkim relatywnie czyste spaliny wymagają dokładnie odmierzonej porcji powietrza, niezależnie od warunków atmosferycznych, temperatury zasysanego powietrza czy wysokości nad poziomem morza, na której porusza się samochód.
Przeczytaj także: Poradnik: Wybór nawilżacza
Stosowanie najwyższej jakości filtrów powietrza pozwala na uzyskanie właściwej mocy silnika bez wzrostu zużycia paliwa.
W ostatnich latach rozwój silników spalinowych nabrał tempa. Z jednej strony producenci dążą do osiągnięcia wystarczającej mocy z jak najmniejszej pojemności skokowej, a z drugiej próbują sprostać rygorystycznym normom emisji zanieczyszczeń.
Uzyskane w testach laboratoryjnych oraz drogowych dane dotyczące wydajności nowych filtrów Hengst wysuwają je na prowadzenie wśród produktów konkurencyjnych. W porównaniu do poprzedników z przed lat, nowe materiały filtracyjne Hengst posiadają wyższą zdolność do pochłaniania kurzu i pyłów, szczególnie w przypadku zasysania wilgotnego powietrza. Niski opór przepływu gwarantuje nieprzerwany dostęp powietrza, a precyzyjna dawka mieszanki paliwowo-powietrznej zapewnia niższe spalanie.
Podczas serwisu tych „młodszych i droższych” aut nie warto oszczędzać na cenie filtra kosztem narażania innych, znacznie droższych podzespołów. Najwięksi światowi producenci części zamiennych - tacy jak Hengst - aktywnie współpracują z producentami samochodów, tworząc dla nich całe rozwiązania filtracyjne i części na pierwszy montaż. Filtry, które schodzą z taśmy produkcyjnej Hengst są wykonane z tych samych materiałów, co filtry produkowane na zlecenie producentów samochodów.
Dobrej klasy filtry nie tylko idealnie pasują do miejsc, w których mają zostać zamontowane, ale także zachowują swój pierwotny kształt po montażu. To bardzo ważne, ponieważ wszelkie odchyłki mogą być źródłem nieszczelności.
Przeczytaj także: Woda destylowana: charakterystyka
Liczba plis to nic innego jak „gęstość” popularnej harmonijki filtra powietrza lub kabinowego. Im więcej plis tym większa powierzchnia materiału filtracyjnego, co przekłada się na większą swobodę przepływu powietrza i większą chłonność filtra.
Poszczególne elementy konstrukcyjne tanich filtrów są łączone w uproszczony sposób, najtańszym kosztem. W tych droższych stosuje się specjalne kleje, wzmocnienia z tworzyw sztucznych itp.
Filtr Oleju
Dla porównania - sprawdzenie oleju (czy podstawowa wiedza o nim) jest wymagane już na etapie egzaminu na prawo jazdy. Dlaczego więc nie przykładamy większej wagi do filtracji powietrza? Jak zawsze chodzi o rozwój motoryzacji i budowę coraz bardziej skomplikowanych jednostek napędowych oraz nienadążającą za tym zmianę przyzwyczajeń i przekonań.
Tym razem temat dotyczy filtrów paliwa i oleju w metalowych puszkach. W przypadku dobrej klasy filtrów puszki są wykonane starannie i zabezpieczone przed korozją. Jakość powłoki, puszki, obudowy zazwyczaj widoczna jest już na pierwszy rzut oka. Ważne, aby do końca eksploatacji obudowa zachowała się w dobrym stanie.
Opinie Użytkowników o Filtrach K&N
Wielu użytkowników filtrów K&N zauważa głośniejszą pracę dolotu i wydechu, ale niekoniecznie większe różnice w mocy silnika. Często pojawiają się obawy dotyczące przepuszczania większej ilości zanieczyszczeń do silnika oraz zanieczyszczania przepływomierza przez olejki z filtra.
Przeczytaj także: Filtr sportowy do Audi TT 8N: Recenzja
Opinie są podzielone: jedni chwalą za fajny dźwięk i mocniejszą górę, inni się boją o potencjalne problemy. Niektórzy uważają, że wkładka K&N ma sens tylko przy doprowadzeniu zimnego powietrza, a w niektórych silnikach (np. stare V8 i V12 BMW) ingerencja w układ dolotowy może być źle tolerowana.
Użytkownicy, którzy testowali różne filtry (OE Renault, K&N, Pipercross), często nie odczuwają znaczących różnic w osiągach. Analizy oleju po użyciu K&N wskazują na delikatnie podniesiony poziom krzemu, ale nie w sposób wybitny.
Niektórzy użytkownicy zgłaszali zamulenie silnika po założeniu wkładki K&N, co może być spowodowane fabrycznym nadmiarem oleju na filtrze. Ogólnie, opinie są podzielone i wielu uważa, że gra nie jest warta świeczki.
Alternatywy dla Filtrów K&N
Na rynku dostępne są różne alternatywy dla filtrów K&N, takie jak filtry marki Mann-Filtr, Knecht, Bosch, Hengst, Purflux i ADL Blueprint. Są to generalnie markowe filtry o jakości OE (Original Equipment), polecane przez mechaników.
Filtry Mann-Filtr i Knecht
Filtry Mann-Filtr i Knecht są często wymieniane jako jedne z najlepszych na rynku. Użytkownicy podkreślają ich wysoką jakość i niezawodność. Ceny filtrów tych marek mogą się różnić w zależności od modelu pojazdu, ale często są porównywalne.
Warto zauważyć, że filtr OEM (Original Equipment Manufacturer) może różnić się od zamienników, np. filtrem MANN-a, dodatkowym nasączeniem od strony "brudnej". Niektórzy użytkownicy uważają, że warto dołożyć te kilka złotych raz na jakiś czas dla świętego spokoju co do jakości, spasowania i skuteczności filtra powietrza.
Porady Dotyczące Wymiany Filtrów
Wymiana filtrów jest kluczowa dla utrzymania pojazdu w dobrym stanie. Filtr kabinowy warto wymieniać nawet dwa razy w roku, szczególnie jeśli mieszkamy w rejonie o dużym zanieczyszczeniu powietrza.
Co do filtra powietrza, to zaleca się jego wymianę co 40 000 km (sprawdzenie co 20 000 km), ale w warunkach, w jakich jeździmy, po 10 000 km filtr już jest zabrudzony. Niektórzy użytkownicy wolą wymieniać olej co 10-12 tkm niż co 20 tkm, ponieważ oleje long life ich nie przekonują.
Przy wymianie filtra oleju warto zwrócić uwagę na zawór zwrotny i zawór obejściowy. W filtrach OEM zawór zwrotny jest większy i bardziej delikatny, co lepiej wpływa na doszczelnienie i mniejszą szansę upływu oleju. Zawór obejściowy w filtrze OEM zadziała wcześniej, puszczając olej obok wkładu filtracyjnego, w zamiennikach dopiero po całkowitym zatkaniu materiału filtracyjnego.
Oleje i Środki do Filtrów Powietrza
Na rynku dostępne są różne oleje i środki do czyszczenia i nasączania filtrów powietrza. Oto kilka polecanych produktów:
- Płyn do nasączania filtrów powietrza Twin Air Liquid Power
- Środek do nasączania gąbkowych filtrów powietrza Mannol Air Filter Oil
- Olej do gąbkowych filtrów powietrza Valvoline
- Płyn do mycia filtrów powietrza Multi Air
- Środek w sprayu do filtrów powietrza Motul A2 Air Filter Oil
- Zestaw do czyszczenia i nasączania filtrów powietrza BMC
- Olej do nasączania filtra powietrza Liqui Moly
- Środek w sprayu do filtrów powietrza Bel-Ray Foam
- Olej do gąbkowych filtrów powietrza Bel-Ray Foam Filter Oil
Wybór odpowiedniego oleju zależy od rodzaju filtra (gąbkowy, bawełniany) oraz warunków, w jakich eksploatowany jest pojazd. Ważne jest, aby olej dobrze przylegał do filtra, nie spływał i zapewniał skuteczne zatrzymywanie zanieczyszczeń.
Podsumowanie
Wybór odpowiednich filtrów oleju i powietrza ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania i długowieczności naszego pojazdu. Warto zwrócić uwagę na jakość filtrów, opinie innych użytkowników oraz porady ekspertów. Nie zawsze najtańsze rozwiązanie jest najlepsze, a inwestycja w dobrej jakości filtry może się zwrócić w postaci mniejszego zużycia paliwa, lepszych osiągów silnika i mniejszego ryzyka awarii.
tags: #jaki #filtr #olej #do #filtra #powietrza

