Jak radzić sobie z zaparowanymi szybami w samochodzie? Poradnik

Zaparowane szyby to powszechny problem, który występuje zarówno w starych, jak i nowych autach, zwłaszcza w chłodniejszych miesiącach. Para osiadająca na szybach ogranicza widoczność i zwiększa ryzyko wypadków, dlatego istotne jest, aby wiedzieć, jak odparować szyby w aucie szybko i skutecznie. Szukasz sprawdzonego sposobu?

Przyczyny parowania szyb w samochodzie

Parowanie szyb w samochodzie ma wiele przyczyn, z których jedną z głównych jest wilgoć gromadząca się w środku pojazdu. Często wynika to ze wsiadania do auta z mokrym obuwiem czy wodą zalegającą na odzieży, na przykład na kurtce. Gdy wilgotne powietrze styka się z chłodniejszą szybą, dochodzi do tzw. kondensacji - tworzy się wówczas charakterystyczna mgiełka, która osadza się na szybach. Innym czynnikiem jest różnica temperatur między wnętrzem pojazdu a otoczeniem. Zimne szyby w konfrontacji z ciepłym powietrzem wewnątrz tworzą warunki sprzyjające parowaniu, co jest szczególnie widoczne w sezonie jesienno-zimowym.

Ostatnim z czynników sprzyjającym parowaniu szyb jest kiepski stan techniczny auta. Nieszczelne uszczelki skutecznie umożliwiają przedostawanie się wilgoci do wnętrza pojazdu, co zwiększa ryzyko osadzania się pary. Z kolei zapchany lub stary filtr kabinowy może utrudniać przepływ powietrza w systemach nawiewu i klimatyzacji, sprawiając, że te systemy przestają radzić sobie ze skutecznym odprowadzaniem wilgoci.

Jak zapobiegać parowaniu szyb?

Skoro znamy już przyczyny, warto zastanowić się nad tym, co zrobić, żeby szyby w samochodzie nie parowały. Przed poznaniem sposobów na zaparowane szyby w aucie, warto zastanowić się, czy opisanej sytuacji można jakoś zapobiec. Tak, jest to możliwe. Aby uniknąć problemu zaparowanych szyb, kluczowe jest dbanie o kilka elementów pojazdu.

Regularne kontrolowanie stanu uszczelek, wymiana filtra kabinowego oraz utrzymywanie wnętrza w czystości (np. poprzez stosowanie dywaników gumowych zimą) to czynności mogące znacząco zredukować problem parujących szyb. Warto też rozważyć pewne domowe sposoby. Umieszczenie woreczków wypełnionych solą kuchenną lub ryżem na desce rozdzielczej pomaga wchłonąć nadmiar wilgoci, co redukuje ryzyko parowania szyb.

Przeczytaj także: Filtr powietrza i kabinowy w S-Max

Sposoby na odparowanie szyb w samochodzie

Poszukując prostego sposobu na parowanie szyb w samochodzie, musimy dokonać pewnego podziału na nawiew ciepły i zimny. Który z nich jest skuteczniejszy?

Ciepły nawiew

Ciepły nawiew w samochodzie stanowi popularne rozwiązanie w walce z parowaniem przedniej szyby. Oprócz odparowywania wilgoci przyczynia się do szybkiego ogrzania wnętrza pojazdu, co zmniejsza ryzyko kondensacji. Należy jednak pamiętać, że w przypadku wysokiej wilgotności wewnątrz pojazdu, ciepłe powietrze raczej nasili problem, wprowadzając jeszcze więcej wilgoci do kabiny. Aby efektywnie wykorzystać ciepły nawiew, należy stopniowo podnosić temperaturę i kierować powietrze bezpośrednio na szyby. Na początku warto używać obiegu wewnętrznego, aby szybko podnieść temperaturę, a następnie przejść na obieg zewnętrzny, by usunąć wilgoć z kabiny.

Zimny nawiew

Zimny nawiew z klimatyzacji również stanowi skuteczną metodę na usuwanie pary z szyb samochodu. Działa to jednak nieco inaczej w porównaniu do pracy ciepłego nawiewu. Klimatyzacja osusza bowiem powietrze w kabinie, redukując panującą wilgoć i zapobiega skraplaniu się wody. Zimny nawiew sprawdza się szczególnie w sytuacjach, gdy wilgotność w samochodzie jest na wysokim poziomie. Klimatyzację warto łączyć z ciepłym nawiewem, ponieważ przyspiesza to osuszanie powietrza i ogrzewanie wnętrza. Ważne jest jednak, aby system był w dobrym stanie technicznym.

Optymalne zarządzanie nawiewem

Optymalne zarządzanie nawiewem w samochodzie jest kluczowe w walce z zaparowanymi szybami. Ważne jest, aby dopasować siłę i kierunek nawiewu. Silny strumień ciepłego powietrza skierowany na szyby szybko je odparowuje. Przy używaniu systemu ogrzewania warto na początku wybrać obieg wewnętrzny, by przyspieszyć ogrzewanie kabiny i osuszyć powietrze. Następnie należy przejść na obieg zewnętrzny celem usunięcia nadmiaru wilgoci z wnętrza.

Wymiana filtra kabinowego - krok po kroku

Filtr kabinowy stanowi fizyczną barierę dla pyłu, kurzu czy też większych zanieczyszczeń w postaci liści, spadających z drzew na zaparkowany samochód. Właśnie dzięki filtrowi kabinowemu powietrze zasysane przez układ wentylacji naszego auta odseparowane jest od niepożądanych zanieczyszczeń. Filtr przeciwpyłkowy jest w stanie wyłapywać zanieczyszczenia mniejsze niż jego mikropory. Wynika z tego że filtry przeciwpyłkowe kabinowe mogą stanowić naprawdę istotną barierę dla zanieczyszczeń.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Superb 2?

Filtr przeciwpyłkowy to podobnie jak klocki hamulcowe czy olej silnikowy element eksploatacyjny samochodu. Im bardziej zapchany filtr - o ile nie dojdzie np. Tutaj trzeba wprowadzić nowy parametr - przepływ powietrza. A konkretnie opory tego przepływu. W skrajnym przypadku, przy zatkanym filtrze kabinowym pracująca na pełnej mocy dmuchawa przynosi gorszy skutek niż kiedy działała na pierwszym biegu a filtr przeciwpyłkowy był czysty.

Pierwszymi symptomami zanieczyszczonego filtra przeciwpyłkowego są szybko i często parujące szyby. Może być to również pojawiający się nieprzyjemny zapach z nawiewów (ale nie chodzi tu o tzw. Często mamy do czynienia z taką sytuacją gdy wentylator nawiewu znajduje się za filtrem kabinowym. Zaletą takiego rozwiązania jest ochrona wentylatora przed zanieczyszczeniami, np. liśćmi, mogącymi powodować jego głośną pracę i wibrację. Innymi słowy, filtr przed wentylatorem powoduje, że w przypadku zatykania filtra zanieczyszczeniami wiatrak musi zmagać się z dodatkowym oporem po stronie ssącej, co czyni go bardziej czułym na przepustowość filtra.

Filtr kabinowy zawsze umieszczony jest w torze układu wentylacji auta. Zazwyczaj filtra przeciwpyłkowego należy szukać albo w podszybiu auta (np. ...na wysokości schowka pasażera bądź bezpośrednio pod nim lub za nim (np. Hyundai i30, Audi A3, Renault Scenic I). Czasami filtr ukryty jest w tylnej części tunelu środkowego na wysokości stóp kierowcy (np. Renault Megane II, Ford Focus II, Fiat Grande Punto).

Prześledzimy teraz wymianę filtra kabinowego na przykładzie Hyundaia i30 pierwszej generacji. Wymiana filtra klimatyzacji w tym modelu jest bardzo prosta. Cała operacji powinna zająć do 10 minut.

  1. Otwieramy schowek.
  2. Delikatnie podważamy blokady boczne schowka i wyciągamy tak, aby zwolnić schowek.
  3. Tak, jak pisałem wcześniej, cała szuflada schowka opada na dół.
  4. Zdejmujemy zaślepkę i wyjmujemy delikatnie papierowy filtr.

To dobrze świadczy także o konstrukcji wstępnego filtra mechanicznego, którym mogą być np. Tak oto mamy wyjęty filtr kabinowy po sezonie wiosna-lato, czarny nalot z kurzu i pyłu oraz widoczne pyłki kwitnących roślin. Szkoda Twojego czasu i zdrowia. Tak, jak już pisałem, samochodowy filtr kabinowy ma kompleksową strukturę włókien i co z tego, że zbierzesz z niego powierzchowny nalot, skoro znaczna część zanieczyszczeń pozostanie głębiej? Kolejnym argumentem jest wilgoć i rezydujące w filtrze drobnoustroje. Odkurzacz nie da im rady. Taka jest wizualna różnica między filtrem nowym z prawej strony a filtrem po około półrocznym użytkowaniu. Nie był on także eksploatowany na polnej drodze. Ten filtr ma pół roku normalnej codziennej jazdy - dojazd do miasta i jazda po mieście i to nie codziennie.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Scenic 1.5 dCi III?

Przed włożeniem nowego filtra przeciwpyłkowego porównaj jego kształt ze starym aby mieć pewność, że kupiłeś właściwy do twojego modelu auta. Pamiętaj o upewnieniu się, czy na pewno instalujesz go dobrą stroną. Dlatego najlepiej przyjrzyj się strzałce na starym filtrze i nowy zainstaluj tak samo.

Warto regularnie wymieniać filtr kabinowy. Inaczej może zdarzyć się tak, że w aucie pojawi się nieprzyjemny zapach. To nie pomyłka. Węgiel adsorbuje zapachy i wybrane chemikalia z powietrza, ale jego pojemność nie jest nieskończona. Problem w tym, że nie da się określić, do kiedy filtr węglowy jeszcze chłonie, a kiedy pozbywa się zanieczyszczeń. Do tego niektóre filtry węglowe już jako nowe same z siebie wydzielają specyficzny zapach, którego wcześniej w kabinie nie było. Dlatego jeżeli już zdecydujecie się na filtr węglowy, to wybierzcie markowy produkt i często go wymieniajcie. Pamiętajcie: jeżeli w aucie zaczyna "pachnieć" a macie filtr węglowy, wymieńcie go, a przynajmniej powąchajcie - wtedy może szybko poznacie źródło nowego zapachu.

tags: #jak #wymienić #filtr #powietrza #peugeot #206

Popularne posty: