Jak wymienić filtr powietrza w Citroen C3 II?

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa.

Powietrze dostające się do silnika powinno być całkowicie wolne od zanieczyszczeń. Naturalnym jednak jest, że w realnym świecie nie ma takich warunków. A silnik jakoś zabezpieczyć trzeba. Właśnie dlatego już na etapie produkcji montowane są filtry powietrza, które chronią poszczególne elementy jednostki napędowej, blokując zanieczyszczenia i działając jak tarcza.

Na filtrach osadzają się wszystkie zanieczyszczenia, w tym również szczególnie niebezpieczny dla silnika piasek, którego nie sposób uniknąć podczas poruszania się pojazdem.

Filtry powietrza, które montowane są w samochodach, jak sama nazwa wskazuje, oczyszczają powietrze. Nie działają jednak tak samo jak filtry powietrza montowane w domach jednorodzinnych czy biurach. Ich rolą jest wyłapywanie wszelkich drobinek pyłu, piasku czy zanieczyszczeń fizycznych z powietrza trafiającego do silnika.

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.

Przeczytaj także: Filtr powietrza i kabinowy w S-Max

Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Trudno jednoznacznie ocenić, jak duża jest skuteczność wszystkich dostępnych na rynku filtrów powietrza. Istnieje bowiem wiele kryteriów oceny, których celem jest ustalenie stopnia efektywności filtra. Szacuje się jednak, że odpowiednio dobrane i dobrej jakości filtry, takie jak FILTR POWIETRZA CITROEN C3 AIRCROSS II, są w stanie odseparować niemal 100% zanieczyszczeń z powietrza, a co za tym idzie - zapewnić bezpieczeństwo silnikowi.

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Superb 2?

Nie ma jednej uniwersalnej zasady, która wskazywałaby na to, że produkt o numerze 40-123210004 należy już wymienić. Wiele bowiem zależy od częstotliwości i warunków eksploatacji samochodu. Inaczej będzie bowiem wyglądał filtr po 10 tys. kilometrów po drogach szybkiego ruchu, a inaczej po takiej samej eksploatacji na drogach piaszczystych, gruntowych czy po jeździe terenowej.

Zanim podejmiesz decyzję o zakupie konkretnego filtra - sprawdź, czy jest on kompatybilny z posiadanym przez Ciebie pojazdem. W celu idealnego dobrania filtra musisz podać markę, model i rocznik samochodu. Informacje te stanowią podstawowe dane o samym pojeździe, więc nie ma żadnych problemów z ich samodzielnym odnalezieniem.

Poniżej przedstawiono kroki, które należy podjąć, aby wymienić filtr powietrza w Citroen C3 II:

  1. Zlokalizuj obudowę filtra powietrza.
  2. Obudowa górna (A) z dolną jest połączona czterema śrubami (strzałki fioletowe).
  3. Zdemontuj całą obudowę, zwalniając obejmy (strzałki żółte) i zwalniając zaczep (strzałka biała B).
  4. Wyjąć obudowę, rozkręcić i wymienić filtr.
  5. Odkręć wkręty i poluzuj opaskę, a następnie odchyl obudowę.
  6. Odkręcając śrubę luzujesz obejmę metalową (lewa strona).
  7. Plastikowa obejma zatrzaskowa (prawa strona): naciskasz "to żółte" i ściągasz do siebie.
  8. Całą rurę z obudową filtra ściągasz w prawo. Nie zapomnij o zwolnieniu zaczepu (B).

Cena wymiany filtra powietrza w Citroen C3 II wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwage filtr rekomendowany. Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 15 minut.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Scenic 1.5 dCi III?

tags: #jak #wymienić #filtr #powietrza #Citroen #C3

Popularne posty: