Jak wymienić filtr powietrza w Skoda Superb I (3U) - Poradnik Krok po Kroku
- Szczegóły
Skoda Superb I (3U) to samochód ceniony za przestronne wnętrze, trwałą konstrukcję i szeroki wybór silników. Aby jednak jednostki benzynowe i wysokoprężne pracowały stabilnie, niezbędna jest regularna wymiana filtra powietrza w Skoda Superb I, dzięki której silnik otrzymuje odpowiednią ilość czystego powietrza.
Wymiana filtra powietrza zazwyczaj kojarzy nam się z prostą czynnością. Odkręcamy kilka śrubek, zdejmujemy pokrywę i wymieniamy filtr. W przypadku modelu Superb, musimy przeznaczyć trochę więcej czasu na wymianę filtra powietrza, niż w przypadku innych modeli. W naszym poradniku opieramy się na pierwszej generacji Superb z silnikiem 1.9 TDI 131KM.
Kiedy wymieniać filtr powietrza?
Częstotliwość wymiany filtrów określa producent samochodu i z założenia robi się to przy okazji tzw. przeglądów olejowych. Jednak w rzeczywistości terminy te nie zawsze się pokrywają. Wielu kierowców, by poprawić warunki pracy wtryskiwaczy czy turbosprężarki, skraca interwał wymiany filtra paliwa lub powietrza. Producent zaleca wymieniać filtr co około 30 000 km, jednak praktyka warsztatowa pokazuje, że kierowcy, którzy poruszają się głównie po mieście, powinni skrócić ten interwał do 20 000 km.
Zabrudzony wkład zwiększa spalanie, pogarsza dynamikę oraz obciąża turbosprężarkę, dlatego właściciele tego modelu powinni kontrolować filtr częściej, zwłaszcza jeśli samochód jeździ w mieście lub na drogach gruntowych. Filtr powietrza w Skodzie Superb I ma za zadanie chronić silnik przed zasysaniem kurzu, pyłu oraz drobnych zanieczyszczeń pochodzących z nawierzchni dróg.
Silniki montowane w wersji 3U - od popularnego 1.9 TDI, przez 2.0 benzynowe, po mocniejsze 2.8 V6 - wymagają stałego dostępu do odpowiedniej ilości powietrza podawanego do komory spalania. Jeżeli filtr jest zatkany, sterownik wydłuża czas wtrysku, co natychmiast podnosi spalanie. W modelach turbodoładowanych zanieczyszczony filtr może prowadzić do przedwczesnego zużycia turbosprężarki, ponieważ cząstki piachu uderzają w łopatki wirnika. W przypadku jednostek benzynowych konsekwencją może być niestabilna praca przepustnicy.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Superb 2?
Jak wybrać odpowiedni filtr powietrza?
Przed zakupem filtrów warto wiedzieć, czym różnią się poszczególne typy. W Skodzie Superb I stosuje się głównie filtry papierowe, choć dostępne są też filtry bawełniane oraz sportowe. Wybierając filtr, kieruj się jakością wykonania i trwałością, aby uniknąć problemów podczas jazdy.
Narzędzia potrzebne do wymiany filtra powietrza
Do wymiany tych filtrów wystarczy zwykle zestaw kluczy i śrubokręty.
Krok po kroku: Wymiana filtra powietrza w Skoda Superb I (3U)
Zanim rozpoczniesz wymianę filtra powietrza, przygotuj podstawowy zestaw narzędzi oraz zadbaj o odpowiedni wybór wkładu. Rozpocznij od otwarcia maski i zlokalizowania obudowy filtra powietrza - w Skodzie Superb I znajduje się ona po prawej stronie komory silnika. Upewnij się, że silnik jest zimny, ponieważ dotykanie elementów pod wysoką temperaturą może sprawić trudność.
- Unosimy maskę i kierujemy nasz wzrok na lewą stronę.
- Znajduje się tam plastikowa osłona, którą musimy odkręcić.
- Zdejmujemy dwie zaślepki i odkręcamy znajdujące się pod nimi śruby. Robimy to, za pomocą śrubokręta gwiazdkowego.
- Następnie oczyść okolice obudowy filtra z liści i pyłu, ponieważ podczas otwierania pokrywy zanieczyszczenia mogłyby dostać się do kanału dolotowego. Na tym etapie dobrze jest również sprawdzić stan przewodu doprowadzającego powietrze z wlotu, aby upewnić się, że nie jest uszkodzony.
- Kolejny krok to odkręcenie osłony termicznej. Będzie ona widoczna po zdjęciu plastikowej osłony. Osłona zamocowana jest za pomocą 4 śrub, odkręcamy je śrubokrętem gwiazdkowym.
- Teraz możemy przejść, do odpięcia zatrzasków obudowy. W sumie mamy do odpięcia 3 zatrzaski. Jednak, na początek odpinamy tylko jeden, do którego mamy dostęp.
- Następnym krokiem, jest odkręcenie śrubek mocujących dolot powietrza do filtra. Są dokładnie dwie śruby.
- Przechodzimy do demontażu dolotu. Wyjmujemy dolot i odłączamy go od łącznika, czyli od tak zwanej harmonijki. Jeżeli, chcemy zapewnić sobie lepszy dostęp, możemy również wymontować łącznik.
- Po zdjęciu pokrywy zobaczysz cały wkład filtra. Chwyć go za usztywnioną ramkę i wyjmij zdecydowanym ruchem, unikając potrząsania. W starzej obudowie nierzadko gromadzi się sporo piasku, dlatego za pomocą pędzelka i odkurzacza usuń wszystkie drobiny. Zwróć uwagę, że czyszczenie jest kluczowe, ponieważ nawet najlepszy nowy filtr nie spełni swojej funkcji, jeśli obudowa pozostanie zanieczyszczona. Przetrzyj powierzchnię mikrofibrą, aby pozbyć się resztek kurzu.
- Przechodzimy do odpięcia, dwóch pozostałych zatrzasków. Zdejmujemy pokrywę filtra i mamy już dostęp do filtra. Najprawdopodobniej, będzie bardzo mocno zabrudzony. Znane są praktyki odkurzania filtra i ponownego montażu, lecz my to odradzamy.
- Po wyjęciu filtra w dolnej części obudowy zobaczymy zanieczyszczenia, które musimy usunąć. Robimy to za pomocą odkurzacza. Należy pamiętać o dokładnym wyczyszczeniu. Nie zaleca się montażu filtra bez usunięcia zanieczyszczeń. Na koniec, kiedy już odkurzymy środek, możemy przetrzeć wnętrze wilgotną szmatką a następnie suchą. Na tak przygotowaną powierzchnię możemy zamontować nowy filtr paliwa.
- Włóż nowy filtr, upewniając się, że jego krawędzie dokładnie przylegają do obudowy. Uszczelka powinna być równomiernie osadzona, co umożliwi prawidłową filtrację. Po zamknięciu pokrywy dokręć śruby z wyczuciem - zbyt mocne dokręcenie może doprowadzić do pęknięcia plastiku.
- Wszystko skręcamy w odwrotnej kolejności. Zwracamy uwagę, żeby dokręcić dokładnie wszystkie śrubki. Podczas montażu lub demontażu zwracamy uwagę, żeby nie wyczepić niechcący niepotrzebnych przewodów. Może to spowodować niepoprawną pracę auta.
- Następnie uruchom silnik i obserwuj jego pracę na biegu jałowym; powinna być równa i stabilna.
Regularna wymiana filtra powietrza w Skodzie Superb I (3U) to jedna z najważniejszych czynności eksploatacyjnych, która wpływa na pracę całego układu dolotowego. Czysty filtr zapewnia stabilną pracę silnika, chroni turbosprężarkę i obniża spalanie.
Koszty wymiany filtra powietrza
Warto wiedzieć, że koszt wymiany filtra powietrza różni się między miastami, dlatego kierowcy często wybierają warsztaty na obrzeżach, aby obniżyć koszt. Ceny warsztatowe są uzależnione od stawek roboczogodzin i lokalnej konkurencyjności. Często różnice wynikają również z rodzaju warsztatu - w ASO zapłacimy więcej, ale uzyskamy wpis do cyfrowej historii serwisowej. W przypadku Skody Superb I różnica w cenach między miastami może wynieść nawet 40-50 zł.
Przeczytaj także: Filtr powietrza i kabinowy w S-Max
Czy warto wymieniać filtr częściej niż zaleca producent? Tak, jeżeli jeździsz w trudnych warunkach lub głównie po mieście, wymiana co 15-20 tys. km jest wskazana.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Scenic 1.5 dCi III?
tags: #jak #wymienić #filtr #powietrza #skoda #poradnik

