Jak wymienić filtr powietrza w Fordzie Mondeo MK3 - poradnik krok po kroku

Odpowiednia ilość powietrza dostarczona do cylindrów to jeden z podstawowych parametrów pracy każdego silnika spalinowego. Będzie on pracował płynnie i równo tylko przy precyzyjnie wymierzonej proporcji paliwa i powietrza. Jedną z przyczyn niepoprawnej dawki może być nieszczelność w układzie dolotowym.

Układy zasilania powietrzem współczesnych samochodów bywają bardzo skomplikowane. Dawniej dolot składał się jedynie z odpowiednio ukształtowanej rury i puszki filtra powietrza. Takie rozwiązanie było łatwo kontrolować i diagnozować. Nowoczesne silniki mają dodatkowe elementy połączone z układem dolotowym, takie jak system recyrkulacji spalin (EGR), system zmiany długości układu dolotowego czy cały układ turbodoładowania. Znajduje się w nim także kilka czujników. To sprawia, że miejsc, w których może wystąpić nieszczelność, jest wiele.

Objawy nieszczelnego układu dolotowego

Nieszczelny układ dolotowy powoduje, że w czasie pracy do cylindrów dostaje się większa niż potrzebna ilość powietrza. Wpływa to na parametry spalania paliwa. Po pierwsze, większa masa mieszanki paliwowo-powietrznej powoduje wzrosty ciśnienia w cylindrze. To może prowadzić do spalania stukowego (detonacyjnego), tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo uszkodzenia silnika. Po drugie, w spalinach znajduje się niespalony tlen, który łączy się z azotem. Tworzy się wówczas zanieczyszczenie w postaci tlenków azotu, które negatywnie wpływają na jakość powietrza, co może prowadzić do uszkodzenia np. katalizatora lub filtra cząsteczek stałych.

Jako kierowca nie masz jednak wglądu do wnętrza cylindra i składu spalin. Niewiele jest symptomów wskazujących jednoznacznie na nieszczelny układ dolotowy. Objawy, jakie mogą się z tym związać, mogą również towarzyszyć awarii innych podzespołów, dlatego nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie przyczyny bez dodatkowej diagnostyki. Każdy z tych symptomów może być spowodowany przez szereg czynników, od zużycia silnika (wpływ na poziom zużycia ma między innymi: styl jazdy kierowcy, smarowanie czy jakość wykorzystywanego paliwa), przez uszkodzenie przepływomierza czy awarię turbosprężarki. Jednak najczęściej powoduje je nieszczelność w układzie dolotowym. Objawy te powinny być w pierwszej kolejności sprawdzone pod tym kątem.

Najczęstszą przyczyną nieszczelnego układu dolotowego są uszkodzenia mechaniczne i starzenie się elementów. W dolocie silników często występują gumowe rury i tworzywa sztuczne. Pod wpływem trudnych warunków (jak np. Niewidoczne gołym okiem pęknięcie na gumowym wężu czy uszkodzenie elementów takich jak: chłodnica powietrza doładowania (intercooler) lub jego przewodów może powodować znaczącą zmianę składu mieszanki paliwowo-powietrznej. Nieszczelność w układzie dolotowym może pojawiać się także po wymianie filtra powietrza lub naprawach w jego okolicach. Osoba dokonująca naprawy może popełnić błąd i złożyć elementy dolotu niepoprawnie. Nieszczelność może mieć również swoje źródło w niedomkniętej obudowie filtra powietrza.

Przeczytaj także: Filtr powietrza i kabinowy w S-Max

Jednak nie tylko tak oczywiste przeszkody mogą powodować, że do cylindrów dostawać będzie się nadmiar powietrza z układu dolotowego. Jak już wspomnieliśmy na wstępie, współczesne silniki bardzo często mają dodatkowe układy połączone z dolotem. Również ich awaria może powodować nieszczelność. Ten problem jednak trudniej zdiagnozować samodzielnie.

Nieszczelność w dolocie to zwykle najłatwiejszy do usunięcia problem, wśród tych, które generują zbliżone objawy. Naprawa turbosprężarki czy remont silnika są o wiele bardziej kosztowne od wymiany, czy uszczelnienia elementów układu dolotowego. Jeżeli zauważysz opisane uprzednio symptomy, powinieneś zacząć od sprawdzenia właśnie tego elementu. Być może oszczędzisz sobie wiele czasu, nerwów i pieniędzy.

Jak sprawdzić nieszczelność w układzie dolotowym?

Nieszczelność w układzie dolotowym można sprawdzić dość prostymi, domowymi sposobami. Pierwszym sposobem jest użycie łatwopalnego aerozolu. W praktyce używa się specjalnych sprejów do wspomagania rozruchu lub nabłyszczaczy do tapicerki zwanych od jednego z produktów „plakiem”. W pierwszej kolejności uruchom silnik i pozostaw go na wolnych obrotach. Następnie rozpyl środek nad każdą częścią układu dolotowego. W miejscu, w którym występuje nieszczelność, silnik „zaciągnie” łatwopalny środek zamiast powietrza lub razem z nim.

Drugi sposób wykorzystuje do diagnozy dym. Obecnie najlepszym źródłem dymu są waporyzatory, zwane też e-papierosami. Po odłączeniu filtra powietrza zakryj bardzo szczelnie wylot przepływomierza lub rury za filtrem. Od serwa wspomagania hamulców odłącz przewód podciśnieniowy łączący go z dolotem. Przez ten przewód wprowadź do układu dym.

Powyższe sposoby na znalezienie nieszczelności w układzie zasilania powietrzem są dość użyteczne, jednak nie zawsze będą wystarczające. W takim wypadku należy przeprowadzić diagnozę z udziałem specjalistycznych narzędzi, w które zwykle wyposażone są warsztaty samochodowe. Podstawowym testem szczelności układu dolotowego jest pomiar podciśnienia w kolektorze ssącym. Silnik „zasysa” powietrze do swojego wnętrza, więc w dolocie panuje stałe podciśnienie. Wakuometr do diagnozy silników najczęściej wyposażony jest w kolorowe pola ułatwiające odczyt. Jeżeli wskazówka na biegu jałowym znajduje się na stabilnej pozycji w zielonym polu, a podciśnienie wzrasta wraz z otwarciem przepustnicy, to zwykle oznacza, że zasilanie powietrzem działa prawidłowo.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Superb 2?

Co zrobić, gdy domowe sposoby zawiodą?

Należy teraz tylko zlokalizować nieszczelność. Jeżeli wcześniej wymienione sposoby nie dały rezultatu może to oznaczać awarię układu recyrkulacji spalin lub innej części połączonej z dolotem. Takie uszkodzenia mogą być widoczne w diagnostyce komputerowej przez złącze OBD.

Usuwanie nieszczelności w układzie dolotowym

Jeżeli udało Ci się znaleźć miejsce, w którym występuje problem, możesz zabrać się za jego usunięcie. Wiele zależy od tego, co konkretnie wywołało nieszczelność w układzie dolotowym. Jeżeli nastąpiło mechaniczne uszkodzenie elementów dolotu, to zwykle oznacza, że materiał jest już skruszały i podatny na zniszczenie.

W przypadku gdy nieszczelność występuje na połączeniu elementów, można zamiast wymiany całych części, zastąpić tylko uszczelnienia. Większość części w dolocie łączona jest z użyciem uszczelek o-ring, które można wymienić na nowe lub takie o nieco większym przekroju. Nieszczelność w miejscu łączenia kolektora z głowicą silnika zwykle oznacza uszkodzenie uszczelki. Należy ją wymienić na nową.

Nieszczelności wywołane awarią EGR mogą wymagać różnych zabiegów. Często konieczna jest wymiana zaworów podciśnieniowych, które sterują recyrkulacją spalin. Niekiedy potrzebne jest wyczyszczenie elementów tego systemu z nagaru lub zastąpienie uszkodzonych części nowymi. W układzie turbosprężarki najczęściej problemem jest intercooler i przewody do niego prowadzące. Teoretycznie w przypadku uszkodzonych chłodnic, w tym tych do powietrza doładowanego, można przeprowadzić naprawę poprzez lutowanie.

Jak widzisz, do rozwiązania problemów niemal zawsze niezbędne będą części zamienne. Bez względu na to, czy potrzebujesz przewodów dolotowych, uszczelek kolektora czy nowego intercoolera - znajdziesz je w ofercie sklepu Inter Cars. Nieszczelny dolot może negatywnie wpływać na pracę silnika w Twoim pojeździe. Znasz już objawy, a także przyczyny nieszczelności w układzie dolotowym. Odpowiednia diagnostyka, a następnie rozwiązanie problemu może uchronić jednostkę napędową przed uszkodzeniem.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Scenic 1.5 dCi III?

Wymiana filtra kabinowego i uszczelnianie obudowy filtra w Mondeo MKIII

Jeśli masz Mondeo MKIII i wlewa Ci się woda do kabiny w okolicy nóg pasażera lub masz do wymiany filtr przeciwpyłkowy (kabinowy) to podążaj za poniższymi instrukcjami!

Potrzebne narzędzia:

  • Klucz "10", "13"
  • TORX
  • Silikon
  • Uszczelka do okien (lub coś lepszego)
  • Nożyk
  • Ściereczka
  • Dwa zimne piwka
  • Godzinka czasu wolnego

Kroki wymiany filtra kabinowego:

  1. Odkręcamy śruby/wkręty wskazane zielonymi strzałkami w celu zdjęcia osłony filtra oznaczonej strzałką czerwoną.
  2. Odpinamy zaczep oznaczony zieloną strzałką przesuwając go w stronę silnika i w dół, następnie odpinamy zaczepy wiązki kabli oznaczone czerwonymi strzałkami (najlepiej przy pomocy gwoździa lub cienkiego śrubokręta).
  3. Wyjmujemy filtr kabinowy. Jeśli tylko jego chcemy wymienić, zakładamy nowy i analogicznie do rozkręcania, skręcamy samochód.
  4. Aby zdjąć obudowę/uchwyt filtra odkręcamy dwie oznaczone strzałkami nakrętki (klucz "13").
  5. Wyjmujemy ostrożnie obudowę.
  6. Dopijamy pierwsze piwo - jeden etap zakończony.
  7. Przed obejrzeniem uszczelki obudowy siadamy na krześle aby nie zemdleć - odwracamy obudowę by obejrzeć totalnie zmurszałą i zniszczoną uszczelkę, która jest nasiąknięta wodą jak nasza gąbka po kąpieli.
  8. Uszczelkę zrywamy i czyścimy dokładnie jej miejsce naklejenia.
  9. Naklejamy ostrożnie nową uszczelkę. Ja wykorzystałem uszczelkę do okien, profil E, do kupienia w każdym markecie budowlanym itp. Lepsza byłaby grubsza uszczelka, np. profil D lub coś bardziej specjalistycznego.
  10. Na miejsce oznaczone na zielono nakładamy "słuszną" ilość silikonu...
  11. Sprawdzamy czy nie odchodzi nam dolna uszczelka szyby czołowej. Jeśli się rusza i schodzi z szyby, nakładamy do wnętrza silikon i dociskamy do szyby. Pamiętajcie o przetarciu szyby i uszczelki szmatką, żeby kurz nie zniweczył naszej pracy... Po dociśnięciu wycieramy szybę z silikonu wilgotną szmatką tak, żeby nie przyschnął...
  12. Podnosimy dywanik pasażera i rozbieramy tapicerkę. Następnie wyjmujemy korki, żeby przesuszyć autko - oznaczone czerwoną strzałką. Pamiętajcie, że wskazana zieloną strzałką gąbka jest nasiąknięta wodą... Pozostaje suszyć suszarką, sprężonym powietrzem lub po prostu wyjąć i położyć na słoneczku...
  13. Bałagan zrobiony w komorze silnika analogicznie porządkujemy przykręcając wszystko w odwrotnej kolejności niż odkręcaliśmy :P
  14. Dopijamy drugie piwko... Pamiętamy o dobrym zatrzaśnięciu obudowy filtra do uszczelki szyby - BARDZO WAŻNE!!!

Mam szczerą nadzieję, że komuś pomogłem. Rozwiązać problem lub zaoszczędzić nerwów i $ związanych z wizytą w ASO lub innym serwisie.

tags: #jak #wymienić #filtr #powietrza #ford #mondeo

Popularne posty: