Jak Dolać Wodę Destylowaną do Akumulatora Bezobsługowego: Poradnik

Bardzo wielu kierowców zastanawia się, jak otworzyć akumulator bezobsługowy. Powody są różne: dolanie wody do akumulatora, sprawdzenie jego stanu naładowania, czy opadu masy czynnej. Dostęp do cel akumulatora umożliwia zdiagnozowanie stanu akumulatora i określenie jego żywotności.

Przede wszystkim, należy pamiętać, że otwarcie akumulatora bezobsługowego grozi utratą gwarancji i każdy użytkownik robi to na własną odpowiedzialność!

Akumulatory Bezobsługowe: Fakty i Mity

Akumulatory bezobsługowe, zgodnie z normami DIN lub PN, są zaprojektowane tak, aby nie wymagać dolewania wody destylowanej przez okres około 5-6 lat przy prawidłowej pracy regulatora alternatora i odpowiednim napięciu ładowania (nie przekraczającym 14,4 V). Norma ta określa ilość zużycia wody w % w określonym czasie oraz samorozładowanie akumulatora w % i w czasie.

W nowych akumulatorach jest nieznaczny nadmiar elektrolitu (powyżej poziomu max) z dodatkami chemicznymi zapobiegającymi nadmiernemu gazowaniu elektrolitu i to powinno wystarczyć na całe życie akumulatora.

Żaden akumulator, który nie jest hermetyczny, nie jest w 100% bezobsługowy. Większość akumulatorów nazwanych reklamowo „bezobsługowymi” posiada otwory odpowietrzające oraz otwory umożliwiające dolanie wody najczęściej pod klapkami lub naklejkami.

Przeczytaj także: Woda mineralna we śnie - znaczenie

Kiedy Dolać Wodę?

W praktyce jednak może dojść do obniżenia poziomu elektrolitu, zwłaszcza w wyniku przeładowania (np. napięcie ładowania powyżej 16 V), co skutkuje ubytkiem wody. Ubytek wody w akumulatorze zawsze może się zdarzyć (np. przeładowanie przez alternator).

W takich sytuacjach, jeśli akumulator posiada korki lub listwę zasłaniającą dostęp do cel, można uzupełnić poziom elektrolitu dolewając wyłącznie wodę destylowaną do poziomu około 1,5 cm powyżej górnej krawędzi płyt. Jeżeli są korki w akumulatorze to po prostu dolać i już (1,5 cm ponad górną krawędź płyt - więcej nie bo będzie chlapać). Taki akumulatorek spokojnie pojeździ jeszcze sezon dwa ...

Po uzupełnieniu wody destylowanej wskazane jest doładowanie akumulatora prostownikiem oraz kontrola gęstości elektrolitu za pomocą areometru, gdzie zielony kolor wskazuje naładowanie.

Pomimo możliwości uzupełniania wody, akumulatory bezobsługowe mają ograniczoną żywotność i po kilku sezonach może być konieczna ich wymiana.

Jak Dolać Wodę do Akumulatora Bezobsługowego?

  1. Nie każdy akumulator ma widoczne korki. W akumulatorach bezobsługowych dolewanie wody nie jest możliwe - są one fabrycznie zamknięte.
  2. Wewnątrz akumulatora powinny znajdować się oznaczenia poziomu: MIN i MAX lub wskaźnik optyczny.
  3. Delikatnie dolewaj wodę do każdej komory osobno, korzystając z lejka.
  4. Po uzupełnieniu, szczelnie zamknij korki, przetrzyj akumulator i uruchom silnik.

Co w Przypadku Akumulatorów Bez Korków?

Dolewanie wody do akumulatora bez korków nie jest zalecane, choć w awaryjnych przypadkach stosowano wiercenie otworów i ponowne uszczelnianie.

Przeczytaj także: Filtr powietrza Zetor 4011 - instrukcja napełniania olejem

W przypadku akumulatorów Centra Futura, sytuacja wygląda nieco inaczej. Część z nich była produkowana z wieczkiem, które uda się podważyć, część miała dodatkowo sklejone wieczko, więc jeśli czujemy, że akumulator stawia opór, zostaje nam tylko wywiercić dziurki w każdej celi akumulatora. Przez wykonane otwory będzie można dolać wody lub zbadać areometrem parametry i kolor elektrolitu.

W przypadku akumulatorów marki Varta i Bosch (dotyczy modeli Varta Black, Blue, Silver oraz Bosch S3, S4, S5) wieczko jest klejone. Tutaj nie zostaje nam nic innego, jak wyposażyć się we wkrętarkę lub inne urządzenie, które pozwoli nam wykonać otwory serwisowe w naszym akumulatorze.

Poziom Elektrolitu: Dlaczego Jest Ważny?

Poziom elektrolitu w akumulatorze odgrywa kluczową rolę w jego działaniu. Wielu kierowców bagatelizuje znaczenie odpowiedniego poziomu wody w akumulatorze, co z czasem może prowadzić do poważnych uszkodzeń, a nawet zwarcia. Prawidłowa eksploatacja akumulatora to nie tylko jego ładowanie, ale również regularne sprawdzanie poziomu elektrolitu, czyli mieszaniny kwasu siarkowego i wody.

Gdy poziom wody spada, wzrasta stężenie kwasu siarkowego, co może doprowadzić do uszkodzenia płyt i skrócenia żywotności urządzenia.

Zbyt niski poziom elektrolitu może objawiać się na kilka sposobów. Najczęstsze symptomy to problemy z uruchomieniem auta, spadki napięcia, wycieki na obudowie akumulatora, a także nienaturalny, drażniący zapach, który może wskazywać na przegrzewanie się elektrolitu. Każdy z tych objawów jest sygnałem, że należy natychmiast sprawdzić poziom wody i uzupełnić go, jeśli to konieczne.

Przeczytaj także: Poradnik: Kosiarka spalinowa

Czym Uzupełniać?

W akumulatorach kwasowo-ołowiowych należy stosować wyłącznie wodę destylowaną lub demineralizowaną. Pamiętajmy: woda w akumulatorze nie jest zwykłą wodą!

Wielu użytkowników samochodów myli dolewanie wody z uzupełnianiem elektrolitu. To nie to samo! Elektrolit to mieszanina wody i kwasu siarkowego - i nie powinno się dolewać samego kwasu, jeśli poziom spadnie. Najczęściej brakuje tylko wody, która paruje w trakcie pracy. Uzupełnianie samego elektrolitu (czyli również kwasu) jest konieczne jedynie w wyjątkowych sytuacjach, takich jak poważne uszkodzenia, rozlanie czy całkowite wyschnięcie wnętrza akumulatora do zera.

Poziom elektrolitu należy uzupełniać wyłącznie poprzez dolanie wody demineralizowanej. Nie wolno dolewać elektrolitu (kwasu siarkowego) lub „magicznych proszków” (różne siarczany)!

Czego Nie Robić? Błędy Przy Dolewaniu Wody

Wielu kierowców nieświadomie popełnia błędy, które mogą mieć poważne konsekwencje. Do najczęstszych należy dolewanie zwykłej wody z kranu, która zawiera sole mineralne i inne substancje niekorzystne dla wnętrza akumulatora. Równie groźne jest nalanie zbyt dużej ilości wody, co może skutkować przelaniem elektrolitu i korozją elementów pod maską. Kolejnym błędem jest ignorowanie objawów spadku poziomu elektrolitu, takich jak problemy z uruchomieniem auta czy niepokojące zapachy.

Akumulatory Bezobsługowe: Szczególna Ostrożność

Jeśli chodzi o akumulatory bezobsługowe, należy zachować szczególną ostrożność. Tego typu baterie są fabrycznie zamknięte i nie wymagają dolewania wody, dlatego samodzielne otwieranie obudowy lub próba uzupełniania czegokolwiek może doprowadzić do uszkodzenia urządzenia, a nawet unieważnienia gwarancji.

Dodatkowe Czynności Konserwacyjne

Dbanie o akumulator to nie tylko regularne uzupełnianie wody i kontrola poziomu elektrolitu, ale również kilka innych ważnych czynności konserwacyjnych, które mają bezpośredni wpływ na jego sprawność i żywotność. Warto regularnie czyścić klemy i bieguny, ponieważ osady z elektrolitu mogą prowadzić do słabszego przewodzenia prądu i problemów z rozruchem silnika. Kolejnym elementem jest sprawdzanie napięcia, szczególnie przed zimą, gdy niskie temperatury najbardziej obciążają baterię.

Jeśli mimo tych działań Twój akumulator często traci pojemność, może to być sygnał, że zbliża się koniec jego żywotności.

Podsumowanie: Dbaj o Akumulator

Prawidłowa eksploatacja akumulatora zaczyna się od drobnych nawyków. Jeśli nie jesteś pewien, co dzieje się z Twoim akumulatorem - zapytaj na forum, sprawdź wskaźniki lub odwiedź serwis.

Akumulatory Specjalnego Typu

Przykładem faktycznie bezobsługowych akumulatorów są spotykane na rynku polskim akumulatory spiralne produkowane przez firmę “Optima”. Każda cela jest zwinięta w spiralę tzn. tak, jak gdyby wziąć normalną celę i ją zrolować „w naleśnik”. Przy czym pomiędzy płytami dodatnimi i ujemnymi znajduje się żel lub inny materiał, w którym jest uwięziony kwas siarkowy - takim materiałem może być np. tkanina z włókna szklanego. Zwinięcie celi w spiralę pozwoliło na znaczne obniżenie oporu wewnętrznego akumulatora co skutkuje wyższymi prądami rozruchu. Natomiast wprowadzenie włókna pozwala na obniżenie parowania wody z elektrolitu, czyli uzyskania akumulatora de facto bezobsługowego. To z kolei pozwala na całkowicie hermetyczne zamknięcie akumulatora. Nie ma korków i nie da się dolać wody. Te akumulatory nie lubią jednak całkowitego rozładowania jak i przeładowania. To dobre akumulatory ale do dobrych samochodów (ze sprawną instalacją elektryczną). Ponadto jest drogi, choć rekompensują to wartości prądów rozruchu. Zwinięcie cel w spiralę podniosło znacznie odporność na wibracje i wstrząsy.

Bezpieczeństwo Przede Wszystkim!

Zadbaj o bezpieczeństwo! Elektrolit to substancja żrąca - zawiera kwas siarkowy, który w połączeniu z wodą tworzy niebezpieczną ciecz.

Regularne sprawdzanie poziomu elektrolitu to nawyk, który każdy kierowca powinien wdrożyć, zwłaszcza w okresie letnim, gdy woda z akumulatora paruje szybciej pod wpływem wysokich temperatur. Co kilka miesięcy warto zajrzeć pod maskę i sprawdzić, co dzieje się z naszym akumulatorem - to drobna czynność, która może zapobiec poważnym awariom.

tags: #woda #destylowana #do #akumulatora #bezobsługowego #jak

Popularne posty: