Poradnik Wymiany Filtra Powietrza w Ford Mondeo MK4
- Szczegóły
Wymiana filtrów to podstawowa procedura serwisowa, o której świadomy kierowca nigdy i pod żadnym pozorem nie powinien zapominać. Jedną z nich jest najpierw kontrola stanu, a później wymiana filtra powietrza. Układ dolotowy w silniku to rodzaj płuc jednostki napędowej. Dostarcza powietrze, które jest konieczne do prawidłowego przeprowadzenia procesu spalania.
Powietrze nie może być jednak dowolnej jakości. Musi zostać przefiltrowane z zanieczyszczeń, a tych zanieczyszczeń wbrew pozorom jest naprawdę wiele. Osadnik choć często marginalizowany, ma potężne znaczenie dla trwałości samego silnika, jak i osprzętu w postaci drogiej w regeneracji turbosprężarki. Jak oceniają specjaliści, po pokonaniu tysiąca kilometrów do układu dolotowego trafia nawet 20 gramów kurzu.
Dlaczego wymiana filtra powietrza jest ważna?
Zanieczyszczenia nie tylko obniżają jakość mieszanki paliwowej, ale przede wszystkim są groźne dla metalowych elementów silnika. Długofalowo mogą spowodować uszkodzenia zaworów i tłoków oraz osprzętu. Przykład? Wirnik zamontowany w turbosprężarce w warunkach roboczych potrafi obracać się z prędkością nawet 300 tysięcy obrotów na minutę. Jeżeli zderzy się z nim niepozorne ziarenko piasku, z całą pewnością wyszczerbi jego powierzchnię.
Efekt powtarzany kilkukrotnie sprawi, że łopatki wirnika zostaną doszczętnie zniszczone, a mechanizm będzie wymagał regeneracji. Wyłapywaniem wszelkich zanieczyszczeń z powietrza dostarczanego do silnika zajmuje się filtr.
Rodzaje filtrów powietrza
Na rynku stosowane są głównie dwa rodzaje osadników. Pierwszy jest zwany mokrym. Zazwyczaj przyjmuje formę siatki pokrytej specjalnym olejem. Założenie było takie, że pył, kurz i piasek mają przyczepiać się do klejącej cieczy. W praktyce bywało z tym różnie. Właśnie dlatego producenci zrezygnowali z rozwiązania już jakiś czas temu, a w jego miejscu stosują drugi typ - filtr suchy. W tym przypadku rolę osadnika przejmuje materiał syntetyczny lub naturalny.
Przeczytaj także: Diagnostyka bulgotania w Mondeo MK3
Współcześnie stosowane filtry powietrza są w stanie odebrać nawet 99,7 proc. pyłów, piasku i kurzu. A więc dokładność ich pracy jest naprawdę wielka! Podczas odcedzania zanieczyszczeń dochodzi jednak do zapchania filtra. W ten sposób naturalny jest wniosek, że osadnik wymaga regularnej wymiany.
Kiedy wymienić filtr powietrza?
Filtr powietrza powinien spokojnie wytrzymać przebieg na poziomie 15 - 20 tysięcy kilometrów. Czasami jednak może się okazać, że jego wymiana będzie konieczna częściej niż od przeglądu do przeglądu. Decyduje o tym w dużej mierze środowisko, w którym samochód jest eksploatowany. Gdy kierowca mieszka poza miastem w okolicy, w której jest dużo piachu i pyłów krążących w powietrzu, interwał wymiany potrafi skrócić się nawet o połowę. Z tego punktu widzenia kluczowa staje się zatem regularna kontrola filtra.
Procedura na szczęście jest niezwykle prosta. Wystarczająca ocena to ocena wzrokowa. Aby stopień zanieczyszczenia było widać już na pierwszy rzut oka, producenci wykonują osadniki z materiałów w kolorze żółtym, ewentualnie białym.
Jak wymienić filtr powietrza?
W celu wymiany filtra powietrza, nie trzeba jednak jechać od razu do warsztatu. W końcu procedura wymiany przebiega niemalże identycznie, jak w przypadku kontroli jego stanu. Różnice dotyczą wyłącznie kilku dodatkowych kwestii. Po pierwsze przed montażem nowego filtra powietrza trzeba dokładnie wyczyścić puszkę na osadnik. Po drugie warto przy okazji upewnić się czy układ dolotowy jest szczelny i poza filtrem nie przepuszcza żadnych zanieczyszczeń.
Trzeba skontrolować stan puszki i gumowych uszczelek oraz rur doprowadzających powietrze do kolektora. Najbardziej niepokojącym objawem są wszelkiego rodzaju pęknięcia występujące na plastikowych powierzchniach.
Przeczytaj także: Mondeo MK3: Problemy z przewodem filtra powietrza
Cena filtra powietrza i wymiany
Wymiana filtra powietrza w silniku całe szczęście na ogół nie jest przesadnie droga. Ich ceny w sklepach motoryzacyjnych zaczynają się od zaledwie 11 - 12 złotych. Najdroższe osadniki kosztują mniej więcej 250 złotych. Rozstrzał cenowy nie powinien jednak przerażać. Jeżeli kierowca wykona ją razem z przeglądem olejowym, zazwyczaj nie jest droga. Choć filtr powietrza ma duże znaczenie, nie jest drogi w wymianie. Procedurę kierowca może wykonać na własną rękę i bez użycia specjalistycznych narzędzi, a nowy osadnik dobrej jakości będzie go kosztował już 30 - 40 złotych.
Na co zwrócić uwagę przy wymianie filtra?
Przy okazji okresowej wymiany filtrów warto czasem poświęcić nieco więcej czasu i dokładnie przyjrzeć się zanieczyszczeniom, które zgromadziły się na warstwach filtracyjnych. Filtr powietrza ma prawo być zakurzony, zapiaszczony, ewentualnie zabłocony (zwłaszcza w przypadku samochodów terenowych). Bardzo niepokojące są natomiast wszelkie ślady oleju na jego powierzchni. Zazwyczaj świadczą o zużyciu silnika. Oczywiście wiele zależy od lokalizacji filtra (chodzi o to, w jakim fragmencie układu dolotowego się znajduje).
Niepokojącym objawem może być także wyraźne odkształcenie filtra, które świadczy o tym, że jest on zasysany do układu dolotowego. W samochodach popowodziowych filtry powietrza są zazwyczaj mokre, ale szansa, że trafimy na taki ślad jest niewielka, ponieważ handlarze lub użytkownicy na ogół je wymieniają.
Analiza zanieczyszczeń na filtrze
Nikt przed zakupem samochodu nie będzie oczywiście zdejmował i rozbierał filtra oleju. Ale przy okazji wymiany filtra warto czasem zajrzeć do jego wnętrza. W przypadku wkładów filtrów jest to banalnie proste. W przypadku filtrów puszkowych - wymaga rozcięcia obudowy (uwaga wnętrze jest łatwopalne!). Należy rozwinąć warstwę filtracyjną i przyjrzeć się zanieczyszczeniom, które się na niej zgromadziły. Czarne osady olejowe są normą. Gorzej, jeśli wśród nich przebłyskują drobiny metalu. Zazwyczaj świadczą o zużyciu silnika.
W silnikach diesla charakterystycznym objawem może być głośna praca pompy wysokiego ciśnienia. Warto zauważyć, że objawy te mogą być podobne do innych problemów z układem paliwowym, dlatego ważne jest, aby w razie wątpliwości przeprowadzić odpowietrzanie układu paliwowego.
Przeczytaj także: Sprawny przewód filtra powietrza = sprawny silnik
Czyszczenie przepływomierza
Tym, którzy mają więcej chęci i zdolności manualnych, proponuję wyjąć cały układ, poluzowując opaski zaciskowe - będziemy mogli wyczyścić nie tylko przepływomierz, ale resztę miejsc i zakamarków łącznie z czujnikiem temperatury powietrza, który jest kawałek dalej. Warto też przy okazji wyjąć filtr powietrza i sprawdzić stan gąbki ograniczającej spływ nieczystości do puszki z filtrem.
tags: #mondeo #mk4 #filtr #powietrza #wymiana #poradnik

