Jak podłączyć obudowę filtra powietrza Audi A3 8L – Instrukcja

Wymiana filtra powietrza i dbałość o jego obudowę to kluczowy element utrzymania Audi A3 8L w dobrej kondycji. Regularna wymiana filtra kabinowego zapewnia świeże powietrze w kabinie, a odpowiedni dobór oleju silnikowego wpływa na żywotność silnika.

Wymiana filtra kabinowego

Już po pierwszych kilometrach czuć różnicę: wymiana filtra kabinowego w Audi A3 sprawia, że szyby nie parują, wentylator pracuje ciszej, a powietrze pachnie świeżo. Zużyty filtr kabinowy gromadzi sadzę, pyłki i bakterie, dlatego jego regularna wymiana chroni zdrowie pasażerów i oszczędza układ klimatyzacji.

Czysty filtr kabinowy zatrzymuje nawet 85 % cząstek PM 2,5 i chroni parownik przed korozją. Kichanie pasażerów, stęchły zapach z nawiewów, głośny wentylator i uporczywe parowanie szyb to znak, że filtr kabinowy wymaga natychmiastowej wymiany.

Instrukcja serwisowa Audi podaje interwał 30 000 mil lub trzy lata, ale realne warunki - smog, korki, pył z dróg - skracają ten okres. Specjaliści zalecają wymianę co 20 000 km lub raz w roku, a w miejskiej eksploatacji nawet co sześć miesięcy.

Filtr węglowy blokuje zapachy i tlenki azotu, natomiast wkład HEPA klasy ISO ePM1 85 % zatrzymuje do 95 % cząstek ≤ 1 µm. Najczęstszy błąd to uszkodzenie zawiasów schowka przez zbyt mocne dokręcenie śrub lub odwrotne włożenie wkładu.

Przeczytaj także: Instrukcja podłączenia filtra powietrza

Dbając o terminową wymianę filtra kabinowego, zyskujesz zdrowe powietrze, lepszą widoczność i niższe koszty eksploatacji.

Dobór oleju silnikowego

Dobór oleju jest to dość złożone. Najlepszy olej nie istnieje. To warto pamiętać. Olej się dobiera do silnika. Moim zdaniem najlepiej stosować to, co poleca producent. Oni na ogół mają gdzie i jak badać w odróżnieniu do "warsztatu" w garażu albo na chodniku.

Zgadzam się, że najlepszy olej w sensie ogólnym nie istnieje. Ale biorąc pod uwagę konkretny silnik i konkretne warunki użytkowania, to można wybrać najlepszy olej. Koncerny samochodowe mają kontakty biznesowe z innymi firmami z branży. To dotyczy oczywiście także producentów oleju, podobnie jak i producentów np. opon czy chociażby klocków hamulcowych. Nie sądzę, że Renault najlepiej pracuje na Elfie, Volkswagen na Mobilu, a Fiat na Selenii.

Jeżeli chodzi o oleje, to wszystkie z wyższej półki mają podobne parametry, a nieraz bardzo często okazuje się, że w rzeczywistości w jednej fabryce o różnych porach zalewa się tym samym olejem różne butelki i to nawet z różnych firm.

Z tego, co czytałem w uczonych pismach druga liczba w specyfikacji oleju, im wyższa, tym lepiej olej trzyma parametry w wysokiej temperaturze. Wynikałoby z tego, że lepszy olej to np. 5W40, a w sporcie używa się też 60. Pierwsza liczba oznacza zdolność oleju do pracy w niskich temp., druga w wysokich. Ale to nie wszystko, liczy się jeszcze lepkość oleju oraz zdolności czyszczące silnik z kwaśnych osadów pozostałych np. po zasiarczonym paliwie - jest to istotne zwłaszcza dla silników diesla.

Przeczytaj także: Kawasaki EN 500: Jak wymontować filtr powietrza?

Każdy wyrób wyspecjalizowany jest lepszy od uniwersalnego. Wyższa lepkość z jednocześnie bardzo wysokim wskaźnikiem lepkości to dobra ochrona silnika z jednoczesnym mniejszym zużyciem paliwa także w bardzo trudnych warunkach. To kompromis.

Wymiana oleju - kiedy i jak często?

W instrukcji jest zalecenie skrócenia okresów pomiędzy wymianą oleju do połowy okresu/przebiegu, gdy samochód jest używany w trudnych warunkach. Według producenta można wymieniać olej bez problemu co 20 000 kilometrów (lub co dwa lata) z zaznaczeniem skrócenia tego okresu o połowę w przypadku użytkowania samochodu w szczególnych warunkach podanych w książce serwisowej.

Ja (w benzyniaku) olej wymieniam co 15 000 km (choć teoretycznie bez problemu mógłbym wymieniać go co 30 000 km) mimo, że znaczna część przebiegu (~85%) robię poza miastem. Świeży olej silnikowi nigdy nie zaszkodzi. Niezależnie od przebiegu na pewno raz w roku. Jak na wymianie zaoszczędzisz, to możesz potem zapłacić.

Ja osobiście wymieniłem po 10 tys. km i wyznaję zasadę, że po docieraniu silnika lepiej szybciej wymienić olej. Drugą wymianę zrobiłem przy 20tys.km. Co do późniejszych wymian, to ja leje Elf-a EXCELIUM LDX 5W40 i będę wymieniał co 20 tys km.

Problemy z elementami wnętrza i demontaż

Użytkownicy Audi A3 8L często poszukują informacji na temat demontażu różnych elementów wnętrza. Poniżej kilka wskazówek:

Przeczytaj także: Krok po kroku: obudowa filtra powietrza

  • Demontaż maskownicy i głośników na tylnej półce: Oparcie tylnej kanapy się nie rozkłada. Proszę o opis w miarę szczegółowy.
  • Demontaż poduszki powietrznej kierowcy z Audi A4: Jak wymontować poduszkę powietrzną kierowcy?
  • Demontaż zaworu Odmy w Audi A3 8L 1.6 benzyna 2002r: Chciałbym go wyczyścić z osadu. Po zdjęciu korka oleju i gumowych przewodów nie wiem jak sie dalej za nia zabrać.
  • Demontaż plastikowych obudów z klapy bagażnika: Muszę podczepić linki tylnej półki do klapy bagażnika. Żeby to zrobić muszę najpierw zdemontować plastikowe obudowy z klapy bagażnika.

Inne porady i problemy

  • Gąbka rozpadająca się w kratkach nawiewu Audi A3 8L 2000r: Ta gąbka nie zwiastuje nic dobrego. Najczęściej odpada z klap mieszania powietrza. Będą przedmuchy i w lecie klima będzie słabo chłodziła, w zimie będzie słabe ogrzewanie.
  • Problemy z radiem Concert II: Strasznie szpecą je wytarte przyciski i chciałbym je zregenerować za pomocą szablonów metodą malowania (już to robiłem w Fordzie). Nie wiem jednak jak wymontować przyciski z panelu -są przykryte blaszkami sprężynującymi, które są chyba zgrzane do konstrukcji panelu.

Tabela interwałów wymiany oleju

Warunki eksploatacji Zalecany interwał wymiany
Normalne warunki 20 000 km / 2 lata
Trudne warunki (częsta jazda miejska, krótkie odcinki) 10 000 km / 1 rok

tags: #jak #podłączyć #obudowę #filtra #powietrza #Audi

Popularne posty: