Jak Zamocować Filtr Powietrza w Motocyklu Jawa: Poradnik Krok po Kroku
- Szczegóły
Silnik Twojego motocykla nieustannie potrzebuje dużej ilości czystego powietrza, aby pracować wydajnie. Bez dobrego filtra powietrza, nawet najlepszy motor nie da Ci oczekiwanych osiągów i szybko ulegnie zużyciu czy uszkodzeniu. Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika.
Dlaczego Filtr Powietrza Jest Tak Ważny?
Dzięki czystemu powietrzu Twój silnik nie tylko skutecznie spala mieszankę i generuje moc, ale i nie ulega zabrudzeniu. A to może być kosztowne i zgubne, szczególnie gdy brud osadza się na powierzchniach bocznych cylindra.
Objawy Uszkodzonego Filtra Powietrza
Jak łatwo się domyśleć, uszkodzenie filtra powietrza wpłynie na pracę silnika. Co ważne, tych objawów nie doświadczysz od razu, a przynajmniej nie zawsze. Coraz bardziej brudny filtr powietrza będzie Ci stopniowo pogarszał osiągi motocykla.
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć Ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Przy takich parametrach zauważysz zresztą sam, że filtr nie spełnia już oczekiwań. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej.
Samodzielna Wymiana Filtra
Czy mogę samodzielnie wymienić filtr powietrza? W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach. To głównie forma pokazuje, jak łatwo wymienić filtr powietrza. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi Cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia. W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą Ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty.
Przeczytaj także: Jak rozpoznać twardą wodę?
Czyszczenie Filtra Powietrza
Zacznijmy od tego, że nie wszystkie filtry powietrza do motocykli możesz wyczyścić. W praktyce, taką możliwość dadzą Ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.
Wybór Filtra Powietrza
Na wybór filtra powietrza do motocykla składa się kilka kwestii związanych z jego konstrukcją i cechami. Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z naszej wyszukiwarki.
Produkty OEM są przygotowane tak, by długo spełniały swoją rolę we w miarę typowych warunkach użytkowania motocykla. Producenci zamienników starają się im dorównać, czasem wykorzystując do tego inne materiały czy nawet konstrukcję filtra. Droższe filtry mogą być nawet lepsze, te tańsze dać nieco gorsze rezultaty za dużo niższą cenę.
Filtry Tuningowe i Sportowe
Przykładem nietypowych filtrów są właśnie filtry powietrza tuningowe i sportowe. Wykorzystując taki filtr powietrza motocykl będzie miał lepszy przepływ mimo agresywnej jazdy sportowej.
Ceny Filtrów Powietrza
Najprostsze, podstawowe papierowe filtry powietrza kupisz już za kilkanaście złotych. Zwróć jednak uwagę na ich materiał i gwarancję, a także opinie i oceny. Nieco wyżej stoją bardziej skomplikowane filtry, w których znajdziesz też nowoczesne rozwiązania i alternatywne technologie.
Przeczytaj także: Poradnik: Lokalizacja i wymiana filtra powietrza Dacia 1.4
Filtr Powietrza a Model Motocykla
Filtr powietrza to element niezbędny w każdym motocyklu. Zużycie lub uszkodzenie filtra powietrza przyniesie katastrofalne szkody dla jednostki napędowej i całego motocykla, dlatego zadbaj o jakość i stan filtra. Możesz wyposażyć swój motocykl w filtry powietrza o różnych materiałach filtrujących. Niektóre z nich cechuje większa wytrzymałość lub pozwala na bardziej agresywne wykorzystanie silnika. Pamiętaj, że dany model motocykla oferowano przez kilka lat, a każdy rocznik mógł nieco różnić się pod kątem elementów, w tym filtra powietrza.
Opinie Użytkowników o Stożkowych Filtrach Powietrza
Wiele osób zastanawia się, czy warto zamontować stożkowy filtr powietrza w swoim motocyklu. Opinie na ten temat są podzielone. Część użytkowników uważa, że stożek nic nie daje, a jedynie generuje dodatkowe koszty, ponieważ standardowy filtr został wyliczony pod dany silnik.
Inni natomiast twierdzą, że odpowiednio dopasowany stożkowy filtr powietrza może przynieść odczuwalną różnicę w osiągach. Ważne jest, aby pamiętać, że przy wymianie filtra powietrza, zwłaszcza na stożkowy, konieczna jest regulacja gaźnika.
Regulacja Gaźnika po Wymianie Filtra
Po zamontowaniu stożkowego filtra powietrza, konieczna jest regulacja gaźnika. Wpływa na to kilka czynników, takich jak rozpylacz wolnych obrotów, wycięcie w przepustnicy, iglica i dysza główna. Regulację gaźnika można przeprowadzić za pomocą pokrętła składu mieszanki lub poprzez wymianę samej dyszy.
Praktyczny Poradnik: Jak Wyczyścić Filtr Powietrza w Jawa Pancerka P20 50
- Kiedy nasz motorek zaczyna coraz źle chodzić lub zalewa go to może oznaczać że nasz filtr powietrza zapchał się. Musimy go wyczyścić.
- Podchodzimy do motorku i zdejmujemy blaszaną osłonę filtra.
- Teraz kiedy mamy go na stole możemy zdjąć gumową rurę dolotową oraz taśmę która oplata nam złączenie tłumika szmerów ssania.
- Teraz możemy wyjąć filter i go wymienić lub wyczyścić.
- Bierzemy jakąś płaską miskę (wycięte dno z banki) nalewamy benzyny i płuczemy filtr. Kiedy dawno nie był czyszczony moze wypłynąć sporo syfu.
- Po umyciu go w czystej benzynie suszymy go. Po osuszeniu możemy założyć go do motoroweru.
- Składamy w odwrotnej kolejności. Na złączeniu obudowy należy te połączenie uszczelnić taśmą izolacyjną.
Wybór Filtra do Jawy 250: Oryginał vs. Zamienniki
Do Jawy 250 najlepiej stosować oryginalny filtr powietrza, gdyż zamienniki lub filtry stożkowe mogą utrudniać prawidłową regulację gaźnika i wpływać negatywnie na pracę silnika. Długość układu dolotowego ma istotne znaczenie w silnikach dwusuwowych - skrócenie układu, np. przez zastosowanie stożka, przesuwa moment maksymalny i moc na wyższe obroty, co może nie być korzystne dla oryginalnej charakterystyki motocykla.
Przeczytaj także: Woda destylowana: charakterystyka
Opór stawiany przez filtr wpływa na mieszankę paliwowo-powietrzną; zbyt duży opór powoduje wzrost zużycia paliwa i problemy ze spalaniem, a zbyt mały - niedobór paliwa i spadek mocy. Warto poszukać oryginalnego filtra na aukcjach internetowych lub lokalnych bazarach, aby zachować właściwe parametry układu dolotowego i zapewnić optymalną pracę silnika.
tags: #jak #zamocować #filtr #powietrza #Jawa

