Co oznacza ikonka filtra powietrza w samochodzie?

W dzisiejszych czasach, w dobie coraz bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin, stosowanie filtrów cząstek stałych w silnikach Diesla, a nawet w jednostkach benzynowych, stało się niemal koniecznością. Filtry te, znane pod różnymi nazwami, takimi jak DPF (Diesel Particulate Filter) lub FAP (Filtre à Particules), zatrzymują ponad 90% emitowanej przez silnik sadzy i innych szkodliwych produktów spalania.

Niestety, pojemność takiego filtra jest ograniczona. Aby uniknąć konieczności jego wymiany co kilka czy kilkanaście tysięcy kilometrów, musi w nim zachodzić proces regeneracji, znany również jako "wypalanie". Może to być regeneracja pasywna, która zachodzi, gdy spaliny i filtr uzyskują odpowiednio wysoką temperaturę, aby wypalić zebraną w nim sadzę. Do takiego procesu potrzebna jest odpowiednio długa trasa przy określonym obciążeniu silnika.

Pasywna i aktywna regeneracja filtra

Często potrzebna jest regeneracja aktywna, podczas której sterownik silnika dobiera parametry jego pracy (m.in. czasem wtrysku i dawkami wtryskiwanego paliwa, uruchomieniem dodatkowych odbiorników elektrycznych), aby podwyższyć temperaturę spalin i przyspieszyć proces wypalania zawartości filtra. W niektórych układach oczyszczania spalin dodatkowo aplikowane są dodatki obniżające temperaturę wypalania sadzy.

Wszystkie te rozwiązania mają jednak swoje ograniczenia. Prędzej czy później w filtrze może się zgromadzić tyle pozostałości, że przestanie on być wystarczająco drożny, ponieważ proces regeneracji nie będzie wystarczająco wydajny, albo w filtrze zbiorą się popioły, których wypalić się już nie da. To bardzo niebezpieczna sytuacja dla silnika!

Czujnik różnicy ciśnień nadzoruje filtr

Układ oczyszczania spalin z filtrem cząstek stałych jest nadzorowany przez czujnik lub czujniki różnicy ciśnień. Porównując ciśnienie spalin przed i za filtrem, można dosyć precyzyjnie określić to, jak bardzo zapchany jest filtr. Na podstawie sygnałów czujników ciśnienia sterownik silnika może uruchomić procedurę regeneracji, czyli "wypalania" filtra - jeśli nie przynosi ona oczekiwanych rezultatów, albo nie może zostać ukończona, to z reguły zapala się kontrolka filtra DPF na desce rozdzielczej.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Oplu Astrze?

Sprawdź w instrukcji, co oznacza kontrolka w Twoim aucie

Znaczenie kontrolki filtra cząstek stałych może się różnić w zależności od marki i modelu. W niektórych autach zapalenie się kontrolki to sygnał, żeby umożliwić autu wykonanie procedury czyszczenia filtra - w żadnym wypadku nie wyłączać silnika, ale wyjechać na trasę, na której przez kilkanaście minut będzie można poruszać się z odpowiednio wysoką prędkością (np. 80-120 km/h). Tak jest np. w wielu modelach z koncernu Volkswagena.

W standardowym przypadku, jeśli wszystko zadziała prawidłowo, kontrolka powinna zgasnąć po zakończeniu cyklu regeneracji - jeśli nie gaśnie, trzeba się niezwłocznie udać do warsztatu i zdiagnozować przyczynę problemów.

W wielu autach proces regeneracji filtra nie jest sygnalizowany - czujny kierowca może jedynie zauważyć, że zmienił się dźwięk pracy silnika, wzrosło chwilowe zużycie paliwa i włączyły się samoczynnie dodatkowe odbiorniki elektryczne, takie jak np. ogrzewanie tylnej szyby i lusterek. W takich modelach zapalenie kontrolki filtra cząstek stałych może sygnalizować konieczność pilnej wizyty w warsztacie.

Warto więc sprawdzić w instrukcji obsługi konkretnego auta znaczenie palącej się kontrolki filtra. Co innego może oznaczać kontrolka świecąca się stale, a co innego znaczy jej miganie - to drugie informuje najczęściej o tym, że filtr osiągnął maksymalny stopień napełnienia i wymagana jest ingerencja serwisu.

Kontrolka może informować o rozpoczętym procesie regeneracji filtra lub o tym, że jest on już całkowicie zapełniony.

Przeczytaj także: Wymiana osłony filtra powietrza w Fiacie 126p

Wymuszona regeneracja filtra

Jeśli podczas normalnej jazdy wypalenie sadzy zebranej w filtrze jest niemożliwe, to można wymusić ten proces w warunkach warsztatowych, wywołując odpowiednią procedurę za pomocą komputera diagnostycznego.

Wymaga to fachowego nadzoru - auto musi mieć m.in. odpowiednią ilość paliwa w baku, przed rozpoczęciem procedury należy skontrolować poziom oleju, a samochód musi stać w takim miejscu, żeby rozgrzewający się podczas wypalania sadzy filtr nie spowodował zagrożenia pożarem. Auto pracujące w tym trybie jest bardzo uciążliwe dla otoczenia - przez dłuższy czas silnik musi pracować na wyraźnie podwyższonych obrotach.

Wypalanie sadzy w trybie serwisowym można wymusić za pomocą komputera diagnostycznego.

Wszystkie te procedury działają tylko wtedy, kiedy przyczyną zatkania filtra jest nadmiar zebranej w nim sadzy. Jeśli filtr zapchany jest popiołami, których wypalić się nie da, to rozwiązania są dwa - można filtr wymienić na nowy i takie rozwiązanie jest zwykle sugerowane w serwisach autoryzowanych, lub też oddać filtr do profesjonalnego czyszczenia.

Jeżeli filtr nie jest uszkodzony, to z reguły da się go uratować usuwając z niego zebrane w nim popioły. Tego typu usługa kosztuje z reguły kilkaset złotych, czyli znacznie mniej od nowego filtra.

Przeczytaj także: Wymiana filtra powietrza w BMW E90 320d krok po kroku

Eksperci ProfiAuto radzą:

Filtr cząstek stałych należy do bardzo kosztownych podzespołów auta, ale na jego trwałość kierowca ma duży wpływ. Czynników, które prowadzą do przedwczesnego zapchania filtra jest wiele - począwszy od jazdy wyłącznie na krótkich odcinkach, podczas których nie ma szans na samoczynne wypalanie sadzy zebranej w filtrze czy też stosowanie niewłaściwego oleju silnikowego (do aut z filtrami DPF zalecane są z reguły tzw. oleje nisko i średniopopiołowe - low SAPS, mid SAPS).

Czynnikiem uniemożliwiającym w wielu przypadkach automatyczne wypalanie sadzy jest też częsta jazda na rezerwie - w takiej sytuacji sterownik silnika może zablokować automatyczną regenerację filtra. Niekorzystny wpływ na trwałość filtrów DPF ma również nieprofesjonalnie wykonany chiptunning.

Tym, co bardzo szkodzi zarówno filtrowi jak i silnikowi, jest przedwczesne przerwanie procesu wypalania sadzy, czyli procesu regeneracji filtra. W takiej sytuacji nie dość, że filtr nie zostaje oczyszczony, to jeszcze do oleju silnikowego trafia niespalone paliwo, które rozcieńcza olej i pogarsza jego parametry smarne, co przyspiesza zużycie silnika.

Na trwałość filtra olbrzymi wpływ ma też kondycja silnika i jego osprzętu. Usterki, które powodują, że silnik bardziej "dymi", czyli m.in. zużycie wtryskiwaczy, niesprawna turbosprężarka, zużyte pierścienie tłokowe znacznie skracają trwałość filtra cząstek stałych. Jeśli filtr wymaga regeneracji lub wymiany, serwis powinien też skontrolować stan silnika, po to, żeby uniknąć sytuacji, kiedy po kilku tygodniach lub miesiącach od naprawy filtr znów się zatka.

Działanie i stan filtra jest nadzorowane m.in. poprzez czujnik różnicy ciśnienia spalin przed i za filtrem.

Przed podjęciem decyzji o wymianie lub czyszczeniu filtra należy też sprawdzić, czy czujnik różnicy ciśnień nadzorujący stan filtra DPF działa poprawnie - awaria czujnika może powodować takie same objawy jak zatkany filtr cząstek stałych!

Jeśli auto porusza się wyłącznie po krótkich trasach, to nawet jeśli nie występują żadne niepokojące objawy, przy okazji przeglądu warto za pomocą komputera diagnostycznego określić stopień zapełnienia filtra. Jeśli jest on znaczny, to można wymusić dopalanie sadzy w trybie warsztatowym, zanim jeszcze pojawią się problemy towarzyszące zatkaniu filtra (przechodzenie w trym awaryjny, rozcieńczanie oleju paliwem spowodowane przerwanymi cyklami automatycznej regeneracji). Usługę taką można zlecić w serwisach należących do sieci ProfiAuto, nie trzeba w tym celu korzystać z pomocy ASO.

Długotrwała jazda z niedostatecznie drożnym filtrem, ignorowanie tego, że pali się kontrolka, a silnik niekiedy pracuje w trybie awaryjnym, grozi m.in. Zapchany filtr powietrza może doprowadzić do wielu awarii, które mogą okazać się dużo kosztowniejsze niż wymiana samego filtra. Warto więc znać objawy niewymienianego filtra i do czego może on doprowadzić.

Objawy zapchanego filtra powietrza

Filtr powietrza jest zdecydowanie niedoceniany wśród większości kierowców i bagatelizują oni okres jego wymiany. Tym sposobem narażają się oni na wysokie koszty naprawy układu dolotowego, który może przepuszczać np. drobinki piasku.

  • Zwiększone spalanie - Zapchany filtr powietrza powoduje znaczne zużycie paliwa, co tak naprawdę może zdiagnozować tylko właściciel pojazdu.
  • Spadek osiągów silnika - Spadek osiągów będzie odczuwalny poprzez mniejszą dynamikę pojazdu.
  • Nierówna praca silnika - Silnik może się "dusić". Obroty będą falowały, a sam dźwięk samochodu również będzie dawał o sobie znać poprzez nierównomierną pracę.

Zapchany filtr powietrza - skutki

Układ dolotowy jest szczególnie ważny, aby nie przepuszczał zanieczyszczeń, ponieważ te trafiają bezpośrednio do silnika. Nie wymieniany filtr powietrza może uszkodzić elementy układu dolotowego. Najgorszym z zanieczyszczeń jest piach, który dla silnika jest zabójczy i robi spustoszenie. W najgorszym przypadku może doprowadzić do uszkodzenia wirnika od turbosprężarki. Tym samym trzeba będzie wymienić ją na nową co w niektórych przypadkach może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.

Zapchany filtr powietrza - co zrobić?

Nie ma innej możliwości niż wymiana starego filtra na nowy. Wymiana go jest zależna od Twojego samochodu, ale w większości przypadków jest bardzo prosta. Często wystarczy odkręcić parę śrubek, zdjąć obudowę i wymienić filtr - nic trudnego.

Zużyty filtr powietrza - nie dopuść do tego!

Zapchany filtr powietrza może spowodować wiele niechcianych kosztów, które mocno zabolą portfel. A można ich bardzo łatwo uniknąć! Pamiętaj, aby wymieniać filtr powietrza na czas, zgodnie z zaleceniami producenta. Warto również kontrolować jego stan sprawdzając go profilaktycznie, czy nie został np. uszkodzony.

Kontrolka DPF/FAP - co robić?

Gdy zapali się kontrolka filtra cząstek stałych DPF/FAP w naszym samochodzie to sygnał, że należy się udać do serwisu mechanicznego. Najczęściej kontrolka zapala się podczas jazdy miejskiej. Jej zapalenie informuje, że konieczne jest zainterweniowanie. Problemem jest zapchany filtr. Należy przeprowadzić jego diagnozę i konieczna jest regeneracja tego filtra.

Kontrolka DPF zapala się w sytuacji, kiedy różnica ciśnień środowiska przed filtrem i za jest zbyt duża. Przed filtrem DPF / FAP są montowane czujniki ciśnienia, które odpowiadają za regularne wykonywanie pomiarów. Właśnie to pojawienie się różnic w wynikach definiuje właściwe zachowanie się sterownika. Oznacza to, że w momencie nagromadzenia się dużej ilości sadzy w konstrukcji filtra powoduje zmniejszenie przepływu powietrza i jednocześnie zmniejszenia ciśnienia przed filtrem.

Kolejnym powodem w jakim może zapalić się kontrolka jest nagromadzenie się sadzy i popiołu, taka sytuacja może się pojawić po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów od wypalania takiej sytuacji należy zrobić ? Bez względu na markę samochody należy skontaktować się z mechanikiem i zlecić regeneracje filtra DPF.

Ponieważ aby skutecznie wyczyścić DPF i pozbyć się awarii w samochodzie należy przeprowadzać profesjonalną regeneracje filtra. Jednym z najskuteczniejszych rozwiązań jest skorzystanie z metody wodnej tj. wypłukiwania zanieczyszczeń pod wysokim ciśnieniem i przy pomocy działania odpowiednich środków chemicznych na profesjonalnym i przeznaczonym do tego urządzeniu FF Solution.

Większość samochodów z silnikiem diesla jest wyposażonych w filtr cząstek stałych, którego zadaniem jest oczyszczanie spalin z sadzy. Pozwalają one na bezproblemowe przejechanie około 120-200 tys. km, w zależności od stylu jazdy, jak i miejsca użytkowania pojazdu. Stąd też, ryzyko zauważenia nieprawidłowego ich działania w pierwszych latach użytkowania auta jest niewielkie. Problemy pojawiają się w momencie osiągnięcia wysokich wartości przebiegu. Wówczas, jednym z pierwszych objawów jest zapalenie kontroli DPF.

Kiedy zapala się kontrolka DPF?

Kontrolka DPF zapala się tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy różnica ciśnień środowiska przed filtrem i za jest zbyt duża. Zarówno przed, jak i za filtrem są montowane odpowiednie czujniki ciśnienia, które odpowiadają za regularne wykonywanie pomiarów. Pojawienie się różnić w wynikach definiuje właściwe zachowanie się sterownika. Oznacza to, że w momencie nagromadzenia się dużej ilości sadzy w konstrukcji filtra i zmniejszenia przepływu powietrza i jednocześnie zmniejszenia ciśnienia przed filtrem, na desce pojawia się kontrolka DPF.

Kontrolka może się zapalić nie tylko w tej sytuacji. Podczas dopalania sadzy w filtrze powstaje niepalna sadza i popiół, których usunięcie w ten sposób nie jest możliwe, a to sprawia, że kontrolka filtra cząstek stałych nadal będzie się świecić. Warto wiedzieć, że jeśli kontrolka DPF zapali się po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów od wypalania, to bezpośrednią przyczyną sytuacji jest nie sadza, ale popiół po sadzy - w takiej sytuacji należy przeprowadzić regenerację filtra DPF .

Co zrobić, gdy zapala się kontrolka DPF?

W zależności od modelu samochodu, istnieje możliwość samoczynnego wykonania aktywnego lub pasywnego czyszczenia DPF, bez korzystania z pomocy specjalistów. Sterownik co jakiś czas wysterowuje wypalanie filtra cząstek DPF, które w zależności od skali zanieczyszczenia może nie być wystarczające. W sytuacji, gdy we wnętrzu znajduje się spora ilość zanieczyszczeń, automatyczne wypalanie DPF odbywa się częściej - wówczas świeci się kontrolka wypalania DPF.

Aby raz a skutecznie usunąć błąd związany z zapchanym DPF i aby kontrolka DPF nie świeciła się, należy przeprowadzić profesjonalną regenerację filtra. Jednym ze skuteczniejszych rozwiązań jest skorzystanie z metody wodnej tj. wypłukiwania zanieczyszczeń pod wysokim ciśnieniem i przy pomocy działania odpowiednich środków chemicznych. Rozwiązanie to jest całkowicie bezpieczne i pozwala przywrócić sprawność filtra DPF na poziomie nawet 98%, bez konieczności wykonywania inwazyjnych działań jak rozcinanie obudowy czy naruszanie struktury monolitu.

Ikonka DPF świeci się - co robić?

Jeśli na desce rozdzielczej pojawiła się żółta ikonka filtra DPF, nie powinniśmy się zatrzymywać. To informacja o rozpoczęciu wypalania filtra cząstek stałych. Jest to standardowy proces we wszystkich współczesnych silnikach Diesla. Procedura wywołuje automatyczne wypalanie sadzy, która zbiera się w filtrze.

Żeby proces przebiegł szybko, sprawnie i skutecznie, potrzebne są odpowiednie warunki jazdy. Podczas wypalania musi się utrzymywać odpowiednio wysoka temperatura filtra. To oznacza konieczność jazdy z wyższą prędkością i obrotami silnika, co najmniej przez kilka minut.

Dlatego zamiast zatrzymywać się na poboczu, lepiej od razu poszukać odpowiedniej drogi, pozwalającej na szybkie wypalenie filtra DPF. Kontrolka powinna zniknąć po kilku chwilach. To znak, że proces zakończył się sukcesem. Jeśli komunikat na desce rozdzielczej świeci się bez przerwy, filtr mógł się zapchać lub doszło do awarii układu oczyszczania spalin. W takim wypadku pozostaje tylko wizyta w warsztacie.

Warto mieć na uwadze, że nie wszystkie samochody wyposażone w filtr cząstek stałych, są wyposażone w kontrolkę sygnalizującą proces wypalania. W niektórych samochodach procedura odbywa się poza wiedzą kierowcy.

Rozpoznawanie kontrolki DPF w różnych modelach samochodów

Kontrolka DPF, czyli filtr cząstek stałych, jest kluczowym elementem systemu emisji spalin w nowoczesnych pojazdach. Zazwyczaj ma kolor żółty lub pomarańczowy i przybiera różne formy, które mogą się różnić w zależności od producenta.

  • Volkswagen - kontrolka DPF często przedstawiana jest jako ikona przypominająca tłumik z punktami wewnątrz.
  • Ford - może używać prostokąta z falistą linią, co również wskazuje na problemy z filtrem.
  • BMW - ikona może być bardziej złożona, z dodatkowymi oznaczeniami, które informują o stanie filtra.

Ikona DPF występuje zarówno w pojazdach osobowych, jak i ciężarowych, jednak różnice w ich wyglądzie mogą być znaczące. W pojazdach osobowych ikona często jest bardziej uproszczona, podczas gdy w ciężarówkach może być bardziej złożona, z dodatkowymi informacjami o stanie systemu.

Znaczenie zapalenia kontrolki DPF

Zapalenie kontrolki DPF to sygnał, że filtr cząstek stałych wymaga uwagi. Kiedy ta kontrolka się świeci, może to oznaczać, że filtr jest zanieczyszczony lub zablokowany, co wpływa na wydajność silnika. Problemy z DPF mogą prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa oraz obniżenia mocy silnika, co jest istotne zarówno dla komfortu jazdy, jak i dla bezpieczeństwa.

W przypadku, gdy kontrolka DPF jest aktywna, może to również wskazywać na problemy z emisją spalin. Filtr cząstek stałych ma na celu redukcję szkodliwych substancji, a jego nieprawidłowe działanie może skutkować wyższymi emisjami, co jest niezgodne z normami ekologicznymi.

Kolory kontrolki DPF i ich znaczenie

Kolory kontrolki DPF mają kluczowe znaczenie dla interpretacji stanu filtra.

  • Żółty - oznacza, że filtr cząstek stałych jest zanieczyszczony, ale niekoniecznie wymaga natychmiastowej interwencji.
  • Czerwony - to poważniejszy sygnał, który wskazuje na krytyczny problem z filtrem, wymagający natychmiastowej uwagi.

Działania, gdy kontrolka DPF się zapala

Gdy kontrolka DPF się zapala, ważne jest, aby podjąć odpowiednie działania. Pierwszym krokiem jest zidentyfikowanie, czy kontrolka świeci się na żółto czy czerwono. W przypadku żółtej kontrolki, można spróbować przeprowadzić jazdę na dłuższym odcinku z wyższą prędkością, co może pomóc w wypaleniu nagromadzonych cząstek w filtrze. Jeśli po kilku próbach kontrolka nadal świeci, warto rozważyć wizytę u mechanika. Specjalista będzie w stanie dokładnie ocenić stan filtra i zidentyfikować ewentualne usterki.

Kolor kontrolki Znaczenie Zalecane działanie
Żółty Filtr zanieczyszczony Dłuższa jazda z wyższą prędkością
Czerwony Krytyczny problem z filtrem Natychmiastowa wizyta u mechanika

Kroki diagnostyczne po zapaleniu kontrolki DPF:

  • Sprawdź kolor kontrolki (żółty/czerwony)
  • Spróbuj jazdy z wyższą prędkością (żółty)
  • Skonsultuj się z mechanikiem (jeśli problem nie ustępuje)

Rola i wpływ DPF na pojazd

Kontrolka DPF odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu pojazdu w dobrym stanie technicznym. DPF, czyli filtr cząstek stałych, jest odpowiedzialny za redukcję emisji szkodliwych substancji, co ma istotny wpływ na jakość powietrza. Funkcjonujący system DPF pomaga w spełnieniu norm ekologicznych, co jest szczególnie ważne w dobie rosnącej świadomości ekologicznej.

Niedbałość o stan DPF może prowadzić do poważnych problemów. Zatkany filtr cząstek stałych może powodować spadek mocy silnika, co wpływa na komfort jazdy oraz bezpieczeństwo. Ponadto, zaniedbanie DPF może skutkować wyższymi emisjami spalin, co nie tylko zwiększa koszty eksploatacji, ale również może prowadzić do kar finansowych za przekroczenie norm emisji.

System DPF ma bezpośredni wpływ na wydajność silnika oraz poziom emisji spalin. Sprawny filtr cząstek stałych pozwala na skuteczne usuwanie zanieczyszczeń, co przekłada się na lepsze osiągi silnika. Z kolei, jeśli DPF jest zanieczyszczony lub uszkodzony, może to prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa oraz wyższych emisji szkodliwych substancji.

Praktyczne nawyki dla długotrwałego działania DPF

Aby zapewnić długotrwałe i efektywne działanie systemu DPF, warto wprowadzić kilka praktycznych nawyków w codziennej eksploatacji pojazdu.

  • Regularne przeglądy techniczne
  • Dbanie o jakość paliwa
  • Regularne dłuższe trasy w trybie autostradowym
  • Inwestycja w systemy diagnostyczne

Regularne przeglądy techniczne oraz dbanie o jakość paliwa to kluczowe elementy, które mogą znacząco wpłynąć na kondycję filtra cząstek stałych. Innym skutecznym sposobem na poprawę wydajności DPF jest regularne przeprowadzanie dłuższych tras w trybie autostradowym. Takie jazdy pozwalają na efektywne wypalanie nagromadzonych cząstek stałych, co zapobiega ich akumulacji. Warto również zainwestować w systemy diagnostyczne, które na bieżąco monitorują stan DPF i informują o ewentualnych problemach.

tags: #ikonka #filtra #powietrza #co #oznacza

Popularne posty: