Guma Obudowy Filtra Powietrza: Rodzaje i Zastosowanie

Filtr powietrza to element, o którym posiadacze ciągników i maszyn rolniczych często zapominają. Jak zbudowany jest filtr powietrza, jakie jego rodzaje dostępne są na rynku, na czym polega skuteczne czyszczenie? Silniki ciągnikowe pierwszych generacji, np. Ursusa C-45, nie stawiały wysokich wymagań co do paliwa i czystości powietrza. Rzecz uległa zmianie wraz z powojennym rozwojem ciągników, ponieważ rosnące wymagania wymusiły na projektantach zupełnie inne podejście do jakości powietrza zasysanego przez silniki.

Filtr Powietrza Mokry

Filtr powietrza mokry w ciągniku składa się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską. Wewnątrz znajdują się dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Przed filtrem znajduje się monocyklon, czyli filtr wstępny. za zadanie wychwycić i zatrzymać grube zanieczyszczenia. Urządzenie posiada łopatki, dzięki którym zasysane przez silnik powietrze wprowadzane jest w ruch wirowy, ułatwiający odrzucanie piachu i cięższych frakcji. Monocyklon ma prostą budowę, jednak wymaga przeprowadzenia co jakiś czas czynności serwisowych.

Polegają one na zdjęciu go z rury ssącej, rozebraniu i oczyszczeniu z zebranego piasku. Filtr powietrza nazywamy mokrym dlatego, że ważną częścią filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. Do miski znajdującej się na spodzie obudowy wlewamy oznaczoną na podziałce pewną ilość oleju silnikowego. Zasysane przez pracujący silnik powietrze rozbryzguje olej w misce, dzięki czemu topią się w nim mniejsze zanieczyszczenia. Następnie strumień dostaje się do komory z wkładami filtrującymi. Zmiana średnicy sprawia, że masa powietrza zostaje gwałtownie rozprężona.

W zależności od zapotrzebowania silnika na powietrze, czyli jego pojemności skokowej, w filtrze mokrym powietrza znajduje się kilka wkładów, których gęstość i rodzaj wypełnienia zależą od konstrukcji maszyny. Filtry powietrza mokre stosowane były od kilkudziesięciu lat w Zetorach, Ursusach, MTZ, Jumz i T-25 Władymirecach. Utrzymane w odpowiedniej czystości układy zapewniały dość skuteczną filtrację powietrza pod warunkiem dokonywania okresowej wymiany wkładów filtrujących i oleju.

Filtr Powietrza Suchy

W związku z tym do konstrukcji ciągników wprowadzono suche filtry powietrza, będące wkładami papierowymi o różnym stopniu przepustowości. W porównaniu z systemami znanymi w motoryzacji wprowadzono tu kilka zmian. W plastikowej lub metalowej tubie umieszczono dwa papierowe walce w siatkowej obudowie. Siatka ta i wykończone gumą brzegi zabezpieczają wkłady przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury.

Przeczytaj także: Aprilia RX 50 - konserwacja filtra powietrza

Wkłady występują zazwyczaj w parach: duży - wstępny i mniejszy - dokładny, zwany powszechnie bezpiecznikiem. Suche filtry powietrza w ciągnikach i maszynach rolniczych są łatwe w utrzymaniu - wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry, które doraźnie można odkurzać.

Konserwacja i Wymiana Filtrów

Po upływie przewidzianego przez producenta ciągnika czasu wkład filtracyjny w filtrze suchym ulegnie zapchaniu, a olej w filtrze mokrym, podobnie jak separator, będzie zbyt zanieczyszczony, by móc dalej efektywnie pracować. Dla zachowania silnika w dobrym stanie konieczne będzie systematyczne czyszczenie filtrów oraz ich wymiana. W większości maszyn dopuszczalny czas pracy wynosi około kilkuset motogodzin i jest ściśle uzależniony od specyfiki danej konstrukcji.

W przypadku filtrów suchych najlepszym rozwiązaniem jest ich delikatne przedmuchanie sprężonym powietrzem tak, by zgromadzone zanieczyszczenia zostały wyrzucone na zewnątrz. Strumień powietrza powinien być skierowany od strony wylotu filtra, a jego siła dobierana w ten sposób, aby gwałtowny podmuch nie uszkodził powierzchni filtracyjnej. Zabiegi te mogą przedłużyć trwałość filtra, nie eliminują jednak konieczności jego wymiany, która powinna być połączona nie tylko z wyjęciem starego filtra i włożeniem nowego, ale również z dokładnym czyszczeniem obudowy, w jakiej się znajduje.

Filtry Powietrza w Motocyklach

Filtry motocyklowe pełnią kluczową rolę w zapewnianiu optymalnej pracy silnika i układów pomocniczych. Odpowiednio dobrane filtry powietrza, filtry paliwa i filtry oleju pomagają zachować czystość układu spalania, zmniejszają zużycie podzespołów i poprawiają osiągi pojazdu.

Rodzaje Filtrów Motocyklowych i Ich Zastosowanie

  • Filtry powietrza - oczyszczają powietrze dostające się do silnika.
  • Filtry paliwa - zapobiegają dostawaniu się zanieczyszczeń do układu wtryskowego lub gaźnika.
  • Filtry oleju - eliminują zanieczyszczenia i drobiny metalu z układu smarowania.
  • Filtry oparów - minimalizują emisję substancji lotnych.

Budowa i Materiały Stosowane w Filtrach Motocyklowych

Każdy filtr do motocykla składa się z kilku kluczowych elementów:

Przeczytaj także: Wymiary gumy filtra Romet R 250

  • Obudowa - metalowa lub plastikowa, zapewniająca stabilność i ochronę elementów filtracyjnych.
  • Element filtrujący - może być wykonany z papieru, bawełny, włókna szklanego lub metalu.
  • Uszczelnienia - zapobiegają przedostawaniu się zanieczyszczeń poza filtr.

Najczęściej stosowane materiały to:

  • Bawełna - stosowana w wysokowydajnych filtrach powietrza.
  • Celuloza - powszechnie używana w filtrach paliwa.
  • Siatka metalowa - stosowana w filtrach wielokrotnego użytku.

Częstotliwość Wymiany Filtrów Motocyklowych

Rodzaj Filtra Częstotliwość Wymiany
Filtry powietrza i paliwa Co 5000-10000 km
Filtry oleju Przy każdej wymianie oleju

Filtry Powietrza Siatkowe Zabudowane

Stosując filtr kanałowy przedłużamy zdecydowanie żywotność układu rozprowadzania gorącego powietrza a co za tym idzie - nasza Turbina - Aparat Nawiewny działa znacznie dłużej. Filtrowanie powietrza zapobiega osadzaniu się na wirniku Turbiny kurzu i cząstek stałych - zapobiega to tzw. Filtr jest wykonany w całości z blachy ocynkowanej - zapobiega to jego korozji. Wewnątrz znajduje się wyjmowany - wielokrotnego użytku filtr siatkowy. Wykonany jest z kilku warstw siatki ocynkowanej co zapobiega przedostawaniu się do obiegu kurzu, zanieczyszczeń oraz mikrozanieczyszczeń w 100%.

Korki Odpowietrzające z Filtrem Siatkowym

Metalowe korki odpowietrzające GN 882 i GN 884 również mogą być wyposażone w filtr. Ich budowa zapewnia jeszcze wyższą precyzję filtracji. Siatkowy filtr wykonany ze stali nierdzewnej AISI 304, zastosowany w tej serii korków, wychwytuje cząstki o średnicy już od 10 mikrometrów. Wykonanie siatki filtra ze stali nierdzewnej oraz mosiężny korpus korka, zapewnia odporność na ciecze agresywne chemicznie. Filtr zastosowany w tych korkach odpowiada klasie G2-G3 i zapewnia wysoką jakość powietrza zasysanego do zbiornika oraz uwalnianego do atmosfery (bez cząsteczek cieczy).

Filtry Hydrauliczne

Filtry hydrauliczne pełnią ważną funkcję w każdym układzie hydraulicznym. Zasadniczą funkcją filtrów hydraulicznych jest ochrona poszczególnych układów maszyny przed możliwymi zabrudzeniami. Mogą one bowiem wraz z olejem przedostać się do kolejnych podzespołów i z czasem doprowadzić do ich uszkodzenia.

Rodzaje Filtrów Hydraulicznych

  • Filtry powrotne/spływowe - służą do oczyszczania oleju, który z układu hydraulicznego spływa prosto do zbiornika.
  • Filtry puszkowe - służą do zabezpieczenia wyjątkowo wrażliwych komponentów danego układu przed zanieczyszczeniami, jakie mogą być emitowane przez pompę hydrauliczną.
  • Filtry siatkowe - zwykle znajdują się w zbiorniku płynu hydraulicznego, a ich zadaniem jest zapobieganie przedostawaniu się owadów i dużych, widocznych zanieczyszczeń (powyżej 150 mikronów) do pompy.
  • Filtry ssawne - znajdują się na przewodzie ssawnym. Ich zadaniem jest ochrona wszystkich elementów układu hydraulicznego, przede wszystkim pompy.

GUMA GUMKA OBUDOWY FILTRA POWIETRZA 1.6 HDI ORYG

GUMA GUMKA OBUDOWY FILTRA POWIETRZA 1.6 HDI ORYG to kluczowy element, który zapewnia optymalną wydajność Twojego pojazdu. Ten nowy i fabrycznie oryginalny produkt jest idealnym rozwiązaniem dla właścicieli samochodów marki PEUGEOT i CITROEN z silnikami 1.6 HDI.

Przeczytaj także: Poradnik: Filtr powietrza BMW E34

Zastosowanie

Kasety filtracyjne typu panelowego FGR stosowane są do oczyszczania powietrza nawiewanego i wywiewanego w systemach wentylacji kanałowej o przekroju kołowym. Przeznaczone do ochrony różnych urządzeń HVAC przed zapyleniem i mogą być stosowane jako filtry pierwszego stopnia oczyszczania przed bardziej wydajnymi filtrami. Nadaje się do stosowania w przemyśle ciężkim i warsztatach przemysłowych.

Konstrukcja

Obudowa wykonana jest z blachy stalowej ocynkowanej. Kaseta filtracyjna posiada uszczelnione gumą okrągłe króćce do szczelnego połączenia z kanałami wentylacyjnymi. Zdejmowana pokrywa dostępowa wyposażona w zamki z zapinkami typu toggle zapewnia łatwy i szybki dostęp do filtra podczas konserwacji.

Filtr

Kaseta filtracyjna FGR wyposażona jest o standardowy filtr panelowy klasy Coarse 50%(G3)(zgodnie z ISO 16890 / EN 779), który dostępny jest również jako część zamienna do wymiany. Filtry zastosowane w kasecie filtracyjnej muszą być regularnie wymieniane. Częstotliwość wymiany zależy od sposobu użytkowania produktu i środowiska, w którym znajduje się kaseta filtracyjna. W celu łatwego wskazania/monitorowania zanieczyszczenia filtra zalecamy zastosowanie presostatu (wyposażenie dodatkowe). Zalecany końcowy spadek ciśnienia dla zanieczyszczonego filtra to najniższa wartość pomiędzy następującymi: (ciśnienie początkowe dla czystego filtra + 50Pa) a (3 × ciśnienie początkowe dla czystego filtra).

Montaż

Kaseta filtra FGR może być montowana w dowolnej pozycji do okrągłych kanałów spiralnych bezpośrednio lub za pomocą klamr montażowych (wyposażenie dodatkowe).

Wymiana Filtra Powietrza w Samochodzie

W celu zminimalizowania ryzyka uszkodzenia silnika, powietrze dostające się do niego musi być starannie oczyszczone. Odpowiada za to wymienny element, jakim jest dedykowany filtr. Pomimo swojej stosunkowo prostej budowy, ma on niebagatelny wpływ na utrzymanie odpowiedniej mocy jednostki napędowej oraz zoptymalizowanie zużycia paliwa.

Czym jest filtr powietrza w aucie?

Filtr powietrza to ważny element umieszczony w komorze silnika. Jego zadaniem jest wyłapywanie kurzu, brudu i pyłu, które mogłyby przedostać się do jednostki napędowej. Wychwytuje on nawet 99,8% zanieczyszczeń, dzięki czemu bywa określany mianem „płuc samochodu”, co świadczy o jego istotnej roli. Nierzadko jest on mylony z filtrem kabinowym.

Zarówno filtr kabinowy, jak i filtr powietrza mają za zadanie oczyścić powietrze, z tą różnicą, że filtr kabinowy oczyszcza powietrze dostające się do wnętrza kabiny, czyli to powietrze, którym oddycha kierowca i pasażerowie. Jego zadaniem jest wyłapanie pyłków, alergenów oraz innych zanieczyszczeń. Filtr powietrza natomiast oczyszcza powietrze dostające się do silnika, które jest wykorzystane w procesie spalania. Czystość powietrza w silniku wpływa na jego pracę. Filtr powietrza montowany jest w układzie dolotowym silnika a filtr kabinowy w układzie wentylacji.

Rola filtra powietrza w samochodzie

Zadaniem wkładu filtrującego jest oczyszczanie powietrza, dostającego się do silnika przez układ dolotowy. Wyłapuje on różnego rodzaju zanieczyszczenia - głównie w postaci drobnych pyłów - które mogłyby negatywnie wpływać na pracę oraz żywotność jednostki napędowej.

Brudny filtr powietrza nie zabezpieczy silnika w wystarczający sposób, sprawiając, że niepożądane drobiny znajdą się między innymi w oleju czy pomiędzy pierścieniami tłokowymi. W samochodach wyposażonych w turbosprężarkę, mogą one również doprowadzić do szybszego zużycia jej łożysk.

Czysty filtr do powietrza wpływa natomiast na równomierną pracę motoru, ograniczając opory ssania. Ma duże znaczenie dla odpowiedniej mocy jednostki napędowej oraz przyspieszenia - istotnych zwłaszcza podczas manewru wyprzedzania. Minimalizuje także poziom hałasu oraz sprawia, że samochód zużywa mniejszą ilość paliwa, dzięki czemu jego bieżąca eksploatacja jest bardziej ekonomiczna.

Rodzaje filtrów powietrza

Filtry powietrza w samochodzie dzielimy według typu materiału filtrującego. W sprzedaży dostępne są dwie podstawowe wersje:

  • suche - wykonane z papieru (celulozowego lub poliestrowego), włókniny bądź bawełny, które najczęściej znajdują się w autach osobowych.
  • mokre - stosowane zazwyczaj w pojazdach sportowych oraz typu off-road, w których powietrze jest filtrowane m.in, przez włóknina nasączona olejem.

Dlaczego warto wymieniać filtr powietrza w samochodzie?

Systematyczne stosowanie nowego filtra powietrza do auta niesie za sobą długofalowe korzyści. Pozytywnie wpływa na kondycję jednostki napędowej, minimalizując ryzyko wystąpienia jej usterek i wydłużając żywotność silnika. Regularnie zmieniany wkład uniemożliwia przedostawanie się do wnętrza groźnych zanieczyszczeń, chroniąc przed spadkiem mocy i obniżeniem osiągów.

Czysty filtr powietrza w samochodzie ogranicza także zużycie paliwa oraz przyczynia się do harmonijnej współpracy podzespołów pod maską, dzięki czemu jazda jest nie tylko bardziej komfortowa, ale również ekonomiczna. Z tego względu warto systematycznie go wymieniać, a od czasu do czasu dodatkowo kontrolować jego stan - między innymi w ramach przygotowania auta do dłuższej podróży.

Jak często wymieniać filtr powietrza w samochodzie?

Wymiana filtra powietrza to jeden z elementów okresowego przeglądu samochodu. Zależnie od modelu pojazdu, wymiana powinna mieć miejsce po przejechaniu 15-30 tysięcy kilometrów. Niemniej zazwyczaj robi się to częściej, przy okazji wymiany oleju silnikowego i filtru oleju. W autach intensywnie użytkowanych, wkład filtrujący warto wymienić co 10 000 km lub nawet mniej. Przy niewielkich przebiegach, wystarczające będzie zamontowanie nowego egzemplarza co 2-3 lata. Nie bez znaczenia będzie tutaj jakość wykonania samego elementu, która wpływa na żywotność, a w konsekwencji - okres pomiędzy kolejnymi wymianami.

Jakie są objawy zużytego lub uszkodzonego filtra powietrza w samochodzie?

Zatkany filtr powietrza w aucie powoduje spadek mocy silnika, jego nierównomierną pracę oraz zwiększone zużycie paliwa. Te symptomy mogą pojawić się także w przypadku, gdy dojdzie do przerwania wkładu. Aby nie dopuścić do takiej sytuacji, trzeba pamiętać o regularnej wymianie tego ważnego elementu. Nie warto czekać, aż objawy zapchanego filtra powietrza albo jego uszkodzenia, dadzą o sobie znać.

  • Zwiększone spalanie
  • Nierównomierna praca silnika
  • Problemy z uruchomieniem silnika
  • Ciemny dym z rury wydechowej
  • Zapach paliwa w kabinie

Jak wymienić filtr powietrza w samochodzie?

Filtr powietrza to wymienny element układu dolotowego. Oznacza to, że w określonych odstępach czasu możesz samodzielnie - lub z pomocą specjalisty - zastąpić go nowym egzemplarzem. Czynność ta jest wyjątkowo prosta i szybka; wystarczy, że masz nieco chęci i wolnego czasu.

tags: #guma #obudowy #filtra #powietrza #rodzaje #i

Popularne posty: