Wymiana Filtra Powietrza w Yamaha FZS 600 Fazer: Kompletny Przewodnik
- Szczegóły
Filtr powietrza to kluczowy element w każdym motocyklu, w tym w Yamaha FZS 600 Fazer. Jest on odpowiedzialny za zatrzymywanie nieczystości, które mogłyby dostać się do komory spalania i spowodować uszkodzenia. Wymiana filtra powietrza jest prostą i tanią czynnością serwisową, która ma ogromny wpływ na wydajność i żywotność silnika.
Znaczenie Filtra Powietrza
Filtr powietrza to niewielki, ale niezwykle ważny element motocykla, odpowiedzialny za czystość powietrza dostarczanego do komory spalania w silniku. Lekceważenie filtra powietrza przy okresowych przeglądach może doprowadzić do:
- Spadku mocy
- Wzrostu spalania
- Uszkodzenia silnika
Regularne serwisowanie i wymiana filtra są proste i tanie, więc nie warto na nich oszczędzać.
Kiedy Wymienić Filtr Powietrza?
Często motocykliści zastanawiają się, co ile wymieniać filtr powietrza w motocyklu. Ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedź na to pytanie, ponieważ najpierw należy ustalić, jaki mamy rodzaj filtra w motocyklu. Filtry gąbkowe można czyścić i smarować specjalnym olejem, a następnie ponownie montować. Filtry papierowe należy wymieniać, gdy są mocno zabrudzone.
Inna szkoła mówi, że wymianę warto wykonywać przy każdym przeglądzie, zazwyczaj co 10 do 20 tysięcy kilometrów lub co rok.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Objawy Zużytego Filtra Powietrza
Najczęstsze objawy nadmiernie zużytego filtra paliwa to:
- Spadek mocy
- Wzrost spalania
- Nierównomierna praca silnika
Wynika to z tego, że jak do silnika dociera mniej powietrza, to pobiera on więcej paliwa.
Jak Wybrać Odpowiedni Filtr Powietrza?
Układ dolotowy to skomplikowany element, który składa się z wlotu lub wlotów powietrza, kanałów dolotowych, puszki z filtrem oraz kolektora dolotowego. Żeby motocykl miał odpowiednie osiągi, inżynierowie przeprowadzają mnóstwo testów, które prowadzą do skonstruowania odpowiedniego kształtu układu oraz jego parametrów. Najlepszym rozwiązaniem jest więc zakup filtra zgodnego ze specyfikacją fabryczną. Jeżeli jednak producent fabrycznie zastosował papierowy filtr, to można zastąpić go filtrem gąbkowym zwanym też bawełnianym. Będzie on droższy w zakupie, ale też odwdzięczy się dłuższą żywotnością i lepszą filtracją. Podczas serwisu filtr jest czyszczony i nasączany specjalnym olejem, który nadaje materiałowi lepkość, dzięki czemu skutecznie zatrzymuje wszelkie zanieczyszczenia. Przyjmuje się, że skuteczność filtrów bawełnianych wynosi ponad 99 procent.
Filtry Powietrza K&N
Filtry powietrza firmy K&N są tak skonstruowane, aby uzyskiwać wysoki, praktycznie nieograniczony przepływ powietrza przy jednoczesnym zachowaniu koniecznych poziomów filtrowania zapewniających długą żywotność silnika. Składają się z czterech do sześciu arkuszy gazy bawełnianej ułożonej warstwami pomiędzy dwoma arkuszami aluminiowej siatki drucianej. Taki materiał jest składany harmonijkowo i nasączany olejem, co poprawia zdolność i ogólną wydajność filtrowania. W rezultacie otrzymujemy filtr powietrza, który pozwala na pobranie znacznie większej ilości powietrza do silnika. Filtry K&N można wielokrotnie myć i używać w motocyklu praktycznie bez ograniczeń.
Konieczność czyszczenia filtra K&N występuje po przejechaniu 80 000 km. Do czyszczenia i nasączania prosimy używać specyfików przeznaczonych wyłącznie do tego celu. Nie używać do czyszczenia benzyny ani rozpuszczalników.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Czy Warto Kupić Sportowy Filtr Powietrza?
Nie zawsze warto wymieniać filtr powietrza na sportowy, ponieważ może to przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Układy dolotowe są fabrycznie obliczone tak, by zapewniać silnikowi optymalną ilość powietrza niezbędną do dynamicznej jazdy. Czasami takie działanie przynosi skutek odwrotny do zamierzonego. Zazwyczaj powinno to być częścią szerszej i zaawansowanej modyfikacji, za którą pójdą godziny testów na hamowni oraz między innymi modyfikacje oprogramowania sterującego silnikiem.
Jak Wymienić Filtr Powietrza w FZS 600 Fazer?
Zakładając, że nowy filtr powietrza jest w takiej samej specyfikacji jak poprzedni, a więc jego powierzchnia jest zgodna z założeniami producenta, to tak naprawdę stopień skomplikowania wymiany zależy od tego, gdzie została umieszczona puszka z filtrem. W jednych motocyklach wystarczy zdemontować kanapę i od razu jest dostęp do airboxu, ale może się też zdarzyć, że trzeba będzie na przykład unieść zbiornik paliwa lub zdemontować owiewki. Najlepszym przyjacielem może się okazać instrukcja napraw dla autoryzowanych serwisów.
Posiadając małą grzechotkę wymienimy filtr bez ściągania zbiornika, przewodów itp. Wystarczy podnieść zbiornik do maxa w górę i odczepić jedynie kostkę rezerwy, reszta zostaje. 2 śruby z airboxa wychodzą bez problemu, natomiast do pozostałych dwóch używamy wcześniej wspomnianej grzechotki z małym krzyżakiem. I spokojnie da się to wykręcić. ^^ Przy pełnym baku po ustawieniu go w pionie - paliwo wycieka odpowietrzeniem.
Dbanie o Filtr Powietrza
Samo dbanie o filtr powietrza sprowadza się przede wszystkim do zapewnienia mu w miarę higienicznych warunków pracy. Wiadomo, że filtr w motocyklu używanym do jazdy po bezdrożach zapcha się szybciej niż w maszynie jeżdżącej tylko na asfalcie. Czasami do skrócenia żywotności filtra wystarczy np. mierząca 500 metrów czy kilometr nieutwardzona droga dojazdowa do domu połączona z częstym użytkowaniem jednośladu. Dlatego, kiedy tylko zauważysz pierwsze objawy zapchania filtra powietrza, należy udać się do serwisu lub samemu zajrzeć do puszki, żeby skontrolować jego stan.
Pamiętaj, że regularne doglądanie, wymiana i serwis pozwolą ci długo cieszyć się swoim ukochanym jednośladem.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #fzs #600 #filtr #powietrza #wymiana

