Ford S-Max i Fiesta: Przyczyny Rozładowywania Akumulatora i Metody Diagnostyki
- Szczegóły
Problem z rozładowanym akumulatorem to sytuacja, która może spotkać każdego właściciela samochodu. Często objawia się niemożnością uruchomienia pojazdu, szczególnie w okresie zimowym. Zamiast od razu wymieniać akumulator, warto zdiagnozować przyczynę problemu.
Najczęstsze Przyczyny Rozładowywania Akumulatora
Główną rzeczą, na jakiej należy się skupić, jest znalezienie przyczyny problemu. Nie sztuką jest wymienić akumulator na nowy i wydać na to pieniądze, jeśli problem może być zdecydowanie głębszy i bardziej skomplikowany. Normalnie bateria ładuje się w trakcie jazdy i trzyma prąd.
Jeśli widzimy, że bateria ta prądu nie magazynuje lub traci go bardzo szybko - należy niezwłocznie działać. Jeśli po wyjęciu kluczyka ze stacyjki jakiekolwiek urządzenie nadal pracuje i pobiera prąd, rzeczą oczywistą jest fakt, że akumulator się rozładuje.
Jeśli w naszym samochodzie zostanie wykorzystany niewłaściwy akumulator o złych parametrach, nie będzie on działał tak, jak należy. Tylko i wyłącznie dobrze dobrany i zamontowany akumulator stanowi gwarancję poprawnej pracy urządzenia. Na co więc należy zwrócić uwagę? Na pewno na pojemność i prąd rozruchu.
Jeśli nasza bateria w samochodzie wykorzystywana jest przez minimum pięć lat, wówczas może się okazać, że traci ona swoją żywotność. Aby to sprawdzić należy wybrać się do odpowiedniego warsztatu samochodowego, który to zobaczy, jak wyglądają parametry naszego akumulatora.
Przeczytaj także: Filtr powietrza Ford - wymiana krok po kroku
Jeśli nasz akumulator jest zabrudzony, może to być jak najbardziej powodem jego rozładowywania się. Należy więc dbać o zachowanie go w odpowiedniej czystości i zwracać uwagę o odpowiedni stan styków przewodów wysokiego napięcia. Na akumulatorze gromadzi się kurz, płyny eksploatacyjne, jak również i wilgoć, a taka warstwa może prowadzić do słabszego przewodzenia prądu.
To, że w akumulatorze nie ma prądu, nie musi być związane bezpośrednio z nim, ale z brakiem odpowiedniego zasilania. Bateria doładowywana jest przez alternator.
Jak więc widać zadając sobie pytanie, jakie są najczęstsze przyczyny rozładowania się akumulatora, wymienić można byłoby ich naprawdę bardzo dużo. Po pierwsze koniecznie należy dbać o to, aby akumulator był naładowany.
Jeśli ktoś jeździ tylko na krótkich odcinkach drogi, a do tego na małej mocy, sam akumulator nie ma po prostu kiedy się naładować i powoduje tym samym takie, a nie inne problemy. Trzeba go więc w takich sytuacjach doładować prądem zewnętrznym.
Akumulator może skończyć swój żywot po kilku latach użytkowania, szczególnie, gdy niewłaściwie o niego się troszczyliśmy. Jednak jeśli sprawdzimy, że jest on w dobrym stanie, należy szukać źródła przyczyny dalej.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Fordzie Focus 1.8 benzyna?
Bardzo ważną tutaj rzeczą jest znalezienie odpowiedniego warsztatu samochodowego, w którym to dobry mechanik sprawdzi dokładnie nasze auto, szybko postawi diagnozę i jeszcze szybciej naprawi problem. Jeśli coś się dzieje z akumulatorem, należy jak najszybciej działać.
Potencjalne źródła problemów:
- Niewyłączone odbiorniki prądu: Pozostawienie włączonych świateł, radia lub innych urządzeń po wyłączeniu silnika.
- Niewłaściwy akumulator: Zastosowanie akumulatora o nieodpowiednich parametrach (pojemność, prąd rozruchu).
- Zabrudzony akumulator: Nagromadzenie się kurzu, płynów eksploatacyjnych i wilgoci na akumulatorze.
- Problemy z ładowaniem: Uszkodzony alternator lub regulator napięcia.
- Krótkie trasy: Jazda na krótkich odcinkach, uniemożliwiająca pełne naładowanie akumulatora.
- Stary akumulator: Utrata żywotności akumulatora po kilku latach użytkowania.
- Autoalarm: Niektóre autoalarmy zużywają dużo prądu, szczególnie te rozbudowane z wieloma czujnikami.
- Akcesoria: Nadmiernie rozbudowane lub niskiej jakości akcesoria mogą być "pożeraczami" prądu.
- Wilgoć: Wilgoć może powodować zwarcia i upływ prądu.
Diagnostyka i Sprawdzanie Poboru Prądu
W starszych autach w takich przypadkach odpinało się kleme minusowa i między nią a kabel minusowy wpinało się miernik, zeby sprawdzic jaki jest pobor pradu przy wylaczonych wszystkich odbiornikach. Jaka powinna byc wartosc poboru pradu w nowym s-maxie to nie mam pojecia.
Potrzebujemy zwykłego multimetru, którym da się zmierzyć natężenie prądu. Po zdjęciu klemy z akumulatora, zamknięciu auta i ustawieniu czujnika otwarcia maski w pozycji "zamknięta" pomiędzy zdjętą klemę a zacisk akumulatora wpinamy multimetr ustawiony w trybie pomiaru natężenia prądu.
Trzeba pamiętać o wyłączeniu wszelkich odbiorników prądu - lampek, grzałek, radia itp. Jeżeli po wyłączeniu ich zużycie prądu na postoju wynosi np. 0,1 A, to możemy przyjąć, że w średniej wielkości samochodzie z akumulatorem o pojemności 45-55 Ah zawsze będziemy mieć problem z rozładowywaniem się baterii i z jej przyspieszonym zużyciem.
Jako że za najbardziej podejrzane powinniśmy traktować urządzenia niefabryczne - czyli akcesoria takie jak autoalarm, niefabryczne radio, wzmacniacz i inny sprzęt grający, zestaw głośnomówiący itp. - powinniśmy je po kolei odłączać i sprawdzać, jak zmienia się pobór prądu. W ten sposób na pewno wykryjemy sprawcę.
Przeczytaj także: Problemy z klimatyzacją w Fordzie Focus MK1? Sprawdź osuszacz!
Możemy więc otworzyć auto pilotem i sprawdzić, czy coś się zmieniło. Jeśli tak - winny jest autoalarm.
Sprawdzanie Ładowania
Sprawdzamy prąd ładowania w samochodzie. Jeżeli jest za niski, można to naprawić: często wystarczy wymienić pasek klinowy, a czasem konieczna będzie wymiana regulatora napięcia.
Sprawdź sobie na początek napięcie ładowania bez świateł, potem ze światłami. Jak mało jeździsz a masz np. garaż, to polecam podpiąć raz na dwa tygodnie ładowarkę z mikroprocesorem i napięciem ładowania do 14,4 V np. Keepower, Ctek, Bosch, są też polskie urządzenia, ważne żeby zabawka miała certyfikat.
Wpływ Wilgoci
Czy może gdzieś dochodzi wilgoć i coś zwiera ?? A może coś pożera prąd w samochodzie ?? Jak to sprawdzić za pomocą miernika. Tzn wiem jak - zwykły miernik na 10A np - wpinamy między klemy plusa czy minusa ?? Wydaje mi się że minusa - ale wolę się upewnić.
Tabela: Potencjalne Przyczyny Rozładowywania Akumulatora i Metody Diagnostyki
| Przyczyna | Metoda Diagnostyki |
|---|---|
| Niewyłączone odbiorniki prądu | Sprawdzenie, czy wszystkie urządzenia są wyłączone po zgaszeniu silnika |
| Niewłaściwy akumulator | Sprawdzenie parametrów akumulatora (pojemność, prąd rozruchu) |
| Zabrudzony akumulator | Oczyszczenie akumulatora i styków |
| Problemy z ładowaniem | Pomiar napięcia ładowania (alternator, regulator napięcia) |
| Autoalarm | Odłączenie autoalarmu i sprawdzenie poboru prądu |
| Wilgoć | Sprawdzenie czy nie ma śladów wilgoci w pobliżu akumulatora i elektryki |
tags: #ford #rozładowuje #akumulator #wilgoć #przyczyny

