Ford Focus MK1: Poradnik wymiany filtra powietrza i kabinowego

Klimatyzacja to praktyczne urządzenie, które znacznie podnosi komfort podróżowania samochodem podczas słonecznych i ciepłych dni. Postęp w motoryzacji sprawił, że obecnie klimatyzacja jest niemalże koniecznym standardem. Około 80% produkowanych teraz samochodów ma na liście wyposażenia popularną „Klimę”.

Przygotowanie do wymiany filtra kabinowego

Przygotowanie auta do wiosny jest tak samo ważne, jak przygotowanie pojazdu do okresu trzaskających mrozów. Wiele prostych czynności możemy zrobić sami lub z pomocą osoby, która nie boi się ubrudzić sobie rąk. Ostatnie chwile lata warto wykorzystać na przygotowanie auta do jesieni. Warto zadbać przede wszystkim o wycieraczki, uszczelki, elektrykę i wentylację.

Regularne czyszczenie parownika klimatyzacji jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu, dlatego tę czynność powinniśmy przeprowadzać raz w roku. Komfort i bezpieczeństwo to podstawowe zalety układu klimatyzacji samochodowej. Aby rzeczywiście układ klimatyzacji mógł nam to zagwarantować, potrzebne są sprawnie działające poszczególne jej elementy.

Często parujące szyby, mogą być znakiem, że czas na wymianę filtra kabinowego. Wymiana filtra kabinowego łączy się z demontażem schowka. Przeciętnie po roku filtr kabinowy jest na tyle wypełniony, że przestaje on spełniać swoje funkcje ochronne przed obciążonym zanieczyszczeniami powietrzem ulicznym. Czysty filtr przeciwpyłkowy zapewnia odpowiednią jakość powietrza wprowadzanego prosto do kabiny.

Wymiana osuszacza klimatyzacji w Fordzie Focus MK1

Wymiana osuszacza klimatyzacji w Fordzie Focus MK1 może być konieczna po wielu latach eksploatacji. Osuszacz, będący elementem pochłaniającym wilgoć, ma określoną żywotność i jego wymiana wraz z serwisem klimatyzacji jest zalecana. Poniżej omówimy typowe problemy związane z wymianą osuszacza oraz sposoby ich rozwiązania.

Przeczytaj także: Filtr powietrza Ford - wymiana krok po kroku

Problemy podczas wymiany osuszacza

Podczas wymiany osuszacza klimatyzacji w Fordzie Focus MK1 często pojawiają się trudności z odłączeniem węży. Mechanicy mogą mieć problem z odłączeniem węży, a próby siłowego wyszarpania mogą prowadzić do uszkodzeń. Przewody elastyczne w układzie klimatyzacji są połączone systemem SPRINGLOCK, gdzie pod kołnierzem znajduje się sprężyna, która z czasem koroduje.

Specjalne narzędzia do rozłączania węży

Do rozłączenia węży systemu SPRINGLOCK potrzebne są specjalne narzędzia. W Fordzie samodzielnie, bez odpowiednich przyrządów, nie wyjmie się i nie założy wspomnianej sprężynki. Próba siłowego demontażu może uszkodzić przewód. Warsztaty dysponują specjalnymi przyrządami, które umożliwiają bezpieczne odłączenie i ponowne zamontowanie węży.

Zapieczone połączenia

Częstym problemem jest zapieczenie aluminium z aluminium, co uniemożliwia zdjęcie starego osuszacza. W takiej sytuacji konieczne może być rozwalenie starego osuszacza, ale to często nie rozwiązuje problemu, ponieważ w rurkę nie da się wsadzić nowego osuszacza z powodu zapieczonej sprężynki.

Rozwiązanie problemu zapieczonych połączeń

Jednym z rozwiązań jest wycięcie kawałka węża idącego w kierunku kabiny, zaprasowanie nowego węża z końcówką pasującą do osuszacza i zamontowanie nowego osuszacza.

Diagnostyka układu klimatyzacji

Warto zwrócić uwagę na prawidłowe działanie układu klimatyzacji. Przykładowo, przewód czynnika chłodniczego od sprężarki do skraplacza musi być gorący, a przewód od skraplacza musi być ciepły aż do kapilary i zimniejszy od wcześniej wspomnianego przewodu. Różnica temperatur powinna wynosić więcej niż 20°C (w zależności od temperatury otoczenia). Jeśli różnica temperatur jest mniejsza, należy sprawdzić, czy płytki sprężarki nie są zanieczyszczone lub uszkodzone oraz sprawdzić funkcjonowanie wentylatora chłodnicy.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Fordzie Focus 1.8 benzyna?

Elementy układu klimatyzacji i ich funkcja

Sprężarka układu klimatyzacji napędzana jest przez silnik i zasysa gazowy czynnik chłodzący ze zbiornika zasysania, a następnie go spręża. Kapilara rdzenia parownika oddziela sprężony czynnik chłodzący od czynnika pod niskim ciśnieniem, a płynny czynnik chłodzący rozszerza się w obwodzie do parownika. W parowniku płynny czynnik chłodzący przechodzi ponownie w stan gazowy, pochłaniając ciepło dostające się do wnętrza pojazdu. Powietrze ulega ochłodzeniu, a wilgoć w nim zawarta oddawana jest do parownika.

Układ zabezpiecza wyłącznik wysokociśnieniowy odcinający, zapobiegający uszkodzeniu przez zbyt wysokie ciśnienie. Cyklami pracy sprężarki steruje wyłącznik niskociśnieniowy odcinający, który wyłącza sprężarkę, gdy ciśnienie spadnie poniżej dopuszczalnej wartości.

Tabela: Kontrola temperatur w układzie klimatyzacji

Element układu Oczekiwana temperatura
Przewód od sprężarki do skraplacza Gorący
Przewód od skraplacza do kapilary Ciepły
Przewód od kapilary do parownika Zimny

Jeśli rura od klimatyzacji rosi się tylko na odcinku zawór rozprężny - sprężarka (strona niskiego ciśnienia), jest to normalne zjawisko. Filtr osuszacz zamontowany jest po stronie wysokiego ciśnienia i rury w tym miejscu powinny być ciepłe.

Dodatkowe wskazówki dotyczące klimatyzacji

  • Regularna kontrola pasków napędowych pozwoli nam na uniknięcie ich zerwania.
  • Przy okazji sprawdzania pasków skontrolujemy układ klimatyzacji.
  • Regularne odgrzybianie klimatyzacji to jedna z podstawowych czynności, którą musimy wykonywać minimum, co roku.
  • Długotrwały niedobór czynnika chłodniczego lub nieszczelność klimatyzacji powodują większe koszty eksploatacji i grożą kosztowną naprawą.

Przeczytaj także: Problemy z klimatyzacją w Fordzie Focus MK1? Sprawdź osuszacz!

tags: #ford #focus #mk1 #wymiana #filtra #powietrza

Popularne posty: