Odpowietrzanie układu paliwowego i wymiana filtra powietrza w Ford C-Max - instrukcja krok po kroku

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego Twój samochód nagle odmawia posłuszeństwa, mimo że zbiornik jest pełen paliwa? Odpowiedź może kryć się w niepozornych bąbelkach powietrza, które zakradły się do układu paliwowego - w takiej sytuacji mówimy o zapowietrzeniu. Powietrze w układzie paliwowym stanowi poważne zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania silnika.

Rozpoznawanie zapowietrzonego układu paliwowego

Rozpoznanie zapowietrzonego układu paliwowego jest kluczowe dla szybkiego rozwiązania problemu. Jednym z najbardziej charakterystycznych objawów jest trudność w uruchomieniu silnika lub całkowita niemożność jego odpalenia. Innym symptomem jest nierówna praca silnika, objawiająca się drganiami i wahaniami obrotów. Jeśli silnik odpala, ale gaśnie po krótkim czasie, może to również wskazywać na zapowietrzenie.

  • Trudności z uruchomieniem silnika lub jego brak
  • Gaśnięcie silnika po krótkim czasie pracy
  • Nierówna praca silnika i wahania obrotów
  • Spadek mocy silnika, szczególnie podczas przyspieszania
  • Zwiększone zużycie paliwa
  • Dymienie z układu wydechowego
  • Głośna praca pompy wysokiego ciśnienia (w silnikach diesla)

Narzędzia potrzebne do odpowietrzania układu paliwowego

Aby skutecznie przeprowadzić proces odpowietrzania układu paliwowego, warto zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia. Podstawowym elementem wyposażenia jest ręczna pompka paliwowa, która jest szczególnie przydatna w silnikach Diesla. Pozwala ona na manualne przepompowanie paliwa przez układ, co ułatwia usunięcie pęcherzyków powietrza. W przypadku niektórych modeli samochodów przydatny może być specjalny klucz do filtra paliwa, który ułatwi jego demontaż i ponowne zamocowanie. Warto również mieć pod ręką zestaw kluczy płaskich i nasadowych, które mogą być potrzebne do poluzowania połączeń w układzie paliwowym.

  • Ręczna pompka paliwowa (szczególnie przydatna w silnikach Diesla)
  • Klucz do filtra paliwa (w zależności od modelu)
  • Zestaw kluczy płaskich i nasadowych
  • Pojemnik na zużyte paliwo
  • Szmaty lub ręczniki papierowe
  • Urządzenie diagnostyczne (w nowszych modelach)

Jak odpowietrzyć układ paliwowy?

Proces odpowietrzania układu paliwowego, choć może wydawać się skomplikowany, można przeprowadzić na własną rękę w domowych warunkach. Najpierw należy upewnić się, że w baku jest wystarczająca ilość paliwa. W silnikach Diesla proces jest nieco bardziej złożony. Na początku zlokalizuj śrubę odpowietrzającą na filtrze paliwa i poluzuj ją. Następnie, używając ręcznej pompki paliwa (jeśli jest dostępna), pompuj paliwo, aż zacznie wypływać bez pęcherzyków powietrza. W niektórych modelach konieczne może być poluzowanie nakrętek przewodów ciśnieniowych na wtryskiwaczach. Po zakończeniu odpowietrzania dokręć wszystkie poluzowane połączenia.

Procedura odpowietrzania w Ford C-Max (na przykładzie silnika 1.6 e-HDI):

Przeczytaj także: Filtr powietrza Ford - wymiana krok po kroku

  1. Upewnij się, że w zbiorniku jest wystarczająca ilość paliwa (minimum kilka litrów).
  2. Sprawdź, czy przewody paliwowe (od zbiornika do filtra i dalej do pompy wysokiego ciśnienia) nie są uszkodzone, zatkane lub luźne.

Kiedy należy odpowietrzać układ paliwowy?

Profilaktyczne odpowietrzanie układu paliwowego może zapobiec wielu problemom i kosztownym naprawom. Najważniejszym momentem, kiedy należy przeprowadzić tę procedurę, jest wymiana filtra paliwa. Inną sytuacją wymagającą odpowietrzenia jest jakakolwiek ingerencja w układ paliwowy, na przykład wymiana pompy paliwa, przewodów paliwowych czy wtryskiwaczy. Warto również rozważyć odpowietrzanie po całkowitym opróżnieniu baku paliwa. W przypadku silników Diesla regularne odpowietrzanie może być konieczne nawet przy rutynowych przeglądach, szczególnie w starszych modelach.

  • Wymiana filtra paliwa
  • Wymiana pompy paliwa, przewodów paliwowych lub wtryskiwaczy
  • Opróżnienie baku paliwa do zera
  • Regularne przeglądy (szczególnie w silnikach Diesla)

Bezpieczeństwo podczas odpowietrzania

Podczas odpowietrzania układu paliwowego bezpieczeństwo powinno być priorytetem. Przede wszystkim należy pracować w dobrze wentylowanym miejscu, najlepiej na zewnątrz lub w garażu z otwartymi drzwiami. Paliwo jest substancją łatwopalną, dlatego absolutnie zabronione jest palenie lub używanie otwartego ognia w pobliżu. Przed rozpoczęciem pracy warto przygotować gaśnicę na wypadek nieprzewidzianych sytuacji. Zawsze należy używać odpowiednich rękawic ochronnych, aby uniknąć kontaktu paliwa ze skórą. Okulary ochronne również są wskazane, gdyż paliwo może przypadkowo rozprysnąć się podczas odpowietrzania. Przed rozpoczęciem pracy upewnij się, że silnik jest zimny - odpowietrzanie rozgrzanego układu może być niebezpieczne.

Sprawdzanie efektów odpowietrzania

Pierwszym krokiem powinno być uruchomienie silnika. Jeśli odpowietrzanie było skuteczne, powinien on odpalić bez problemu i pracować równomiernie. Warto pozwolić silnikowi pracować na biegu jałowym przez kilka minut, obserwując czy nie pojawiają się nietypowe dźwięki lub wibracje. Następnie należy wykonać krótką jazdę testową, zwracając uwagę na reakcję silnika na przyspieszanie i zmiany obciążenia. Ważne jest również sprawdzenie, czy nie ma wycieków paliwa w miejscach, które były odkręcane podczas odpowietrzania.

Wymiana filtra paliwa - dodatkowe wskazówki

Stojąc przed przednim zderzakiem, przodem do silnika, filtr paliwa jest po prawej stronie silnika a pasek rozrządu po lewej.

Odpowietrzanie filtra paliwa (metoda alternatywna):

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Fordzie Focus 1.8 benzyna?

  1. Zlokalizuj przewód powrotny/przelewowy (przezroczysty z nasuniętą, luźną, plastikową, plecionką/osłonką, koloru czarnego) biegnący od silnika do zbiornika paliwa.
  2. Rozłącz wtyczkę od przewodu powrotnego (przezroczystego) - ściśnij palcami wtyczkę z obu stron z boku i pociągnij w dół.
  3. Na odsłonięty czarny króciec nałóż około 0,7 do 1,0 m jakiegokolwiek, przeźroczystego, czystego przewodu.
  4. Zasysaj ustami lub pompą próżniową paliwo, aż pojawią się pojedyncze krople paliwa i duże bąble powietrza, a następnie coraz więcej paliwa niż powietrza.
  5. Szybko zdejmij nałożony wężyk pomocniczy i włożyć z powrotem, zdjęty wcześniej, wężyk powrotny/przelewowy, ze złączką.
  6. Odpalić silnik, który powinien odpalić po kilku sekundach kręcenia rozrusznikiem.

Ważne: Jeśli silnik zgaśnie sam i nie odpala po kilku sekundach ponownego kręcenia rozrusznikiem, powtórz powyższe odpowietrzanie.

Filtr powietrza - dodatkowe informacje

W temacie filtra powietrza w samochodzie, niektórzy twierdzą, że jazda bez filtra usprawni pracę silnika, a inni, że może doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej. Układ zasilania paliwem musi być jak najbardziej szczelny, bo może sam zasysać powietrze. No i koniecznie w twoim wypadku trzeba go odpowietrzyć.

Wymiana płynu hamulcowego

Zastanawiasz się jaki rodzaj zestawu jest lepszy do wymiany płynu hamulcowego - z ręczną pompką czy podpinany do kompresora? Zestaw ciśnieniowy z ręczną pompką, taki podłączany do zbiorniczka płynu hamulcowego, to super sprawa, wymienisz płyn, odpowietrzysz i hamulce, i sprzęgło. A najlepiej, to zobacz, czy nie masz procedury wymiany płynu/odpowietrzenia przy pomocy komputera, z wykorzystaniem pompy ABS.

Filtry cząstek stałych FAP/DPF

Filtry cząstek stałych FAP / DPF to norma stosowana we wszystkich samochodach z silnikami diesla, wyprodukowanymi po 2006 roku oraz spełniającymi normę emisji spalin Euro 4. Koncern PSA stosuje wyłącznie filtry mokre, tzw. FAP, które dzięki zastosowaniu specjalnego płynu pozwalają obniżyć o ok. 200 stopni Celcjusza temperaturę konieczną do wypalenia sadzy z filtra.

W samochodach produkowanych przed 2010 rokiem, elektronika dozuje ze zbiornika około 4ml dodatku FAP i to na podstawie otwartego wlewu paliwa. W samochodach po roku 2010, elektronika w zbiorniku FAP dozuje również około 4ml płynu na pełny zbiornik, ale jeżeli zostanie dolana mniejsza ilość paliwa niż pełny zbiornik, to system dawkuje odpowiednią ilość płynu FAP względem tej wartości.

Przeczytaj także: Problemy z klimatyzacją w Fordzie Focus MK1? Sprawdź osuszacz!

Komunikaty o niskim poziomie płynu FAP:

  • „Niski poziom dodatków do filtra i ochrony przed zanieczyszczeniami”
  • „Particle filter additive level too low: repair needed”

Zignorowanie komunikatów o błędzie informującym o niskim poziomie płynu FAP może doprowadzić do bardzo nieprzyjemnych i kosztownych skutków. W nowszych modelach, jazda bez dodatku oprócz aktywnej kontrolki „check engine” (przejście w tryb awaryjny), może doprowadzić do całkowitego unieruchomienia pojazdu. Uszkodzenie filtra cząstek stałych to średni koszt zamiennika 1000 zł, oryginał to wydatek ok.

tags: #ford #c #max #odpowietrzenie #filtr #powietrza

Popularne posty: