Wymiana Filtra Powietrza w Ford C-Max 2006

Regularna wymiana filtrów jest bardzo ważna, ponieważ pozwala na utrzymanie silnika w bardzo dobrym stanie. Wymianę filtrów przeprowadzimy w modelach z silnikiem benzynowym oraz wysokoprężnym. Zaczniemy od filtra powietrza, a na końcu wymienimy filtr w silniku benzynowym oraz Diesla.

Filtr Powietrza - Dlaczego Jest Ważny?

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze, które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległby zniszczeniu.

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km, to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Przeczytaj także: Filtr powietrza Ford - wymiana krok po kroku

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Kiedy wymieniać filtr powietrza?

W przypadku filtra powietrza producent zaleca czyszczenie go co roku, natomiast wymiana przewidziana jest co trzy lata. Koszt zakupu filtra powietrza to wydatek około 30 złotych. Nie jest to wysoka cena, dlatego zamiast corocznego czyszczenia proponujemy wymieniać filtr na nowy. W ostateczności należy zastosować się do wytycznych producenta.

Wymiana Filtra Powietrza

W Silniku Benzynowym

  1. W silniku benzynowym należy poluzować opaskę zaciskową znajdującą się na przewodzie dopływu powietrza.
  2. Następnie demontujemy koniec przewodu z pokrywy filtra powietrza.
  3. Teraz odkręcamy 6 śrub typu Torx i zdejmujemy obudowę filtru powietrza.
  4. Wyjmujemy stary filtr i dokładnie czyścimy dolną część obudowy.
  5. Instalujemy nowy filtr i montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

W Silniku Diesla

  1. W silniku Diesla zasada postępowania jest podobna. Najpierw odkręcamy trzy śruby typu Torx, które mocują pokrywę filtru.
  2. Unosimy ją w kierunku przodu samochodu i wypinamy z trzech zaczepów mocujących.
  3. Wyjmujemy stary wkład i czyścimy dokładnie dolną część obudowy.
  4. Wkładamy nowy filtr i montujemy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności.

Czyszczenie Filtra Powietrza

Jeżeli nie decydujemy się na wymianę filtru, to pozostaje nam wyczyszczenie starego wkładu. Na początku musimy go wyjąć z obudowy. Postępujemy w taki sam sposób jak przy wymianie. Po wyjęciu filtra uderzamy nim kilkakrotnie o twardą powierzchnię, najważniejsze, żeby robić to z odpowiednim wyczuciem i zanieczyszczoną stroną.

Mniejsze zabrudzenia usuwamy za pomocą sprężonego powietrza. Ciśnienie nie może być za duże, żeby nie uszkodzić powierzchni filtru. Pamiętajmy, że przedmuchujemy zawsze od czystej do zabrudzonej strony. Nie należy czyścić filtru żadnymi detergentami, zmniejszy to ilość powietrza, które dopływa do silnika. Tutaj również pamiętamy o wyczyszczeniu dolnej części filtra przed montażem wyczyszczonego wkładu.

Wymiana Filtra Paliwa

Kolejnym krokiem jest wymiana filtru paliwa. Zaczniemy od silnika benzynowego.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Fordzie Focus 1.8 benzyna?

W Silniku Benzynowym

Okazuje się, że producent przewidział trwałość filtru do końca eksploatacji silnika. Jeżeli nie mamy pewności co do jakości paliwa jakie było tankowane przez poprzedniego właściciela to warto wymienić filtr paliwa. Niestety z zamiennikami jest duży problem. Pozostaje nam wizyta w autoryzowanym serwisie Forda i kupno oryginalnego filtru. Naszą propozycją jest wymiana filtru co 3 lata.

Przed rozpoczęciem pracy należy przygotować sobie stanowisko pracy. Przede wszystkim musimy wykonywać tą czynność z daleka od źródeł ognia. Przyda nam się duża ilość czystych szmatek do wytarcia wytryskującego paliwa.

  1. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to demontaż bezpiecznika pompy paliwa. W modelach produkowanych do 2006 roku ma numer 51 natomiast od 2007 roku numer 111. Bezpieczniki znajdują się w skrzynce pod tablicą rozdzielczą.
  2. Jeżeli nie wiemy na której pozycji znajdują się wyżej wymienione bezpieczniki to należy posłużyć się schematem z rozkładem bezpieczników. Po wyjęciu go uruchamiamy silnik i pozwalamy mu pracować na biegu jałowym. Czekamy aż przestanie być podawane paliwo i silnik zgaśnie.
  3. Jeśli stwierdzimy, że nie ma możliwości rozruchu to instalujemy ponownie bezpiecznik do skrzynki pod tablicą rozdzielczą. Teraz musimy unieść tył samochodu. Wystarczy nam do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Pamiętajmy, żeby zachować szczególną ostrożność.
  4. Lokalizujemy filtr paliwa (jest widoczny) i podstawiamy pod niego puste naczynie. Odkręcamy przewody paliwowe od filtra i wykręcamy śrubę mocującą.
  5. Zdejmujemy filtr i odkładamy go do naczynia, żeby nie zanieczyszczać miejsca pracy. Teraz przechodzimy do montażu. Przeprowadzamy go w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy o prawidłowym montażu. Strzałka znajdująca się na obudowie filtru paliwa powinna wskazywać kierunek przepływu paliwa.
  6. Następnie uruchamiamy silnik i sprawdzamy szczelność wszystkich połączeń, nie powinny być widoczne żadne wycieki.
  7. Na końcu zajmujemy się starem filtrem paliwa. Opróżniamy go całkowicie i oddajemy do punktu utylizacji razem ze zlanym paliwem. Tego typu odpadów nie należy wyrzucać w dowolne miejsce.

W Silniku Wysokoprężnym

Przechodzimy do silnika wysokoprężnego. Na początku przedstawimy proces odwadniania filtru paliwa a na końcu dokonamy wymianę. Wymiana przewidziana jest co 60 000 kilometrów lub 3 lata. Jeśli chodzi o odwadnianie zalecam wykonywać tą czynność raz do roku. Nie zabiera ona zbyt wiele czasu i nie wymaga żadnego wkładu finansowego.

  1. Podstawiamy puste naczynie pod obudowę filtru paliwa i odkręcamy śrubę spustową znajdującą się na dole filtru paliwa. Wystarczy obrócić ją o około 2 obroty.
  2. Czekamy aż zacznie wypływać czysty olej i zakręcamy śrubę spustową.

Wymiana filtru wymaga od nas znacznie więcej pracy. Koszt zakupu filtru do silnika wysokoprężnego to wydatek około 120 złotych. Oczywiście są dostępne zarówno tańsze jak i droższe modele.

Silniki 1.6 i 2.0

Zaczniemy od silnika 1.6 i 2.0. Cały proces w tych obu silnikach przebiega bardzo podobnie.

Przeczytaj także: Problemy z klimatyzacją w Fordzie Focus MK1? Sprawdź osuszacz!

  1. Pierwszy krok to odłączenie przewodu masowego od akumulatora. Następnie demontujemy plastikową osłonę silnika.
  2. Teraz odpinamy złącze elektryczne od czujnika poziomu wody w filtrze. Następnie odłączamy przewód podciśnienia od pompy podciśnienia.
  3. Odkręcamy 5 śrub mocujących ze wspornika filtru. Jest on przykręcony do głowicy silnika.
  4. Kolejny krok to odpięcie złącza elektrycznego podgrzewania paliwa. Odkręcamy przewody paliwowe od filtra paliwa i wycieramy wypływające paliwo.
  5. W silniku 2.0 odłączamy złącze elektryczne podgrzewania paliwa po czym odpinamy wiązkę przewodów, która jest zamocowana do wspornika filtra. Wykręcamy 6 śrub od osłony termicznej i ochronnej. Odpinamy przewód paliwa od uchwytu i zdejmujemy dwa przewody paliwowe.
  6. Kolejne kroki są takie same dla obydwu silników. Demontujemy filtr paliwa ze wspornika i wyciągamy go do góry. Wyjmujemy stary wkład i w jego miejsce instalujemy nowy.
  7. Zalewamy filtr czystym olejem napędowym i montujemy wszystkie elementy w odwrotnej kolejności. Na koniec uruchamiamy silnik, układ paliwa sam się odpowietrza.

Silnik 1.8

  1. Teraz zajmiemy się silnikiem 1.8. Początek jest taki sam, odłączamy przewód masowy i demontujemy plastikową osłonę silnika.
  2. Zdejmujemy górną, ochronną obudowę filtra paliwa i odpinamy od filtra złącze podgrzewania. Odłączamy przewód dopływu paliwa do filtru razem z przewodem odpływowym.
  3. Wyjmujemy filtr paliwa z głowicy silnika i odkręcamy pierścień mocujący pokrywę do obudowy filtru.
  4. Następnie wyjmujemy wkład filtru z obudowy i opróżniamy ją z paliwa. Instalujemy nowy wkład i zalewamy go świeżym olejem. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

tags: #ford #c #max #2006 #wymiana #filtra

Popularne posty: