Wymiana Filtrów Powietrza i Paliwa: Co Ile Kilometrów?

Filtry w samochodzie ulegają naturalnemu zużyciu, a ich regularne serwisowanie jest podstawą prawidłowej eksploatacji pojazdu. Zmiana filtrów jest konieczna według potrzeby. W każdym samochodzie znajdziemy przynajmniej trzy rodzaje filtrów: filtr powietrza, filtr paliwa oraz oleju. To jedne z najważniejszych elementów wyposażenia pojazdu, które chronią jednostkę napędową przed różnego rodzaju zanieczyszczeniami.

Filtr Oleju

Funkcją filtra oleju jest zatrzymywanie zanieczyszczeń znajdujących się w oleju silnikowym. Wymiana tego elementu ma zasadnicze znaczenie dla utrzymania sprawności silnika. Zawsze należy dokonywać jednoczesnej wymiany oleju i filtra, przyjmując za punkt odniesienia częstotliwość lub kilometraż podany w instrukcji obsługi i serwisowania posiadanego samochodu.

Zasadniczo, w przypadku silników benzynowych najnowszej generacji, olej należy wymieniać co 15 000 km, natomiast w samochodach typu diesel nawet co 30 000 km, niemniej wartości te mogą się znacząco różnić, w zależności od modelu, dlatego zawsze warto kierować się zaleceniami producenta lub zwrócić się bezpośrednio do warsztatu Driver Center, gdzie pracownicy będą potrafili udzielić szczegółowych wyjaśnień w tej kwestii. Jeżeli samochód, który posiadamy, nie jest najnowszy, zalecamy częstsze przeprowadzanie wymiany oleju i filtra, nawet co 10 000 km, ponieważ zużycie komponentów w silniku może powodować zwiększone zużywanie środka smarnego.

W takim przypadku tym bardziej powinniśmy zwracać się do warsztatów Driver Center, ponieważ znajdziemy tam gwarancję prawidłowego wyboru; opinia mechanika jest podstawą przy określaniu rzeczywistej potrzeby dokonania takiego zabiegu. Jeżeli natomiast na przestrzeni roku pokonujemy swoim samochodem stosunkowo niewielką liczbę kilometrów, powinniśmy stosować wyznacznik czasowy i dokonywać wymiany filtra co dwa lata, by utrzymać silnik w pełnej sprawności.

Kiedy samochód jest jeszcze na gwarancji, chcąc utrzymać jej ważność musimy zlecać wymianę filtra oleju autoryzowanemu warsztatowi samochodowemu. Jeśli chodzi o motocykle, częstotliwość wymiany oleju i filtra jest raczej większa. Tak jak i w przypadku samochodów, kierować się należy przede wszystkim zaleceniami zawartymi w instrukcji producenta lub zasięgnąć bezpośrednio opinii mechanika z Driver Center, jednak zasadniczo można powiedzieć, że skutery wymagają przeprowadzenia takiej interwencji co około 4 000 km, natomiast dla motocykli o większej pojemności silnika można zwiększyć ten wskaźnik do około 7 000 km.

Przeczytaj także: Zastosowanie Filtrów Powietrza

Warsztaty samochodowe Driver Center zapewnią Państwu kompleksowe usługi, wraz z doborem odpowiedniego oleju, który pozwoli jak najdłużej utrzymać silnik w dobrym stanie. Zlecenie tego typu prac serwisowych fachowcowi daje poczucie bezpieczeństwa także co do prawidłowego efektu, warto bowiem wiedzieć, że wymiana filtra oleju niezgodna z zasadami sztuki może doprowadzić do uszkodzenia silnika.

Filtr Powietrza

Filtr powietrza to jeden z elementów układu zasilania silnika. Jak mówi sama nazwa, przechodzi przez niego powietrze zasysane z zewnątrz i przepływające następnie do komory spalania. Obecność filtra, wykonanego zazwyczaj z papieru, chroni silnik przed przedostawaniem się do jego wnętrza obcych ciał, takich jak liście, zanieczyszczenia czy woda.

Wszystkie silniki potrzebują czystego powietrza. Dlatego też stosuje się filtr powietrza, którego głównym zadaniem jest filtrowanie zanieczyszczeń takich jak kurz, pył i piasek z powietrza. Gdyby zanieczyszczenia te trafiły bezpośrednio do cylindrów silnika, mogłyby to spowodować zatarcie jednostki napędowej. Wcześniej powodowałyby zabrudzenie i zapchanie podzespołów tworzących układ dolotowy.

Zbyt stary lub zabrudzony filtr powietrza stwarza ryzyko obniżenia jakości spalania, czego wynikiem jest wzrost zużycia paliwa. Filtr ten należy wymieniać zgodnie ze wskaźnikami podanymi w tabeli serwisowania, opracowanej przez producenta pojazdu. Standardowo nowy filtr powietrza montuje się co 15-30 tysięcy kilometrów przebiegu. Z reguły standardowa eksploatacja w warunkach miejskich determinuje konieczność wymiany filtra powietrza co około 20 000 - 30 000 km. Z kolei kierowcy jeżdżący po drogach nieutwardzanych powinni wymieniać filtr powietrza częściej.

Jest też tak zwana złota reguła. Zapchany filtr powietrza warto wymieniać wraz z olejem silnikowym i filtrem oleju, raz na rok albo co 15 tysięcy kilometrów przebiegu. Nie powinno być dla nikogo tajemnicą, że żywotność filtra powietrza w mieście i w terenie zapiaszczonym sprawia, że materiał filtrujący ulega przyspieszonemu zabrudzeniu i zapchaniu. Warto również pamiętać o tym, aby przeprowadzić kompleksowy serwis auta używanego zaraz po zakupie.

Przeczytaj także: Porady dotyczące wyboru filtra do oczyszczacza

W warsztatach Driver Center można przeprowadzić kontrolę stanu tego komponentu i uzyskać niezbędną pomoc techniczną wyspecjalizowanych mechaników, czy to w zakresie wymiany, czy czyszczenia. Czyszczeniu można poddawać tylko niektóre filtry, z reguły zaprojektowane do zastosowań w motoryzacji sportowej, różniące się od filtrów papierowych, montowanych zazwyczaj w zwykłych pojazdach.

Nasi fachowcy zapewnią Wam dobór produktów najlepszych dla Waszego samochodu i dla Waszych potrzeb.

Jak Sprawdzić, Czy Filtr Powietrza Jest Zużyty?

Przede wszystkim warto go obejrzeć. W zdecydowanej większości kierowca może sam wymienić stary filtr powietrza, a także filtr kabinowy. W niektórych samochodach samodzielna wymiana filtra powietrza może być skomplikowana albo niemożliwa. Dlaczego? Filtr powietrza może być umieszczony bardzo nisko. Aby go odkręcić, kierowca musi mieć kanał.

Pierwsza sprawa to znalezienie, w którym miejscu znajduje się filtr powietrza. To bardzo proste. Do silnika doprowadzona jest rura dolotowa, która prowadzi od chwytu powietrza do przepustnicy. Na początku rury dolotowej jest obudowa. Zazwyczaj nad nią znajduje się ruchoma pokrywa, która może być zabezpieczona przez metalowe zapadki albo specjalną śrubę. Należy zdemontować zapadki i unieść pokrywę. W środku znajduje się filtr powietrza. Trzeba go wyjąć. Następnie należy wyjąć z opakowania nowy filtr powietrza.

Na co zwrócić uwagę podczas jego montażu? Na przepływ powietrza, który jest oznaczony za pomocą strzałek. Są one wytłoczone albo nadrukowane na filtrze. Ponadto filtr powietrza ma specjalne wycięcia, które powinny zgadzać się z wycięciami w obudowie. Regularna wymiana filtra powietrza zapewnia ochronę silnika przed zanieczyszczeniami.

Przeczytaj także: Jak działają filtry górnoprzepustowe?

Zapchany filtr powietrza jest przyczyną szeregu problemów technicznych z autem. Silnik musi mieć zapewniony prawidłowy dopływ powietrza. Pamiętaj o tym, że dla właściwej pracy silnika, turbosprężarki, przepustnicy i całej reszty układu dolotowego należy wymienić filtr powietrza - regularnie, najlepiej co 15 tys. kilometrów przebiegu. Jeśli samodzielnie wymieniasz filtr powietrza, wyjmij stary filtr i odkurz dokładnie obudowę, w której umieścisz nowy filtr. To prosta czynność, o której niektórzy kierowcy zapominają. Tymczasem warto to zrobić, aby filtr mógł pracować w idealnych warunkach. Nie zapomnij również o tym, aby dokładnie zamknąć obudowę filtra.

Wymiana filtra powietrza to element utrzymania samochodu, który łatwo zaniedbać. Ma on jednak ogromne znaczenie dla wydajności i trwałości silnika.

Kiedy Wymienić Filtr Powietrza?

Eksperci zalecają wymianę filtra powietrza co około 12-15 tys. km lub przynajmniej raz do roku. Jeśli jednak jeździmy w warunkach miejskich, gdzie jest więcej kurzu i zanieczyszczeń, konieczność wymiany może pojawić się wcześniej. Regularna inspekcja filtra również może pomóc zidentyfikować, czy wymaga on wcześniejszej wymiany.

Dlaczego Jest To Ważne?

  • Ochrona silnika: Filtr powietrza chroni silnik przed przedostawaniem się zanieczyszczeń, takich jak kurz, pyłki i inne cząsteczki. Zanieczyszczony silnik może działać mniej wydajnie, a w skrajnych przypadkach może dojść nawet do jego uszkodzenia.
  • Poprawa wydajności: Czysty filtr powietrza umożliwia swobodniejszy przepływ powietrza do silnika, co przekłada się na lepszą wydajność paliwową i moc. Z zatkanym lub brudnym filtrem silnik musi pracować ciężej, co prowadzi do większego zużycia paliwa.
  • Zdrowie kierowcy i pasażerów: Filtr powietrza również odgrywa rolę w utrzymaniu czystości powietrza wewnątrz pojazdu. Zdrowe powietrze jest kluczowe dla komfortu podróżowania oraz zdrowia kierowcy i pasażerów.

Jak Wymienić Filtr Powietrza?

Wymiana filtra powietrza jest zazwyczaj prostym zadaniem, które można wykonać samodzielnie w domowych warunkach, przy użyciu podstawowych narzędzi. W większości pojazdów filtr powietrza znajduje się w skrzynce filtra w silniku lub w okolicach przewodu dolotowego powietrza.

Filtr Paliwa

Filtr paliwa chroni przed zanieczyszczeniami w benzynie, oleju napędowym czy paliwie i nie dopuszcza, by ulegały one spalaniu w silniku Waszego samochodu, ponieważ w ten sposób doszłoby do uszkodzenia układu zasilania. Także ten filtr należy wymieniać zgodnie z odstępami czasowymi i kilometrażami określonymi przez producenta.

Częstotliwość wymiany filtra różni się w zależności od rodzaju doprowadzanego paliwa. W przypadku samochodów benzynowych nie jest wymagana częsta wymiana. Dla pojazdów najnowszej generacji zaleca się wręcz wymianę po przejechaniu mniej więcej 100 000 kilometrów. W przypadku starszych silników benzynowych oraz wczesnych silników z wtryskiem elektronicznym, wyprodukowanych około 1993 roku, lepiej nie przekraczać 30 000 km.

Jeżeli chodzi o samochody na olej napędowy, trzeba uwzględnić fakt, że w najnowszych modelach filtry są zintegrowane z licznymi czujnikami, dlatego szczególnie mocno reagują na zanieczyszczenia obecne w paliwie. W instrukcjach obsługi i serwisowania producenci zalecają, by wymiany dokonywać po przejechaniu około 50 000 - 60 000 km, jeśli jednak istnieje podejrzenie, że stosowany olej napędowy jest zanieczyszczony, na przykład obserwując to w postaci przerw w doprowadzeniu paliwa lub utraty mocy silnika po tankowaniu na niesprawdzonej stacji benzynowej, warto niezwłocznie udać się do warsztatu Driver Center z prośbą o poradę.

Niemniej jednak w najnowszych pojazdach jest zainstalowana kontrolka sygnalizująca obecność wody lub zanieczyszczeń i jeśli się zapali, również natychmiast powinniśmy się skonsultować z fachowcami z Driver Center. Filtry w modelach z napędem gazowym wymagają częstszej wymiany. W przypadku zabrudzenia filtra w pojeździe zasilanym na gaz może nastąpić odczuwalny spadek mocy, pojawienie się drgań przy przyspieszaniu oraz powolna odpowiedź pedału gazu. Przeciętnie wymiana filtra GPL staje się konieczna po przejechaniu 15 000 km, natomiast dla metanu liczba przejechanych kilometrów wynosi około 30 000 km.

Wymianę filtra paliwa należy powierzyć wykwalifikowanemu technikowi, ponieważ chodzi tu o niezwykle delikatny element, o wielkim znaczeniu dla trwałości silnika. Co więcej, układ zasilający jest pod ciśnieniem, dlatego nieprawidłowo przeprowadzony serwis może stworzyć poważne zagrożenie pożarem.

Technicy Driver Center oddają do Waszej dyspozycji cały swój profesjonalizm, zapewniając wysokiej jakości usługę doradzą Wam odpowiednią częstotliwość wymiany, z którą zapewnicie swojemu samochodowi sprawny silnik.

Za Co Odpowiada Filtr Paliwa?

Głównym zadaniem filtra jest oczyszczanie paliwa z różnych zanieczyszczeń, które przedostały się do wnętrza silnika. Filtr paliwa zapewnia prawidłową pracę jednostek napędowych. Jest on tak samo ważny w silnikach benzynowych jak i w dieslach. Ten drugi zatrzymuje także zawartą w paliwie wodę. W zależności od producenta, filtr może być umieszczony w różnych miejscach pojazdu m.in. W nowoczesnych modelach samochodów filtr paliwa w silnikach wysokoprężnych bywa połączony z czujnikiem obecności wody. Regularna wymiana filtra paliwa w samochodzie zgodnie z zaleceniami producenta chroni pompę paliwa i wtryskiwacze.

Jak Często Wymieniać Filtr Paliwa?

Kierowcy zazwyczaj dokładnie nie wiedzą jak często wymieniać filtr paliwa. Wszystko zależy od wskazań jego producenta. Zaleca się wymianę filtra przy każdym przeglądzie naszego samochodu, czyli przy ok. 30 tys. kilometrów. Jednakże, niektórzy producenci zalecają wymianę nawet przy 100 tys. kilometrów. Warto jednak w tym przypadku pamiętać o tym, że chcą oni przedstawić swoje produkty jako wyjątkowo trwałe, dlatego najlepszą i najbardziej optymalną opcją jest wymiana co 20-30 tys. kilometrów.

Częstotliwość wymiany filtra paliwa zależy od modelu samochodu, rodzaju paliwa i stylu jazdy. W silnikach diesla częściej wymienia się filtr, ponieważ olej napędowy zawiera więcej wody i zanieczyszczeń niż benzyna. Regularna wymiana filtra paliwa jest kluczowa dla utrzymania mniejszego zużycia paliwa i długiej żywotności silnika. Zaniedbanie i jazda na zużytym filtrze paliwa może prowadzić do uszkodzeń pompy paliwa i spadku mocy.

Filtr może się zapchać - występują wtedy określone objawy jak nierówna praca silnika, utrata przez niego mocy lub ogólnie problemy z uruchomieniem.

Filtr Kabinowy

Aby chronić pasażerów przed szkodliwymi czynnikami, które mogłyby przenikać do kabiny poprzez instalację klimatyzacyjną, nie wolno zapominać o prawidłowej konserwacji tak zwanego filtra przeciwpyłkowego, nazywanego tak, ponieważ jest zwyczajowo kojarzony z sezonem wiosennym i z pyłkami roślin, chociaż w rzeczywistości przechwytuje skutecznie wiele innych typów zanieczyszczeń.

Niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, jednak małe i zamknięte pomieszczenie, jakim jest kabina samochodowa, może sprzyjać rozwojowi bakterii wzmagających podrażnienia błon śluzowych, nudności, bóle głowy, reakcje alergiczne. Aby uniknąć tych problemów, trzeba dbać o to, by filtry kabinowe były całe i skuteczne (pamiętajmy również o tym, że nie mają one nic wspólnego z klimatyzatorem, ponieważ są instalowane przed nim).

Dlatego też zaleca się ich wymianę mniej więcej raz do roku, szczególnie gdy samochód jest mocno eksploatowany w strefach miejskich o dużej koncentracji sadzy oraz zanieczyszczeń pochodzących z przemysłu lub z pojazdów z silnikiem diesla. Także wtedy, gdy w ciągu roku pokonuje się ponad 15 000-20 000 km, niezależnie od rodzaju drogi, powinno się z podobną częstotliwością dokonywać wymiany, lub przynajmniej przeprowadzać częste badania.

Ogólnie rzecz biorąc, wymiana filtrów w kabinie jest wskazana, gdy przepływ powietrza pochodzącego z systemu ogrzewania lub klimatyzacji spada lub wyczuwa się w nim nieprzyjemny zapach.

Obecnie niektóre z filtrów kabinowych, oprócz blokowania cząstek pochodzących z zewnątrz, mogą również oczyszczać powietrze z zapachów. Taki efekt uzyskuje się poprzez dodanie jednej warstwy węgla aktywnego do tradycyjnych włókien, z których zbudowany jest filtr. Z kolei łączne stosowanie różnych filtrów umożliwia blokowanie szkodliwych gazów, wywołujących kaszel i bóle głowy.

Filtr takiego typu można wymienić samemu, jednak zlecenie tego zadania technikowi daje zawsze większą pewność. W warsztatach Driver Center wymianę przeprowadza się wraz z odkażaniem kanałów powietrza przy użyciu specjalnych produktów przeciwbakteryjnych, które usuwają wszelkie zanieczyszczenia.

Filtr Klimatyzacji

Kontrolę i dezynfekcję filtra klimatyzacji warto przeprowadzać wraz z nadejściem sezonu letniego. Serwisowanie tego komponentu ma szczególne znaczenie dla komfortu pasażerów, ponieważ nieodkażany układ może wprowadzać do obiegu w kabinie szereg zanieczyszczeń, które zwiększają ryzyko wystąpienia problemów z oddychaniem.

Ponadto, zaniedbywanie tego elementu może doprowadzić do wadliwego działania klimatyzatora, zarówno jeśli chodzi o temperaturę, jak i strumień powietrza doprowadzanego do kabiny.

Gorąco zachęcamy, by kontrolę i odkażanie filtra zlecać wyspecjalizowanym technikom w Driver Center, ponieważ w ten sposób można zapobiegać tworzeniu się grzybów, rozwijających się w wilgotnym środowisku i tworzących niezdrowe warunki we wnętrzu kabiny.

Nasi specjaliści sprawdzą dodatkowo, czy w układzie znajduje się wystarczająca ilość czynnika chłodniczego i czy nie trzeba uzupełnić jego poziomu. Zazwyczaj wszystkie te kontrole są przeprowadzane w ramach przeglądu wykonywanego w Driver Center.

Podsumowując, poniższa tabela przedstawia zalecane interwały wymiany poszczególnych filtrów w samochodzie:

Rodzaj filtra Zalecana częstotliwość wymiany
Filtr oleju Co 15 000 km (silniki benzynowe) / 30 000 km (silniki diesel) lub co 2 lata
Filtr powietrza Co 15 000 - 30 000 km
Filtr paliwa Co 100 000 km (silniki benzynowe) / 50 000 - 60 000 km (silniki diesel) / 15 000 km (GPL) / 30 000 km (metan)
Filtr kabinowy Raz na rok lub co 15 000 km

tags: #filtry #powietrza #i #paliwa #wymiana #co

Popularne posty: