Rodzaje i zastosowanie filtrów oleju, powietrza i paliwa w pojazdach
- Szczegóły
Wszystkie filtry należy wymienić po zakupie używanego samochodu, gdyż nie możemy być pewni kiedy ostatnio były wymieniane.
Filtry oleju
Filtry oleju oczyszczają oleje z cząsteczek stałych, takich jak kurz, ścier metalowy, osady węglowe, cząsteczki sadzy, itp. Są stosowane dla oleju silnikowego, hydraulicznego i w automatycznych skrzyniach biegów.
Istnieją 2 rodzaje filtrów oleju: puszkowe filtry olejowe oraz wkłady filtrów oleju.
- Puszkowy filtr oleju składa się z obudowy filtra i jego wkładu. Podczas wymiany serwisowej wymianie podlega całość.
- Wkłady filtrów oleju są albo umieszczane w swoich obudowach lub zintegrowane bezpośrednio w silniku, w systemie cyrkulacji oleju. Są szczególnie bezpieczne dla środowiska naturalnego ponieważ tylko wkład olejowy jest wymieniany, a obudowa i zawory pozostają na bloku silnika. Wkłady filtrów oleju powinny być doskonałe dopasowanie po zamontowaniu co zagwarantuje, że filtry będą one kompletnie wolne od wycieków.
Jak często wymieniać filtr oleju?
Filtr oleju powinien być wymieniany podczas każdej wymiany oleju silnikowego. Olej silnikowy smaruje wszystkie ruchome i funkcjonalne części silnika. W rezultacie spalania, zanieczyszczenia oraz pozostałości po procesie spalania, takie jak sadza, trafiają do oleju silnikowego. Zanieczyszczają one olej i powodują wzrost jego lepkości. To zaś oznacza, że dystrybucja oleju wewnątrz silnika nie jest już tak wydajna, co prowadzi do spadku ochrony antykorozyjnej. Innym zauważalnym wynikiem jest spadek wydajności silnika (mocy) i wzrost zużycia paliwa. W najgorszym przypadku, silnik może ulec uszkodzeniu.
Filtry powietrza
Filtry powietrza projektowane są obecnie specjalnie do konkretnych modeli silników nie tylko pod względem wymiarów wkładu i kształtu obudowy. Cząstki zanieczyszczeń zatrzymywane są w nich przez specjalny materiał o porowatej, włóknistej strukturze. Jest on niewrażliwy na zawilgocenie wodą, a nawet olejem i ma odpowiednio dobraną przepustowość zależną od grubości włókien i gęstości ich rozmieszczenia.
Przeczytaj także: Zastosowanie Filtrów Powietrza
Filtracja nie odbywa się jednak wyłącznie na zasadzie sita, lecz wykorzystuje również takie zjawiska fizyczne, jak bezwładność odrzucająca drobiny pyłów na zewnątrz zakrętów pokonywanych przez mikroskopijne strużki powietrza, a także rozmaite siły przyciągające odwirowane pyłki do włókien. Dzięki temu skutecznie zatrzymywane są zanieczyszczenia na tyle drobne, że przy powolnym ruchu mogłyby swobodnie przenikać przez pory struktury.
Jak często wymieniać filtr powietrza?
W samochodach o nowszej konstrukcji wymiana nie jest wymagana częściej niż co 20-30 tysięcy przejechanych kilometrów. Opłaca się jednak wymianę tę przyspieszyć, gdy pojazd eksploatowany jest na drogach o znacznym zapyleniu. W większości pojazdów na polskich drogach, wymiany dokonuje się co 10 - 15 tysięcy kilometrów.
Nieodpowiedni, czyli nadmiernie zanieczyszczony lub nieprofesjonalnie dobrany filtr powoduje wyraźny spadek osiągów silnika. Procesor sterujący układem wtrysku benzyny dobiera jej dawki do rzeczywistych ilości zasysanego powietrza. Każde zmniejszenie przepustowości filtru działa więc jak przymknięcie przepustnicy. W silnikach wysokoprężnych podobnym objawom towarzyszy jeszcze marnowanie paliwa i zwiększona zawartość sadzy w spalinach.
Zużyty filtr lub niskiej jakości, oznacza gorszą skuteczność filtracji, co wpływa bezpośrednio na szybsze zużycie wewnętrznych części silnika.
Filtry kabinowe
Stosowany jest standardowo we wszystkich samochodowych urządzeniach klimatyzacyjnych. Może być jednak stosowany również w pojazdach bez klimatyzacji jako część zespołu ogrzewania i wentylacji. Zadaniem filtrów kabinowych jest oczyszczanie powietrza pobieranego z zewnątrz dla przewietrzania przedziału pasażerskiego w samochodach osobowych lub kabiny załogi w pojazdach użytkowych.
Przeczytaj także: Porady dotyczące wyboru filtra do oczyszczacza
Dostępne są dwa rodzaje filtrów kabinowych:
- pyłkowe
- węglowe z aktywną warstwą absorbującą oprócz pyłów także zanieczyszczenia gazowe, np. spaliny, smog, nieprzyjemne zapachy.
Pierwszy rodzaj zwiększa komfort podróżowania osobom cierpiącym na rozmaite alergie, co w przypadku kierowców przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy. Drugi dodatkowo eliminuje biochemiczne przyczyny przyspieszonego zmęczenia, dyskomfortu i psychicznej dekoncentracji. Oba rodzaje filtrów dają oczekiwane efekty tylko wtedy, gdy cała wymiana powietrza odbywa się z ich udziałem, czyli nie mogą być stosowane równocześnie z dodatkowymi kanałami nawiewnymi, bądź otwartymi oknami bocznymi lub dachowymi.
Jak często wymieniać filtr kabinowy?
Zanieczyszczenia osiadające na przegrodzie filtracyjnej zmniejszają stopniowo jej przepuszczalność. Amatorskie i doraźne sposoby „regeneracji” (na przykład przedmuchiwanie w odwrotnym kierunku) nie są w stanie procesów tych odwrócić. Dlatego wkłady filtrów kabinowych wymagają regularnej, okresowej wymiany. Jej częstotliwość producenci określają przeważnie na 15 000 km przebiegu pojazdu lub raz do roku, zależnie od tego, który z wymienionych warunków zostanie spełniony wcześniej.
Najodpowiedniejszą porą wymiany jest jesień, ponieważ zimą filtr jest, co prawda, najmniej potrzebny, ale powinien też wtedy odznaczać się największą drożnością. Zaniedbanie wymiany filtru przynosi gorsze skutki, niż jego całkowity brak. Nagromadzone zanieczyszczenia stają się bowiem pożywką dla drobnoustrojów wywołujących nieprzyjemne zapachy, a u osób wrażliwych również reakcje alergiczne. Zatkany wkład ogranicza wymianę powietrza we wnętrzu nadwozia, co powoduje uciążliwy dla podróżnych wzrost stężenia dwutlenku węgla, a w okresie chłodów także intensywne skraplanie się pary wodnej na wewnętrznych powierzchniach szyb, czyli niebezpieczne pogorszenie widoczności.
Filtry paliwa
W nowoczesnych samochodach część ta ma formę hermetycznie zamkniętej plastikowej lub metalowej kapsuły z króćcami do przewodów paliwowych. Filtry benzyny umieszczane są zwykle w pobliżu zbiornika paliwa, a filtry oleju napędowego w komorze silnika, czasem jako stałe elementy osprzętu z wymiennymi wkładami. Filtry paliwa służą do zatrzymywania zanieczyszczeń stałych (w przypadku filtracji oleju napędowego także cząsteczek wody).
Przeczytaj także: Jak działają filtry górnoprzepustowe?
Filtry oleju napędowego wyposażane są więc zawsze w dodatkowe odwadniacze odstojnikowe umieszczone w dolnej części obudowy i dlatego muszą być montowane w pojeździe w pozycji pionowej. Mają też czasem konstrukcję dwustopniową z podziałem na oczyszczanie zgrubne i dokładne. W obu przypadkach do oddzielania cząstek stałych używane są wkłady ze specjalnego papieru filtracyjnego.
Jak często wymieniać filtr paliwa?
Filtry paliwa lub same ich wkłady podlegają okresowej wymianie z częstotliwością określoną przez producenta samochodu (przeważnie co 40 do 60 tysięcy kilometrów przebiegu). Przy silnikach wysokoprężnych dodatkową czynnością obsługową (wykonywaną na ogół po każdych 20 tysiącach przejechanych kilometrów) jest opróżnianie odstojnika filtru ze zgromadzonej w nim wody. Wspomniane cykle obsługowe odnoszą się do pojazdów prawidłowo eksploatowanych. Wkład filtrujący może jednak utracić swą drożność znacznie wcześniej, jeśli w samochodzie używane jest paliwo o nieodpowiedniej jakości.
Opóźniona wymiana filtru wpływa niekorzystnie na pracę silnika, ponieważ otrzymuje on coraz mniej paliwa. Zastosowanie filtru o niskiej jakości skutkować może przedostawaniem się twardych okruchów i wody do delikatnych części instalacji wtryskowej powodując ich przyspieszone zużycie.
Dokonanie wymiany najlepiej jest zlecić kompetentnemu serwisowi, ponieważ do łączenia króćców z przewodami paliwowymi potrzebne są przeważnie specjalne narzędzia. Nieprawidłowe zmontowanie tych połączeń może spowodować w samochodach z silnikami wysokoprężnymi poważne kłopoty związane z zapowietrzeniem układu wtryskowego, w benzynowych zaś wycieki paliwa i niebezpieczeństwo groźnego pożaru.
Jak dobrać odpowiednie filtry?
Jeżeli nie wiesz, które filtry będą pasowały do Twojego samochodu, skorzystaj z katalogów on-line. Pozwolą Ci one w kilka minut dobrać odpowiednie filtry.
Wpisz symbol szukanego filtra (np.: OP 570, AP 050, W 712/22 ) w polu SZUKAJ z lewej strony menu na www.olejesamochodowe.com.pl Sklep wyszuka filtr oraz poda jego zamienniki oraz ceny, abyś mógł w łatwy i przejrzysty sposób wybrać produkt odpowiedni dla Ciebie.
Filtry w maszynach rolniczych
Filtr paliwa, filtr powietrza, filtr oleju - te najczęściej przychodzą nam do głowy, gdy mówimy o filtrach do ciągników rolniczych i innych maszyn stosowanych w gospodarce. Niezależnie czy jest to traktor czy kombajn, pojazd rolniczy czy maszyna budowlana, John Deere, Claas, New Holland, Fendt czy Massey Ferguson - filtry są zawsze potrzebne dla zapewnienia sprawnego działania i bezawaryjności.
Każda maszyna rolnicza posiada mnóstwo układów istotnych dla jej żywotności. Tak w przypadku traktora, kombajnu czy innej maszyny, mamy do czynienia z układami dolotu powietrza, które musi być czyste, układem smarowania silnika spalinowego, dostarczania paliwa, a także systemem hydrauliki siłowej. Dla prawidłowego funkcjonowania maszyn niezwykle ważne jest, by we wspomnianych układach nie znajdowała się ciecz lub powietrze z zanieczyszczeniami. Te znacznie skracają żywotność pojazdu, na przykład uszkadzając gładź cylindrów albo łożyskowanie wału korbowego.
Rodzaje filtrów w maszynach rolniczych
- Filtr powietrza znajduje się w układzie dolotowym silnika spalinowego. Do cylindrów nie może dostawać się kurz, pył i ciała obce, ponieważ doprowadzi to do szybkiego zniszczenia silnika ciągnika bądź innej maszyny rolniczej. Zarówno w przypadku maszyn rolniczych i budowlanych często stosowane są filtry cyklonowe, które dobrze radzą sobie z bardzo dużym zapyleniem, w którym pojazdy te pracują.
- Filtr olejowy ma za zadanie usuwać zabrudzenia z oleju smarującego łożyska silnika spalinowego. Należy wymieniać go co każdą wymianę samego oleju w silniku.
- Filtr kabinowy można znaleźć w nowszych ciągnikach, które posiadają fabrycznie montowaną kabinę. Nierzadko są nazywane filtrami klimatyzacji albo nawiewu. Ich zadaniem jest dbanie o jakość powietrza w kabinie, co czynią poprzez zatrzymywanie kurzu i pyłu.
- Filtr hydrauliczny stosowany w układach hydraulicznych maszyn rolniczych oraz budowlanych ma równie istotne znaczenie. W jego przypadku konieczna jest dobra przepływność oraz wyłapywanie nawet niewielkich brudów.
Konsekwencje braku wymiany filtrów
Skutki braku wymiany filtrów na czas bywają różne - od niewielkich niedogodności do katastrofalnych awarii. Dla przykładu: zaniedbanie wymiany filtra olejowego może doprowadzić do zatarcia silnika. Ale już pozostawienie na zbyt długi czas starego filtra paliwa najczęściej wywołuje jedynie znaczny spadek mocy silnika, albo brak możliwości jego odpalenia, natomiast po wymianie maszyna pozostaje w pełni sprawna.
Zanim jednak nastąpi jakaś poważna awaria, maszyna będzie dawać pewne czytelne sygnały. Może to być na przykład zapalanie się kontrolki ciśnienia oleju na mocno rozgrzanym silniku. Zapchany filtr paliwowy lub powietrza będzie powodował osłabienie ciągnika. Natomiast w przypadku problemów z filtrem hydrauliki będziemy mieli do czynienia z słabym podnośnikiem TUZ oraz kiepską wydajnością hydrauliki zewnętrznej (np.
Regularna wymiana filtrów w maszynach rolniczych i budowlanych jest koniecznością. Należy przeprowadzać ją zawsze wtedy, kiedy nakazuje to producent danego pojazdu. Żaden pojazd, maszyna czy urządzenie nie będzie w stu procentach sprawne bez dobrego jakościowo filtru. Są one podstawą funkcjonowania wszelkich maszyn. Powinny być wykonane solidnie oraz regularnie wymieniane, dzięki temu, całkowicie spełniają swoje zastosowanie.
Rodzaje filtrów i ich zastosowanie
Na polskim rynku jest wiele rodzajów filtrów. Wyróżniamy filtry motoryzacyjne, przemysłowe oraz hydrauliczne. Każdy z nich charakteryzuje się inna budową, zastosowaniem czy funkcjonalnością.
Filtry przemysłowe
W przypadku filtrów przemysłowych, możemy wyróżnić filtry powietrza. Jednym z najczęstszych zastosowań tego typu filtrów są układy sprężania powietrza, które są następnie wykorzystywane do obsługi różnego rodzaju narzędzi lub specjalistycznych procesów w warsztatach produkcyjnych lub naprawczych. Drugim przykładem są filtry cieczy, do których należą również klasyczne filtry do wody. Jak sama nazwa wskazuje, ich zadaniem jest oczyszczanie wody z zanieczyszczeń mechanicznych, biologicznych i chemicznych. Możemy również wyróżnić filtry oleju, które zapobiegają szybkiemu uszkodzeniu silników spalinowych i pomagają wykryć drobne zanieczyszczenia w oleju silnikowym.
Filtry hydrauliczne
Jeżeli chodzi o filtry hydrauliczne, to możemy wyróżnić filtry ssawne, spływowe, wlewowe, odpowietrzające, niskociśnieniowe, średniociśnieniowe oraz filtry wysokociśnieniowe. Filtr hydrauliczny wychwytuje zanieczyszczenia organiczne i nieorganiczne z płynu roboczego. Oznacza to, że mogą skutecznie radzić sobie z różnymi rodzajami chemikaliów, kwasów i produktów utleniania. Z powodzeniem wyeliminowały również cząsteczki wody, cząsteczki metalu i piasku, a nawet bakterie z cieczy. Nowoczesne filtry hydrauliczne charakteryzują się dużą czułością, dzięki czemu mogą usuwać najczęściej spotykane zanieczyszczenia.
Filtry motoryzacyjne
W samochodach możemy znaleźć co najmniej cztery rodzaje filtrów:
- Filtr przeciwpyłkowy (kabinowy): Znajduje się przed nagrzewnicą klimatyzatora i parownikiem. Może zapobiegać przedostawaniu się kurzu do samochodu, a także może zapobiegać specyficznym zapachom w samochodach wykorzystujących węgiel aktywny.
- Filtr oleju: Jeden z najważniejszych, jak nie najważniejszy w pojeździe. Jego zadaniem jest zatrzymanie jak największej ilości brudu w oleju silnikowym. Zanieczyszczenia te przedostają się do układu smarowania przez układ dolotowy powietrza. Filtr oleju jest bardzo wrażliwy na zanieczyszczenia.
- Filtr paliwa: Służy do usuwania paliwa z cząstek stałych, które dostają się do silnika wraz z zatankowanym paliwem. W silnikach benzynowych wodę oddziela się za pomocą dodatkowego filtra (tzw. Filtra wstępnego) umieszczonego w zbiorniku paliwa.
- Filtr powietrza: Podobnie jak filtr paliwa usuwa kurz z powietrza w samochodzie, zapobiega przedostawaniu się pyłu do układu dolotowego, a następnie do silnika. Ich rola polega na zatrzymywaniu szkodliwych zanieczyszczeń w celu zapewnienia optymalnego działania poszczególnych podzespołów.
Wymiana oleju i filtrów
Częstotliwość wymiany oleju i filtrów zależy od kilku czynników, w tym typu pojazdu, stylu jazdy i warunków eksploatacji. Wymiana oleju silnikowego w naszym serwisie, przeprowadzana przez doświadczonych fachowców, trwa zwykle do godziny.Nasz serwis jest przystosowany do szybkiej obsługi klientów, dlatego wykonanie usługi możliwe jest także „od ręki”. Aby jeszcze bardziej ułatwić korzystanie z naszych usług, oferujemy możliwość umówienia się na wymianę oleju przez internet.
Oferujemy naszym Klientom oleje idealnie dopasowane do specyfikacji i potrzeb ich pojazdów. Współpracujemy z renomowanymi markami, takimi jak Castrol, Mobil i Motul. Aby dobrać odpowiedni olej, warto kierować się zaleceniami producenta samochodu.
Podczas wymiany oleju zaleca się również wymianę filtra oleju, który zatrzymuje zanieczyszczenia i osady. Tak, świeży olej może poprawić efektywność paliwową silnika, zmniejszając tarcie i poprawiając smarowanie. Nie zaleca się mieszania różnych rodzajów olejów, ponieważ mogą one mieć różne właściwości chemiczne i fizyczne, które mogą negatywnie wpłynąć na wydajność i ochronę silnika.
Wymiana filtrów w odpowiednich odstępach czasowych jest niezbędna dla zachowania sprawności silnika, optymalnej wydajności i długowieczności samochodu.
Filtry w pojazdach użytkowych
Silniki pojazdów użytkowych pracują zwykle pod dużym obciążeniem i w wyższych temperaturach niż silniki w autach osobowych. Konstrukcja i specyfika pracy tych silników powoduje, że w procesie spalania paliwa i oleju powstaje duża ilość sadzy, np. w wyniku recyrkulacji gazów spalinowych. Sadza zwiększa lepkość oleju i zmniejsza jego właściwości smarne. Cząstki sadzy są bardzo małe, ich średnica jest 100 razy mniejsza niż średnica ludzkiego włosa. Także osady i szlam oraz kwaśne związki zanieczyszczeń powstałe ze spalania paliwa z dużą zawartością siarki są szkodliwe dla silnika. Dlatego też pojazdy użytkowe wyposaża się w dodatkową zaporę dla najdrobniejszych cząstek - tzw. filtr bocznikowy oleju.
W miejscu, w którym ciśnienie oleju jest najwyższe odgałęziany jest niewielki strumień którym przepływa od 5-10% objętości oleju. Filtr bocznikowy w pojazdach użytkowych między wymianami oleju separuje ok. 500 g sadzy i najdrobniejszych cząstek. W ten właśnie sposób usuwane są cząstki, które ze względu na mały rozmiar przedostawałyby się do pełno przepływowego filtra oleju.
Inną metodą stosowaną m.in. w pojazdach Mercedes Actros, DAF, Deutz są tzw. separatory odśrodkowe popularnie zwane „wirówkami”. Zamiast filtra bocznikowego montowany jest separator odśrodkowy strumienia swobodnego wykonany z metalu lub z tworzywa sztucznego. Wirnik ten napędzany jest za pomocą ciśnienia oleju w silniku i obraca się z prędkością 11 tys. Dzięki temu powstaje siła odśrodkowa 2000 razy większa niż siła ciężkości, a metaliczne cząsteczki zanieczyszczeń, sadza oraz cząsteczki zasysane z powietrza są odkładane na wewnętrznych ściankach wirnika.
W dzisiejszych konstrukcjach dominują systemy dwustopniowe. Czyli system filtracji pełnoprzepływowej jest połączony z filtrem przepływu bocznego lub separatorem odśrodkowym - takie rozwiązanie daje najlepszy efekt. Filtr pełnoprzepływowy o dużej trwałości zatrzymuje większe zanieczyszczenia, a filtr bocznikowy pomału i dokładnie filtruje olej z najdrobniejszych zanieczyszczeń.
Technologia filtrów oleju
Oleje klasy jakości wg ACEA E4, E6 ,E7 i E9 , które są opracowane na wydłużone przebiegi mają pakiet dodatków, które mają na celu wydłużenie żywotności oleju, ale trzeba tutaj powiedzieć, że są one bardziej agresywne w porównaniu do olejów półsyntetycznych i działają na medium filtracyjne. Dlatego też producenci filtracyjni opracowali odpowiednie medium filtracyjne odporne na działanie agresywnych olejów hydrosyntetycznych.
W takim przypadku zalecane jest stosowanie medium o wydłużonej trwałości tj. medium syntetyczne czy medium kompozytowe, które zatrzymuje cząstki o wielkości 4 μm i separują 20 razy lepiej cząstki o średnicy 10 μm. W porównaniu ze standardowym medium filtracyjnym medium kompozytowe wykazuje dobrą odporność chemiczną i wyróżnia się doskonałą skutecznością separacji i zdolnością do pochłaniania zanieczyszczeń, co ma znaczenie przy wymogach dotyczących czystości oleju silnikowego i wydłużeniu okresów wymian.
Krótko i na temat: Tylko dobrze dobrany olej, ale i dobry filtr gwarantuje osiągnięcie wydłużonych przebiegów.
tags: #filtry #oleju #powietrza #i #paliwa #rodzaje

