Wymiana Filtra Powietrza w Opel Zafira B 1.7: Kompleksowy Przewodnik

Filtr powietrza to jeden z podstawowych elementów eksploatacyjnych, wymagający regularnego serwisowania. Co ile należy wymieniać filtr powietrza? Jaką dokładnie pełni on funkcję? Czym grozi jazda z brudnym filtrem powietrza i jak go samodzielnie wymienić? Filtr powietrza to jeden z najprostszych, ale i najważniejszych elementów układu dolotowego. Jego podstawowym zadaniem jest ochrona silnika przed różnego rodzaju zanieczyszczeniami.

Rola Filtra Powietrza w Silniku

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.

Nawet niewielkie ilości zanieczyszczeń w powietrzu mogą mieć szkodliwy wpływ na silnik Twojego pojazdu. Filtry powietrza służą do wyłapywania tych cząstek, zabezpieczając wewnętrzne komponenty silnika przed nadmiernym zużyciem. Regularna wymiana filtrów powietrza jest kluczem do utrzymania optymalnej wydajności silnika oraz ochrony przed przedwczesnym zużyciem. Zadbaj o czysty oddech Twojego samochodu i ciesz się dłuższą eksploatacją bez problemów.

Wyobraźmy sobie sytuację, w której drobiny piasku przedostają się do cylindrów…Rysy mamy wtedy gwarantowane.

Rodzaje Filtrów Powietrza

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Wyróżniamy trzy rodzaje filtrów powietrza - filtry okrągłe, filtry panelowe z bibułą celulozową, a także filtry panelowe z włókniną syntetyczną. Filtry okrągłe są obecnie rzadziej spotykane, dlatego, że we współczesnych samochodach jest coraz mniej miejsca przeznaczonego dla układu dolotowego powietrza. Filtry tego typu są popularne w pojazdach klasy premium, które posiadają dużą pojemność. Z kolei filtry panelowe z bibułą celulozową są obecnie najczęściej używanymi filtrami we współczesnych samochodach, zarówno osobowych jak i dostawczych.

Interwały Wymiany Filtra Powietrza

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km.

Producenci aut tak naprawdę podają różne wartości jeśli chodzi o wymianę filtra powietrza. Najczęściej jest to od 20 do 60 tyś km. Jednak są to wartości, które naszym zdaniem nijak moją się do rzeczywistości… Wszystko zależy od warunków w jakich użytkowane jest auto. Jeśli auto będzie jeździć w większości po szutrowej drodze przez chociażby 10 tyś km jego filtr będzie prawdopodobnie już dawno zapchany. Bardzo dobrą praktyką jest wymiana filtra powietrza przy okazji corocznego okresowego przeglądu pojazdu. Niezależnie czy przejechaliśmy 15 czy 25 tyś km na filtrze powietrza nie warto oszczędzać.

Rekomenduje się wymianę filtra powietrza co 15-20 tysięcy kilometrów. Jeżeli jednak często podróżujemy w miejscach o dużym zapyleniu zaleca się wymianę filtra już przy przebyciu 10-15 tysięcy kilometrów. Dzięki temu zachowamy pełnię sprawności układu filtracji, i nie narazimy się na dodatkowe koszty.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Skutki Zaniedbania Wymiany Filtra Powietrza

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej.

Z powodu zatkanego filtra paliwa do komory spalania trafia mniej powietrza niż powinno. Prowadzi to do zakłócenia procesu spalania. Komputer sterujący procesem spalania obcina dawkę paliwa, auto traci moc i najczęściej więcej spala gdyż bardziej się “męczy”. W skrajnych przypadkach auto może przełączyć się w tryb awaryjny.

Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Elementem odpowiedzialnym za pomiar masowy przepływającego przez filtr powietrza jest przepływomierz. Jeśli “wyczuje” on, że przepływ powietrza jest skrajnie niski wyśle sygnał do komputera sterującego o zaistniałej sytuacji. Auto stanie się po prostu bardzo “mułowate”.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Samodzielna Wymiana Filtra Powietrza

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Wymiana filtra powietrza to jedna z najprostszych czynności obsługowych przy samochodzie. Na wstępie lokalizujemy miejsce gdzie zamocowany jest filtr. Najczęściej jest to czarna puszka zlokalizowana w górnej części silnika. Może być z przodu, z tyłu lub z boku, w zależności od tego z jakim pojazdem mamy do czynienia. Gdy ją już znajdziemy zdejmujemy zapinki lub odkręcamy śruby. Zdejmujemy pokrywę i wtedy naszym oczom powinien ukazać się filtr. Wyjmujemy go delikatnie, następnie najlepiej za pomocą odkurzacza oczyszczamy komorę na filtr z wszelkich nieczystości, wkładamy nowy filtr i zakładamy z powrotem pokrywę starając się aby dokładnie dolegała do uszczelki filtra.

Podczas czynności związanych z wyminą filtra warto zwrócić uwagę na stan jego obudowy oraz plastikowych rur do niej i od niej prowadzących. Jeśli któryś z elementów układu dolotowego będzie uszkodzony filtr nie będzie spełniał swojej funkcji. W zależności od tego gdzie będzie uszkodzenie do silnika może docierać tzw. “Lewe powietrze” to najczęstrza przyczyna nieprawidłowej pracy silnika. Uszkodzone elementy bezwzględnie należy naprawić lub wymienić na nowe.

Koszty Wymiany Filtra Powietrza

Cena wymiany filtra powietrza w Opel Zafira B wraz z usługą wymiany została przedstawiona powyżej. W ostatecznej wycenie brany był pod uwage filtr rekomendowany. Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 20 minut.

Rekomendowane Filtry Powietrza

Rekomendujemy filtry powietrza marki FILTRON, które znajdziecie w naszej ofercie. Filtry te posiadają media filtracyjne, które mogą uchronić pojazd przed pożarem, dzięki temu, że nie utrzymują ognia, zapewniając samogaśnięcie płomienia. Kolejnym atutem tego rodzaju filtrów jest wyjątkowa właściwość uszczelek, dzięki temu zostaje zachowana szczelność w obudowie, nawet podczas trudnych warunków eksploatacyjnych.

tags: #filtr #powietrza #zafira #b #1.7 #wymiana

Popularne posty: