Filtr Powietrza: Kiedy Wymieniać, Czy Czyścić? Kompleksowy Poradnik
- Szczegóły
Dbałość o czystość filtrów powietrza to podstawowa czynność serwisowa, którą powinien wykonywać każdy użytkownik, szczególnie w maszynach rolniczych. Filtr powietrza pełni rolę płuc samochodu i wpływa na ilość dostarczanego do silnika powietrza.
Dlaczego Filtr Powietrza Jest Tak Ważny?
Silnik spalinowy potrzebuje do pracy mieszanki paliwowo-powietrznej. Wszystkie silniki - starsze, wolnossące i współczesne, potrzebują czystego powietrza. Dlatego też stosuje się filtr powietrza, którego głównym zadaniem jest filtrowanie zanieczyszczeń takich jak kurz, pył i piasek z powietrza.
Gdyby zanieczyszczenia te trafiły bezpośrednio do cylindrów silnika (poprzez układ dolotowy i zawory dolotowe), mogłyby to spowodować zatarcie jednostki napędowej. Wcześniej powodowałyby zabrudzenie i zapchanie podzespołów tworzących układ dolotowy.
Zapchany filtr powietrza może prowadzić do poważnych usterek. Spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa, czy trudności w uruchamianiu silnika, to typowe objawy zabrudzonego filtra. Warto pamiętać, że filtr powietrza nie tylko odpowiada za odpowiednią ilość powietrza dostarczanego do silnika, ale również chroni go przed szkodliwymi zanieczyszczeniami.
Piasek czy inne zanieczyszczenia w silniku, to jakby wrzucić do środka papier ścierny - wyjaśnia obrazowo Mariusz Zdanowski, z serwisu Agro-Mechanika w m. - Turbosprężarka też dostaje.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?
Producent samochodu zamieszcza informacje w instrukcji obsługi auta o tym, co ile wymieniać filtr powietrza w danym pojeździe. Standardowo nowy filtr powietrza montuje się co 15-30 tysięcy kilometrów przebiegu.
Nie powinno być dla nikogo tajemnicą, że żywotność filtra powietrza w mieście i w terenie zapiaszczonym (częsta jazda po drogach szutrowych itd.) sprawia, że materiał filtrujący ulega przyspieszonemu zabrudzeniu i zapchaniu.
Jest też tak zwana złota reguła. Zapchany filtr powietrza warto wymieniać wraz z olejem silnikowym i filtrem oleju, raz na rok albo co 15 tysięcy kilometrów przebiegu. Warto również pamiętać o tym, aby przeprowadzić kompleksowy serwis auta używanego zaraz po zakupie.
Kierowca może stosować się do trzech rodzajów serwisowania:
- Zalecenia producenta auta (np. co 20-40 tys. km).
- Zalecenia mechaników (olej silnikowy, filtr oleju i filtr powietrza co 15 tys. km).
- Serwis long-life (co 60 tys. kilometrów przebiegu, choć budzi to kontrowersje).
Dla własnego bezpieczeństwa, lepiej wymieniać te podzespoły znacznie częściej (najlepiej co 15 tys. kilometrów przebiegu).
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Jak Często Wymieniać Filtr Powietrza w Maszynach Rolniczych i Przemysłowych?
Zarówno filtr powietrza w maszynie rolniczej, jak i w urządzeniach przemysłowych pracuje w trudnych warunkach i zużywa się szybciej niż w pojazdach osobowych. Częstotliwość wymiany uzależniona jest od intensywności użytkowania, warunków pracy oraz rodzaju urządzenia. W przypadku filtra powietrza w ciągniku czy filtra powietrza w kombajnie przyjmuje się, że wymiana powinna następować co 200-300 motogodzin.
Dla przemysłowego filtra powietrza, zwłaszcza w środowiskach o wysokim stężeniu cząstek stałych, wymiana co 1000-1500 godzin pracy jest standardem. W maszynach pracujących w zapylonym środowisku - jak hale przemysłowe czy pola podczas suszy - żywotność filtra powietrza ulega znacznemu skróceniu. Wilgoć, sadza i pyły powodują jego szybkie zapchanie, co wymaga częstszej kontroli.
Objawy Zapchanego Filtra Powietrza
Macie podejrzenia, że coś z Waszym filtrem powietrza może być nie tak? Szukacie potwierdzenia tych podejrzeń, przyglądając się pracy poszczególnych podzespołów? Na co powinniście zwrócić szczególną uwagę? Czego szukać i co może potwierdzić, że faktycznie to filtr powietrza jest przyczyną problemów?
Sygnałami wskazującymi na zabrudzony lub wręcz zapchany filtr powietrza są:
- Spadek mocy silnika - to oczywiste, że zapchany filtr nie przepuszcza tyle powietrza, ile powinien, a brak dostatecznej ilości powietrza dopływającego do jednostki napędowej przekłada się na spadek mocy silnika.
- Zwiększone zużycie paliwa - zapchany filtr powietrza zmusza Wasz silnik do kompensowania niedostatku powietrza (i braku mocy) poprzez zwiększenie dawki paliwa.
- Problemy z uruchamianiem silnika - przytkany filtr powietrza może utrudniać uruchamianie silnika. Szczególnie zauważalne będzie to w chłodniejsze dni.
- Dymienie z rury wydechowej - zapchany filtr to nieefektywne spalanie paliwa, co prowadzi do mocniejszego dymienia z rury wydechowej i wzrostu emisji spalin.
- Paląca się kontrolka silnika (check engine) - kontrolka ta będzie wówczas informować o problemach z układem dolotowym.
Jednym z pierwszych objawów, że mamy zatkany filtr powietrza, jest wyraźny spadek mocy. Zabrudzony filtr ogranicza dopływ powietrza, a to z kolei zaburza proporcje mieszanki paliwowo-powietrznej. Efekt? Większe spalanie.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Pojawiające się podczas pracy silnika nietypowe odgłosy - takie jak buczenie, świsty czy metaliczne brzmienia - mogą sygnalizować, że zatkany filtr powietrza zakłóca prawidłowy przepływ powietrza.
Jak Samodzielnie Sprawdzić Stan Filtra Powietrza?
Sprawdzenie stanu filtra powietrza nie jest skomplikowane i może być wykonane samodzielnie przez każdego kierowcę. Jak powinno wyglądać takie sprawdzenie stanu filtra powietrza?
- Otwieramy pokrywę filtra powietrza - zazwyczaj filtr ten znajduje się w łatwo dostępnym miejscu, tuż obok silnika.
- Przeprowadzamy kontrolę wizualną filtra - w ten sposób sprawdzamy, czy filtr nie jest już zabrudzony. Czysty filtr będzie miał nadal kolor jasny (najczęściej biały lub beżowy), zbliżony do koloru nowego filtra. Filtr brudny jest ciemniejszy, z widocznymi zanieczyszczeniami.
- Sprawdzamy elastyczność materiału filtra powietrza - stary, zapchany i wielokrotnie zawilgocony filtr powietrza może wyraźnie stwardnieć i stracić swoją elastyczność.
Aby ocenić stan wkładu, wystarczy otworzyć obudowę filtra i go wyjąć - już sam wygląd może wiele powiedzieć o jego zużyciu. Ciemne, zabrudzone lub zatkane filtry powietrza wyraźnie wskazują, że czas na ich wymianę. Pomocna może być też latarka - skierowanie światła na powierzchnię pozwala sprawdzić, ile promieni przechodzi przez materiał. Im mniej światła, tym gorsza przepuszczalność.
Dobrym sposobem jest również porównanie zużytego filtra z nowym - różnice są zwykle bardzo widoczne.
Czyszczenie vs. Wymiana Filtra Powietrza
W przypadku zapchanego filtra powietrza w teorii mamy dwie możliwości - czyszczenie lub wymianę. W praktyce mamy tylko jedną możliwość. Dlaczego?
- Wymiana filtra - to ma sens. Zabrudzony filtr należy wymienić na nowy, najlepiej na filtr dobrej jakości, markowy lub oferowany przez sprawdzonego dostawcę.
- Czyszczenie filtra - to nie ma sensu. Żaden filtr powietrza nie da się w pełni wyczyścić, czy poprzez trzepanie, pranie, czy z pomocą sprężonego powietrza. Wbite w jego materiał cząsteczki są nie do usunięcia.
Czyszczenie filtra powietrza nie polepsza, a wręcz pogarsza jego właściwości filtracyjne. Tylko okresowa wymiana filtra na nowy jest w stanie zapewnić skuteczną filtrację powietrza dostającego się wprost do komory spalania silnika.
Jakie są efekty mechanicznego czyszczenia filtra?
Podczas czyszczenia drobne cząstki zanieczyszczeń wnikają w głąb medium filtracyjnego, co powoduje:
- trwałe uszkodzenie wielowarstwowej struktury medium filtracyjnego,
- obniżenie właściwości filtracyjnych filtra,
- zmianę oporów przepływu powietrza przez filtr.
Powyższe efekty mogą skutkować dostawaniem się do komory spalania zanieczyszczeń mogących uszkodzić pierścienie tłokowe, panewki i cylindry.
Jak Wymienić Filtr Powietrza?
W zdecydowanej większości kierowca może sam wymienić stary filtr powietrza, a także filtr kabinowy. W niektórych samochodach samodzielna wymiana filtra powietrza może być skomplikowana albo niemożliwa. Dlaczego? Filtr powietrza może być umieszczony bardzo nisko. Aby go odkręcić, kierowca musi mieć kanał.
- Pierwsza sprawa to znalezienie, w którym miejscu znajduje się filtr powietrza.
- Do silnika doprowadzona jest rura dolotowa, która prowadzi od chwytu powietrza do przepustnicy. Na początku rury dolotowej jest obudowa. Zazwyczaj nad nią znajduje się ruchoma pokrywa, która może być zabezpieczona przez metalowe zapadki albo specjalną śrubę. Należy zdemontować zapadki i unieść pokrywę. W środku znajduje się filtr powietrza. Trzeba go wyjąć.
- Następnie należy wyjąć z opakowania nowy filtr powietrza. Na co zwrócić uwagę podczas jego montażu? Na przepływ powietrza, który jest oznaczony za pomocą strzałek. Są one wytłoczone albo nadrukowane na filtrze. Ponadto filtr powietrza ma specjalne wycięcia, które powinny zgadzać się z wycięciami w obudowie.
Jeśli samodzielnie wymieniasz filtr powietrza, wyjmij stary filtr i odkurz dokładnie obudowę, w której umieścisz nowy filtr. To prosta czynność, o której niektórzy kierowcy zapominają. Tymczasem warto to zrobić, aby filtr mógł pracować w idealnych warunkach.
Podsumowanie
Regularna wymiana filtra powietrza to gwarancja nie tylko lepszej pracy maszyny, ale i spokoju ducha jej operatora. Pamiętaj, że jeden z pozoru prosty element może zadecydować o trwałości silnika, a także o efektywności całego procesu produkcyjnego lub rolniczego.
Nie czekaj, aż objawy staną się problemem - działaj prewencyjnie i chroń swoje maszyny, zanim awaria Cię zaskoczy.
tags: #filtr #powietrza #kiedy #wymieniać #czy #czyścić

