Filtr Powietrza Wstępny Ursus C-360: Budowa i Zasada Działania

Filtr powietrza w ciągniku to element, o którym często zapominamy, nie zdając sobie sprawy z jego istotnej roli. Warto jednak pamiętać, że awaria filtra może prowadzić do poważnego remontu silnika i sporych wydatków. Dlatego warto poznać budowę i zasadę działania tego podzespołu.

Filtr powietrza w ciągniku pojawił się już w pierwszych konstrukcjach i jest ściśle związany z rozwojem całej motoryzacji. Silniki ciągnikowe pierwszych generacji, jakie znamy chociażby z Ursusa C-45, nie były zbyt wybredne pod względem paliwa, jak i czystości samego powietrza. Pracujące na wolnych obrotach i niskim stopniu sprężania silniki nie posiadały wyrafinowanych systemów filtracji.

Rzecz uległa zmianie wraz z powojennym rozwojem ciągników, ponieważ rosnące wymagania konstrukcji wymagały już zupełnie innego podejścia. Pojawienie się w ciągnikach układów o wysokim sprężaniu wymusiło zmiany w filtrach powietrza.

Filtr Powietrza Mokry

Zastosowanie w ciągnikach mokrego filtra powietrza zaczerpnięto oczywiście z motoryzacji. Filtr powietrza mokry składa się z obudowy w kształcie walca z doczepianą od spodu miską. Jego wnętrze kryje zazwyczaj dwa lub trzy wkłady filtrujące wykonane z kłębków drutu, plastiku lub gąbki o różnym stopniu gęstości. Zwieńczeniem mokrego filtra powietrza w ciągniku jest zawsze filtr wstępny, monocyklon.

Monocyklon Filtra Powietrza

Niezależnie od wyglądu lub producenta ciągnika, monocyklon ma jedno zadanie: wychwycić i odrzucić grube frakcje zanieczyszczeń. Monocyklon posiada łopatki, dzięki którym zasysane przez silnik powietrze wprowadzane jest w ruch wirowy, co ułatwia odrzucanie piachu i cięższych zanieczyszczeń.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Mimo prostej budowy tego urządzenia wymaga ono od czasu do czasu naszej uwagi. Zdjęcie z rury ssącej, rozebranie i oczyszczenie ze zgromadzonego wewnątrz piachu zalecane jest szczególnie w konstrukcjach znanych nam wszystkim z produkcji Zetora czy Ursusa.

Zasada Działania Mokrego Filtra Powietrza

Mokry filtr powietrza jest tak nazywany dlatego, że istotną części filtracji jest przepuszczenie strumienia powietrza przez mgłę olejową. Od spodu filtra znajduje się miska, do której wlewa się oznaczoną na podziałce ilość oleju (najczęściej silnikowego). Zasysany przez pracujący silnik strumień powietrza rozbryzguje olej w misce. W ten sposób topią się w nim pomniejsze zanieczyszczenia zawarte w powietrzu.

Następnie strumień powietrza dociera do komory z wkładami filtrującymi. Dzięki zmianie średnicy powietrza jego masa zostaje gwałtownie rozprężona, co ułatwia osadzanie się oleju na wkładach filtrujących i jego powrót do dolnej misy.

W zależności od zapotrzebowania silnika na powietrze, co jest związane z jego pojemnością skokową, wkładów filtra powietrza w ciągniku może być kilka. Ich gęstość i rodzaj wypełnienia także zależą od konstrukcji i specyfikacji silnika.

Tak oczyszczone w filtrze powietrze (monocyklon-kąpiel olejowa-wkłady filtracyjne) zasysane jest już bezpośrednio do komór spalania.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Wady Mokrego Filtra Powietrza

Opisany rodzaj filtrów powietrza w ciągnikach zwany „mokrym” doskonale znamy z naszego podwórka. Stosowany przez kilkadziesiąt lat w ciągnikach Zetor, Ursus, MTZ, Jumz i T-25 Władymirec nie jest obcy żadnemu mechanikowi.

Utrzymany w czystości i właściwie konserwowany układ ten zapewniał dość skuteczną filtrację powietrza. Trzeba był tylko pamiętać o okresowej wymianie wkładów filtrujących oraz samego oleju. Jego brak w szybkim tempie prowadził do zniszczenia samych wkładów i, co gorsza do awarii silnika.

Warto było także pamiętać, że odpalanie ciągnika za pomocą „kopciucha” przy takim układzie filtra powietrza w ciągniku absolutnie nie wchodzi w grę. Przytykanie żywego ognia do wlotu powietrza kończyło się zazwyczaj spaleniem samych wkładów filtrujących.

Filtr Powietrza Suchy

Wprowadzenie europejskich norm i regulacji dotyczących spalin w ciągniku zmusiło producentów do zaniechania stosowania takiego rodzaju filtracji. To przez to, że oczyszczone powietrze zawierało sporą ilość porwanego z filtra oleju, a ten spalając się w silniku, powodował dymienie.

Jak zawsze sięgnięto po zastosowania znane z motoryzacji: suche filtry powietrza. To właściwie nic innego jak wkłady papierowe o różnym stopniu przepustowości znane i stosowane od wielu lat. W przypadku ciągników wymagały one jednak pewnych zmian.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

W większości zbudowane są tak, jak na rysunku poniżej. W plastikowej (rzadziej metalowej) tubie umieszczone są dwa papierowe walce umieszczone w siatkowej obudowie. Ta siatka i gumowane brzegi mają zabezpieczyć wkłady filtra przed zassaniem i zniszczeniem ich struktury. Występują zazwyczaj w parach jako duży - wstępny i dokładny - mniejszy, zwany także czasem „bezpiecznikiem”.

Ich walcowaty kształt także nie jest dziełem przypadku. Dzięki temu powierzchnia filtracji jest do maksimum wykorzystana, co przekłada się na zwiększoną żywotność takich filtrów.

Takie suche filtry powietrza w ciągniku są łatwe w utrzymaniu. Wystarczy odpiąć pokrywę obudowy i wyciągnąć oba filtry. Można je trzepać i odkurzać, pamiętając jednak o ich wymianie w czasie określonym instrukcją użytkowania ciągnika.

Wskazane jest także odkurzenie wewnątrz samej obudowy filtra, ponieważ w odróżnieniu od swoich poprzedników zwykle nie posiadają one monocyklona. Zasysane powietrze wiruje w obudowie razem z zanieczyszczeniami osadzającymi się wewnątrz tubusu filtra suchego.

Wstępny Filtr Powietrza Ursus C-360

Wstępny filtr powietrza Ursus C-360 o numerze katalogowym 46/61-215/0 to kluczowy element osprzętu silnika w ciągnikach rolniczych, takich jak Ursus C-360, 4512, czy 4514. Jego głównym zadaniem jest ochrona silnika przed zanieczyszczeniami, które mogą przedostać się do układu dolotowego podczas pracy ciągnika w trudnych warunkach polowych. Jest to produkt, który doskonale sprawdzi się w różnorodnych warunkach eksploatacyjnych, oferując niezawodność i skuteczność w ochronie silnika przed niepożądanymi zanieczyszczeniami.

Funkcjonalność i Zastosowanie

Filtr działa na zasadzie wstępnego oczyszczania powietrza, co znacząco zmniejsza ryzyko przedostania się cząstek pyłu i brudu do wnętrza silnika. Dzięki temu zwiększa się żywotność silnika oraz jego efektywność. Jest to niezwykle istotne w maszynach rolniczych, które często pracują w zapylonym i zanieczyszczonym środowisku.

Specyfikacja Techniczna

Filtr powietrza Ursus C-360 jest skonstruowany z wysokiej jakości materiałów odpornych na działanie czynników atmosferycznych i chemicznych. Jego budowa zapewnia wysoką przepustowość powietrza, co przekłada się na optymalną pracę silnika. Wymiary filtru są ściśle dopasowane do konstrukcji silnika modeli Ursus, co gwarantuje jego łatwy montaż i demontaż.

Numer Katalogowy i Kompatybilność

Prezentowany filtr powietrza posiada kilka numerów katalogowych, które mogą być używane zamiennie: 46/61-215/0, 0046/61-215/0, 46612150, 0046612150, 3027915M91, oraz 3027 915 M91. Taka różnorodność oznaczeń ułatwia identyfikację i zakup odpowiedniej części do konkretnego modelu ciągnika.

Wymiana i Konserwacja

Regularna wymiana wstępnego filtra powietrza jest kluczowa dla utrzymania optymalnej wydajności silnika. Zaleca się, aby wymiana filtra odbywała się zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu lub częściej, w przypadku pracy w szczególnie trudnych warunkach. Proces wymiany jest prosty i nie wymaga specjalistycznych narzędzi, co pozwala na szybką i bezproblemową konserwację.

Niezależnie od tego, jaki macie filtr powietrza w ciągniku, warto poznać jego budowę i zasadę działania. Trzeba też pamiętać o jego właściwym czyszczeniu i wymianie samych wkładów (jak i oleju). Czysty filtr to czyste powietrze, a takie silnik lubi najbardziej.

Dodatkowe Informacje o Filtrach i Olejach

Do silnika C 360 można założyć filtr oleju pełnoprzepływowy PP-8.4 firmy PZL Sędziszów, albo OP-647 Filtron, a także W 940/5 MAN. Masz silnik od C 4011 z dwoma filtrami, jeden główny szeregowy a drugi bocznikowy. Najprościej zakupić zestaw - podstawa filtra wymiennego URSUS c-4011 0204 za 150 zł.

Tabela Zamiennych Numerów Katalogowych Filtrów

Numer Katalogowy Kompatybilne Modele
46/61-215/0 Ursus C-360, 355, 4011, MF4
0046/61-215/0 Ursus C-360, 355, 4011, MF4
46612150 Ursus C-360, 355, 4011, MF4
0046612150 Ursus C-360, 355, 4011, MF4
3027915M91 Ursus C-360, 355, 4011, MF4
3027 915 M91 Ursus C-360, 355, 4011, MF4

tags: #filtr #powietrza #wstępny #Ursus #C-360 #budowa

Popularne posty: