Opinie o filtrach powietrza wielokrotnego użytku K&N

Wielu kierowców zastanawia się nad korzyściami i wadami stosowania filtrów powietrza wielokrotnego użytku, takich jak K&N, w porównaniu do tradycyjnych filtrów jednorazowych. Niniejszy artykuł zbiera opinie użytkowników na temat filtrów K&N, zestawiając je z doświadczeniami z filtrami marek takich jak Bosch, Mann i Knecht.

Porównanie z tradycyjnymi filtrami

Użytkownicy dzielą się swoimi doświadczeniami dotyczącymi działania filtrów powietrza K&N w porównaniu do filtrów Bosch, Mann i Knecht. Wartości pomiaru masy powietrza i boost są identyczne jak w przypadku klasy w/w filtrów. Działa tak samo jak każdy nowy i dobrej jakości filtr powietrza. Niektórzy zauważają, że po zastosowaniu filtra K&N silnik wydaje się żwawszy i lżej mu się oddycha, a dźwięk silnika jest nieco inny niż z seryjnym filtrem.

Koszty

Cena jest jednym z czynników branych pod uwagę przy wyborze filtra. Zwykły filtr marki Filtron może kosztować około 30 zł, podczas gdy filtr K&N wielokrotnego użytku to wydatek rzędu kilkuset złotych. Dwa - mieszkam na Górnym Śląsku, powietrze jest jakie jest, wymiana częsta filtra, przy cenie 100zł, zwróciła mi się po niecałych trzech razach (akurat dorwałem wyprzedaż na Amazonie, normalnie z cłem i wysyłką zamykasz się w 500-600zł).

Wpływ na osiągi

Część użytkowników zauważa poprawę w reakcji na gaz i elastyczności silnika po wyczyszczeniu filtra K&N. Jest inaczej .. czyli po szybkim wciśnięciu gazu nie ma efektu dławienia silnika i szybko wchodzi na obroty nawet na wyższym biegu jak będzie dalej zobaczymy. Jednakże, inni nie odczuwają żadnej różnicy w osiągach. W przeciągu jednego tygodnia miałem na aucie trzy filtry OE Renault "papierowy", K&N bawełniany oraz Pipercross gąbkowy. Moja dupohamownia nie odczuła żadnej różnicy. To jest temat o samej wkładce, a nie o przeróbce całego dolotu, sama wkładka da różnice w granicach błędu pomiarowego.

Potencjalne problemy

Jednym z potencjalnych problemów jest możliwość uszkodzenia przepływomierza przez nadmierne naoliwienie filtra. Należy uważać na ilość dozowania olejku nasączającego... zauważyłem że przepływomierz jest troszkę "przypocony" tą substancją, więc należy z wyczuciem jej używać, gdyż przepływomierz może ulec uszkodzeniu przez zwarcie spowodowane nadmierną wilgocią w przed modułem pomiarowym. Jeśli auto dysponuje przepływomierzem nowego typu " na drucie" to efekt będzie zauważalny na samym początku ale z biegiem czasu omawiany filtr zabije przepływomierz.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Czyszczenie i konserwacja

Filtry K&N wymagają regularnego czyszczenia i nasączania specjalnym olejkiem. Co więcej taki filtr trzeba często czyścić -5000km to maks. Od tamtego czasu auto przejechało około 160 kkm ( z czego 110 kkm na gazie) i 90 kkm w moich rękach. Na początku byłem sceptycznie nastawiony do tego wynalazku ale wg Kolegów z QS ,, Skoro filtr już tam jest...'' postanowiłem zakupić tylko zestaw czyszczący za 50 PLN i co każdą zmianę oleju (10-13 kkm) czyścić i nasączać go wg instrukcji. Filtr można płukać samą wodą, wraca mu wtedy 85% fabrycznej przepustowości (dane producenta) z dedykowanym zestawem do mycia 100%.

Wpływ na filtrację

Istnieją obawy, że filtry K&N mogą przepuszczać więcej zanieczyszczeń do silnika. Co do filtrowania to jest na forum analiza mojego oleju na K&N delikatnie podniesiony krzem ale nie jakoś wybitnie dużo jak na sportową wkładkę. Uważam że jak chcesz wkładkę to musisz doprowadzić zimne powietrze by miało to sens. Wszystko zależy tez od konstrukcji silnika, np. stare V8 i V12 BMW źle znosiły ingerencję w układ dolotowy.

Podsumowanie opinii

Opinie na temat filtrów K&N są podzielone. Niektórzy użytkownicy chwalą je za poprawę reakcji na gaz i dźwięku silnika, inni nie zauważają większych różnic. Istotne jest, aby pamiętać o regularnym czyszczeniu i odpowiednim naoliwianiu filtra, aby uniknąć problemów z przepływomierzem. Przed podjęciem decyzji o zakupie warto rozważyć wszystkie za i przeciw, biorąc pod uwagę specyfikę danego silnika i warunki eksploatacji pojazdu.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #wielokrotnego #użytku #opinie

Popularne posty: