Filtr Powietrza w Quadzie: Budowa i Konserwacja

Filtr powietrza to kluczowy element dla tworzenia mieszanki i sprawności silnika, niezbędny w każdym motocyklu, w tym również w quadach. Jego głównym zadaniem jest oczyszczanie powietrza dostającego się do układu dolotowego, co chroni silnik przed zanieczyszczeniami, takimi jak kurz, pył czy drobinki brudu. Regularna wymiana filtra powietrza do skutera poprawia spalanie, zmniejsza zużycie paliwa i przedłuża żywotność silnika.

Dlaczego Filtr Powietrza Jest Tak Ważny?

Silnik twojego motocykla nieustannie potrzebuje dużej ilości czystego powietrza. Bez dobrego filtra powietrza, nawet najlepszy motor nie da ci oczekiwanych osiągów i szybko ulegnie zużyciu czy uszkodzeniu. Dzięki czystemu powietrzu twój silnik nie tylko skutecznie spala mieszankę i generuje moc, ale i nie ulega zabrudzeniu. A to może być kosztowne i zgubne, szczególnie gdy brud osadza się na powierzchniach bocznych cylindra.

Paliwo w silniku motocykla spala się z udziałem tlenu. Im więcej tlenu otrzymuje silnik, tym jest wydajniejszy. Niestety jakość powietrza w miastach jest zła, są zanieczyszczone pyłami, sadzą itp. Jeśli takie powietrze zostanie dostarczone do silnika motocykla, doprowadzi to do niepełnego spalania benzyny, zwiększenia zużycia paliwa i emisji spalin. W najgorszym wypadku może dojść do awarii silnika.

Jak łatwo się domyśleć, uszkodzenie filtra powietrza wpłynie na pracę silnika. Co ważne, tych objawów nie doświadczysz od razu, a przynajmniej nie zawsze. Coraz bardziej brudny filtr powietrza będzie ci stopniowo pogarszał osiągi motocykla.

Rodzaje Filtrów Powietrza

Obecnie, w motocyklach najczęściej stosuje się filtry z wkładami papierowymi suchymi lub gąbkowymi mokrymi (nasączanymi olejem). W motocyklach spotkasz filtry różnych typów i w różnych formach.

Przeczytaj także: Krok po kroku: czyszczenie filtra powietrza ATV

  • Filtry papierowe - stosowane w standardowych układach dolotowych, łatwe do wymiany. Pasuje do większości motocykli. Jako element filtracyjny wykorzystany został materiał przypominający gruby papier. Jego mikro pory przepuszczają powietrze, ale zatrzymują cząstki stałe. Papier jest jednym z najlepszych materiałów pod względem stosunku zdolności filtracyjnej do przepustowości. Filtr może posiadać jedną lub więcej membran papierowych, ułożonych jedna na drugiej. Ta druga opcja jest znacznie bardziej wydajna, ponieważ posiada dużo grubszą warstwę filtracyjną. Są stosowane głównie w motocyklach ulicznych i działają dobrze, dopóki nie zamokną.
  • Filtry gąbkowe - doskonałe do jazdy off-road, dobrze zatrzymują zanieczyszczenia. Montowany w motocyklach sportowych i enduro. Filtr piankowy jest impregnowany olejem, który poprawia oczyszczanie powietrza. Pianka jest tu zaangażowana tylko jako podpora i baza dla oleju. Aby filtr działał prawidłowo, pianka w filtrze musi być nasączona olejem.
  • Filtry stożkowe - zwiększają przepływ powietrza i poprawiają osiągi, np. stożkowy filtr powietrza o średnicy 35 mm.
  • Filtry o niskiej (zerowej) rezystancji - membrany filtracyjne wykonane są ze specjalnej tkaniny, czyli gazy wewnątrz metalowej obudowy. Filtry te działają doskonale i zapewniają dobry przepływ powietrza. Filtr jest wypełniony olejem. Sama gaza jest nasączona olejem, który przyciąga najmniejsze cząsteczki. W przeciwieństwie do filtrów papierowych, wielowarstwowy filtr z gazy zatrzymuje większość zawieszonych cząstek nie tylko na swojej powierzchni, ale także w swojej grubości.

Elementy składowe filtra powietrza:

  • Warstwa filtracyjna - wykonana z papieru, gąbki lub tkaniny bawełnianej.
  • Obudowa - stabilizuje filtr i zapobiega dostawaniu się nieprzefiltrowanego powietrza do silnika.
  • Uszczelki - zapewniają szczelność i eliminują przedostawanie się zanieczyszczeń.

Materiały wykorzystywane w filtrach powietrza:

  • Bawełna - zwiększa przepływ powietrza i może być czyszczona oraz ponownie używana.
  • Pianka poliuretanowa - często spotykana w motocyklach terenowych.
  • Włókno syntetyczne - zapewnia skuteczną filtrację i długą żywotność.

Kiedy Należy Wymienić Filtr Powietrza?

Wymiana filtra powietrza powinna być przeprowadzana według wytycznych, podanych przez producenta pojazdu. Filtr traci swoje właściwości filtracji już po 10 tysiącach kilometrów. Aby silnik nadal utrzymywał swoją sprawność i nie przedostawały się do niego zanieczyszczenia, zaleca się wymianę do 5-10 tysięcy kilometrów. Jeżeli podróżujemy po miejscach o znacznym zapyleniu, zalecane jest skrócenie tego czasu nawet do 4-7 tysięcy kilometrów.

Wilgotność powietrza w okresie jesiennym i wiosennym też wymaga szczególnej uwagi na system filtrów powietrza. Ponieważ pył i wilgoć występują na przemian, przyspiesza to zanieczyszczenie filtrów. Przy typowej jeździe, filtr powietrza do motoru powinien wystarczyć ci na 20 tysięcy kilometrów lub 2 lata pracy. Przy takich parametrach zauważysz zresztą sam, że filtr nie spełnia już oczekiwań. Jeśli jednak jeździsz agresywnie, w trudnych warunkach atmosferycznych czy terenowych i mocno zużywasz silnik, sprawdzaj i wymieniaj filtr częściej.

Brudny filtr przepuszcza bardzo mało powietrza do cylindrów, a zauważamy to w zmniejszonej mocy przy pokonywaniu średnich prędkości. Kolejnym objawem zabrudzonego filtra jest większe zużycie paliwa (średnio o 10 procent więcej niż zwykle) oraz zwiększone zużycie oleju.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Jeśli nie zainterweniujesz przy pierwszych oznakach, może się to skończyć na tym, że filtr po prostu zapadnie się wewnątrz i silnik będzie miał najwyżej 20 godzin aktywnej jazdy... Co można zrobić, gdy już Ci się to przytrafi? To zależy od filtra. Układ sterujący wtryskiem dobiera ilość paliwa do ilości zassanego powietrza, brudny filtr może znacznie zredukować powietrze przedostające się do komory spalania, działa wtedy tak, jakby przepustnica była zamknięta. Jeśli filtr o ograniczonej wydajności nie zostanie wymieniony na czas, nastąpi reakcja łańcuchowa: cząstki przedostaną się do silnika i go zniszczą.

Jak Wymienić Filtr Powietrza i O Niego Dbać?

Filtr powietrza to element układu ssącego, który jest odpowiedzialny za zatrzymywanie nieczystości, jakie normalnie mogłyby dostać się do komory spalania i spowodować niemałe spustoszenie. Jest to również część podlegająca okresowemu serwisowi i wymianie, ponieważ w końcu każdy filtr może ulec zapchaniu.

Czy mogę samodzielnie wymienić filtr powietrza? To głównie forma pokazuje, jak łatwo wymienić filtr powietrza. W niektórych wystarczy, byś usunął zewnętrzne elementy ochronne i uszczelniające, a następnie wymienił filtr na nowy. Czasem jednak, wymiana zmusi cię do demontażu elementów nadwozia motocykla kierujących powietrze oraz elementów uszczelniających łączenia. W większości motocykli, do wymiany filtra powietrza wystarczą ci typowe narzędzia, klucze i śrubokręty. Z ich pomocą bez trudu ściągniesz obudowę, rozłączysz i usuniesz filtr oraz umieścisz nowy wraz z uszczelnieniami.

Zakładając, że nowy filtr powietrza jest w takiej samej specyfikacji jak poprzedni, a więc jego powierzchnia jest zgodna z założeniami producenta, to tak naprawdę stopień skomplikowania wymiany zależy od tego, gdzie została umieszczona puszka z filtrem. W jednych motocyklach wystarczy zdemontować kanapę i od razu jest dostęp do airboxu, ale może się też zdarzyć, że trzeba będzie na przykład unieść zbiornik paliwa lub zdemontować owiewki. Tu najlepszym przyjacielem może się okazać instrukcja napraw dla autoryzowanych serwisów.

Samo dbanie o filtr powietrza sprowadza się przede wszystkim do zapewnienia mu w miarę higienicznych warunków pracy. Wiadomo, że filtr w motocyklu używanym do jazdy po bezdrożach zapcha się szybciej niż w maszynie jeżdżącej tylko na asfalcie. Czasami do skrócenia żywotności filtra wystarczy np. Dlatego, kiedy tylko zauważysz pierwsze objawy zapchania filtra powietrza, należy udać się do serwisu lub samemu zajrzeć do puszki, żeby skontrolować jego stan.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Choć filtr powietrza jest elementem, który zazwyczaj ma niewielkie rozmiary, to w żadnym wypadku nie wolno go lekceważyć. To on odpowiada za zdrowie silnika, co przekłada się na jego żywotność i twój spokój oraz wiele radośnie przejechanych kilometrów. Regularne doglądanie, wymiana i serwis pozwolą ci długo cieszyć się swoim ukochanym jednośladem.

Czyszczenie i Konserwacja Filtrów Powietrza K&N

Zacznijmy od tego, że nie wszystkie filtry powietrza do motocykli możesz wyczyścić. W praktyce, taką możliwość dadzą ci jedynie filtry gąbkowe. Ich struktura pozwala je czyścić bez wpływu na ich funkcje. Musisz jedynie zastosować odpowiednie środki do czyszczenia filtrów i podążać według zalecanych procedur.

Filtry powietrza K&N zastępują tradycyjne filtry. Zastosowanie tych filtrów w motocyklu i samochodzie nie wymaga jakichkolwiek przeróbek i udoskonaleń. Nie trzeba również zmieniać seryjnych ustawień gaźnika. Unikalne rozwiązanie filtracyjne doskonale chroni silnik przed kurzem, piaskiem itp. Większość filtrów powietrza K&N wymaga czyszczenia zwykle co 10000 km (MOTOCYKLE) 80000km (Samochody).

  1. Filtr powietrza K&N spryskać obficie z obu stron płynem do czyszczenia filtrów powietrza lub płynem Power KleenTM.
  2. Pozostawić na 10 minut, aby płyn się wchlonal i rozpuścil zanieczyszczenia.
  3. Oplukac filtr chlodna woda pod niskim cisnieniem od czystej strony w celu wyplukania wszystkich brudów z filtra.
  4. Plukanie zakonczyc dopiero po calkowitym usunieciu plynu czyszczacego z filtra.
  5. Po wyplukaniu, delikatnie strzasnac nadmiar wody i pozostawic filtr do wyschniecia.
  6. Spryskac filtr powietrza równomiernie olejem K&N do filtrów powietrza wzdluz korony kazdego filtra utrzymujac wysokosc strumienia natrysku na poziomie ok. 8cm od jego powierzchni.
  7. Odczekac 20 minut, aby olej sie wchlonal.

Przykładowe Filtry Powietrza Dostępne na Rynku

Na wybór filtra powietrza do motocykla składa się kilka kwestii związanych z jego konstrukcją i cechami. Ogromna większość filtrów powietrza motocyklowych to produkty dedykowane. Aby znaleźć filtr odpowiedni dla danego modelu i rocznika, wystarczy skorzystać z naszej wyszukiwarki. Produkty OEM są przygotowane tak, by długo spełniały swoją rolę we w miarę typowych warunkach użytkowania motocykla. Producenci zamienników starają się im dorównać, czasem wykorzystując do tego inne materiały czy nawet konstrukcję filtra. Droższe filtry mogą być nawet lepsze, te tańsze dać nieco gorsze rezultaty za dużo niższą cenę. Przykładem nietypowych filtrów są właśnie filtry powietrza tuningowe i sportowe. Wykorzystując taki filtr powietrza motocykl będzie miał lepszy przepływ mimo agresywnej jazdy sportowej.

Przykładowe filtry powietrza:

  • Wkład filtra powietrza Barton Scalpel Skuter 50cm3
  • Filtr powietrza stożkowy 38 mm MORETTI
  • Filtr powietrza stożkowy niebieski, średnica 42 mm
  • Filtr powietrza stożkowy srebrny, średnica 35mm
  • Wkład filtra powietrza okrągły do skutera Barton Huragan 125 Skuter 50cm3
  • Filtr powietrza Barton Hyper 125 E5
  • Wkład filtra powietrza Barton Hyper 125 125cm3 MOTOCYKL
  • Filtr powietrza do motoroweru Barton Sprint, J. 901, 902 50cm3 MOTOROWER

FAQ - Najczęściej Zadawane Pytania

  • Jak często należy wymieniać filtr powietrza? Zaleca się wymianę co 5000-10000 km, jednak w warunkach dużego zapylenia częściej.
  • Jakie są objawy zapchanego filtra powietrza? Spadek mocy, zwiększone zużycie paliwa oraz nierówna praca silnika mogą świadczyć o konieczności wymiany.
  • Czy można czyścić filtr powietrza? Niektóre filtry (np. bawełniane) można czyścić i ponownie używać, inne (papierowe) wymagają wymiany.
  • Czy wymiana filtra powietrza poprawia osiągi? Tak, zwłaszcza w przypadku filtrów o zwiększonym przepływie powietrza, takich jak stożkowe.
  • Gdzie znajduje się filtr powietrza? Filtr znajduje się z boku motocykla, w pobliżu zaworu powietrza dolotowego. Wewnątrz posiada jedną lub więcej warstw membran filtracyjnych. Przechodząc przez nie, powietrze zostaje oczyszczone i trafia do szczelnej komory spalania silnika.

tags: #filtr #powietrza #w #quadzie #budowa #i

Popularne posty: