Wymiana Filtra Powietrza w Volkswagen Golf IV: Poradnik Krok po Kroku

Volkswagen Golf IV jest obecnie jednym z najpopularniejszych samochodów. Produkowany w latach 1997-2006 w nadwoziach hatchback, kombi i cabrio, oraz sedan. Wymiana filtra powietrza w Volkswagenie Golf IV to jeden z najprostszych i najbardziej opłacalnych przeglądów, jaki możesz wykonać we własnym zakresie. Regularna kontrola i wymiana tego elementu jest kluczowa dla utrzymania dobrej kondycji Twojego samochodu, ponieważ zużyty filtr znacząco pogarsza osiągi silnika, zwiększa spalanie paliwa oraz może prowadzić do poważnych awarii.

W tym artykule, krok po kroku, pokażemy Ci, gdzie znajduje się filtr, jak go sprawdzić i jak samodzielnie zamontować nowy. Dzięki naszej instrukcji zaoszczędzisz pieniądze na wizycie w warsztacie i zyskasz satysfakcję z samodzielnie wykonanej pracy.

Rola Filtra Powietrza w Silniku

Filtr powietrza w samochodzie pełni funkcję podobną do maski przeciwgazowej dla silnika. Jego głównym zadaniem jest oczyszczanie powietrza, które trafia do komory spalania, z wszelkich zanieczyszczeń stałych, takich jak pyłki, piasek, owady czy drobne cząstki sadzy. Silnik potrzebuje do efektywnego spalania paliwa ogromnych ilości czystego powietrza.

Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległby zniszczeniu. Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego.

Konsekwencje Jazdy z Zanieczyszczonym Filtrem

Konsekwencje jazdy z brudnym filtrem powietrza są poważne i realnie wpływają na portfel. Przede wszystkim, silnik zaczyna pracować mniej efektywnie, co objawia się wyraźnym spadkiem mocy, szczególnie odczuwalnym podczas przyspieszania. Kierowca, chcąc nadrobić braki, częściej dociska pedał gazu, co wprost przekłada się na wyższe spalanie paliwa. Jednak najpoważniejszym ryzykiem jest przedostawanie się zanieczyszczeń do newralgicznych części silnika, co może skutkować uszkodzeniem turbosprężarki, zaworów czy nawet tłoków.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?

Eksperci, tacy jak inżynierowie Volkswagena, zalecają standardową wymianę filtra powietrza co 30 000 kilometrów lub raz w roku. Jest to jednak wartość uśredniona. W rzeczywistości, częstotliwość wymiany filtra powietrza jest mocno uzależniona od warunków eksploatacji. Najlepszym wskaźnikiem jest regularna, wizualna kontrola stanu filtra. Jak to zrobić? To proste. Wystarczy, że co 10-15 tysięcy kilometrów, podczas wymiany oleju, wyjmiesz filtr z obudowy i ocenisz jego stan. Jeśli papier filtrujący jest ciemny, szary, a jego fałdy wypełnione są gęstym kurzem, to znak, że najwyższy czas na wymianę.

Rodzaje Filtrów Powietrza

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką.

Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje:

  • suche - jednorazowe
  • mokre - wielokrotnego użytku

Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Wybór Odpowiedniego Filtra

Wybór odpowiedniego filtra jest kluczowy. Dla modelu Golf IV, w zależności od rodzaju silnika (benzynowy lub wysokoprężny), stosuje się nieco inne modele filtrów. Przed zakupem zawsze sprawdź w książce serwisowej pojazdu lub u sprzedawcy, który typ jest kompatybilny z Twoją jednostką napędową. Dla przeciętnego użytkownika, oryginalny filtr papierowy marki Volkswagen lub jego odpowiednik od uznanego producenta w branży motoryzacyjnej (np. Mann, Mahle, Bosch) jest najlepszym wyborem.

Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch.

Krok po Kroku: Wymiana Filtra Powietrza w Golfie IV

Jedną z największych zalet samodzielnej wymiany filtra powietrza jest minimalny zestaw narzędzi, jaki jest do tego potrzebny. Teraz przejdziemy do sedna, czyli samej czynności wymiany. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 15 minut. Cały proces nie powinien zająć Ci dłużej niż 15-20 minut.

  1. Otwórz maskę samochodu i zlokalizuj plastikową obudowę filtra powietrza.
  2. Obudowa filtra powietrza jest zamknięta za pomocą klipsów lub śrub. W popularnych wersjach z silnikami 1.9 TDI czy 1.6, najczęściej spotkasz zatrzaski, które można otworzyć ręcznie lub delikatnie podważyć śrubokrętem.
  3. Po odkręceniu śrub lub zwolnieniu klipsów, delikatnie unieś górną część obudowy. Uważaj, aby nie uszkodzić przewodu łączącego czujnik masy powietrza, który bywa do niej przymocowany.
  4. Teraz zobaczysz stary filtr. Po prostu chwyć go i wyciągnij z obudowy.
  5. To dobry moment, aby dokładnie oczyścić wnętrze obudowy z nagromadzonego kurzu i liści. Możesz do tego użyć odkurzacza samochodowego lub wilgotnej szmatki.
  6. Weź nowy filtr powietrza i porównaj go ze starym. Upewnij się, że mają identyczny kształt i rozmiar.
  7. Teraz umieść nowy filtr w obudowie. Zwróć baczną uwagę na poprawne ułożenie - na obwodzie filtra znajduje się gumowa lub plastikowa uszczelka, która musi szczelnie przylegać do krawędzi obudowy. Dzięki temu zanieczyszczone powietrze nie będzie omijało filtra.
  8. Gdy filtr jest już na swoim miejscu, zamknij górną część obudowy i dokręć śruby lub dociśnij klipsy.

Czego Unikać Podczas Wymiany?

Nawet w tak prostej pracy można popełnić kilka typowych błędów:

  • Przede wszystkim, nigdy nie dmuchaj w filtr sprężonym powietrzem w celu jego „wyczyszczenia”. Ciśnienie może uszkodzić delikatną strukturę papieru filtrującego, tworząc w nim mikroszczeliny, przez które do silnika przedostaną się zanieczyszczenia.
  • Po drugie, nie ignoruj uszkodzonej lub zużytej uszczelki na obudowie. Nieszczelność w tym miejscu sprawia, że cały proces filtracji traci sens, ponieważ silnik będzie zasysał nieoczyszczone powietrze z zewnątrz.
  • Po trzecie, unikaj kupowania najtańszych, nieznanych filtrów.

Podsumowanie

Samodzielna wymiana filtra powietrza w Golfie IV to czynność, która przynosi same korzyści: oszczędność pieniędzy, pewność dobrze wykonanej usługi oraz lepsze zdrowie dla Twojego samochodu. Pamiętaj, że regularna wymiana filtra powietrza to inwestycja w długowieczność i sprawność Twojego Volkswagena Golf IV.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #golf #4 #wymiana

Popularne posty: