Jak działa osuszacz kompresora samochodowego?
- Szczegóły
Klimatyzacja samochodowa to bardzo przydatny element wyposażenia każdego auta, pozwalający na schładzanie wnętrza samochodu, a także na usuwanie z niego wilgoci (osuszanie go). Na przestrzeni lat budowa układu klimatyzacji pozostała praktycznie bez zmian, zastosowano tylko więcej czujników i nowe rodzaje czynników chłodniczych. W uproszczeniu: w układzie klimatyzacji krąży czynnik chłodniczy (gaz chłodniczy).
Główne komponenty i ich role - budowa kompresora
Kompresor to mały cud techniki w Twoim garażu czy warsztacie. Oto jego główne elementy:
- Silnik: To serce kompresora, napędzające cały system. Może to być silnik elektryczny lub spalinowy.
- Cylinder i tłok: Tłok porusza się wewnątrz cylindra, zasysając powietrze i następnie je sprężając.
- Zbiornik powietrza: Tutaj sprężone powietrze jest przechowywane, gotowe do użycia. Zbiornik jest zaprojektowany tak, aby wytrzymać wysokie ciśnienie powietrza wewnątrz.
- Zawory wejściowe i wyjściowe: Zawór wejściowy pozwala na zasysanie powietrza do cylindra, podczas gdy zawór wyjściowy umożliwia wydostawanie się sprężonego powietrza do zbiornika.
- Przełącznik ciśnienia: Pilnuje, aby ciśnienie w zbiorniku nie było ani za wysokie, ani za niskie. Jeśli ciśnienie osiągnie ustalony poziom, przełącznik wyłączy kompresor. Gdy ciśnienie spadnie, włączy go z powrotem.
- Manometry: Pozwalają śledzić ciśnienie w zbiorniku i w obwodzie dostawczym.
- Filtr powietrza: Filtruje wszelkie zanieczyszczenia i kurz, zanim powietrze zostanie zassane do cylindra. Dzięki temu sprężone powietrze jest czystsze.
- Osuszacz powietrza: Zapobiega kondensacji wody w zbiorniku i systemie.
Jak powstaje sprężone powietrze w kompresorach?
Kiedy włączasz kompresor, jego silnik zaczyna pracę, napędzając tłok w cylindrze. Tłok ten rusza się w górę i w dół w cylindrze, podobnie jak tłok w silniku samochodu.Gdy tłok porusza się w dół, tworzy się w cylindrze próżnia, która zasysa powietrze przez filtr powietrza. To powietrze wprowadzane jest do cylindra przez otwarty zawór wejściowy.Gdy tłok porusza się z powrotem do góry, zawór wejściowy się zamyka. Powietrze w cylindrze jest sprężane, aż osiągnie odpowiednie ciśnienie.Gdy osiągnie to ciśnienie, zawór wyjściowy otwiera się, pozwalając sprężonemu powietrzu przenieść się do zbiornika kompresora.
W zbiorniku sprężone powietrze jest przechowywane do momentu, kiedy będziesz chciał je wykorzystać na przykład do napompowania opony, do malowania natryskowego czy do zasilania narzędzi pneumatycznych.
Gdzie i jak są wykorzystywane kompresory?
Kompresory to prawdziwe wszechstronne urządzenia, znajdujące zastosowanie w wielu dziedzinach:
Przeczytaj także: Instrukcja krok po kroku: Osuszacz w Solaris Urbino
- Warsztaty samochodowe i stacje obsługi: Do napędzania narzędzi pneumatycznych, takich jak klucze udarowe czy pistolety do pompowania opon.
- Malowanie natryskowe: Do rozpylania farby równomiernie na powierzchni.
- Przemysł: Do napędzania maszyn, chłodzenia i wentylacji.
- Medycyna: Do dostarczania czystego, sprężonego powietrza do różnych medycznych urządzeń i narzędzi.
- Nurkowanie: Do wypełniania butli nurkowych mieszanką powietrza.
- Sprężarki lodowisk: Pomagają one utrzymać lód w idealnym stanie.
- W domu: Do pompowania opon rowerowych, materacy powietrznych czy basenów ogrodowych.
Osuszacz w układzie klimatyzacji samochodowej
Osuszacz, często określany mianem odwadniacza, to element układu klimatyzacji wychwytujący wilgoć oraz drobne zanieczyszczenia. Jego podstawowym zadaniem jest zabezpieczanie układu klimatyzacji przed nadmiarem wilgoci, odwadnianie czynnika chłodniczego.
Osuszacz dzięki zawartości żelu krzemionkowego i tlenków glinu, wiąże w sposób chemiczny wilgoć i nie pozwala na dalszy jej transport w układzie. W zależności od typu konkretnego osuszacza, może on zgromadzić od 6g do 12g wody. Ilość ta uzależniona jest także od temperatury w układzie.
Funkcje osuszacza:
- Odwadnianie czynnika chłodniczego: Wilgoć, która przedostaje się do układu, ma negatywny wpływ na funkcjonowanie klimatyzacji.
- Filtracja cząstek stałych: Specjalne warstwy filtrujące zatrzymują wszelkie opiłki, osad, bród i inne zanieczyszczenia.
- Dekantacja czynnika chłodniczego: Konstrukcja osuszacza pozwala na dekantację czynnika chłodniczego.
Kiedy wymieniać osuszacz?
Bezwzględnie przy każdym rozszczelnieniu układu autoklimatyzacji, i to niezależnie od tego czy układ naprawiamy czy wykonujemy inne czynności naprawcze niezwiązane z klimatyzacją! Osuszacz chłonie wilgoć również z powietrza po rozszczelnieniu układu czy po wyjęciu z opakowania i otwarciu nowego osuszacza.
Osuszacz obowiązkowo należy wymienić przy każdorazowej ingerencji w układ i narażeniu go na dostęp powietrza. Jest to także wymóg gwarancyjny stawiany przez wszystkich producentów sprężarek klimatyzacji na świecie.
Objawy usterek osuszacza
Zużyty filtr osuszacz zazwyczaj długo nie daje o sobie znać. Dlatego kierowca o usterkach tego podzespołu dowiaduje się przy okazji mniej lub bardziej poważnych awarii układu klimatyzacji. Stopień zużycia podzespołu powinien być określany podczas czynności serwisowych urządzeń odpowiadających za schładzanie powietrza.
Przeczytaj także: Osuszacze wilgoci - ranking
Konsekwencje braku wymiany osuszacza
- Korozja metalowych podzespołów: Nadmiar wilgoci w układzie często prowadzi do korozji metalowych podzespołów.
- Ulatnianie się chłodziwa: Skorodowane elementy często tracą szczelność, co sprzyja ulatnianiu się chłodziwa.
- Degradacja pozostałych podzespołów: Korozja może doprowadzić do uwalniania się szkodliwych drobin z uszkodzonych powierzchni, co szybko degraduje pozostałe podzespoły układu, takie jak np. sprężarka klimatyzacji.
Częstotliwość wymiany osuszacza
Interwał wymiany tego podzespołu określany jest przez producentów samochodów. Najczęściej zaleca się wymianę filtra osuszacza co 2 lata w przypadku normalnej eksploatacji samochodu. Razem z odwadniaczem należy wymienić także filtr kabinowy.
Koszty wymiany osuszacza
Koszt zakupu nowego odwadniacza wynosi zazwyczaj od 70 do 300 zł. Koszt robocizny związanej z wymianą filtra osuszacza oscyluje zazwyczaj w zakresie od 100 do 300 zł. Na cenę końcową wpływa także ilość czynnika chłodzącego, którą udało się odzyskać z układu.
Podsumowanie
Regularny serwis klimatyzacji samochodowej zapewnia także wydajną pracę układu wtedy, gdy najbardziej go potrzebujesz. To niewielkie urządzenie wyposażone jest w złoże higroskopijne, które skutecznie wyłapuje cząsteczki wody, a także zabrudzenia. Regularna wymiana filtra osuszacza znacznie wydłuża żywotność układu klimatyzacji.
Przeczytaj także: Jak naprawić błąd E5 w osuszaczu powietrza Ralf?
tags: #osuszacz #kompresor #samochodowy #zasada #działania

