Wymiana Filtra Powietrza w Volkswagen Polo III – Klucz do Sprawnej Pracy Silnika

Wymiana filtra powietrza to jedna z podstawowych czynności eksploatacyjnych, mających bezpośredni wpływ na prawidłową pracę silnika. Dlaczego jest tak ważna, w jakich interwałach należy ją wykonywać i jakie koszty się z tym wiążą? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule, z uwzględnieniem specyfiki modelu Volkswagen Polo III.

Rola Filtra Powietrza w Układzie Dolotowym

Silnik spalinowy jest zbudowany z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Powietrze ma za zadanie stworzyć z paliwem odpowiednią mieszankę do spalania. Znaczenie ma tu tak zwany stopień sprężania. Najkrócej mówiąc - chodzi o ilość dostarczonego powietrza w stosunku do ilości podawanego paliwa. W dieslach przeciętnie jest to wartość 14:1. To znaczy, że na każdy 1 kg paliwa potrzeba aż 14 kg powietrza.

Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze, które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. W samochodach osobowych wszelkie dojścia powietrza do silnika znajdują się na wysokości, na której unosi się najwięcej pyłów. Zanieczyszczenia te to np. drobiny kurzu, owady, fragmenty liści, a nawet drobne kamyki. Koła wznoszą te drobne elementy z asfaltu, a następnie kierują wprost do kanałów dolotowych.

Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległby zniszczeniu. Skutki dostania się brudu do wnętrza silnika mogą być poważne i prowadzić nie tylko do pogorszenia osiągów, ale też do uszkodzenia jednostki napędowej, której naprawa okaże się natomiast kosztowna. Regularna wymiana filtra powietrza jest więc nie tylko wskazana, ale nawet konieczna.

Budowa i Rodzaje Filtrów Powietrza

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje:

Przeczytaj także: Filtr powietrza Polo 6N - poradnik

  • Suche - jednorazowe
  • Mokre - wielokrotnego użytku

Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km, to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Interwały Wymiany Filtra Powietrza

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Wymiana filtra powietrza powinna być wykonywana maksymalnie co 30 tys. km lub najrzadziej raz w roku (przy niewielkich przebiegach). Nie ma tu znaczenia, czy w aucie jest stosowany olej napędowy, czy benzyna.

Na to, jak szybko będziesz mieć do czynienia z zapchanym filtrem powietrza, wpływ mają różne czynniki. Głównym z nich jest środowisko, w jakim samochód zazwyczaj się porusza. Jeżeli poruszasz się w trudnym dla pojazdu otoczeniu, w którym występuje duże zanieczyszczenie i zapylenie powietrza (np. po nieutwardzonych drogach albo mieście z wysokim poziomem smogu), to zalecana jest częstsza wymiana filtra powietrza. Zanieczyszczenia to niejedyne zagrożenie, przed którym należy się bronić. Filtr powietrza chłonie także wilgoć, szczególnie podczas dużych opadów lub wjechania w głęboką kałużę. Mokry element, w skrajnych przypadkach, może przepuścić wodę do silnika, a skutki tego okażą się drogie w naprawie.

Objawy Zużytego Filtra Powietrza

Skutkiem braku regularnej wymiany będzie zapchany filtr powietrza. Jego powierzchowne objawy są natychmiast zauważalne w postaci spadku mocy auta, wyższego spalania lub nierównej pracy silnika. Warto jednak mieć na uwadze to, że równie dobrze problem może okazać się znacznie poważniejszy.

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr powietrza w Polo 6N2? Instrukcja

W skrajnych przypadkach samochód może w ogóle nie odpalić. Trudno mówić wtedy o zanieczyszczeniu, gdyż jest to już stuprocentowa niedrożność układu dolotowego. Najczęściej oznacza to, że posiadacz pojazdu nie wymieniał filtra powietrza od dobrych kilku lat lub układ dolotowy zaciągnął potężną ilość brudu czy nawet błota.

W takim przypadku zapchany filtr powietrza stanie się znacznie bardziej kosztownym problemem. Brud, który dostaje się do środka silnika przez układ dolotowy, uszkadza cylindry, tłoki, pierścienie, a nawet turbosprężarkę, przepływomierz powietrza oraz inne współpracujące elementy. Doprowadza to do skrócenia żywotności jednostki napędowej.

Wymiana Filtra Powietrza w Volkswagen Polo III

Produkcję Volkswagen Polo III rozpoczęto w 1994 roku, a zakończono 7 lat później, w roku 2001. Model poddano faceliftingowi w 1999 roku, zmieniając wygląd przodu pojazdu. Klient wybierać może pośród wielu znanych producentów filtrów takich jak: JC PREMIUM, Purflux, Mann-filter, Filtron oraz Bosch. Średni czas potrzebny na wymianę filtra w omawianym modelu to 20 minut.

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Samodzielna Wymiana czy Warsztat?

Wymiana filtra powietrza jest czynnością bardzo prostą, dlatego można też wykonać ją samodzielnie. Nie potrzeba do niej ani narzędzi, ani warsztatu. Wystarczy zdjąć wieko obudowy filtra, wyjąć stary i włożyć nowy. Należy jednak uważać, żeby nie zanieczyścić nowego filtra powietrza. Najlepiej, aby przed wyjęciem starego przyjrzeć się temu, jak był włożony. Wymiana potrwa kilka sekund.

Przeczytaj także: Kiedy wymienić filtr powietrza w Polo?

Jeśli zdecydujesz się na wymianę filtra w warsztacie lub ASO, to za taką usługę zapłacisz od kilkudziesięciu do nieco ponad stu złotych. Do tego trzeba jeszcze doliczyć koszt zakupu nowego filtra powietrza. Wybierając go, warto wziąć pod uwagę model pojazdu, aby zyskać pewność, że nie napotkasz problemów z kompatybilnością.

Koszty Wymiany Filtra Powietrza

Ceny filtrów powietrza zazwyczaj nie przekraczają kilkudziesięciu złotych. Koszt uzależniony jest od rodzaju pojazdu oraz producenta. Możesz też znaleźć filtry kosztujące kilkaset złotych. Są to już wkłady renomowanych marek, przeznaczone do samochodów premium i luksusowych. W tej samej cenie można kupić także typowo sportowe filtry. Są one dokładniej wykonane i jeszcze bardziej nastawione na prawidłowy przepływ dużej ilości powietrza. Mają też za zadanie podnieść moc w samochodzie.

Nie sposób udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje wymiana filtra powietrza, bo wiele zależy tu od modelu samochodu oraz od rodzaju samego filtra. Koszt wykonania prac powinien zamknąć się w kilkudziesięciu złotych, a za filtr najpewniej zapłacisz drugie tyle.

Poniżej przedstawiono szacunkowe koszty wymiany filtra powietrza w Volkswagen Polo III:

Element Koszt (PLN)
Filtr powietrza (zamiennik) 20-50
Filtr powietrza (oryginał) 50-100
Usługa wymiany w warsztacie 50-150

tags: #filtr #powietrza #vw #polo #3 #wymiana

Popularne posty: