Wymiana Filtra Powietrza w Renault Trafic: Poradnik Krok po Kroku

Nie wszyscy kierowcy pamiętają o regularnej wymianie filtra powietrza, choć większość zdaje sobie sprawę z konieczności wymiany filtra oleju czy też filtra kabinowego. Niektórzy zapominają jednak o innym ważnym filtrze w samochodzie, mianowicie filtrze powietrza.

Rola Filtra Powietrza

Filtr powietrza jest elementem mającym za zadanie wychwycić wszelkie zabrudzenia znajdujące się w powietrzu zasysanym przez układ dolotowy silnika. Czystość powietrza, jak i jego odpowiedni przepływ, są bowiem niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej.

Wbrew pozorom filtr powietrza ma dużo pracy w każdych warunkach drogowych, nawet gdy poruszamy się wyłącznie po asfalcie i nie narażamy auta na kontakt z dużą ilością kurzu. Szacunkowo, w ciągu roku, w samochodzie pokonującym 30 tys. km, filtr potrafi odseparować od powietrza nawet kilkadziesiąt gramów pyłu. Poza tym „wyłapuje” on także inne obiekty, np. kawałki roślin czy też owady.

To dobitnie pokazuje, że długotrwała jazda z tym samym filtrem powietrza naraża silnik na pracę w coraz trudniejszych warunkach. Nie pozostaje to obojętne dla jednostki napędowej i daje o sobie znać wieloma łatwo odczuwalnymi objawami, które powinien zauważyć nawet niewprawiony kierowca.

Kiedy Wymieniać Filtr Powietrza?

Mechanicy zalecają, by filtr powietrza wymieniać co 15 tys. km. Dobrą okazją ku temu jest wobec tego coroczna wymiana oleju i filtrów eksploatacyjnych pojazdu. Jeśli rocznie nie pokonujemy takiego przebiegu, warto wyznaczyć sobie termin wymiany co rok, góra co dwa lata.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Konsekwencje Zaniedbania Wymiany Filtra Powietrza

Jazda z brudnym filtrem powietrza negatywnie wpływa na pracę przepływomierza, a także sprzyja odkładaniu się nagaru na zaworach czy pierścieniach tłokowych. W skrajnych przypadkach może dojść nawet do zatarcia silnika. Skutki zaniedbań filtra powietrza mogą być naprawdę druzgocące dla silnika, dlatego warto pamiętać o systematycznej wymianie filtra powietrza.

Samodzielna Wymiana Filtra Powietrza - Krok po Kroku

Wymiana filtra powietrza jest na tyle prostą czynnością, że przy odrobinie samozaparcia i posiadaniu minimum umiejętności z zakresu mechaniki można przeprowadzić ją samemu.

  1. Filtr powietrza zazwyczaj znajduje się przy silniku, przykryty szczelną pokrywą, którą należy zdjąć - wystarczy odkręcić kilka śrub lub wkrętów albo odpiąć przytrzymujące ją zatrzaski.
  2. Po demontażu pokrywy powinniśmy uzyskać dostęp do filtra ulokowanego w obudowie.
  3. Trzeba ją wyjąć, zdjąć stary filtr, oczyścić obudowę z kurzu i zamontować w niej nowy filtr.

Ile Kosztuje Filtr Powietrza?

Filtr powietrza jest jedną z najtańszych wymiennych części w samochodzie. Przeważnie kosztuje od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Markowe filtry przeznaczone do aut sportowych czy luksusowych z dużymi silnikami mogą oznaczać wydatek powyżej 100 zł. Wymiana filtra powietrza w nieautoryzowanym warsztacie z reguły kosztuje ok. 50 zł, natomiast w ASO - ok.

Rodzaje Filtrów Powietrza

Często myśląc o filtrach powietrza, kierowcom do głowy przychodzą dwa rodzaje filtrów:

  • Filtr suchy: Powietrze przechodzi przez materiał filtrujący, który może być wykonany z bawełny, poliestru, czy celulozy. Są to tkaniny, które mają odpowiednia przepustowość i odporność na działania wilgoci.
  • Filtr mokry: Tutaj za filtrowanie odpowiada także specjalny olej. Jednak obecnie w samochodach standardowo stosuje się filtry suche. Te mokre były używane w przeszłości. Trzeba dodać jeszcze, że filtry mokre spotykane są w autach sportowych i usportowionych. Bywają też stosowane jako element tuningu, zwiększający wydajność jednostki napędowej.

Filtr Powietrza Stożkowy

Jest to typ budowy filtra, który zapewnia większy dopływ powietrza od takiego o standardowej konstrukcji. Ten rodzaj sprawdza się szczególnie w tych samochodach, w których ważne są wysokie osiągi. Zależą one nie tylko od konstrukcji silnika, ale też tego, ile powietrza się do niego dostanie. Dlatego tego rodzaju filtry są często stosowane w samochodach sportowych.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Filtr Kabinowy - Dodatkowa Ochrona

Filtr kabinowy jest często bagatelizowanym, ale bardzo istotnym elementem każdego samochodu. To właśnie przez ten filtr, za pomocą specjalnego wentylatora, do kabiny kierowcy zasysane jest powietrze. Jego zadaniem jest utrzymywanie czystego powietrza w kabinie i zatrzymywanie zanieczyszczeń w postaci kurzu, pyłków kwiatowych, szkodliwych gazów (ozon, dwutlenek azotu i węgiel) i cząstek powstałych w wyniku ścierania się okładzin hamulcowych i opon.

Typy Filtrów Kabinowych:

  • Standardowy: Wykonany z materiału, który ma na tyle gęstą strukturę, że jest w stanie wyłapać nawet niewielkie zanieczyszczenia. Zatrzymuje cząsteczki stałe, czyli zanieczyszczenia takie jak pyłki kwitowe, sadza, kurz czy też pył drogowy.
  • Filtr z aktywnym węglem: Posiada dodatkową warstwę zawierającą węgiel aktywny, który ma zdolność pochłaniania wielu niepożądanych substancji. Dzięki niemu przez zasysane do kabiny powietrze nie dostaną się nie tylko pył i kurz, ale także spora część spalin czy innych gazów (ozon, węglowodory, związki siarki oraz azotu), a także nieprzyjemnych zapachów.
  • Antyalergiczny filtr kabinowy Renault: Działa bardziej efektywnie niż filtr węglowy, blokując dodatkowo bakterie, grzyby i wszystkie alergeny. Warstwa polifenolowa chroni przed wnikaniem alergenów wziewnych do kabiny pojazdu (blokując duże pyłki i neutralizując te mniejsze, tak ze stają nieszkodliwymi cząsteczkami).

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #trafic #2 #wymiana

Popularne posty: