Filtr Powietrza Stożkowy w Motocyklu Yamaha: Opinie i Analiza
- Szczegóły
Wielu entuzjastów motocykli Yamaha zastanawia się nad modyfikacją układu dolotowego poprzez zastosowanie filtra powietrza stożkowego. Decyzja ta często podyktowana jest chęcią poprawy osiągów, zmiany dźwięku silnika lub po prostu walorami estetycznymi.
Montaż Filtra Stożkowego: Aspekty Techniczne
Przed podjęciem decyzji o instalacji filtra stożkowego, warto rozważyć kilka aspektów technicznych.
Czy można to wykonać na takiej zasadzie, że zrobić otwór z boku puszki filtra i wyprowadzić po prostu rurę z filtrem na zewnątrz? Oczywiście wszystko profesjonalnie, bez szczelin i lewego powietrza? heh pewnie że sie da :D do tego rura pasowała by taka (jak od odkurzecza) co by ładnie wyglądała i by było:D
Jeżeli masz wtrysk to da się zrobić, Przy gaźnikach nie bo będzie się dusił na dole i na samej górze.
Czy chcesz żeby powietrze brał od przodu tak? takie doładowanie dynamiczne?
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Można w ostateczności założyć filtry stożkowe na każdy z gaźników osobno pozbywając się airbox-a, ale to już nie jest doładowanie dynamiczne.
To jest bardzo proste, każdy układ gaźnikowy jest oparty na różnicy ciśnień i przepływie powietrza. Do gaźnikowego kota i każdego innego moto możesz sobie założyć nawet turbodoładowanie i ja ci to podłączę tak, że będzie działało tip top.
Przy doładowaniu dynamicznym musisz tylko połączyć odpowietrzenie gaźników do airboxa, jeśli nie masz pompy paliwa, to jeszcze odpowietrzenie baku i będzie śmigać.
Z wtryskowym może być problem, jeśli w układzie jest masowy czujnik powietrza lub chociaż czujnik podciśnienia to komputer powinien dać sobie z tym radę, jeśli tylko wylicza z położenia przepustnicy i obrotów to będzie kicha. trzeba podpiąć się pod komputer i sprawdzić odczyty sondy lambdy.
ewentualne problemy mogą być przy takim wzroście ciśnienia, że nominalne rozmiary dysz paliwa w gaźniku nie będą wyrabiały. Wtedy zmiana na większe i już.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Doprowadzam rurę szczelnie do airboxa a odpowietrzenie gaźników podłączam też do airboxa.. tyle bandytów się nad tym głowiło i nic, no ale najprostsze rozwiązania czasem są najtrudniejsze.
Czy będzie ok to się okaże, taka jest zasada w układach turbo, doładowania dynamicznego, instalacji gazowych itp. więc powinno.
Pamiętaj tylko o oparach z gaźników aby mogły spływać w dół, jeśli zaczną się zbierać w airboxie to zgadnij co się może zdarzyć :twisted: odpowietrzenie baku, hmm... z jednej strony zaworu iglicowego będziesz miał nadciśnienie z doładowania dynamicznego, z drugiej jedynie siłę grawitacji.
czyli maksymalna prędkość przepływu paliwa przez zawór iglicowy zostanie zmniejszona o nadciśnienie w komorze pływakowej, w układzie turbo miałbyś jedynie bąbelki w baku.
Filtr stożkowy poprawia przepustowość powietrza, przez co silnik pracuje bardziej efektywniej.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Wzrasta moment obrotowy (przyśpieszenie).
Osiągi silnika poprawiają się o ok. 5-10%. Najlepsze efekty daje w połączeniu ze sportowym tłumikiem.
Plusy i Minusy Filtra Stożkowego
Rozważając montaż filtra stożkowego, warto wziąć pod uwagę zarówno potencjalne korzyści, jak i wady tego rozwiązania.
Zalety:
- Poprawa przepustowości powietrza.
- Potencjalny wzrost momentu obrotowego.
- Możliwość poprawy osiągów silnika (szczególnie w połączeniu ze sportowym tłumikiem).
- Sportowy dźwięk silnika.
- Wielokrotne użycie (w przypadku filtrów z warstwą filtrującą z gąbki lub siatki metalowej).
Wady:
- Potencjalne obniżenie maksymalnego momentu obrotowego w niektórych przypadkach.
- Możliwa utrata mocy w zakresie obrotów mocy maksymalnej.
- Wyższa temperatura powietrza dostającego się do silnika (mniejsza gęstość powietrza).
- Skrócona długość układu ssącego może negatywnie wpływać na sprawność silnika.
- Potencjalne problemy z czystością powietrza dostającego się do silnika.
- Ryzyko szybszego zużycia pierścieni tłokowych w dłuższej perspektywie.
Opinie Użytkowników
Opinie na temat filtrów stożkowych są podzielone. Niektórzy użytkownicy zauważają poprawę dźwięku i subiektywne odczucia związane z przyspieszeniem, inni natomiast nie widzą znaczącej różnicy lub wręcz odczuwają pogorszenie parametrów.
Przyrost mocy niezostanie odnotowany bowiem takowy (jeśli wystąpi po zamotnowaniu filtra stożkowego) zauważalny jest tylko w górnych partiach obrotów.
Dla wyglądu i dźwięku.
Nic wam to nie da poza dzwiekiem zasysanego powietrza i swiadomoscia stuningowania auta... Ale kazdy robi to co lubi.
Z tego co kilka osob pisalo o wkladce i jeden nawet mial to w jezdzie zadnych odczuc, lekko inny dzwiek za sprawa lzej przeplywajkącego powietrza, moze i tam cos doszlo ale jak wyzej bez hamowni nic nie widac.
Ja w niebieskim miałem przez jakiś miesiąc stożek na gazie 2 gen. Natomiast RSa bez stożka sobie nie wyobrażam, bo powyżej 4500 rpm ten silnik dostaje takiej ku****cy że ja pierdziu.
ja mam u siebie stożek ... wydaje ładny dzwięk i to na tyle chyba ....
Wszystko fajnie, tylko po co to montować? Przy seryjnym silniku nic nie daje, czasem potrafi zabrać, i co gorsza, filtr stożkowy ma zwiększony przepływ powietrza a co za tym idzie ma większe "dziury" we wkładzie, znam przypadek, co prawda w samochodzie osobowym a nie motorze (i tam filtr jest pod maską, a nie narażony na bezpośrednie działanie aury jak w przypatku monoru) gdzie drobiny kurzu i inne podobne śmieciory porysowały tuleje w silniku. Stożek montujemy tylko przy mocno zmodzonym silniku, najlepsze efekty daje w doładowanym (turbo, kompresor).
Podsumowanie
Decyzja o montażu filtra stożkowego w motocyklu Yamaha powinna być dobrze przemyślana i oparta na analizie potencjalnych korzyści i wad. Warto również wziąć pod uwagę specyfikę danego modelu motocykla i ewentualne modyfikacje silnika. W niektórych przypadkach, korzyści z montażu filtra stożkowego mogą być minimalne lub wręcz niezauważalne, a w innych mogą przyczynić się do poprawy osiągów i zmiany charakterystyki silnika.
tags: #filtr #powietrza #stożkowy #yamaha #opinie

