Stożkowe filtry powietrza Solo 210 - Opinie i modyfikacje
- Szczegóły
Wielu entuzjastów motoryzacji poszukuje sposobów na zwiększenie mocy swoich pojazdów. Jednym z popularnych tematów dyskusji są stożkowe filtry powietrza, a także inne modyfikacje układu dolotowego i wydechowego. W niniejszym artykule przyjrzymy się opiniom na temat stożkowych filtrów powietrza, potencjalnym modyfikacjom silnika, oraz aspektom związanym z układem wydechowym i dolotowym, a także chip tuningowi.
Modyfikacje silnika i zwiększanie mocy
Nie da rady (teoretycznie) - wszystkim steruje komputer (sterownik). Jesli masz za duze spalanie, to szukaj przyczyny w czujnikach, z ktorych sterownik czerpie informacje. Jak bys chcial modyfikowac dane, to jest SuperChip do Proba lub jego wersja uniwersalna. Mozesz wtedy ksztaltowac charakterystyke jak chcesz.
W zyciu nie uzyska 210 koni i w to nie uwierze bo to jest nie osiangalne i nie wierz w to co ktos podaje. 164 na 210 koni to tylko z NOS. Ktos sie kiedys wypowiadal na temat chipu na amerykanskiej stronie ze chipy skrajnie daly do 3-5 koni a czasami w roznych autach moc byla gorsza niz fabryczna.
Jesli chodzi o SuperChip, to mialem okazje jezdzic Mitsubishi Carisma (benzyna) z chipem i bez. Wracajac do chipu, nie warto jest wierzyc aby wogule w jakim bac samochodzie dalo drastyczny wzrost mocy. To nie jest samochod z turbo doladowaniem aby mozna bylo zwiekszyc moc przez komputer a tak zwany chip. Wiem ze montuja chipy do turbo aut, ktore daja moc ale dlatego ze korbina wiencej pompuje powietrza niz fabrycznie.
Dlatego chce powiedziec ze na normalnym silniku to jest nie oplacalne bo co takiego mozesz zmienic w komputerze aby ci moc zwrosla. Wiem ze rozwiercenie przepustnicy do 64 mm tak jest sugerowane daje wzrost mocy i ztym sie zgodze. Atakze jak by ci sie udalo zwiekrzyc iskre tez gwarantuje ze moc wzrosnie poniewarz na wysokich obrotach silnik ma taka sama sile iskre jak na wolnych obrotach. Naprawde jedyny sposub na szybki wzrost mocy i tani jest NOS.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
NAj lepiej jest zalozyc NOS i masz odrazu 55 do 70 koni zalerzy ile bedziesz pryskal. i jaki NOS bedziesz instalowal mokry czy suchy. Wiem ze pompy paliwowe wytrzymuja do 250 loni spokojnie a powyrzej to juz trzbeba pomyslec o wymianie na wienksza. Natomiast injectors wytrzymuja maxymalnie 85 psi poniewarz powyrzej traca wydajnosc poprzez podawanie paliwa to ja 220 cc wiem ze pierwsza generacja ma 290 lub 270 cc tak ze powiny pasowac, ale to nie znaczy ze mozna je zalorzyc i nie bedzie skutkow ubocznych. poniewarz komuper nie wie o tym ze sa wienksze injectrory wlozone i w ten sposob do silnika dostaje sie wiencej paliwa bo sa wienksze injectors.
A co do garażowych firm oferujących 'superchipy' to ich głównym rynkiem zbytu są diesle i tu rzeczywiście można nieco wskurać czyli podnieść moc o 10% kosztem 30% wzrostu spalanie.
Alternatywne metody zwiększania mocy
- Rozwiercenie przepustnicy do 64 mm.
- Zwiększenie iskry.
- Instalacja systemu NOS (Nitrous Oxide System).
Układ wydechowy i dolotowy
Poniekąt zgadzam się z GTurogo i Rafałem. W najlepszym przypadku chip dodaje 50% mocy silnika i to przy bardzo optymistycznych założeniach. Więc gdyby faktycznie wyciągnąć te 50% z silnika probe to było by to bardzo prawdopodobne osiągnięcie 210PS. Z tego co jeszcze pamiętam aby osiągnąć 50% przyrost należało by mieć turbine. Silnik 2,5 V6 jej nie ma więc przyrost mocy kształtował by się w granicy 15%.
Ta i reszta zmian w wydechu oraz (koniecznie) w ukladzie dolotowym powietrza zawsze powoduja znaczny wzrost mocy. Mazdy - i Probe tez - znane sa z bardzo cichego ukladu wydechowego, co okupione jest dosc duzym tlumieniem przeplywu spalin, natomiast dolot powietrza jest prawie zawsze tak nagrzany, ze nie ma szans na nim osiagnac wiecej mocy.
A co tego artykulu to moge zgodzic sie tylko z tym ze wymiana korektora wydechowego powoduje zwrost mocy ale nie az taki jak sie wydaje moze 8 do 10 koni max.Wymiar rur wydechowych w probie jest specialnie zrobionyu tak aby mial optymalna moc. Jedzyny mankament jest to ze kolanka nie sa tak wyprofilowane jak powiny byc i to ma duzy wplyw na moc silnika. Wiem ze zalorzylem nowy wydech od samego katalizatora ktory ma progresywnie i gladko wyprofilowane na maszynie kolanka to daje bardzo duzo i też objentosc rury wzrosla ale minimalnie o pol centymerta. NA normalnym silniku ubytek spalin w ruze moze wplynac na prace silnika.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Jesli chodzi o wydech to kazda zaznaczam KAZDA dziura skutkuje spatkiem mocy, moze to banal ale spaliny musza miec okreslone parametry oporu i zawirowania by silnik nie tracil mocy.
Wpływ modyfikacji układu wydechowego
- Wymiana kolektora wydechowego: potencjalny wzrost mocy o 8-10 KM.
- Nowy wydech od katalizatora z progresywnie i gładko wyprofilowanymi kolankami: poprawa przepływu spalin.
- Każda dziura w wydechu skutkuje spadkiem mocy.
Regulacja zapłonu
Z zaplonem faktycznie - nie sprawdzilem do konca. Bije sie w piers, bo nie czytalem dokladnie. Przy okazji wymiany uszczelki kazałem sobie w serwisie Mazdy wyregulować kąt wyprz. zapłonu. Wg mechanika było 7 stopni , on ustawił to na 12 i powiedział , że komputer sam resztę ustawi( prawda to czy kolejny wymysł speców w warsztacie?), obroty na jałowym minimalnie spadły, ale nie podłączył obrotomierza cyfrowego. Wiem od Rafa , że kąt ma być między 9-11 stopni.
Procedura sprawdzania i regulacji zapłonu
- Zagrzej silnik na biegu jałowym do normalnej temperatury pracy.
- Wyłącz wszystkie obciążenia elektryczne (radio, A/C, wentylator, etc.).
- Podłącz lampę stroboskopową do silnika.
- Sprawdź czy prędkość obrotowa na biegu jałowym wynosi 650 ± 50 rpm.
- Sprawdź czy kąt wyprzedzenia zapłonu wynosi 9-11° BTDC.
- Jeśli kąt wyprzedzenia wykracza poza margines, poluzuj śruby mocujące aparat zapłonowy.
- Odłącz obrotomierz, lampę stroboskopową i zwieracz.
Sonda Lambda i EGT
Sonda mierzy bezpośrednio ilość tlenu w spalinach i to jest rozwiązanie najlepsze. Tylko sondy szerokopasmowe są wstanie mierzyć płynnie skład mieszanki ale tam już się nie obejdzie na zwykłym woltomierzu, potrzebna kupa elektroniki albo około 1000PLN na gotowy zestawik których pełno na allegro.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
tags: #filtr #powietrza #stożkowy #solo #210 #opinie

