Stożkowy Filtr Powietrza: Charakterystyka i Montaż
- Szczegóły
Wielu kierowców poszukuje sposobów na podniesienie mocy swojego samochodu. Jedną z popularnych modyfikacji jest montaż filtra stożkowego, który zastępuje fabryczny filtr powietrza.
Powietrze jest niezbędne do prawidłowego działania silnika spalinowego. Zanim jednak powietrze trafi do komór spalania, musi zostać oczyszczone z zanieczyszczeń. Za ich wychwycenie odpowiada filtr powietrza. W trakcie projektowania filtrów producenci muszą znaleźć kompromis między wyłapywaniem zanieczyszczeń a zapewnieniem odpowiedniego przepływu powietrza.
Większa ilość powietrza dostarczanego do silnika oznacza większą moc. Dlatego wielu kierowców, chcąc zwiększyć osiągi auta, modyfikuje układ dolotowy. Jedną z popularniejszych modyfikacji jest wymiana filtra na stożkowy filtr powietrza.
Co to jest stożkowy filtr powietrza?
Na rynku istnieją dwa podstawowe typy filtrów powietrza dla fanów tuningu. Pierwszy to sportowe wkładki filtracyjne, montowane w obudowie standardowego filtra. Wkładka ma identyczne rozmiary co filtr fabryczny i stanowi jego bezpośredni zamiennik. Różnica polega na tym, że przepuszcza większą ilość powietrza niż standardowy filtr, co korzystnie wpływa na osiągi i wydajność silnika.
Drugim rozwiązaniem jest filtr stożkowy. Ma on charakterystyczny kształt, od którego wziął swoją nazwę. Filtry stożkowe montuje się w miejscu obudowy fabrycznego filtra powietrza. Dzięki specjalnie wyselekcjonowanym materiałom filtrującym są one znacznie wydajniejsze i trwalsze od filtrów montowanych fabrycznie.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Zalety filtrów stożkowych:
- Zwiększona moc silnika
- Lepsza filtracja w porównaniu ze zwykłym filtrem
- Basowy dźwięk jednostki napędowej
- Wyłapuje więcej brudu
- Wielosezonowe użycie - wystarczy tylko wyczyścić filtr przy pomocy specjalnych płynów
Stożkowa konstrukcja filtra zmniejsza opory przepływu powietrza, co skutkuje wzrostem ilości zasysanego powietrza, powodując wzrost mocy silnika, wzrost momentu obrotowego oraz powoduje powstanie efektu akustycznego (basowego brzmienia układu dolotowego silnika).
Dodatkowe zalety:
- Sportowy wygląd silnika
- Zmiana dźwięku jednostki napędowej
- Trwałość
Filtr stożkowy jest również znacznie trwalszy od standardowo montowanych elementów, dzięki czemu nie wymaga on wymiany. Wystarczy jedynie czyścić go oraz konserwować specjalnie do tego przeznaczonym olejem, zgodnie z zaleceniami producenta.
Filtr stożkowy a tradycyjny - różnice
Filtr powietrza, niezależnie od kształtu oraz materiału, ma spełniać dwa podstawowe zadania: musi oczyszczać powietrze trafiające do silnika oraz utrzymywać jego właściwe ciśnienie w układzie dolotowym.
Filtry montowane fabrycznie mają za zadanie jak najbardziej wyciszać dźwięk zasysanego przez nie powietrza. Zupełnie inaczej mają się sprawy, jeżeli spojrzymy pod tym kątem na filtr stożkowy. Sportowy dźwięk silnika czerpiącego powietrze jest w ich przypadku efektem pożądanym.
Filtry fabryczne oraz stożkowe różnią się materiałami użytymi do ich produkcji. Papier to materiał, z którego najczęściej jest wykonany standardowy filtr powietrza. Stożkowy filtr znacząco się pod tym kątem różni. Rzecz jasna są one przez to znacznie droższe, niż filtry montowane fabrycznie, ale dzięki regularnemu czyszczeniu i konserwacji za pomocą specjalnych preparatów, nie trzeba ich wymieniać przez wiele tysięcy kilometrów.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
W przypadku aut z silnikiem benzynowym okresowa konserwacja i czyszczenie filtra powinna odbywać się co około 15-20 tysięcy kilometrów. Filtr stożkowy do diesla musi być czyszczony znacznie częściej, bo co mniej więcej 10 tysięcy kilometrów.
Filtr jest wielokrotnego użytku. W normalnych warunkach drogowych (drogi miejskie, szosa) co 15.000km przebiegu filtr wystarczy oczyścić za pomocą detergentów i olejków, aby znów był w gotowy do wydajnej jazdy. Czyszczenie można wykonywać ponad 10 razy. W efekcie przez ponad 150.000km przebiegu możesz korzystać z jednego filtra stożkowego zamiast wielokrotnie płacić za zwykły wkład.
Samodzielny montaż filtra stożkowego
Filtr powietrza tego typu jest znacznie trudniejszy w montażu niż filtry fabryczne lub wkładki będące ich zamiennikami. Zwykle jego instalacja wiąże się również z usunięciem obudowy standardowego filtra powietrza.
Filtr montowany jest w miejsce oryginalnego filtra powietrza. W zestawie znajdują się trzy adaptery oraz obejma, co umożliwia montaż praktycznie w każdym modelu samochodu.
Powierzchnia filtracyjna została wykonana z dwóch powłok metalowej siatki, pomiędzy którymi umieszczono materiał filtracyjny nasączony odpowiednim olejkiem przechwytującym najmniejsze zanieczyszczenia.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
O czym pamiętać montując filtr stożkowy?
- Miejsce montażu - filtr powinien pobierać jak najzimniejsze powietrze.
- Odgrodzenie filtra od gorącego powietrza spod maski samochodu.
- Unikanie montażu filtra zbyt nisko.
Przede wszystkim zwróć uwagę na miejsce jego montażu. Filtr powinien pobierać jak najzimniejsze powietrze tak, by jego montaż miał wpływ na osiągi samochodu. Rozgrzane powietrze charakteryzuje się znacznie niższą gęstością.
Co stanie się, jeżeli nierozważnie wybierzesz miejsce, w którym zainstalujesz stożek? Filtr może np. pobierać rozgrzane powietrze z okolic kolektora wydechowego, co sprawi, że samochód będzie miał gorsze osiągi niż przed jego montażem.
Dlatego niezwykle ważne jest odgrodzenie filtra od gorącego powietrza znajdującego się pod maską samochodu. Z tego względu kierowcy decydujący się na montaż filtra stożkowego, często instalują również układy CAI (Cold Air Intake), które doprowadzają do filtra chłodne powietrze spoza rozgrzanego otoczenia silnika.
Bardzo ważne jest również to, byś nie zainstalował filtra lub układu doprowadzającego do niego powietrze zbyt nisko.
Efekty instalacji filtra stożkowego:
- Sportowy dźwięk
- Zwiększona przepustowość
- Potencjalny wzrost dynamiki samochodu
Sportowy dźwięk jest z pewnością jedną z jego zalet. Zwiększona przepustowość w porównaniu do standardowego, papierowego filtra może sprawić, że Twój samochód stanie się odrobinę dynamiczniejszy w pewnym zakresie obrotów, ale nie warto liczyć w tym wypadku na ogromne przyrosty mocy.
Możesz zamontować filtr stożkowy do diesla oraz rzecz jasna do silnika benzynowego.
Aby w pełni wykorzystać potencjał stożkowego filtra, musi on zostać odpowiednio zainstalowany. Chodzi tu zwłaszcza o to, by trafiała do niego odpowiednia ilość chłodnego powietrza. Tylko w takim wypadku będziesz mógł poczuć wymierną różnicę po jego instalacji. Dlatego, jeżeli nie czujesz się na siłach, by wykonać montaż samodzielnie, warto zlecić go profesjonalistom, którzy nie tylko dobiorą odpowiedni filtr, ale również przygotują cały układ dolotowy tak, by w pełni wykorzystać możliwości stożka.
tags: #filtr #powietrza #stożkowy #charakterystyka #montaż

