Stożkowy Filtr Powietrza: Zalety i Wady
- Szczegóły
Stożkowy filtr powietrza stanowi część zamienną, która może przynieść liczne korzyści. Jest to jeden z elementów charakterystycznych dla sportowych samochodów, cechujących się wyższymi osiągami niż auta seryjne. W związku z tym wielu kierowców decyduje się na wymianę fabrycznego filtra. Wyposażenie samochodów w niestandardowe (nieseryjne) części to obecnie popularny trend wśród wielu kierowców. Samochodowy filtr powietrza w kształcie stożka okazuje się dla niektórych niezwykle przydatną modyfikacją.
Co daje filtr stożkowy?
Stosowany jest głównie w pojazdach o wysokich osiągach, a jego montaż dodatkowo może zwiększyć liczbę koni mechanicznych generowanych przez silnik. Samochód z silnikiem spalinowym w celu podtrzymania cyklu spalania potrzebuje między innymi dwóch rzeczy: paliwa i powietrza. Mieszanka tych substancji stanowi źródło mocy każdej spalinowej jednostki napędowej. Efektywniejsze spalanie paliwa wpływa na zwiększenie mocy generowanej przez silnik.
Montując filtr stożkowy, większość użytkowników chce uzyskać zwiększoną moc. Dzięki swojej charakterystyce i specjalnej budowie filtr o stożkowym kształcie pozwala na przepływ znacznie większej ilości powietrza niż jego tradycyjne odpowiedniki. Co istotne, warto zadbać, aby powietrze zasysane przez filtr było jak najchłodniejsze. Przyczyni się to do zwiększenia mocy silnika. W związku z tym filtr stożkowy montuje się w specjalnie przeznaczonych do tego obudowach wyposażonych w kanały dolotowe lub stosuje się osłony odgradzające filtr od gorącej części komory silnika. W ten sposób stożek ma ograniczony dopływ gorącego powietrza, a także zwiększa się ilość chłodnego powietrza dostarczanego do komory spalania.
Dla osiągnięcia najlepszych rezultatów spalania ważne są między innymi ilość oraz gęstość powietrza, jaka trafia do silnika, konkretnie do komory spalania. Powietrze musi być pozbawione wszelkich zanieczyszczeń lub drobinek kurzu. W przeciwnym razie mogłoby dojść do uszkodzenia jednostki napędowej. Dzięki stożkowej budowie filtra powierzchnia filtracyjna jest znacznie większa niż w przypadku zastosowania seryjnego filtra panelowego.
Powietrze natomiast napotyka znacznie mniejszy opór i sprawniej przepływa w głąb układu, co przekłada się na przyrost mocy. Sportowy filtr powietrza, przyczyniając się do poprawienia osiągów silnika, może także przełożyć się na nieco mniejsze spalanie. Dzieje się tak, ponieważ dostarczenie większej ilości powietrza do jednostki napędowej powoduje różnicę w dawkowaniu paliwa oraz może poprawić efektywność przebiegu procesu spalania. Z drugiej strony jednak uzyskanie zwiększonej mocy oraz lepszego wkręcania się na obroty silnika kierowcy chętnie wykorzystują, by jeździć bardziej dynamicznie.
Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie
Czyszczenie i Konserwacja Filtra Stożkowego
Większość sportowych filtrów powietrza jest wielokrotnego użytku. Zaleca się je czyścić po przejechaniu około kilku/kilkunastu tysięcy kilometrów. Jest to wymagane, ponieważ zanieczyszczony filtr z czasem zaczyna ograniczać możliwości utrzymania większego przepływu powietrza. Jak czyścić filtr stożkowy? Najlepiej robić to przy użyciu gotowych, przeznaczonych dla danego producenta filtra, zestawów czyszczących. Zawierają one określone środki do efektywnego rozpuszczania zanieczyszczeń i starego oleju, a także olejek, którym należy dokładnie nasączyć warstwę filtracyjną po zakończeniu procesu mycia i suszenia.
Filtr zaleca się zdemontować przed oczyszczaniem, wówczas można usunąć nagromadzone osady (np. stukając filtrem o blat stołu warsztatowego) i przeczyścić np. miękkim pędzlem z największych, stałych zanieczyszczeń. Następnie trzeba nasączyć filtr odpowiednim środkiem czyszczącym, który rozpuszcza stary olej i zanieczyszczenia. Po kilku minutach filtr spłukuje się ciepłą wodą, a jeśli widoczne są nadal odbarwienia i zanieczyszczenia, warto tę czynność powtórzyć.
Należy jeszcze ostrzec przed zastosowaniem rozpuszczalników lub benzyny do czyszczenia filtrów, gdyż te mogą spowodować uszkodzenie warstwy filtracyjnej oraz materiału, z którego wykonana jest rama filtra i jego spoiwo. Suszenie również powinno przebiegać bez zewnętrznych „wspomagaczy” takich jak sprężone powietrze. Powoduje ono powstawanie znacznych uszkodzeń wewnętrznych w warstwie filtrującej, rozpychanie włókien a tym samym drastyczny spadek możliwości filtracyjnych. Po wyschnięciu pokrywamy warstwę filtracyjną cienką, równą warstwą olejku z obu jej stron.
Montaż Filtra Stożkowego
Wielu użytkowników zastanawia się, jak zamontować filtr stożkowy. Powinien znajdować się w miejscu po seryjnym airboxie albo w oddzielnej obudowie, choć oczywiście zależy to od samochodu oraz producenta elementu. Choć zamiana filtra wydaje się łatwa, warto udać się do serwisu, by zajęli się tym profesjonaliści.
Koszty i Opinie
Istotnym aspektem sportowych filtrów powietrza jest ich cena. Ta zależy między innymi od renomy producenta. I ta najtańszy stożkowy filtr powietrza do diesla czy do benzyny może kosztować poniżej 100 zł. Ale są też dużo droższe modele, oferowane przez marki znane np. ze sportu motorowego. Przetestowane w najtrudniejszych warunkach, skuteczne i trwałe.
Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?
Zakupy filtrów najtańszych na internetowych aukcjach, tzw. chińszczyzny, to spore ryzyko trafienia na zwykły bubel. Na potwierdzenie tej tezy warto zacytować trzy z wielu opinii pod stożkowym filtrem „no name”, kosztującym grubo poniżej 100 zł. Pierwsza: „Stożek się rozkleił przy łączeniu na gumie”. Druga: „Nie polecam, po założeniu filtra skaczą mi obroty i gaśnie silnik”.
Montaż sportowego filtra stożkowego może przyczynić się do poprawy osiągów oraz uzyskania bardziej sportowego dźwięku silnika. Przy wyborze odpowiedniego filtra stożkowego warto zwrócić uwagę na jego producenta. Renomowane firmy stosują kilka warstw wysokiej jakości bawełny składanej w harmonijkę, pokrytej specjalnym olejem, zatrzymującym najdrobniejsze zanieczyszczenia, umieszczonej pomiędzy warstwami siatki ze stali nierdzewnej.
Istnieją na rynku również filtry stożkowe, których wkład filtracyjny wykonany jest z kilku warstw próżniowo rozbijanej gąbki, umożliwiającej rozłożenie zanieczyszczeń na większej powierzchni w trójwymiarze. Przeznaczone są do pojazdów poruszających się po podłożach bardziej zanieczyszczonych i wymagają rzadszej pielęgnacji. Istotne parametry, o których warto też pamiętać, to np. odporność na uszkodzenia.
Alternatywy dla Filtrów Stożkowych
Kierowcom, którym przede wszystkim zależy na zmniejszeniu kosztów eksploatacji, warto polecić panelowe filtry powietrza. Montuje się je w miejscu tradycyjnych papierowych, nie ma więc konieczności przerabiania czegokolwiek pod maską. Nie trzeba też stosować ewentualnych adapterów. Co ważne, markowy filtr panelowy Pipercross nie wpływa na podniesienie natężenia dźwięków wydawanych przez układ dolotowy.
Interesującą opcją są też filtry powietrza panelowe sportowe. Ta grupa produktów łączy w sobie zalety filtrów stożkowych i filtrów panelowych „niesportowych”. Filtry powietrza panelowe K&N są wydajne i wytrzymałe. Można je montować w miejscu fabrycznych papierowych wkładów, mając pewność niezawodnej pracy przez dziesiątki tysięcy kilometrów. Wysoki, niemal nieograniczony, przepływ powietrza zauważalnie zwiększa moc.
Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra
Każdy nieinwazyjny w jednostkę napędową sposób na podniesienie wydajności silnika spalinowego jest godny uwagi. Montaż mokrego filtra powietrza - stożkowego czy panelowego - to z pewnością propozycja godna uwagi. Propozycja, z której korzystają amatorzy tuningu oraz kierowcy, którym zależy nie tyle na podniesieniu osiągów, ale zmniejszeniu spalania. Nie bez znaczenia ma też fakt, że mokry filtr powietrza służy przez znacznie dłuższy dystans niż tradycyjny.
Jednym z najpopularniejszych sposobów na zwiększenie mocy silnika są tzw. filtry sportowe, czyli filtry stożkowe. Filtrów takich jest na rynku całe mnóstwo, zarówno uniwersalnych, jak i dostępnych w dedykowanych konkretnym modelom aut zestawach. Na temat efektywności i faktycznej przydatności stożkowych filtrów powietrza powstało już wiele publikacji i testów mających rozstrzygnąć, czy i w jakich warunkach filtry takie mogą się sprawdzić. Co wiemy dziś z tych testów?
Filtry Stożkowe a Osiągi
- Filtry stożkowe lepsze od zwykłych, standardowych filtrów montowanych fabrycznie - ze względu na ilość dostępnych na polskim rynku filtrów stwierdzenie to może być zbytnim uogólnieniem, jednak odrzucając wyjątki można uznać, że nawet najtańszy filtr stożkowy zapewni silnikowi więcej powietrza i tym samym więcej koni mechanicznych, niż standardowy, montowany w nim fabrycznie filtr powietrza.
- Wielkość i jakość filtra stożkowego ma spore znaczenie dla osiągów silnika - różnego rodzaju testy zdają się niezbicie potwierdzać, że zarówno jakość, jak i rozmiar stożkowego filtra powietrza ma wymierny wpływ na przyrost koni mechanicznych. Zasada jest tu bardzo prosta - im większy i im lepiej wykonany filtr, tym więcej powietrza dostarcza do jednostki napędowej.
- Stożkowy filtr powietrza musi mieć odpowiednie warunki pracy - zamiana klasycznego filtra powietrza na filtr stożkowy bez dodatkowych modyfikacji może nie przynieść żadnych korzyści, a wręcz wygenerować pewne straty. Dlaczego? Ponieważ stożkowy filtr powietrza wymaga przede wszystkim dostępu do zimnego powietrza, a do niego dostęp może uzyskać jedynie po odpowiednim odseparowaniu go od komory silnika lub wyprowadzeniu go poza nią.
Jeśli cała modyfikacja zostanie przeprowadzona należycie, dobrej jakości filtr stożkowy jest w stanie zwiększyć ilość koni mechanicznych nawet o 10%. A to już jest naprawdę doskonały wynik. Zwiększona ilość przechodzącego przez nie powietrza oznacza, że sam filtr (zwłaszcza jeśli nie jest to filtr klasy premium) nie będzie tak skutecznie wychwytywał wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń, jak życzyliby sobie konstruktorzy silnika.
Dlatego też stożkowe filtry powietrza nie są zalecane kierowcom często poruszającym się po drogach o wysokim stopniu zapylenia, czyli: drogami polnymi, po lub w okolicy placów budowy, w trudnych warunkach terenowych. Jeśli Wy sami należycie do tej właśnie grupy, powinniście raczej zostać przy dobrej jakości klasycznych filtrach lub wkładkach. W innym przypadku możecie śmiało sięgać po filtry stożkowe, ale z zastrzeżeniem, iż konieczne jest zamontowanie ich w odpowiedni, przewidziany dla nich sposób.
Podsumowanie
Podsumowując, filtr stożkowy to ciekawe rozwiązanie dla osób, które chcą podnieść moc i efektywność swojego samochodu. Filtr powietrza stożkowy to rozwiązanie jednoznacznie kojarzące się z tuningiem samochodowym. Montaż urządzenia niesie sporo korzyści, ale zwiększona przepustowość powietrza może mieć także negatywny wpływ na kondycję silnika.
Tabela porównawcza filtrów stożkowych
Cecha | Filtr Stożkowy | Filtr Panelowy |
---|---|---|
Przepustowość powietrza | Wyższa | Standardowa |
Wzrost mocy | Do 10% | Mniejszy |
Dźwięk silnika | Bardziej sportowy | Standardowy |
Filtracja zanieczyszczeń | Potencjalnie niższa | Wyższa |
Konieczność konserwacji | Regularne czyszczenie i olejowanie | Wymiana co określony interwał |
Zalecane warunki | Dla samochodów o wysokich osiągach, niezalecane w zapylonym środowisku | Uniwersalne |
tags: #filtr #powietrza #stożkowy #wady #i #zalety