Filtr Powietrza w Skuterze 4T: Budowa i Zasada Działania

Filtr powietrza to element o prostej konstrukcji, którego głównym zadaniem jest oczyszczanie powietrza dostarczanego do silnika. Powietrze atmosferyczne zawiera różnego rodzaju zanieczyszczenia, takie jak pyłki i kurz, które mogą negatywnie wpływać na pracę silnika.

Historia i Ewolucja Filtrów Powietrza

Początkowo, wczesne konstrukcje silników nie posiadały filtrów powietrza. Układ dolotowy ograniczał się do lejka nałożonego na gaźnik. Dopiero około lat 30. XX wieku zaczęto stosować siatki plecione z cienkich żyłek lub drucików. Ciekawym rozwiązaniem były filtry powietrza w motocyklach wojskowych, które miały formę uszczelnionej puszki z wkładem z drucianej plecionki nasmarowanej olejem.

Z czasem, takie puszki, zmodernizowane i wykonane z tworzyw sztucznych, zaczęły być stosowane w motocyklach cywilnych. Zamiast stalowej plecionki, stosowano w nich cienką gąbkę. Takie rozwiązanie było wystarczające w użytku drogowym i nie ograniczało przepływu powietrza.

Rola i Wymagania Filtrów Powietrza

Skuteczne filtrowanie powietrza jest kluczowe dla utrzymania silnika w dobrej kondycji. Równie ważne jest, aby filtr w jak najmniejszym stopniu ograniczał przepływ powietrza. Im więcej powietrza trafi do silnika, tym skuteczniejsze będzie wykorzystanie dawki paliwa, co przekłada się na lepsze osiągi i niższe spalanie.

Rodzaje Filtrów Powietrza

Obecnie stosuje się różne rodzaje filtrów powietrza, dostosowane do różnych warunków eksploatacji:

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

  • Filtry papierowe (celulozowe): Celuloza użyta do produkcji filtra gwarantuje sprawny przepływ powietrza, zatrzymując wszelkie drobiny na jego powierzchni. Formowanie w harmonijkę zwiększa powierzchnię roboczą i trwałość filtra. Jeden filtr wystarcza na około 10-15 tys. km w użytku drogowym.
  • Filtry bawełniane: Wykonane z bawełny nasączonej olejem, przepuszczają więcej powietrza niż filtry papierowe. Są wielorazowe, można je myć i ponownie smarować.
  • Filtry gąbkowe: Stosowane w motocyklach terenowych, składają się z dwóch warstw gąbki o różnej porowatości, nasączonych lepkim olejem. Skutecznie wyłapują zanieczyszczenia i zapobiegają wchłanianiu wody. Wymagają częstego czyszczenia.

Budowa i Działanie Gaźnika w Skuterach 4T

W większości skuterów z małym silnikiem czterosuwowym stosowany jest gaźnik z membraną podciśnieniową i automatycznym ssaniem. Gaźnik membranowy umożliwia dokładny dobór mieszanki paliwowo-powietrznej, ponieważ przepustnica główna jest otwierana automatycznie w wyniku różnicy ciśnień panujących w kanałach przed i za filtrem.

Zastosowanie membran podciśnieniowych w gaźniku sprawia, że jest on bardzo czuły na nieszczelności oraz zabrudzenia. Dlatego niezwykle ważne jest utrzymywanie filtra powietrza w czystości i odpowiednio nasączonego płynnym środkiem filtracyjnym. Ważne jest również utrzymanie szczelności na kolektorze dolotowym.

Wszelkie nieszczelności na kolektorze dolotowym powodują spadek mocy silnika, ponieważ następuje zubożenie w paliwo mieszanki paliwowo-powietrznej. Pierwszą czynnością, jaką należy wykonać przy spadku prędkości pojazdu lub falujących obrotach, jest sprawdzenie szczelności kolektora ssącego oraz przewodu dolotowego od filtra powietrza do gaźnika.

Czyszczenie i Regulacja Gaźnika

Demontaż gaźnika przeprowadza się poprzez odkręcenie linki gazu od dźwigni przepustnicy obrotowej, odłączenie przewodu paliwowego oraz przewodu podciśnieniowego połączonego z kolektorem ssącym. Następnie odkręca się opaski zaciskowe z przewodu od strony filtra powietrza i od kolektora ssącego.

W gaźniku podcieniowym należy odkręcić pokrywę od przepustnicy membranowej i powoli ją zdjąć, ponieważ pomiędzy pokrywą a membraną znajduje się sprężyna. Należy sprawdzić szczelność membrany, czy nie nastąpiło jej przerwanie lub spuchnięcie gumy od złej jakości paliwa.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie iglicy, czy nie ma śladów zniekształcenia lub zużycia. Następnie rozkręca się komorę pływakową, demontuje zawór iglicowy i pływak. W zaworze iglicowym należy zwrócić uwagę na zniekształcenia stożka, a pływak sprawdzić na szczelność.

Po rozłożeniu gaźnika można przystąpić do mycia i przedmuchiwania wszystkich kanałów. Należy również zwrócić uwagę, czy gaźnik posiada pompkę przyśpieszenia. Po umyciu i przedmuchaniu sprężonym powietrzem gaźnik składa się w odwrotnej kolejności.

Po zamontowaniu gaźnika do silnika należy wyregulować go, ustawiając obroty silnika na poziomie 1000 - 1200 min-1 i regulując skład mieszanki. Gaźniki podciśnieniowe stosowane w skuterach posiadają automat ssania, który działa na zasadzie termostatycznego zaworu zamykającego kanał wzbogacający mieszankę paliwowo - powietrzną.

Filtr Paliwa w Skuterze

Filtr paliwa w skuterze jest odpowiedzialny za zatrzymywanie zanieczyszczeń gromadzących się w zbiorniku paliwa. Regularna wymiana filtra paliwa jest ważną czynnością.

Filtr paliwa w skuterze 4T i 2T znajduje się pomiędzy zbiornikiem a gaźnikiem lub układem wtryskowym. Wystarczy odkręcić dwie opaski utrzymujące przewody na końcach filtra i po ich zsunięciu założyć nowy filtr, dokręcić śruby. Na większości filtrów do skutera jest zaznaczony kierunek przepływu paliwa.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

Z zapchania filtra paliwa najłatwiej poznać po tym, że podczas pracy silnik się dławi mimo wystarczającej ilości paliwa w zbiorniku. Objawy są bardzo zbliżone do braku paliwa w zbiorniku.

Wymiana filtra na ten o większej średnicy wymaga regulacji gaźnika, aby wszystko działało lepiej lub przynajmniej prawidłowo. Filtry paliwa kosztują 5-20 zł. Zamiast koncentrować się na cenie filtra, lepiej wymieniać go częściej.

tags: #filtr #powietrza #skuter #4t #budowa #zasada

Popularne posty: