Wymiana filtra powietrza w Skoda Fabia 1.4 Benzyna

Produkcję Skody Fabii drugiej generacji rozpoczęto w 2007 roku, a zakończono po siedmiu latach. W międzyczasie pojazd przeszedł facelifting. Skoda Fabia II została zbudowana na bazie płyty podłogowej PQ24.

Układ dolotowy i filtr powietrza

Silnik spalinowy zbudowany jest z kilku układów, a jednym z nich jest układ dolotowy. Zadaniem układu dolotowego jest doprowadzenie powietrza do komory spalania, które jest niezbędne do zapłonu i spalania paliwa. Problem polega na tym, że środowisko komory spalania jest dość sterylne, podczas gdy powietrze które do niej trafia, pobierane jest z zanieczyszczonego środowiska zewnętrznego. Gdyby samochód nie był wyposażony w filtr powietrza, silnik w krótkim czasie uległ by zniszczeniu.

Budowa i rodzaje filtrów powietrza

Filtry powietrza zbudowane są z kilku warstw filtrujących, na które stosowana jest często bawełna, celuloza, a czasami materiały sztuczne. Swoim wyglądem w znakomitej większości przypominają harmonijkę otoczoną gumową uszczelką. Filtry powietrza podzielić można na dwa rodzaje: suche - jednorazowe oraz mokre - wielokrotnego użytku. Te drugie najczęściej kojarzą się z tuningiem i jednocześnie wyższą ceną.

Częstotliwość wymiany filtra powietrza

Standardowy filtr powietrza powinno wymieniać się według zaleceń producenta lub po przejechaniu ok. 15-30 tys. km. Inwestycja w mokry filtr powietrza może się w pewnym sensie opłacać, ponieważ nie dość, że filtr ten ulega zapchaniu dużo później, bo po przejechaniu ok. 80 tys. km. to w dodatku można go prać. Do wyczyszczenia takiego filtra należy zakupić odpowiednią chemię.

Jeżeli zlekceważymy interwały wymiany filtra powietrza, spodziewać się możemy problemów związanych z mocą silnika, wzrostem zużycia paliwa, a w konsekwencji awarii samych elementów jednostki napędowej. Brak mocy wynikający z ograniczonego dostępu do powietrza silnik będzie próbował kompensować zwiększając ilość podawanego paliwa, jednak w efekcie wzrośnie jedynie spalanie, a mocy i tak nie przybędzie.

Przeczytaj także: Sędziszów Filtr Powietrza do Astry H - Testy i Opinie

Potencjalne problemy podczas wymiany

Wymiana filtra powietrza wydaje się czynnością banalną, jednak nawet i tam na kierowcę czyhają pewne pułapki. Źle zamontowany filtr może przepuszczać powietrze nie filtrując go, umożliwiając dostęp zanieczyszczeń do silnika. Dodatkowo jakiekolwiek nieszczelności będą powodowały dostawanie się tak zwanego „lewego powietrza”, które zakłóci pracę przepływomierza i wpłynie na wielkość dawki paliwa. W efekcie silnik nie będzie równo pracował i straci moc.

Wymiana filtra paliwa w Skoda Fabia 1.9 SDI

Użytkownik planuje wymianę filtra paliwa w Skodzie Fabii 1,9 SDI na model PP839/5 Filtrona i ma pytania dotyczące zalewania nowego filtra oraz poziomu paliwa. Odpowiedzi sugerują, aby nie przelewać paliwa ze starego filtra, ponieważ może zawierać zanieczyszczenia, a nowy filtr należy zalać świeżym paliwem do maksymalnego poziomu, aby zminimalizować powietrze w układzie. Użytkownik napotyka trudności przy demontażu starego filtra, który wydaje się być dodatkowo mocowany. Wskazówki dotyczące demontażu obejmują sprawdzenie, czy filtr nie jest przykręcony oraz użycie WD-40 w przypadku zastoju.

Inne czynności serwisowe w Skoda Fabia

Właściciel postanowił dać jej konkretne odświeżenie - i właśnie z takim pakietem zadań trafiła do nas. Zakres prac był spory - od rozrządu, przez układ hamulcowy i zawieszenie, aż po uszczelnienia silnika i nowe kołpaki. A my, jak to w AUTOMAGIA.PL, wzięliśmy się za to kompleksowo.

Zakres prac obejmował:

  • Wymiana rozrządu - absolutna podstawa: nowy łańcuch rozrządu, napinacz, pompę wody i świeży płyn chłodniczy.
  • Nowe hamulce - tarcze i klocki z przodu.
  • Nowe amortyzatory + poduszki i odboje.
  • Uszczelnienia półosi - prawa i lewa strona.
  • Wymiana uszczelki pod głowicą i uszczelniaczy zaworowych.
  • Uszczelnienie miski olejowej i pełna obsługa olejowa: płukanie silnika, nowy olej Ravenol VST i nowy filtr oleju.
  • Wymiana oleju w skrzyni biegów.
  • Wymiana filtra paliwa.
  • Nowe silentblocki.
  • Na deser - nowe kołpaki!

Filtr przeciwpyłkowy

Filtr przeciwpyłkowy w samochodzie Skoda Fabia znajdziemy w kabinie, z prawej strony, pod deską rozdzielczą, nad nogami pasażera siedzącego przy kierowcy. W celu wymiany tego filtra (zalecane co 30 tys. km, proponujemy wymieniać o połowę częściej) otwieramy prawe przednie drzwi, odsuwamy fotel pasażera maksymalnie do tyłu - będziemy mieć wtedy dużo miejsca.

Znajdują się na niej dwa prostokątne elementy służące do jej zamocowania do układu wentylacji. Wysuwamy, znajdujący się tam pionowo, filtr wraz z ramką w kierunku na dół/do podłogi - tak jak na rysunku. Przy tej operacji zwracamy uwagę na oznaczenie kierunku przepływu powietrza na nowym filtrze oraz na ramce filtra - tak jak widać to na powyższych rysunkach. Kierunek powietrza na obu elementach musi się zgadzać. Montaż przeprowadzamy w kolejności odwrotnej do demontażu. Filtr w ramce wsuwamy w układ wentylacji w kierunku pionowo do góry. Wkładamy następnie pokrywę filtra także w kierunku do góry i dociskamy ją. Teraz aby zakończyć montaż filtra musimy ruchome elementy mocujące na pokrywie przesunąć na zewnątrz, tak, aby wsunęły się w mocowania w obudowie układu wentylacji.

Przeczytaj także: Jak wymienić filtr w Vespa LX 50?

Dodatkowe porady

  • Płyny eksploatacyjne wymieniaj zgodnie z zaleceniami instrukcji.
  • Przy każdej wymianie oleju wymień również filtr.
  • Filtr powietrza zastąp nowym, nawet jeśli wygląda na niezużyty.
  • Maksymalnie po 60 sekundach rusz w drogę. Rozgrzej auto po drodze, zanim zaczniesz je w pełni wykorzystywać.
  • Kontroluj regularnie poziom płynów eksploatacyjnych.

Przeczytaj także: Oczyszczacz Duux: konserwacja filtra

tags: #filtr #powietrza #skoda #fabia #1.4 #benzyna

Popularne posty: